مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

الیاف پلی استر توخالی حلقوی پشم

الیاف پلی استر توخالی حلقوی پشم

الیاف پلی استر توخالی حلقوی پشم – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶۷
کد مقاله
TXT167
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
تاثیر استفاده از الیاف پلی استر توخالی بر روی خواص مکانیکی پارچه های حلقوی پشم/ پلی استر
نام انگلیسی
Effect of Hollow Polyester Fibres on Mechanical Properties of Knitted Wool/Polyester Fabrics
تعداد صفحه به فارسی
۳۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
لیف توخالی- پارچه حلقوی- پشم / پلی استر- خواص مکانیکی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Hollow fiber – Knitted fabric- Pilling- Wool / Polyester- Mechanical property
مرجع به فارسی
نشریه الیاف و پلیمر
دپارتمان مهندسی نساجی- دانشگاه تکنولوژی اصفهان- ایران
کالج مواد- دانشگاه منچستر- انگلستان
مرجع به انگلیسی
Fibers and Polymers- Dept Textile Isfahan Uni- Iran- School of Materials Uni. Manchester- UK
کشور
ایران – انگلستان

 

تاثیر استفاده از الیاف پلی استر توخالی بر روی خواص مکانیکی پارچه ­های حلقوی پشم/ پلی استر

چکیده
در این مقاله خصوصیات فیزیکی و مکانیکی الیاف پلی استر توخالی و الیاف پلی استر معمولی به منظور شناسایی خصوصیات ظاهری و رفتار فراوری آنها مقایسه شد. تاثیر الیاف توخالی بر روی خواص پارچه با استفاده از میکروسکوپ و آزمایش­های کشش، استحکام ترکیدگی، پرزدهی، مقاومت سایشی، قابلیت نفوذ پذیری هوا و زیردست، ارزیابی شد. نتایج نشان می­دهند که استحکام کششی نخ­ها و الیاف پلی استر توخالی به صورت منفی تحت تاثیر فضای داخل لیف است. همچنین الیاف توخالی دارای سفتی بیشتر و مقاومت خمشی بیشتر در شرایط استراحت هستند. پارچه­های بافته شده از مخلوط پشم و پلی استر توخالی و پارچه های حاوی ۱۰۰% پشم در فرایند پرزدهی، سه مرحله قابل تشخیص را از خود نشان می­دهند. در حین پرزدهی الیاف توخالی قبل از آنکه بطور کامل از ساختار پارچه بیرون آیند شکسته شده و منجر به کوتاه تر شدن الیاف بیرون زده می­شوند. مطالعات میکروسکوپی نشان می­دهد که پارگی الیاف توخالی در حین درهم روی (درهم پیچیدگی) الیاف به واسطه شکاف میان الیاف در امتداد محور مارپیچی اتفاق می­افتد. نتایج KES نشان می دهد که اصطکاک میان الیاف و شکل الیاف مهمترین پارامتر تعیین کننده خواص مکانیکی پارچه­ها با تنش کم است. با این وجود در بعضی موارد ساختار توخالی لیف تاثیر معناداری را ندارد.

 

کلمات کلیدی: لیف توخالی، پارچه حلقوی، پشم/پلی استر، خواص مکانیکی

 

مقدمه
تولید لیف توخالی به واسطه تغییر شکل نازل ریسندگی یک تغییر شکل فیزیکی پلی استر (PET) در حین تولید لیف برای کسب خواص جدید است [۴-۱]. الیاف مصنوعی مصرفی در کاربردهای تجاری عمومی غالبا به صورت فیلامنت های توپر و یا نخ های با الیاف توپر هستند. الیاف توخالی به دلیل داشتن نسبت بالای سطح لیف/ حجم، دارای کاربردهای ویژه ای هستند [۱].
تغییر در شکل سطح مقطع الیاف مصنوعی بر روی بسیاری از خواص مکانیکی همچون جذب، قابلیت رنگ پذیری، زیردست، مقاومت پرزدهی، سایش، وزن، میزان حجیم بودن، خواص گرمایی، ظرفیت عایق بودن، جلا و درخشندگی، میزان پوشش دهی و میزان ماتی و تیرگی الیاف و پارچه تاثیر گذار است [۵، ۴، ۱]. شکل سطح مقطع همچنین بر روی زیردست پارچه [۶،۷] تاثیر گذار است و زیردست تغییر یافته الیاف توخالی به صورت رایج درنخ­های مخلوط پشم/ پلی استر استفاده می شود. علاوه بر این الیاف توخالی باید دارای کیفیت مکانیکی کافی برای استفاده در محصول نهایی را داشته باشند. در این تحقیق خواص طبیعی پشم برای تولید محصولات جدید با الیاف پلی استر توخالی مخلوط می­شود. در این مقاله نتایج مربوط به خواص مکانیکی پارچه و زیردست پارچه ارائه شده است.
تجربیات
الیاف پلی استر معمولی و توخالی (بانسبت ۲۵% قطر سوراخ به قطر لیف) و لیف پشم دو مرتبه شسته شده و عمل داده شده برای این پروژه تهیه شدند و سپس توسط دستگاه Bulmer & Lumb، (برادفورد، انگلستان) ریسیده شدند. سپس نخ ها توسط ماشین بافندگی حلقوی پودی تخت بافت مدل stoll در دانشگاه منچستر بافته شدند.
بحث و نتایج
خواص کششی الیاف توخالی با الیاف معمولی توپر در جدول ۲ مقایسه شده است. الیاف توخالی تمایل به داشتن استحکام پایین تر هستند. خواص کششی تحت تاثیر فرایند رنگرزی و رنگرزی در دمای بالا قرار می گیرد. به صورت خاص الیاف سیاه استحکام پایین تر اما ازدیاد طول بالاتری دارند. خواص نخ و پارچه ها در جدول ۳ نشان داده شده. نخ های حاوی الیاف مخلوط توپر دارای بیشترین استحکام می باشند در حالیکه نخ های صد در صد پشم پایین ترین میزان استحکام را دارند. می­توان دید که نخ های تولید شده از الیاف توخالی دارای کمترین تناسیتی و مقاومت پوششی هستند. دلایل تفاوت ها در تناسیتی (استحکام) همراه با نتایج قسمت پرزدهی بیشتر توضیح داده خواهد شد.

 

نتیجه گیری
پارچه­ های با الیاف پلی استر معمولی استحکام کششی و ترکیدگی بالاتر و مقاومت سایشی بهتری دارند. با این وجود با استفاده از الیاف توخالی در پارچه­ها، میزان پرزدهی، عیوب ظاهری جدی پارچه­ها برای الیاف مصنوعی با استحکام بالا تا حدود ۴۰% کاهش یافت که در نتیجه فرسایش سریعتر پرزهاست و ناشی از تفاوت در خواص فیزیکی الیاف است.
استفاده از الیاف توخالی منجر به ازدیاد طول کمتر، برگشت پذیری و فشاری، سختی خمشی و برشی و هیسترزیس می­شود. طبق نتایج به واسطه استفاده از الیاف توخالی، تولید پارچه­ های مشابه پارچه­های حاوی الیاف معمولی اما با سفتی بیشتر و ساختار ناهموارتر امکان پذیر است. ساختارهای نخ و پارچه زیردست کلی و قابلیت نفوذپذیری بخار آب پارچه را کنترل می­کنند. استفاده از الیاف توخالی ضخامت پارچه را زیاد می­کند. این عامل باید مقاومت گرمایی را افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.