مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

راحتی گرمایی تاری پودی پلی استر

راحتی گرمایی تاری پودی پلی استر

راحتی گرمایی تاری پودی پلی استر – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶۸
کد مقاله
TXT168
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
تاثیر شکل سطح مقطع و طرح بافت بر روی خواص راحتی گرمایی پارچه های تاری- پودی پلی استر
نام انگلیسی
Effects of Fiber Cross Sectional Shape
and Weave Pattern on Thermal Comfort
Properties of Polyester Woven Fabrics
تعداد صفحه به فارسی
۳۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
پلی استر- شکل سطح مقطع- طرح بافت- خواص گرمایی- قابلیت نفوذپذیری بخار آب- قابلیت نفوذپذیری هوا
کلمات کلیدی به انگلیسی
polyester- cross sectional shape- weave pattern- thermal properties- water vapour permeability- air permeability
مرجع به فارسی
دانشکده مهندسی نساجی- مجتمع مهندسی و معماری-
دانشگاه Uludag- ترکیه- بورسا
مرجع به انگلیسی
Department of Textile Engineering-
Faculty of Engineering and Architecture-
Uludag University- Bursa- Turkey
کشور
ترکیه

 

تاثیر شکل سطح مقطع و طرح بافت بر روی خواص راحتی گرمایی پارچه های تاری- پودی پلی استر

چکیده
در این تحقیق خواص راحتی گرمایی همچون هدایت گرمایی، جذب گرمایی، مقاومت گرمایی و قابلیت نفوذپذیری بخار آب و هوا پارچه­های تاری-پودی بافته شده از الیاف پلی استر با اشکال مختلف سطح مقطع مورد ارزیابی قرار گرفت. ۸ پارچه تاری- پودی با دو طرح مختلف (ساده و سرژه) و از نخ های پلی استر با چهار شکل سطح مقطع متفاوت (دایره ای، دایره توخالی، سه گوش و سه گوش توخالی) تولید شدند. پارچه­های شامل الیاف توخالی هدایت گرمایی بالاتر، مقادیر جذب گرایی بالاتری داشته اما مقاومت گرمایی، قابلیت نفوذپذیری بخار آب و هوای آنها در مقایسه با الیاف معمولی کمتر است. پارچه­های سرژه تولید شده از الیاف سه گوش هدایت گرمایی و جذب گرمایی کمتری داشته اما مقاومت گرمایی و قابلیت نفوذپذیری بخار آب و هوای آنها بیشینه است.

 

کلمات کلیدی: پلی استر، شکل سطح مقطع، طرح بافت، خواص گرمایی، قابلیت نفوذپذیری بخار آب، قابلیت نفوذپذیری هوا.

 

مقدمه
الیاف مصنوعی را می­توان با روش­های مهندسی برای تولید و ایجاد عایق گرمایی نه تنها به وسیله حجیم کردن یا تکسچره کردن نخ­ها بلکه به وسیله تولید الیاف با سطح مقطع­های اصلاح شده، مصرف کرد. تعدادی از الیاف مصنوعی با مغزی یا کانال توخالی تولید می­شوند. الیاف توخالی خواص منحصر به فرد زیادی داشته و بالطبع کاربردهای زیادی نیز دارند. به عنوان مثال الیاف توخالی می­توانند خاصیت حجیم بودن بالا با وزن کم را به پوشاک داده که اغلب در تولید پوشاک عایق از آنها استفاده می­شود. خواص انتقال رطوبت و گرمای محصولات تولید شده از الیاف توخالی از محصولات تولید شده با الیاف متداول و معمول بهتر است. [۳-۱].
 
تجربیات
نخ­های مولتی فیلامنت استفاده شده در این تحقیق از پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) نسبتا مات و از طریق فرایند ذوب ریسی تولید شدند. تنها شکل رشته ساز تغییر کرد و سایر پارامترها در حین فرایند تولید ثابت نگه داشته شد. جرئیات پارامترهای تولید در مقاله قبلی ما آورده شده است [۳۶]. چهار نخ مولتی فیلامنت پلی استر (کاملا کشیده شده)، با نمره dtex135 و ۴۸ فیلامنت با اشکال دایره، دایره توخالی، سه گوش، سه گوش توخالی تولید شدند. عکس های مربوط به سطح مقطع توسط میکروسکوپ الکترونی Jeol مدل ۸۴۰ (SEM) گرفته شده و در شکل ۱ آورده شده است.

 

بحث و نتایج
خواص گرمایی
نتایج خواص گرمایی همچون هدایت گرمایی، جذب گرمایی و مقاومت گرمایی پارچه ها در جدول ۲ ارائه شده است. مقادیر هدایت گرمایی در شکل۲ با هم مقایسه شدند. پارچه های تولید شده از الیاف معمولی و پارچه های سرژه هدایت گرمایی و جذب گرمایی کمتری داشتند اما مقادیر مقاومت گرمایی آنها از الیاف توخالی و پارچه های ساده بافت به ترتیب بیشتر بود. بنابراین این پارچه­ها عایق گرمایی بیشتری از پارچه­های تولید شده از الیاف توخالی و پارچه­های ساده بافت دارند. در میان انواع پارچه­ها پارچه­های سرژه تولید شده از الیاف سه گوش معمولی (T.T) کمترین مقدار هدایت گرمایی و جذب گرمایی و بیشترین مقدار مقاومت گرمایی را دارند.

 

قابلیت نفوذپذیری بخار آب
مقادیر قابلیت نفوذپذیری بخار آب مربوط به تمام پارچه­ها در جدول ۴ نشان داده شده و در شکل ۳  مقایسه شده اند.
این مقدار برای پارچه­های بافته شده از الیاف توخالی کمتر از پارچه­های بافته شده از الیاف توپر بود.
 
قابلیت نفوذپذیری هوا
مقادیر نفوذپذیری هوای پارچه­ها در جدول ۶ آورده شده و در شکل ۴ مقایسه شدند.
نتایج نشان می دهند که پارچه های سرژه نسبت به پارچه های ساده بافت قابلیت انتقال هوای بیشتری داشته و پارچه های بافته شده از الیاف معمولی (توپر) در مقایسه با پارچه های با الیاف توخالی قابلیت انتقال بیشتری دارند. بیشترین مقدار برای پارچه سرژه و الیاف توپر سه گوش مشاهده شد (T-T).

 

نتیجه گیری
در این تحقیق، خواص راحتی گرمایی پارچه­های تاری- پودی تولید شده از الیاف پلی استر با اشکال مختلف سطح مقطع ارزیابی شد. از نتایج به دست آمده جمع بندی نهایی زیر حاصل  می شود:
۱- هدایت گرمایی در پارچه های بافته شده از الیاف توخالی در مقایسه با دو نوع دیگر پارچه زیاد شد. در نتیجه خاصیت عایق گرمایی پارچه های تولید شده از الیاف توخالی کمتر بود.
۲- الیاف توخالی ابعاد بیرونی بزرگتری در مقایسه با سایر الیاف با نمره یکسان هستند. به خوبی معلوم است زمانی که الیاف توخالی به عنوان مواد عایق به فرم غیر آرایش یافته استفاده شوند، خواص عایق بهتری را از خود  نشان  می دهند. هر چند این تحقیق نشان داد که زمانی که الیاف توخالی تبدیل به نخ شوند و در بافت پارچه­های تاری- پودی استفاده شدند خواص پوشانندگی و تخلخل پارچه ها از تاثیرات فضاهای بین لیف در نخ پیشی گرفت. در نتیجه خواص عایق الیاف توخالی مشاهده نشد و بالعکس نتایج خواص گرمایی حاصل شد.
۳- پارچه ­های بافته شده از الیاف سه گوش نسبت به پارچه­های با الیاف دایره­ای شکل هدایت گرمایی و جذب گرمایی کمتری دارند که دلیل این پدیده ساختار فشرده­تر و در نتیجه فضاهای زیاد بین نخ هاست.
۴- در پارچه­ های سرژه مقادیر هدایت گرمایی و جذب گرمایی کمتر بود و مقادیر مقاومت گرمایی از پارچه­های ساده بافت بیشتر بود.
۵- در مقایسه با پارچه­های بافته شده از الیاف توپر،  انتقال  هوا  و  بخار  آب  پارچه های با الیاف توخالی به دلیل ضخامت بیشتر، تخلخل کمتر و ساختار بسته تر، کمتر بود.
۶- انتقال آب و هوای پارچه­های حاوی الیاف سه گوش از پارچه­های حاوی الیاف دایره­ای به دلیل ساختار فشرده نخ­های ریسیده شده از این الیاف، بزرگتر بود.
۷- پارچه های سرژه به دلیل تخلخل بیشتر نسبت به پارچه های ساده بافت مقادیر بالاتر انتقال آب و هوا را داشتند.
۸- پارچه­های سرژه بافته شده از الیاف توپر سه گوش (T.T) کمترین مقدار هدایت گرمایی و بیشترین مقدار انتقال آب و هوا را داشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.