مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مصرف انرژی چوب

مصرف انرژی چوب

مصرف انرژی چوب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۵۴
کد مقاله
WOD54
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مصرف انرژی چوب
نام انگلیسی
WOOD ENERGY CONSUMPTION
تعداد صفحه به فارسی
۳۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۳
کلمات کلیدی به فارسی
انرژی چوب ، چوب سوخت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Wood Energy , Woodfuels
مرجع به فارسی
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد
مرجع به انگلیسی
UN- FAO
کشور
ایالات متحده

مصرف انرژی چوب

تعداد از اقتصادهایی که دارای سرعت رشد بالایی در سطح جهان می‌باشند با زیاد ترین افزایش در مصرف تجارت انرژی طی دهه گذشته در کشورهای عضو RWEDP یافت می‌شوند.
همچنین این اقتصاد‌ها شاهد بالا رفتن مصرف انرژی سنتی خویش، عمدتاً چوب‌های سوخت، هستند. مشخص شده که مصرف چوب سوخت برای سال‌های پیش رو در حال افزایش است. بنابر این چوب‌های مخصوص سوخت منبع انرژی مهمی در این کشور‌ها محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود که در آینده قابل پیش بینی باقی بمانند.
 
آنالیز کلان مصرف انرژی چوب 
در کلان آنالیزهای کلی، فاکتورهایی که بر روی مصرف کلی انرژی تاثیر دارند شامل موارد زیر می‌باشند: جمعیت، میزان فعالیت اقتصادی تحت عنوان تولید ناخالصی داخلی(GDP) و میزان درآمد ملی تحت عنوان تولید ناخالص ملی (GPN). عمدتاً افزایش جمعیت باعث افزایش فعالیت اقتصادی در این کشورها، اغلب منجر به افزایش مصرف انرژی (و همچنین GDP) می‌شود. افزایش در جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی منجر به افزایش درآمد و افزایش کیفیت زندگی برای اغلب مردم می‌شود. اصولاً این امر باعث ایجاد کاربردهای مختلف انرژی و افزایش کاربری انرژی می‌شود.
آنالیز کلان مصرف منابع انرژی ویژه، همچون چوب، نفت و الکتریسته، برخی از عوامل ذکر شده فوق‌الذکر را مورد ملاحظه و توجه قرار می‌دهد. این فاکتورها می‌‌توانند تاثیرات کاملاً متفاوتی بر روی مصرف هر کدام از سوخت‌ها داشته باشند. همچنین این تاثیرات می‌توانند زمانی که بامصرف کل انرژی مقایسه می‌شوند، متفاوت جلوه نمایند.
آنالیز تجمعی مصرف انرژی چوب این ناحیه مشخص کننده تفاوت‌هایی است که در بین کشورهای مختلف وجود دارد. تفاوتها در الگوهای مصرف انرژی چوب در حال حاضر و آینده در بین کشورها می‌تواند بصورت یک تفاوت قابل توجه مطرح باشد. با این وجود خط مشی‌‌های کلی وجود دارند که تعریف کننده خصیصه‌های گسترده سناریوی آینده مصرف انرژی چوب در این ناحیه می‌باشند.
 

مصرف انرژی چوب

 

خط مشی‌های جمعیتی
کشورهای عضو RWEDP دارای سه کشور پر جمعیت در جهان می‌باشند که این کشورها عبارتند از: چین، هند و اندونزی. در سال ۱۹۹۵، این سه کشور تقریباً در حدود ۴۱ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده بودند. در صورتی که جمعیت‌های دیگر ۱۳ کشور عضو RWEDP را مد نظر قرار دهیم، این نواحی دارای ۵۱ درصد از مجموع کل جمعیت جهان می‌باشند. در خلال دهه گذشته، نرخ رشد جمعیت در این ناحیه از ۳/۱ الی ۲/۳ نوسان بوده است که در مقایسه با میانگین نرخ جمعیت جهانی ۷/۱، نرخی نمود می‌یابد که دارای رشد نسبتاً کمتری در برخی از کشورهای عضو می‌‌باشد، اما در عین حال بر اساس پیش بینی‌ها این ناحیه در سالیان پیش رو یکی از سریعترین نرخ‌های رشد در کل جهان را دارا خواهد بود.
 
رشد اقتصادی و الگوهای درآمد 
در طی دهه گذشته، میانگین رشد اقتصادی در ناحیه، بر حسب رشد ناخالص ملی در محدوده ۲/۲ الی ۷/۹ بوده است، در مقایسه با میانگین رشد جهانی ۹/۲٫ این ناحیه، مخصوصاً کشورهای جنوب شرق آسیا، دارای بالاترین میزان رشد اقتصادی در جهان می‌باشند و این رشد باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در اقتصاد آنها شده است. بر این اساس، صنایع و خدمات سهم خود را در اقتصاد افزایش داده و بخش کشاورزی نیز تولید خود را ارتقاء داده است. آزادی اقتصادی و ارتباطات تجاری بین المللی به میزان فزاینده‌ای افزایش یافته و بر این اساس عزم کلی بر آن است تا نسبت به تحصیل دست آوردهای اقتصادی بیشتر اقدام شود. تمامی فاکتورهای ذکر شده اشاره به میزان بالاتر مصرف انرژی توسط اقتصاد دانان در سطح ناحیه دارد.

مصرف انرژی چوب

 

خط مشی‌های کلی مصرف انرژی
در سال ۱۹۹۴، کل مصرف انرژی ناحیه در حدود ۵۰۰۰۰۰ پتاژول ، معادل ۲۱ درصد از کل مصرف انرژی جهان بود. مجموع مصرف انرژی شامل مصرف انرژی‌های سنتی و متعارف می‌باشد. در خلال دهه گذشته، نرخ‌های رشد مصرف کل انرژی در این ناحیه بیشتر از میانگین آن در سطح جهان بوده است. محدوده میانگین رشد سالیانه این مقادیر از ۵/۱ به ۸ در مقایسه با میانگین جهانی آن ۹/۱ می‌باشد. با این وجود، مصرف انرژی برحسب هر نفر در منطقه کمتر از میانگین جهانی آن بوده و بسیار کمتر از میانگین آن برای کشورهای توسعه یافته می‌باشد. مصرف انرژی سرانه در ناحیه در محدوه ۱ تا ۵۰ گیگاژول درمقایسه با میانگین ۴۲ گیگاژول جهانی و میانگین ۱۳۳ گیگاژول کشورهای عضوOECD  می‌باشد. تراکم انرژی اقتصادی در ناحیه (که برحسب نسبت مصرف کل انرژی و GDP می‌باشد) در محدوده ۶ تا ۷۰ مگاژول بر حسب دلار آمریکا است.
خط مشی‌های مصرف انرژی چوب
منابع انرژی سنتی عبارتند از چوب و دیگر انرژی‌های زیست توده نظیر پس ماندهای کشاورزی و پس ماندهای مدفوع حیوانات. در بیشتر کشورها، چوب به عنوان منبع انرژی سنتی اکثریت اشخاص بشمار می‌آید. متاسفانه، اطلاعات اندکی در خصوص ترکیب سوخت‌های سنتی وجود دارد.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد این گونه ارزیابی می‌نماید که سرانه سالیانه مصرف انرژی چوب در بین کشورهای عضو RWEDP از ۱۵۰ الی ۶۸۰ کیلو گرم برحسب هر نفر یا ۲/۲ الی ۲/۱۰ گیگاژول بر حسب هر نفر متغییر می‌باشد. با وجود آنکه مقادیری که این سازمان استفاده می‌نماید از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، سازمان خواربار و غذای ملل متحد مقادیر خاص کشورها را در نظر گرفته وآنرا در خلال سالها بصورت ثابت محاسبه می‌نماید.

مصرف انرژی چوب

 

محدودیت‌هایی در خصوص آنالیز کلان
تکنیک‌های آنالیز کلان ارائه دهنده یک رویه ساده در زمینه مطالعه مصرف انرژی و بدست آوردن میزان مصرف انرژی آتی می‌باشد. با این وجود، چنین تکنیک‌هایی فاکتورهای بسیاری که از مصرف انرژی نشات گرفته‌اند را به حساب نیاورده و همچنین انواع سوخت‌های مورد استفاده را نیز در نظر نمی‌گیرند. از این رو، تکنیک‌های آنالیز کلان به عنوان یک ابزار دقیق، بر حسب خط مشی‌های مشخص کننده میزان مصرف سوخت‌های خاص،  نظیر چوب، نفت یا الکتریسیته محسوب نمی‌شوند.

مصرف انرژی چوب

 

دور نمای آینده خانواده‌های جمع‌آوری کننده چوب سوخت
استفاده قابل توجه از چوب سوختهای غیر تجاری بصورت مداوم تا آینده نزدیک (قابل پیش‌بینی) به علت دو عامل قطعی به نظر می‌رسد. اولا، درصد بزرگی از جمعیت اغلب کشورها،‌ فقیر باقی خواهند ماند. علیرغم پروژه‌های دارای سرعت رشد اقتصادی بالا در این کشورها و حتی کاهش تعداد مردم باقیمانده در زیر خط فقر، تعداد مطلق خانواده‌های فقیر باز هم قابل توجه باقی خواهند ماند. بنابراین، تعدادی از خانواده‌ها در زیر سطح درآمدی آستانه باقی خواهند ماند و استطاعت خرید سوختهای تجاری و نیز چوب سوخت را نخواهد داشت. این خانواده‌ها چوب سوختها را برای مصرف خود جمع‌آوری خواهند کرد یا از پسماندها استفاده خواهند کرد و چوب سوخت را بخاطر درآمدش می‌فروشند.
مصرف چوب سوختهای تجاری
تجارت چوب سوخت و زغال چوب عمدتا در مناطق شهری وجود دارد. در این جاها، اکثریت مصرف کنندگان، خانواده‌های ضعیف هستند. چوب سوخت و زغال چوب،‌ عمدتا برای پخت و پز بکار برده می‌شوند و برای گرم کردن فضا و بویژه در مورد زغال چوب برای اطوکشی لباسها نیز بکار می‌رود. با این وجود، هم در مناسطق شهری و هم در مناطق روستایی،‌ خانواده‌های دارای درآمد بالا نیز وجود دارند که چوب سوخت و زغال چوب را می‌خرند و از آنها استفاده می‌کنند. بعضی از آنها پول خرید سوختهای متداول نظیر نفت سفید و  PGرا دارند اما مشکلاتی نیز در بدست آوردن آنها دارند. بقیه می‌خواهند چوب سوخت و زغال چوب را بعنوان سوختهای ثانویه یا بعنوان سوختهایی برای پخت خوراکهای مخصوص، بکار برند. بعضی از انواع موسسات، نیز چوب سوختها را برای کاربردهای تجاری و صنعتی و عمدتا برای ایجاد حرارت یا بخار برای فرآیندها، می‌خرند.

مصرف انرژی چوب

 

الگوهای مصرف خانگی
در حالی که عمدتا سطوح درآمدی و قیمت سوختهاست که الگوی مصرف سوختهای تجاری را در خانواده‌های شهری تعیین می‌کند، در خانواده‌های روستایی، تامین منبع سوختها مدرن، عامل اضافی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد اما این امر ممکن است در بعضی مناطق شهری کوچکتر نیز صحیح باشد. در میان خانواده‌هایی که چوب سوختها را خریداری می‌کنند، افزایش درآمدهای خانواده‌، عموما به کاهش تعداد چوب سوختهای خریداری شده و مصرف کلی چوب سوخت منجر می‌شود. خانواده‌هایی که چوب سوختها را خریداری می‌کنند، هنگامی که درآمدشان تغییر می‌کند، به قیمتهای نسبی و جانشینی بین سوختها حساس‌تر می‌شوند. با ورود بخاریهای اصلاح شده که می‌توانند از طریق بازرگانان چوب خرید و فروش شوند، فرصتهایی برای صرفه‌جویی چوب سوخت فراهم می‌شود. همچنین، فرصتهایی برای تغییر سوخت فراهم می‌گردد.

مصرف انرژی چوب

 

کاربردهای جدید انرژی چوب
در چند سال گذشته، کشورهای متعددی در منطقه درگیر کاربرد‌های جدیدی از انرژی چوب شده‌اند. این کاربردها نه تحقیقاتی بوده و نه پروژه آزمایشگاهی- بلکه پروژه‌های واقعی سرمایه‌گذاری شده‌ای هستند که چوب وسایر سوخت‌های زیست توده را برای گرما، بخار ویا حتی الکتریسته و همچنین مصرف صنایع از طریق فن آوری‌های مدرن، راحت و پر بازده، استخراج می‌کنند. این پروژه‌ها در حال اثبات این مطلب‌ می‌باشند که از نظر تکینیک موفق بوده و دارای سود وصرفه اقتصادی هستند. همچنین آنها نقش انرژی چوب در آینده را نشان می‌دهند. علاوه بر این، آنها نشان داده‌اند که انرژی چوب می‌تواند از نظر تکنیکی مفید، از نظر اقتصادی قابل دوام و از نظر زیست محیطی پایدار باشند.
 
چشم‌اندازهای چوب سوختهای تجاری
فاکتورهایی که باعث تداوم مصرف یا افزایش مصرف چوب سوختهای تجاری می‌شوند همانا اندک بودن قیمت این نوع از سوخت، عدم استطاعت غالب خریداران جهت خرید سوختهای متعارف دیگر، محدودیتهای موجود در عرضه این سوختها و افزایش پذیرش تکنولوژیهای مدرن انرژی چوب می‌باشند. مصرف خانگی، شرکتی و صنعتی بر این اساس تحت تاثیر فاکتورهای اول و آخر می‌باشد. در آینده نزدیکی، میزان مصرف چوب سوختهای تجاری همچنان در بخشهای خانگی، شرکتی و صنایع تداوم خواهد یافت.

مصرف انرژی چوب

 
سوخت‌ چوب در صنایع کشاورزی- جنگلی
در آسیا، سیستم‌های مرتبط با صنایع کشاورزی- جنگلی تحت سیستم‌های ۱- کشت زار محور و یا ۲- جنگل محور مشخص می‌شوند. کشاورزان باغ‌های خانگی خود را از درخت می‌پوشانند همچنین کشتن درخت در زمین‌های کشاورزی، کاشتن درختان تولید کننده محصولات تجاری، محصولات تجاری زیر سایه درخت، درختانی اطراف زمین‌های کشاورزی، قطعات زمین جنگلی و دیگر فعالیت‌های پرورش جنگل بر پایه کشاورزی همچون استخرهای پرورش ماهی از موارد مرسوم بشمار می‌آیند. سیستم‌‌های ذکر شده  آخری شامل سیستم taungya درختکاری جنگلی، تبدیل کشت وزراعت، شیوه‌های روستایی پرورش جنگل در جنگل‌ها، پروش ماهیان سیم، شیلات و جنگلداری می‌باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.