مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

موشک‌ های زمین به هوا

موشک‌ های زمین به هوا

موشک‌ های زمین به هوا – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir

مقالات ترجمه شده آماده گروه هوا فضا
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات هوافضا - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۱۱
کد مقاله
SPC11
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
موشک‌های زمین به هوا
نام انگلیسی
Surface to Air Missiles
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
موشک‌ زمین به هوا، پدافند
کلمات کلیدی به انگلیسی
Surface to Air Missiles
مرجع به فارسی
اطلاعات دفاعی و نظامی – اینترنت
مرجع به انگلیسی
Defense and Military Information – Internet Data Collection
کشور

 

موشک‌های زمین به هوا

تشریح

از سال ۱۹۹۸ به این سو شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در حال ارتقای تعداد زیادی از موشک‌های قدیمی زمین به هوای خود است و قصد بهبود کارایی آن‌ها و زنده نگه‌ داشتن موشک‌های پیشین خود را دارد. متاسفانه، دولت ایران از تغییرنام‌های متعددی در رونمایی برای موشک‌های خود استفاده می‌کند و هدف از آن نشان دادن مدل‌های مختلف موشک‌های ایران است، ولی نمی‌توان اطمینان داشت که این موشک‌ها همگی در آزمون پرواز شرکت داده شده‌اند و گزارش‌های موثقی درباره‌ی جزئیات آن‌ها وجود ندارد. با توجه به موشک‌های نمایش داده شده از سوی ایرانی‌ها در آپریل سال ۲۰۱۰، این طور به نظر می‌رسد که محفظه‌های گلوله‌افشان به کار رفته در موشک‌ها شبیه به یک مدل جعلی از سیستم موشکی اِس‌-۳۰۰ است که بر روی یک خودروی نظامی حامل پرتابگر الکترونیکی (تی‌ای‌اِل) نصب شده است. با لغو شدن یک‌طرفه‌ی قرارداد ارسال سیستم موشکی اِس-۳۰۰ به ایران از سوی روسیه در اواخر سال ۲۰۱۰، فعالیت‌های داخلی افزایش و ارتقای توان موشکی در ایران سرعت بیش‌تری گرفت و یک مانور نظامی گسترده توسط نیروی هوایی ایران در نوامبر ۲۰۱۰ برگزار شد. پس از آن‌که دریافت سیستم موشکی اِس-۳۰۰ توسط روس‌ها دست‌کم در آینده‌ی نزدیک، نشدنی به نظر می‌رسید، برخی منابع خبر از تمایل ایران برای ارسال درخواست خرید سیستم موشکی اِچ‌کیو-۹ از چین به عنوان سیستم جایگزین اِس‌-۳۰۰ دادند، ولی  این اخبار تاکنون تأیید نشده باقی مانده‌اند.
مطابق مستندات، پروژه‌ی یا زهرا مدل مهندسی معکوس شده‌ی سیستم موشکی فرانسوی سام کروتال آر۴۴۰ است و اطلاعات مربوط به این موشک‌ها به واسطه‌ی تعدادی از این موشک‌ها که طی جنگ هشت‌ساله با عراق نصیب ایران شده بود، به دست آمده است. نام مدل ایرانی این سیستم موشکی شهاب ثاقب است. با این وجود، این گمانه‌زنی نیز وجود دارد که انتقال تکنولوژی مربوط به ساخت این موشک‌ها توسط ارسال سیستم‌های موشکی و واحدهای آتش اِف‌اِم-۸۰ (اِچ‌کیو-۷) از سوی چین به ایران صورت گرفته است. مدل موشک کروتال ساخت ایران خاصیت تطبیق‌پذیری خوبی با سایر تجهیزات و ادوات دیگر سیستم‌ها دارد و می‌توان در آن از سیستم کنترل آتش اِسکای‌گارد استفاده کرد.
مدل ساخت ایران سیستم موشکی روسی اِس-۷۵[۱] (با نام ناتوی اِس‌اِی‌-۲ گایدلاین[۲]) یا سیستم موشکی چینی اِچ‌کیو-۲ سام، به سیستم موشکی صیاد-۱ شهرت دارد. در سیستم موشکی صیاد-۱ تجهیزات الکترونیکی ارتقا یافته‌اند و کارکرد کلی موشک بالاتر رفته است. در ماه‌های نوامبر سال ۱۹۹۸ و آپریل سال ۱۹۹۹، آزمون‌های شلیک موفقیت‌آمیزی توسط این سیستم موشکی انجام شد. طول این موشک‌ها ۱۰٫۸ متر، قطر آن ۰٫۵ متر و وزن پرتابی آن‌ها ۲،۴۰۰ کیلوگرم است. کلاهک جنگی ۱۹۵ کیلوگرمی آن از نوع با قدرت انفجاری بالا بوده و موشک دارای برد بیشینه‌ی ۳۵ کیلومتر است. توسعه و ساخت سیستم موشکی صیاد-۱ توسط سازمان صنایع هوافضای ایران انجام گرفته است.
تاکنون تعدادی از آتش‌بارهای موشکی ایران به مدل اِم‌آی‌اِم-۲۳ هاوک[۳] ارتقا داده شده‌اند. هم‌چنین ایران در سپتامبر ۲۰۰۹ از یک سیستم موشکی اصلاح شده‌ی هاوک با نام شاهین رونمایی کرد. طبق گزارش‌ها، بیشینه‌ی برد رهگیری سیستم موشکی شاهین ۴۰ کیلومتر است و این سیستم مجهز به رادارها و سیستم‌های کنترلی و فرمان‌دهی به روز شده‌ای است. یک گزارش تأیید نشده نشان می‌داد که خط تولید مدل جدیدی از موشک‌های شاهین در سال ۲۰۰۹ در ایران راه‌اندازی شده است.
موشک‌های راپیر[۴] که در دهه‌ی ۱۹۷۰ از انگلستان وارد ایران شد، به کمک یک سیستم شلیک نوین و نصب رادارهای درگیرشونده در انتهای کشنده‌ی نظامی چرخ‌دار مورد استفاده برای این موشک، ارتقا یافته‌اند.
در فوریه‌ی ۱۹۹۹ و آپریل ۲۰۱۰، طبق گزارش‌ها، ایران آزمون‌های پرواز موفقیت‌آمیزی توسط یک مدل ارتقا یافته از موشک‌های سام انجام داد و در این آزمون‌ها، برد موشک‌ها تا میزان ۲۵۰ کیلومتر گزارش شد. پیش‌بینی می‌شود که موشک مورد استفاده، مدل ارتقا یافته و مجهز شده‌ای از موشک اِس-۲۰۰[۵] روسی (با نام ناتوی اِس‌اِی-۵ گامون[۶]) بوده است.
گزارشی در فوریه‌ی ۲۰۰۰ نشان می‌داد که ایران در حال ارتقای تعداد سیستم موشکی استاندارد اِس‌اِم-۱ آرآی‌اِم-۶۶ سام و نصب تجهیزات الکترونیکی بر روی آن بوده است. این تجهیزات بیش‌تر به منظور تقویت سیستم تجسس‌گر راداری و توان‌مندی موشک در استفاده از روش چابکی فرکانسی بوده است؛ به این جهت از سیستم راداری نیمه‌اکتیو[۷] در آن استفاده شده است. از دیگر تجهیزات به روز شده‌ی این سیستم می‌توان به کلاهک جنگی، موتور و آتش‌بارها اشاره کرد. نخستین آزمون پروازی این سیستم موشکی ارتقا یافته در فوریه‌ی ۲۰۰۰ و با استفاده از یک پرتابگر تک‌دهنه[۸] که به پرتابگر آمریکایی اِم‌کِی ۱۳ شباهت دارد، انجام شد.
در فوریه‌ی ۲۰۰۹، ایران اعلام داشت که سیستم منحصر به فرد و نوینی در بخش فرمان‌دهی دفاع هوایی ساخته است که از آن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی[۹] و سایر ارگان‌های نظامی استفاده خواهد شد. طبق مستندات، بخش عمده‌ی سیستم‌های موشکی دور برد و مبتنی بر زمین دفاع هوایی ایران را موشک‌های اِس-۲۰۰، شاهین (هاوک) و اِچ‌کیو-۲ تشکیل می‌دهند و این سیستم‌ها اغلب در مجاورت شهرهای بزرگ و نیروگاه‌های هسته‌ای قرار داده شده‌اند. از جمله‌ مهم‌ترین سیستم‌های موشکی کوتاه برد سیار موجود در چرخه‌ی نظامی ایران می‌توان به راپیر، تور-اِم‌آی (اِس‌اِی-۱۵)[۱۰]، کیوب (اِس‌اِی-۶)[۱۱] و شهاب ثاقب (اِف‌اِم-۸۰ یا اِچ‌کیو-۷) اشاره کرد. هم‌چنین دو موشک قیام و مصباح ۱ نیز از دیگر موشک‌های ایران در سال‌های پیش‌رو خواهند بود.
[۱] S-75
[۲] SA-2 ‘Guideline’
[۳] MIM-23 HAWK
[۴] Rapier missiles
[۵] S-200
[۶] SA-5 ‘Gammon’
[۷] semi-active
[۸] single round launcher
[۹] IRGC
[۱۰] Tor-MI (SA-15)
[۱۱] Kub (SA-6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.