مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

منسوجات کنترل کننده دما

منسوجات کنترل کننده دما

منسوجات کنترل کننده دما – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۸۲
کد مقاله
TXT82
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
منسوجات کنترل کننده دما
نام انگلیسی
Temperature-controlling Textiles
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
منسوجات کنترل کننده دما
کلمات کلیدی به انگلیسی
Temperature-controlling Textiles
مرجع به فارسی
مجله بین المللی متخصصین امور نساجی
مرجع به انگلیسی
Int. Magazine for textile professionals
کشور        

 

منسوجات کنترل کننده دما

در اول بخش های مختلف جهان، داشتن وضعیت آب و هوایی عالی به عنوان یک آرزو تلقی می‌شود. وضعیت آب و هوایی در حقیقت شرایط متفاوتی داشته و می‌تواند از حالت گرم در مناطق گرمسیری تا وضعیت سرد در مناطق دیگر متفاوت و متغیر باشد. بر این مبنا بهره گیری از پوشاک مناسب جهت مقابله با شرایط طبیعی و محافظت بدن در مقابل شرایط دمایی بالا یا پایین مورد نیاز می‌باشد.
استفاده از البسه تنها راه کمک برای تحمل شرایط آب و هوایی سخت نخواهد بود. بر این مبنا منسوجات فنی نقش مهمی‌را در تعدیل دما به عهده دارند و حیطه این نقش از کنترل انرژی خورشیدی در کاربردهای معماری تا بخش های مربوط به صنایع اتومبیل سازی گسترده می‌باشد، جاییکه می‌توان حتی انرژی لازم برای گرم شدن صندلی ها را نیز تأمین نمود. حتی در خانه، منسوجات خاصی می‌توانند قابلیت گرم نمودن را داشته باشند.
به هنگامی‌که در خصوص کنترل دما به وسیله منسوجات سخن به میان می‌آید، رشته‌های مختلف کاربردی را باید بر مبنای راهکارهای خاص مدنظر قرار داد. این موارد می‌توانند در بردارنده الیاف، پوشش ها، غشاء‌ها یا سیستم های فنی باشند. موادی که بهترین تناسب را خواهند داشت در حقیقت وابسته به بهره گیری خاص از محصولات می‌باشند.

منسوجات کنترل کننده دما

 

خنک نگه داشتن
خنک سازی به عنوان یکی از نیازهای اساسی مطرح می‌باشد، آن هم به هنگامی‌که بدن بسیار گرم می‌گردد. بدن انسان در صورتی که در معرض دماهای بالا قرار بگیرد بیش از اندازه گرم خواهد شد که به طور مثال می‌توان یک روز آفتابی در یک منطقه گرمسیری را تصور نمود. علاوه بر این ورزشکاران با توجه به فعالیت فیزیکی و بدنی خود می‌توانند گرمای بیش از حدی را تولید نمایند.
الیاف
الیاف دست ساز بشر با برش های عرضی چند بخشی هم اکنون به عنوان یک پدیده ظهور یافته در بازار جهت برآورده سازی نیازهای متنوع منسوجات ورزشی به چشم می‌خورند. ویژگی و فرم آنها باعث ارتقای خصیصه های آب دوستی و مدیریت رطوبت می‌گردد:
عرق به راحتی می‌تواند از پوست به سمت سطح منسوج از طریق کانال های فیبری میکروسکوپی حرکت نماید. الیاف پلی استر که دارای بخش های سطح مقطع چندبخشی می‌باشند نه تنها نقش مهمی ‌را در ورزش ایفا می‌کنند بلکه به عنوان البسه مطلوب در زمان تفریح نیز به شمار می‌آیند…
میکروکپسول سازی
روش های دیگری جهت تولید تأثیرات کاهنده دما بر روی منسوجات وجود دارند. یکی از این روش ها انتشار مواد خاص از سطح منسوج می‌باشد بگونه ای که یک احساس خنک شدگی را برای پوست القا نماید. به طور مثال جوهر نعناع به عنوان یک ماده خنک کننده که چنین تأثیری را به وجود می‌آورد شناخته شده است. این ماده در دمای اتاق به صورت جامد می‌باشد اما به هنگامی‌که دما به میزان اندکی افزایش می‌یابد، حالت ذوب شدگی را خواهد یافت که بر این مبنا می‌بایست آن را کپسوله نمود تا آنکه از تبخیر سریع آن جلوگیری به عمل آورد.

منسوجات کنترل کننده دما

 

رنگ ها
رنگ های تیره اغلب انرژی مرتبط با نور خورشید را جذب می‌کنند. میزان جذب و بازتاب در طیف مادون قرمز (IR) خود بعنوان یک پارامتر حاصل آورنده تأثیرات گرمایی مد نظر خواهد بود. در حالیکه این بازتاب در یک طیف مرئی معرف رنگ می‌باشد.
گرم ماندن
بزرگترین وظیفه برای منسوجات در فصول سردتر گرم نگهداشتن مردم می‌باشد. این البسه به ما کمک خواهند نمود تا در برابر بادها و شرایط آب و هوایی سرد مقاومت نماییم. گرم نگهداشتن از طریق ایزولاسیون بر مبنای سیستم خاصی با استفاده از الیاف توخالی یا حفره دار محقق می‌شود. اما از زمان کاربرد الکتریسیته، تعداد بیشتری از محصولات با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در منسوجات به کار گرفته شده‌اند
الکتریسیته
چند سال قبل، خط محصول البسه زیر با قابلیت گرمایشی برای اولین بار در نمایشگاه تجاری آونتکس (Avantex) در فرانکفورت آلمان به نمایش گذاشته شد، جامه های دارای قابلیت گرمایشی (WarmX) بر مبنای سیستم رسانایی رشته های پلی آمید دارای صفحات – نقره ای در منسوجات کشباف عمل می‌نمایند.
پوشش سرامیکی
سرامیک به مدت طولانی به عنوان یک منبع گرمایشی پیوسته مدنظر بوده است. سرامیک به صورت گسترده ای در کاشی های بخاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که دارای قابلیت ابقای بسیار بالای گرمایی می‌باشد و بر این مبنا غالبا تا مدت مدیدی پس از خاموش شدن آتش همچنان گرما را در داخل خود حفظ نماید. کاشی های سرامیکی مدیترانه ای در زمینه کاهش دمای اتاق معروفیت دارند که در این زمینه باید از قابلیت رسانایی گرمایی آنها تشکر نمود.
کاربردهای مقتضی
موقعیت های بسیاری در زندگی روزمره وجود دارند که نیاز به داشتن یک حالت بالانس دمایی در آنها احساس می‌شود. به طور مثال به هنگامی‌که نسبت به پیاده روی یا ورزش اقدام می‌کنیم بدن گرم می‌شود و در طی استراحت بدن دوباره سرد می‌گردد.

منسوجات کنترل کننده دما

 

نتیجه گیری
برای مدت مشخصی است که صنعت پوشاک ورزشی اروپا به عنوان یک نیروی پیش رانشی در زمینه منسوجات نوآورانه و راحتی مدنظر قرار گرفته است. با توجه به فراهم آوردن راحتی در هر زمان، عناوینی همچون منسوجات گرما‌زا برای ورزش های زمستانی و یا برای موتورسواری، و همچنین منسوجات خنک کننده برای ورزشکاران سطح بالا و یا البسه خاص با توجه به ایجاد بالانس گرمایی برای پیاده روی، یکی از موضوعات و عناوین کاملاً شایع برای البسه ورزشی بشمار آمده‌اند. بر این مبنا، زمان زیادی طول نخواهد کشید که چنین موادی راه خود را به سمت دنیای امروزی البسه ورزشی و منسوجات خانگی باز خواهند نمود.
در همین حال، منسوجات جدید بسیاری که دارای تأثیرات دمایی خاصی می‌باشند در صنعت اتومبیل سازی، معماری و صنایع ساخت و ساز توسعه یافته اند. انستیتو تحقیقات منسوجات در دنکن‌دورف آلمان، به طور مثال ، مشغول کار بر روی شبیه سازی منسوجات قابل تحمل قطبی می‌باشد تا بدین وسیله بتوان منسوجاتی را با قابلیت ایزوله سازی گرمایی بالا تولید نمود.
منسوجات هوشمند با توجه به سیستم های الکترونیکی مجتمع نقش مهمی‌را در فراهم سازی گرما یا سرما در کاربردهای گوناگون منسوجات بازی می‌کنند. علاوه بر این لازم است تا نسبت به خط مشی آتی نیز توجه کافی را مبذول نماییم، مخصوصاً در زمینه های پزشکی و موارد مرتبط با پزشکی در دوران کهنسالی، تا بدین وسیله بتوان راه حل های مناسبی را برای چنین مضامینی بدست آورد.

منسوجات کنترل کننده دما

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.