مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مقاومت سایشی جوراب‌

مقاومت سایشی جوراب‌

مقاومت سایشی جوراب‌ – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۹۳
کد مقاله
TXT93
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مقاومت سایشی جوراب‌
نام انگلیسی
The abrasion resistance of socks
تعداد صفحه به فارسی
۱۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
سایش- مقاومت پوششی- تست نخ- صنعت پوشاک
کلمات کلیدی به انگلیسی
Abrasion- Wear resistance- Yarn testing- Garment industry
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی منسوجات- دانشگاه ازمیر- ترکیه – امرالد
مرجع به انگلیسی
Department of Textile Engineering- Ege University- Iˆzmir- Turkey; Emerald
کشور        

 

مقاومت سایشی جوراب‌

چکیده
هدف ـ هدف از این مقاله تشریح خواص نخ و تعدادی از فرآیندهای تکمیل است که می‌توانند بر روی مقاومت سایشی جوراب‌ها تاثیرگذار باشند.
طراحی/ متدولوژی/ شیوه کار ـ ارزیابی مقاومت سایشی با استفاده از روش (دستگاه) مارتنیدل (Martindale) اصلاح شده بر روی جوراب‌هایی از جنس الیاف (پنبه، پشم، پلی‌استر، پلی‌آمید و PAC (پلی‌اکریل) و مخلوطی از این موارد). اثرات نوع لیف، ‌نمره نخ (برای نخ یک لایه و چند لایه)، فرآیند شانه ‌زنی، فرآیند نرم کردن با سیلیکون و فرآیند مرسریزاسیون بر روی مقاومت سایشی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها ـ در این مطالعه مشخص شده است که استفاده از نخ ‌های ضخیم،‌ علاوه بر الیاف پلی‌استر، پلی‌آمید، فیلامنت‌های الاستان (کشسان) در جوراب و استفاده از فرآیند مرسریزاسیون،‌ سبب افزایش مقاومت سایشی جوراب‌ها خواهد شد. مقاومت جوراب‌های پشمی بالاتر از اکریلیک‌ها است.
ارزش/ اصالت ـ برای جوراب‌ها که در زمره پوشاک‌های ضروری محسوب می‌شوند، راحتی و حفظ و تداوم کیفیت در مدت مصرف آنها از فاکتورهای مهم محسوب می‌شود. مهمترین مساله معنی‌دار سایش است که به نحو زیادی می‌تواند عمر جوراب را      کاهش دهد. تعیین پارامترهای تاثیرگذار بر روی سایش جوراب هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده مفید است.

 

کلمات کلیدی: سایش، مقاومت پوششی، تست نخ، صنعت پوشاک

 

مقاومت سایشی جوراب‌

 

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
مقدمه
سایش یک مساله غیر قابل پیشگیری است و معمولا در پاشنه، کف و پنجه جوراب اتفاق می‌افتد. جوراب‌ها با کفش، دمپایی و یا حتی با زمین در حال برخورد و سایش‌ می‌باشند. عمر جوراب‌ها به دلیل سایش و با توجه به تغییر در خواص مکانیکی و کاهش کیفیت کوتاه‌تر می‌شود.
اولین مرحله سایش درگیری گلوله‌های کوچکی است که ناشی از بیرون آمدن الیاف از سطح پارچه در حین مصرف و شستشو است. بدینسان، اساسا الیافی که گلوله‌ها را به سطح متصل می‌کنند پاره شده و سبب ایجاد سوراخ‌ می‌شوند. اگر جوراب‌ شامل الیاف مصنوعی با الیاف طبیعی باشد، در حین عملیات مالش، الیاف طبیعی که خواص مطلوبی را به جوراب می‌دهند از بین رفته و تنها الیاف مصنوعی باقی می‌مانند. این عامل چهره نامطلوبی را به جوراب داده و ضخامت کلی پارچه را کاهش می‌دهد.
تاکنون تعدادی فعالیت پژوهشی در ارتباط با مقاومت سایشی جوراب‌ها انجام شده است. اشخاصی به نامهای ویسنیاک و کرزمینسکا (۱۹۸۷) هم تست‌های  آزمایشگاهی و هم تست‌های کاربردی، به منظور تحقیق مقاومت سایشی هفت نوع مختلف جوراب، متشکل از نسبت‌های مختلف پنبه ـ پلی‌آمید، را به کار گرفتند. آنها از ابزار تست پرزدهی برای مقاومت سایشی استفاده کردند. آنها از زمان سایش نمونه بعنوان فاکتور ارزیابی استفاده کرده و دریافتند که نتایج تست‌های آزمایشگاهی و کاربردی متفاوت بوده است.

مقاومت سایشی جوراب‌

 

مواد و روش‌ها
مواد
الیاف پنبه ـ اکریلیک، پشم، پلی‌آمید و پلی‌استر عمدتا در جوراب‌ها مصرف می‌شوند. لذا در این تحقیق تاثیر الیاف متداول مصرفی بر روی مقاومت سایشی ارزیابی شد. بدین منظور از نخ‌های لیست شده در جداول ۱ تا ۶ استفاده شد. جوراب‌ها با ساختار تک جرسه (single jersey) و ماشین مناسب جوراب بافی با تنظیمات بهینه بافته شدند. در حین فرآیند بافت تمام تنظیمات ماشین ثابت نگه داشته شد.
روش‌های آزمایش
در این مطالعه مقاومت سایشی بر روی دستگاه مارتنیدل اصلاح شده طبق استاندارد (۲۰۰۱) ۱۳۷۷۰:۲۰۰۱ EN (شکل ۱) اندازه‌گیری شد.

مقاومت سایشی جوراب‌

 

بحث و نتایج
تاثیر پارامترهای نخ بر روی مقاومت سایشی
جدول ۱، مقاومت سایشی جوراب‌های بافته شده با نخ‌های ۱۰۰% پنبه‌ای را نشان می‌دهد که دارای نمره نخ ضریب تاب و تعداد لای متفاوت بوده و در سیستم ریسندگی متفاوتی ریسیده شده‌اند.
این نتایج نشان می‌دهند که تعداد مالش‌ها (تعداد دورها) برای یک سوراخ و مقادیر مقاومت سایشی زمانی افزایش می‌یابند که نخ‌های ضخیم‌‌تری مصرف می‌شوند. با استفاده از نخ‌های چند لا به این دلیل که نخ‌های چند لا ضخیم‌ترند، مقاومت سایشی زیادتری می‌شود. در این گروه تفاوت‌ها از نظر آماری معنادار می‌باشند. طبق نتایج، تاثیر فرآیند شانه‌زنی در تولید نخ بر روی مقاومت سایشی جوراب‌ها معنادار نخواهد بود.

مقاومت سایشی جوراب‌

 

تاثیر نسبت پنبه/ پلی‌آمید بر روی مقاومت سایشی
نخ‌های فیلامنتی به دلیل استحکام کششی بالا که منجر به افزایش مقاومت سایشی و طول عمر جوراب می‌شوند، در صنعت جوراب بافی عمدتا مصرف بالایی دارند. در طول عمر جوراب، الیاف طبیعی از سطح جوراب جدا شده و تنها نخ‌های فیلامنتی باقی می‌مانند. این پدیده به نازک شدن معروف است. در این تحقیق جوراب‌ها با استفاده از مقادیر متفاوت نخ‌های پنبه و فیلامنت‌های پلی‌آمید (جدول ۲) بافته شدند. نخ‌های پنبه‌ای و فیلامنتی از راهنماهای جداگانه نخ به سمت سوزن‌ها در ماشین جوراب بافی تغذیه شدند. برای تعیین تاثیر نخ کشسان (الاستیک)، نتایج سایش جوراب‌های بافته شده با ۹۸% نخ پلی‌آمید و ۲% نخ الاستان و نخ ۱۰۰% پلی‌آمید با یکدیگر مقایسه شدند.
تاثیر نسبت مخلوط پنبه/ پلی‌استر بر روی مقاومت سایشی
در این تحقیق نسبت‌های مخلوط متفاوت نخ‌های پنبه ـ پلی‌استر که اغلب در صنعت مصرف می‌شوند، تست شد که نتایج آن در جدول ۳ نشان داده شده است. الیاف پلی‌استر در حین فرآیند ریسندگی با پنبه مخلوط شدند. لذا در حین تست‌های «نازک شدن» مشاهده نشد. تعداد مالش‌ها در جهت پاره شدن نخ به منظور ایجاد سوراخ بعنوان فرآیند مرحله آخر تست در نظر گرفته شد. نتایج نشان می‌دهند که مقاومت سایشی با افزایش نسبت پلی‌استر، به دلیل استحکام کششی و مقاومت خمشی بالاتر الیاف پلی‌استر، به صورت معنی داری زیاد  می‌شود (شکل ۵).
تاثیر نسبت مخلوط پشم/ اکریلیک بر روی مقاومت سایشی
مخلوط‌های پشم/ اکریلیک عمدتا در زمستان انتخاب می‌شوند. جدول ۴ نتایج سایش جوراب‌ها از نخ‌های متفاوت پشم/ اکریلیک را نشان می‌دهد. مقایسه نمونه‌های بافته شده با پشم ۱۰۰% و اکریلیک ۱۰۰% نشان می‌دهد که مقاومت سایشی جوراب‌های پشمی به صورت معنی داری بیشتر از انواع اکریلیکی است (شکل ۶). هر چند تفاوت سایش میان نمونه‌های ۵۰/۵۰ پشم/ اکریلیک و ۱۰۰% اکریلیک معنی دار نیست.
تاثیر نرم کننده‌ها بر روی مقاومت سایشی
برای احساس نرمی بیشتر، نرم کننده‌های سیلیکونی در جوراب‌ها استفاده می‌شوند. به منظور تعیین تاثیر نرم کننده‌ها بر روی مقاومت سایشی، نمونه‌هایی با و بدون نرم کننده‌ها مقایسه شدند.
تاثیر فرآیند مرسریزاسیون بر روی مقاومت سایشی
ظاهر روشن‌تر (شفاف‌تر) در منسوجات با فرآیند مرسریزاسیون حاصل می‌شود. برای تعیین تاثیر این فرآیند بر روی مقاومت سایشی، جوراب‌ها از نخ‌های شانه شده و شانه شده مرسریزه شده با نمره‌های متفاوت مورد تست قرار گرفتند (جدول ۶).

مقاومت سایشی جوراب‌

 

نتایج
مطالعه جاری نشان دهنده آن است که مقدار مقاومت سایشی جوراب با توجه به تعدادی از فاکتورها قابل افزایش است: استفاده از نخ ضخیم‌تر، افزودن پلی‌آمید به بافت، افزودن نخ‌های الاستیک (کشسان) به بافت‌،‌ افزایش نسبت پلی‌استر در نخ‌های پنبه/ پلی‌استر. تاثیر فرآیند ریسندگی بر روی مقاومت سایشی جوراب‌ها معنی دار نیست. مقاومت جوراب‌های پشمی از اکریلیکی بیشتر است و نسبت پشم در نمونه‌های پشمی/ اکریلیکی تاثیر مثبتی بر روی مقاومت سایشی دارد. مقاومت سایشی در حین فرآیند مرسریزاسیون افزایش و با استفاده از نرم کننده‌های سیلیکونی کاهش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.