مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستم دفاع موشکی آستر ۱۵ – ۳۰

سیستم دفاع موشکی آستر ۱۵ – ۳۰

سیستم دفاع موشکی آستر ۱۵ – ۳۰ – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir

مقالات ترجمه شده آماده گروه هوا فضا
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات هوافضا - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۰۷
کد مقاله
SPC07
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
سیستم دفاع موشکی آستر ۱۵ یا ۳۰
نام انگلیسی
Aster 15/30 Defense Missile System
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۷
کلمات کلیدی به فارسی
دفاع موشکی، آستر ۱۵، آستر ۳۰
کلمات کلیدی به انگلیسی
Defense Missile, Aster 15, Aster 30
مرجع به فارسی
اطلاعات دفاعی و نظامی – اینترنت
مرجع به انگلیسی
Defense and Military Information – Internet Data Collection
کشور

سیستم دفاع موشکی آستر ۱۵ – ۳۰

مدل
کوتاه و میان برد، زمینی و مبتنی بر کشتی، پیشرانه‌ی (سوخت) جامد، سامانه‌ی دفاع موشکی صحنه‌ی نبرد.
روند پیشرفت و توسعه
مطالعات امکان‌سنجی برنامه‌ی سیرینکس کشور فرانسه[۱] (سیستم موشکی باند-ایکس سریع سه‌گانه[۲]) طی سال‌های ۱۹۸۲  تا ۱۹۸۴ انجام گرفت. قراردادهای مربوط به امور قبل از توسعه[۳] در سال ۱۹۸۴ در بخش رادارهای آرابل[۴] و سیستم کنترل آتش به شرکت تامسون-سی‌اِس‌اِف[۵] و در بخش سیستم موشکی آستر به شرکت هوافضای دولتی آئروسپاسیال فرانسه[۶] محول شد. طی سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ نیز قردادهای کامل توسعه برنامه منعقد شد. هم اکنون نیز بخش اول و دوم به ترتیب زیر نظر شرکت تالز و شرکت اِم‌بی‌دی‌اِی[۷] است. سیستم سیرینکس به عنوان نسل آینده‌ی خانواده‌ی موشک‌های زمین به هوا[۸] (اِف‌اِس‌اِی‌اِف[۹]) شناخته می‌شود. این سیستم توانایی مقابله  با هواپیماها، موشک‌های هوا  به  زمین، موشک‌های زمین به زمین و موشک‌های کروز دارد. هم‌چنین این سیستم می‌تواند با هدف‌گیری کشتی‌ها به آن‌ها حمله کند و با توجه به پیشرفت‌های محتمل این سیستم، در آینده‌ای نزدیک توان مقابله با موشک‌های بالیستیک کوتاه برد نیز به قابلیت‌های این سیستم افزوده خواهد شد. در سال ۱۹۸۹ کونسرسیومی تحت نام «یوروسام[۱۰]» با همکاری شرکت‌های آئروسپاسیال، آلنیا دیفزا و تامسون-سی‌اِس‌اِف به منظور مدیریت برنامه اِف‌اِس‌اِی‌اِف که هم اکنون آستر نامیده می‌شود، تشکیل شد (به جهت ادغام شرکت‌های مذکور، در حال حاضر دو شرکت آئروسپاسیال و آلنیا دیفزا در مجموع ۶۷% شرکت اِم‌بی‌دی‌اِی را تشکیل می‌دهند. همچنین شرکت تامسون-سی‌اِس‌اِف نیز زیر مجموعه شرکت تالز شده است و ۳۳% آن را تشکیل می‌دهد). تا کنون چهار مدل از موشک‌های آستر طراحی شده است. اِس‌اِی‌اِی‌اِم[۱۱] (سیستم ضد موشکی زمین به هوای نیروی دریایی) با عنوان آستر ۱۵ شناخته می‌شود. اِس‌اِی‌اِم‌پی/تی[۱۲] (موشک زمینی میان برد زمین به هوا) و اِس‌اِی‌اِم‌پی/اِن[۱۳] (موشک مبتنی بر کشتی[۱۴] میان برد زمین به هوا) هر دو با عنوان آستر ۳۰ شناخته می‌شوند. چهارمین مدل نیز قابلیت رهگیری اهداف موشک‌های بالیستیک کوتاه برد را دارد و حداکثر برد آن به ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد و با عنوان آستر ۳۰ بلوک ۱ شناخته می‌شود.
ناو هواپیمابر[۱۵] فرانسوی، شارل دو گل[۱۶]، مجهز به چهار سیستم پرتاب  قائم[۱۷] (وی‌اِل‌اِس[۱۸]) هشت سلولی[۱۹] است که در آن‌ها از موشک‌های آستر ۱۵ و رادارهای آرابل استفاده شده است. هم‌چنین از این پیکره‌بندی با عنوان اِس‌اِی‌اِی‌اِم-اِف نیز یاد می‌شود. طراحی ناو هواپیمابر ایتالیایی کاوور[۲۰] طوری انجام گرفته است که دارای چهار وی‌اِل‌اِس هشت سلولی با استفاده از موشک‌های آستر ۱۵ اِس‌اِی‌اِی‌اِم-اِف و رادارهای  ای‌اِم‌پی‌اِی‌آر[۲۱]  باشد. این پیکره‌بندی  به  نام اِس‌اِی‌اِی‌اِم-آی شناخته می‌شود. قرار بر این است که در آینده ناو‌های هرایزن فرانسوی و ناوهای ضدهوایی کلاس اوریتزونته‌ی ایتالیایی مجهز به تعداد ۱۶ موشک آستر ۱۵ و ۳۲ موشک آستر ۳۰ با فناوری وی‌اِل‌اِس و رادارهای ای‌اِم‌پی‌اِی‌آر شوند. انگلستان دارای ۴۸ موشک آستر ۱۵ و آستر ۳۰ مجهز به سیستم وی‌اِل‌اِس سیلور اِی۵۰[۲۲] از تیپ ۴۵ ناوشکن‌های کلاس دارینگ خواهد شد. هم‌چنین این سیستم موشکی مجهز به رادارهای مراقبت/درگیرشونده دور برد چندمنظور‌ه‌ی سَمپسون[۲۳] است که قابلیت کار بر روی زمین و هوا را دارند و در ۳۰ متری بالای برج‌ها نصب می‌شوند.
تشریح
موشک آستر از جمله موشک‌های پرتاب قائم است که بخش اولیه‌ی موتور آن مبتنی بر سوخت جامد بوده و این بخش در هنگام اوج‌گیری موشک، از ارتفاعی  به بعد جدا می‌شود. بر روی بوستر بخش اولیه‌ی موتورهای مختلف معمولاً بخش ثانویه‌ی این موشک‌ها قرار می‌گیرد. از متداول‌ترین این موشک‌ها، می‌توان به موشک کوتاه برد آستر ۱۵ (اِس‌اِی‌اِی‌اِم) و موشک دور برد آستر ۳۰ (اِس‌اِی‌اِم‌پی/تی یا اِس‌اِی‌اِی‌اِم  اِی‌دی) اشاره کرد. بخش ثانویه‌ی موتور ۲٫۶ متر طول دارد، قطر بدنه‌ی آن ۰٫۱۸  متر  و وزن آن ۱۰۷ کیلوگرم  است. موشک  دارای چهار  بال مستطیل ‌شکل بلند و چهار پره‌ی کنترلی مثلثی‌شکل با لبه‌ی مورب در پشت آن‌ها است. هم‌چنین بخش  ثانویه‌ی موتور دارای مخزن  یدکی مبتنی بر سوخت جامد است.
موشک‌های آستر ۱۵ مجهز به موتور دو‌مرحله‌ای در کل طولی  معادل ۴٫۲ متر و وزن ۳۱۰ کیلوگرم دارند. بخش بوستر موتور که حاوی سوخت جامد است، ۲۰۳ کیلوگرم وزن دارد و سوخت آن در  مدت زمان ۲٫۵  ثانیه می‌سوزد. بر روی این قسمت موتور چهار بال تاشوی مثلثی‌ شکل با لبه‌ی مورب[۲۴] قرار دارد. روی هم رفته بخش بوستر موتور طولی معادل ۱٫۶ متر دارد  و  پس از  پایان  مرحله احتراق از موشک جدا می‌شود. بخش بوستر موتور دارای دو نازل هدایت شونده به منظور ایجاد سیستم کنترل بردار رانش[۲۵] است و حداکثر سرعت موشک به ۱٫۰ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد. کم‌ترین میزان برد آستر ۱۵، ۱٫۷ کیلومتر و بیش‌ترین برد آن ۳۰ کیلومتر در هنگام مقابله‌ با حمله‌ی اهداف پروازی است.
مدل مبتنی  بر  کشتی سیستم‌های موشکی اِس‌اِی‌اِی‌اِم و اِس‌اِی‌اِم‌پی/اِن (اِس‌اِی‌اِی‌اِم اِی‌دی) با استفاده از سیستم شلیک قائم سیلور راه‌اندازی می‌شود و پیکره‌بندی آن می‌تواند در بردارنده‌ی  یک  تا شش  ماژول[۲۶] باشد و هر یک از ماژول‌ها نیز دارای هشت محفظه‌ی گلوله‌افشان موشکی است. ماژول‌های سیلور اِی۴۳[۲۷] دارای موشک‌های آستر ۱۵ (اِس‌اِی‌اِی‌اِم) هستند.
رادار آرابل باند-ایکس ساخت  شرکت  تالز (۸ تا ۱۳ گیگاهرتز)، رادار مراقبت چندمنظوره‌ای است که قادر به ردیابی[۲۸] و هدایت موشک‌ها به شیوه‌ی آرایه‌ی فازی مبتنی بر آنتن در سه بعد است. هم‌چنین این رادار قادر است در راستای آزیموت به اندازه‌ی ۳۶۰ درجه و در راستای قائم نیز به اندازه‌ی ۷۵ درجه چرخش داشته باشد. بخشی اصلی سیستم که با رادار در تعامل است، فرستنده‌ی رادیویی تعبیه شده در بخش فوقانی موشک است. رادار مورد استفاده در سیستم‌های موشکی آستر ۱۵ (اِس‌اِی‌اِی‌اِم-اِف) و آستر ۳۰ (اِس‌اِی‌اِم‌پی یا لَند اِس‌اِی‌اِی‌اِم اِی‌دی و ناوال اِس‌اِی‌اِی‌اِم اِی‌دی) مشابه هستند.
سیستم‌های اِس‌اِی‌اِی‌اِم، اِس‌اِی‌اِم‌پی/تی و اِس‌اِی‌اِم‌پی/اِن (اِس‌اِی‌اِی‌اِم اِی‌دی) از کامپیوترهای  رایج ا ِم‌اِی‌آراِی[۲۹] (معماری ماژولی برای  زمان حقیقی  کارکرد) و مَجیکز[۳۰] (معماری ماژولی برای طرح‌های گرافیکی و سیستم‌های تصاویر کنسولی) استفاده می‌کنند.
وضعیت
سیستم‌های موشکی آستر به طور عملی و در مقیاس حقیقی در سال ۱۹۸۸ پای به عرصه‌ی صنایع نظامی گذاشتند و اولین آزمون‌های پرواز آن‌ها در سال ۱۹۸۹ انجام گرفت. گسترش و توسعه‌ی آزمون‌های شلیک و پرتاب موشک‌های آستر ۱۵ در سال ۱۹۹۰ و آستر ۳۰ در سال ۱۹۹۳ شروع شد. یک مدل آزمایشی از سیستم موشکی دارای رادار سیلور اِی‌۴۳ وی‌اِل‌اِس بر روی زمین مورد آزمایش قرار گرفت و سپس آزمون‌های مبتنی بر کشتی آن طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۹۴ به انجام رسید. این آزمایش‌ها در حدود ۲۰ آزمون از مدل آستر ۱۵ و در حدود ۱۵ آزمون از مدل آستر ۳۰ را دربرمی‌گرفت. در سال ۱۹۹۷ آزمون‌های موفقیت‌آمیز این موشک‌ها مخابره شد و طی آن یک سیستم موشکی آستر ۱۵ توانسته بود تا یک موشک سطح‏روی دریایی اگزوسه  مدل اِم‌اِم ۳۸[۳۱] را  که  دارای برد  ۹ کیلومتری بود، رهگیری کند. دیگر آزمایش موفق مربوط به سیستم موشکی آستر ۳۰ بود  که توانسته بود یک هدف پرنده‌ی سی‌-۲۲ را در ارتفاع ۱۱،۰۰۰ متری و برد ۳۰ کیلومتری رهگیری کند.
[۱] French SYRINX programme
[۲] X-band fast tri-service missile system
[۳] pre-development contracts
[۴] Arabel radar
[۵] Thomson-CSF
[۶] Aerospatiale
[۷] MBDA
[۸] Surface-to-Air
[۹] FSAF
[۱۰] Eurosam
[۱۱] naval surface-to-air anti-missile system: SAAM
[۱۲] land-based medium-range surface-to-air missile
[۱۳] ship-based medium-range surface-to-air missile
[۱۴] ship-based
[۱۵] aircraft carrier
[۱۶] Charles de Gaulle
[۱۷] Vertical Launch
[۱۸] VLS
[۱۹] eight-cell
[۲۰] Cavour
[۲۱] EMPAR
[۲۲] Sylver A50
[۲۳] Sampson long-range air and surface surveillance/engagement multifunction radar
[۲۴] clipped-tip folding triangular wings
[۲۵] thrust vector control
[۲۶] module
[۲۷] A43
[۲۸] tracking
[۲۹] MARA
[۳۰] MAGICS
[۳۱] MM 38 Exocet missile

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.