مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

راحتی پارچه بافته الیاف کم تاب توخالی

راحتی پارچه بافته الیاف کم تاب توخالی

راحتی پارچه بافته الیاف کم تاب توخالی – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶۶
کد مقاله
TXT166
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
خصوصیات راحتی پارچه های بافته شده با پودهایی با الیاف کم تاب و توخالی
نام انگلیسی
Comfort Characteristics of Fabrics Containing Twist-less and Hollow Fibrous Assemblies in
Weft
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
مغزی- نخ درف۳- ترکیب لیفی- لیف توخالی- پوسته- کم تاب
کلمات کلیدی به انگلیسی
Core- DREF-III yarn- Fibrousassembly- Hollow- Sheath- Twist-less
مرجع به فارسی
ژورنال فن آوری و مدیریت نساجی و پوشاک صنعتی
دانشکده تکنولوژی نساجی- موسسه تکنولوژی هند- دهلی نو- هندوستان
مرجع به انگلیسی
JTATM- Department of Textile Technology- Indian Institute of Technology-
New Delhi 110 016- India
کشور
هندوستان

 

خصوصیات راحتی پارچه های بافته شده با پودهایی با الیاف کم تاب و توخالی

چکیده
در این مقاله خصوصیات راحتی پارچه های ساده بافت حاوی الیاف کوتاه ویسکوز کم تاب و الیاف توخالی و نخ های پوسته مغزی از نوع درف۳ در پودهای پارچه، ارائه شده است. ترکیبات الیاف توخالی و کم تاب به ترتیب شامل مغزی و پوسته موازی است که نخ پوسته- مغزی درف ۳ را تشکیل می­دهند. در این پارچه­ها نخ های تار یکسان (نخ رینگ دولا) استفاده شد. سه نوع پود مختلف در سیستم درف۳ تهیه شد: (i) نخ نمره ۵۹ تکس با الیاف کوتاه ویکسوز در مغزی و پوسته (ii) نخ نمره ۱۱۸ تکس با الیاف کوتاه ویسکوز در مغزی و لیف کوتاه پلی وینیل الکل محلول در آب در پوسته و (iii) نخ نمره ۱۱۸ تکس با لیف پلی وینیل الکل کوتاه در مغزی و الیاف کوتاه ویسکوز در پوسته. نرخ مغزی- پوسته برای تمام نخ های درف۳ در ۵۰:۵۰% ثابت نگاه داشته شد. هدف حفظ نمره نخ پود (۵۹ تکس) در سه پارچه تکمیل شده (پس از زدودن جزء پلی وینیل الکل)، با ساختار متفاوت ترکیبات الیاف در پود است. ساختار ترکیبات لیفی در پود تاثیرات زیادی را بر روی خواص وابسته به راحتی همچون نفوذ پذیری هوا, هدایت حرارتی، درصد نفوذ پذیری بخار آب، خاصیت موئینگی و جذب آب، خواهد گذاشت.

 

کلمات کلیدی: مغزی، نخ درف۳، ترکیب لیفی، لیف توخالی، پوسته، کم تاب

 

۱- مقدمه
مهمترین خصوصیت هر پوشاکی راحتی آن است. راحتی تجربه ای است که به واسطه تجمیع پالس های عبوری از عصب ها از گیرنده های گوناگون محیطی نظیر بو، یکنواختی (صافی) سطح، رنگ، و … در مغز، حس می شود. راحتی یک خصوصیت کیفی است و یکی از مهمترین خصوصیات ظاهری پوشاک است. راحتی پوشاک را می­توان به سه دسته تقسیم کرد. راحتی روانی، راحتی لامسه (حسی) و راحتی گرمایی. راحتی روانی عمدتا وابسته به آخرین گرایش مد و پذیرش آن در جامعه بوده و وابستگی کمی به خصوصیات پارچه دارد. راحتی لامسه وابسته به سطح پارچه و خواص مکانیکی آن است. راحتی گرمایی وابسته به توانایی پارچه در نگهداری دمای پوست از طریق انتقال گرما و عرق تولید شده از بدن می باشد. Saville دو نظریه را در رابطه با راحتی پوشاک مطرح کرده است (i راحتی پوشش ترموفیزیولوژیک که مربوط به خواص انتقال گرما و حرارت پارچه است و راهی که پوشاک به حفظ تعادل بدن در حین فعالیت کمک می کند و (ii راحتی حسی پوستی که مربوط به تماس مکانیکی پارچه با پوست، نرمی آن، قابلیت انعطاف آن در جابجایی، ناراحتی و میزان چسبندگی آن در زمان رطوبت است. توافق کلی در این زمینه وجود دارد که انتقال هوا، گرما و بخار آب از لباس، مهمترین فاکتورها در راحتی پوشاک محسوب می­شوند.

 

هدف اصلی این تحقیق ارزیابی و شناسایی خصوصیات راحتی پارچه های تاری پودی بافته شده از الیاف کم تاب و توخالی و مقایسه با خصوصیات پارچه های بافته شده با نخ های پوسته- مغزی درف ۳ است. هدف ویژه ارزیابی توانایی این نوع از ساختارهای منحصر به فرد در افزایش خواص راحتی پارچه هاست.

 
۲- مواد و روش ها
۲-۱٫ مواد خام
خصوصیات سه نوع نخ درف ۳ با ترکیبات متفاوتی از الیاف پوسته و مغزی مصرف شده در پود پارچه در جدول ۱ آورده شده است. (mm44 طول، نمره ۵/۱ دنیر، تناسیتی (استحکام) cN/tex 8/18 و ازدیاد طول تا حد پارگی %۲/۱۹): مشخصات الیاف مصرفی برای تولید نخ های درف۳ حاوی الیاف ویسکوز و مشخصات الیاف کوتاه PVA (پلی وینیل الکل) (طول mm40، نمره ۶۸/۱ دنیر، استحکام  cN/tex9/41 و %۴/۳۷ ازدیاد طول تا حد پارگی). در تمام پارچه ها نخ های تار یکسان بود (نخ ریسیده شده دولای رینگ با نمره ۷۳/۷۸ tex، استحکام ۶۱/۱۰ g/tex، ازدیاد طول تا حدپارگی %۷/۵ و مدول اولیه  cN/tex19/213).
۲-۲٫ آماده سازی نمونه
سه نوع ترکیب مختلف پوسته- مغزی نخ های پود بر روی ماشین ریسندگی اصطکاکی Fehrer AG نوع درف۳، تولید شد. نمره نیمچه نخ های ویسکوز و پلی وینیل الکل ۳٫۰ ktex ثابت نگاه داشته شد. یک نیمچه نخ برای مغزی و ۵ نیمچه نخ برای الیاف پوسته استفاده شد. سرعت تغذیه و کشش واحدهای کشش ۱ و۲ به نحوی تنظیم شد که نسبت پوسته – مغزی ۵۰%:۵۰ ثابت ماند.
 
۳- بحث و نتایج
تمام خصوصیات مربوط به راحتی پارچه (نفوذ پذیری هوا، هدایت گرمایی، درصد قابلیت نفوذ پذیری هوا و ارتفاع موئینگی و قابلیت جذب آب) پارچه­ها در جدول ۲ نشان داده شده است.
۳-۱٫ نفوذ پذیری هوا
از جدول ۲ مشخص است که پارچه B (با ترکیب الیاف کم تاب تر در پود) دارای بیشترین میزان نفوذ پذیری هوا و پارچه C (با ترکیب توخالی در پود)، کمترین مقدار نفوذپذیری هوا را دارد. قطر، ساختار و فر و موج نخ و صاف بودن ساختار لیفی بر روی نفوذ پذیری هوا پارچه تاثیر گذار است. دلیل پایین بودن این مقدار برای پارچه C ممکن است به دلیل ساختار خیلی حجیم و پفکی الیاف در نخ پود باشد که باعث بسته شدن فضاهای داخلی نخ می شود.

 

۳-۲٫ هدایت گرمایی
از جدول ۲ می توان دید که پارچه A بیشترین میزان و پارچه C (حاوی الیاف توخالی) کمترین میزان هدایت گرمایی را دارند. پارچه B (با الیاف کم تاب در پود) دارای میزان متوسط هدایت پذیری گرمایی است. دلیل پایین بودن این مقدار برای پارچه C ممکن است ناشی از ساختار خیلی حجیم الیاف در نخ پود باشد که به عنوان یک محیط عایق عمل می کند. هوا درون فضاهای توخالی حبس می­شود و اجازه عبور گرما به لایه بیرونی را نمی دهد. از طرف دیگر پارچه B با الیاف کم تاب و ساختمان صاف تر از پارچه A، مانع بزرگتری برای انتقال گرما از پارچه A  است. ساختار نسبتا باز پارچه باعث هدایت بیشتر گرما از پارچه از طریق همرفت و تشعشع می شود.
 
۳-۳٫ قابلیت نفوذ پذیری بخار آب
این ویژگی یک پارامتر مهم در ارزیابی خصوصیات راحتی پارچه است و بیانگر توانایی پارچه در انتقال عرق بدن است. جدول ۲ نشان می دهد که پارچه C بالاترین مقدار و پارچه B کمترین مقدار و پارچه بافته شده از نخ پوسته مغزی درف ۳ دارای میزان متوسط نفوذپذیری هوا هستند.

 

۳-۴٫ موئینگی
خاصیت موئینگی پارچه عمدتا وابسته به خصوصیات لیف و ساختار نخ های دوجزئی و پارچه است. جدول ۲ نشان دهنده ارتفاع موئینگی پارچه ها در جهات تار و پود در فواصل زمان متفاوت است.

 

۳-۵٫ قابلیت جذب آب
این خصوصیت وابسته به رطوبت دریافتی الیاف و فضاهای باز میان ساختار الیاف است که بیانگر ظرفیت نگهداری آب توسط پارچه است. اجزاء لیف در هر سه نمونه پارچه دقیقا یکسان است لذا حفره های درون ساختمان پارچه نقش مهمی را در قابلیت جذب آب ایفا می کنند.

 

 

نتیجه گیری
۴-۱٫ پارچه های با الیاف کم تاب دارای بیشترین مقدار نفوذ پذیری هواست در حالیکه پارچه­های با الیاف توخالی در نخ پود کمترین مقدار نفوذ پذیری هوا را دارند.
۴-۲٫ مقاومت گرمایی پارچه با ترکیبات لیفی توخالی در جهت پود بیشتر از پارچه های با الیاف کم تاب از نخ های پود است. پارچه حاوی نخ درف ۳ در پود کمترین مقاومت گرمایی را داراست.
۴-۳٫ نفوذپذیری بخار آب پارچه­های حاوی الیاف توخالی در جهت پود از دو نوع پارچه دیگر بیشتر است. پارچه بافته شده با الیاف کم تاب کمترین مقدار را دارد.
۴-۴٫ موئینگی پودی پارچه با الیاف کم تاب در جهت پود، بیشترین مقدار و بعد از آن پارچه حاوی الیاف توخالی است. پارچه های بافته شده با نخ درف ۳ در جهت پود کمترین خصوصیت موئینگی را دارند.
۴-۵٫ قابلیت جذب آب در پارچه­های با الیاف توخالی بیشترین و در پارچه های با الیاف کم تاب، کمترین مقدار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.