مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستم دفاع موشکی کروتال شاهین

سیستم دفاع موشکی کروتال شاهین

سیستم دفاع موشکی کروتال شاهین – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir

مقالات ترجمه شده آماده گروه هوا فضا
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات هوافضا - ایران ترجمه - Irantarjomeh

 

شماره
۱۰
کد مقاله
SPC10
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
سیستم دفاع موشکی
کروتال / شاهین آر ۴۴۰، آر ۴۶۰ و وی ‌تی-۱
نام انگلیسی
Crotale / Shahine / R440, R460, VT-1 Defense missile systems
تعداد صفحه به فارسی
۲۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۸
کلمات کلیدی به فارسی
سیستم دفاع موشکی،
کروتال / شاهین آر ۴۴۰، آر ۴۶۰، وی ‌تی-۱
کلمات کلیدی به انگلیسی
Crotale / Shahine R440, R460, VT-1, Defense missile systems
مرجع به فارسی
اطلاعات دفاعی و نظامی – اینترنت
مرجع به انگلیسی
Defense and Military Information – Internet Data Collection
کشور

 

سیستم دفاع موشکی کروتال شاهین

 

سیستم دفاع موشکی

کروتال / شاهین آر ۴۴۰، آر ۴۶۰ و وی‌تی-۱

مدل

کوتاه برد، زمینی و مبتنی بر کشتی، پیشرانه‌ی (سوخت) جامد، سامانه‌ی دفاع موشکی صحنه‌ی نبرد.

روند پیشرفت و توسعه

طراحی سیستم‌های موشکی کروتال در سال ۱۹۶۴ آغاز شد؛ همان هنگام که سفارش آفریقای جنوبی مبنی بر نیاز به موشک‌های زمین به هوا (سام) بلودهود[۱] توسط دولت انگلستان رد شده بود.  ساخت سیستم موشکی کروتال با مشارکت مالی ۸۵% دولت آفریقای جنوبی و ۱۵% دولت فرانسه و با انتخاب شرکت تامسون-سی‌اِس‌اِف به عنوان نخستین پیمانکار شروع شد. این پروژه در میان مردم آفریقای جنوبی بیش‌تر با نام کاکتوس[۲] شناخته می‌شود. نخستین عملیات آزمایشی هدایت نشده‌ی این سیستم در سال ۱۹۶۵ و نخستین عملیات آزمایشی هدایت در سال ۱۹۶۷ به وقوع پیوست. اولین سیستم موشکی کاکتوس در سال ۱۹۷۱ به آفریقای جنوبی ارسال  شد و طبق گزارش‌ها، از آگوست همان سال این موشک‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. در سال ۱۹۷۱، نیروی هوایی فرانسه تصمیم گرفت تا سیستم‌های موشکی کروتال را مورد ارزیابی قرار دهد. در سال ۱۹۷۲، طراحی و ساخت مدل دریایی این سیستم آغاز شد. در بازه‌ی سال‌های ۱۹۷۴ تا ۷۵، طراحی و توسعه‌ی این سیستم معطوف  به  مدل صادراتی دیگری  به  نام شاهین شد. حامی اصلی پروژه‌ی موشک‌های شاهین عربستان سعودی بود. سیستم موشکی شاهین دارای مزایای زیادی نسبت به مدل اولیه‌ی کروتال بود (در توضیحات مندرج در مدل‌های بعدی به تفصیل به این مزایا پرداخته می‌شود). انتقال نخستین مدل سیستم موشکی شاهین به عربستان سعودی در سال ۱۹۸۰ رخ داد.
برنامه‌ی جدیدی که روتال اِن‌جی[۳] نامیده می‌شد (نسل جدید[۴]) در سال ۱۹۸۵ مورد آزمون قرار گرفت. در ابتدا این پروژه آزادی[۵] نامیده می‌شد. شرکت تامسون-سی‌اِس‌اِف این پروژه را در رقابت اِف‌اِی‌اِی‌دی‌اِس[۶] و در کشور آمریکا به مناقصه گذاشت و در نهایت شرکت اورلیکُن-اِی‌دی‌اِی‌تی‌اِس[۷] برنده‌ی آن‌ شد. سیستم موشکی کروتال اِن‌جی صاحب یک موشک جدید به نام وی‌تی-[۸]۱ شد و ۱،۰۰۰ موشک نخست آن توسط شرکت‌ اِل‌تی‌وی[۹]‌ آمریکا و در شهر دالاس ایالت تکزاس ساخته شد. این موشک‌ها طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ برای مشتریان فرستاده شدند پس از آن شرکت تالز تصمیم گرفت تا ساخت و ساز موشک‌های بعدی در فرانسه انجام گیرد، ولی این چنین نشد. در سال ۱۹۹۰، نیروی دریایی فرانسه موشک کروتال اِن‌جی (از این موشک با نام سی‌اِن۲[۱۰] نیز یاد می‌کنند) را برای به کارگیری در ناوهای کلاس لا فایته‌ی خود برگزید و این سیستم از سال ۱۹۹۲ وارد چرخه‌ی نظامی فرانسه شد.
در سال ۱۹۹۶، تحقیق مشترکی میان تامسون-سی‌اِس‌اِف و شرکت روسی فایکل اِم‌کِی‌بی[۱۱] برای بهبود عملکرد موشک‌های کروتال اِن‌جی انجام شد و نتیجه‌ی کار افزوده شدن سیستم شلیک قائم به این مدل بود. آزمون‌های پرواز در روسیه از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و توسعه و گسترش این مدل در روسیه کامل شد. شرکت فایکل تا آن موقع توانسته بود مدل مجهز به شلیک قائم را در برای هر دو مدل مبتنی بر زمین و دریا موشک‌های اِس‌-۳۰۰ (اِس‌اِی‌-۱۰[۱۲] و اِس‌اِی-اِن‌-۶[۱۳]) و تور[۱۴] (اِس‌اِی‌-۱۵[۱۵] و اِس‌اِی-اِن‌-۹[۱۶]) طراحی کند. در سال ۲۰۰۰، طرحی پیشنهادی برای استفاده ترکیبی از موشک‌های کروتال اِن‌جی و موشک‌های سام کوتاه برد ارائه شد. موشک سام مد نظر از بین موشک‌هایی باید انتخاب می‌شد که ماژول‌های آن مطابق با سیستم نیروی هوایی فرانسه می‌بود. این موشک‌ها شامل موشک‌های میسترال، استرینگر، ایگلا، اِستاربروست و اِستارزتیک می‌شدند. در فوریه‌ی ۲۰۰۱ شرکت تالز تصمیمی مبنی بر توسعه و ساخت یک مدل جدید از موشک‌های وی‌تی-۱ گرفت.

تشریح

در موشک کروتال با شناسه‌ی آر۴۴۰، چهار بالچه‌ی کنترلی مثلث‌شکل کانارد با لبه‌ی مورب در دو طرف دماغه‌ی موشک نصب شده است. چهار خط وتر بلند ثابت که دارای پره‌های مثلثی‌شکل با لبه‌ی مورب هستند، به صورت موازی در انتهای موشک تعبیه شده است. به منظور برآورده کردن ویژگی‌های مانوری موشک و غلتش‌های آن، از شهپر[۱۷] نیز استفاده شده است. نوک پره‌های این گونه از جنگنده‌ها قابلیت باز و بسته شدن[۱۸] دارد و به محض این‌که سیستم موشکی را شلیک می‌کند و محویات درون لوله‌ها تخلیه می‌شوند، نوک پره‌ها گسترده می‌شود. برای کمک به عملیات ردیابی رادارها، از یک فرستنده‌ی خودکار صوتى[۱۹] و یک آنتن گیرنده‌ی دستورهای هدایتی[۲۰] که بر روی دو تا از پره‌های پشتی موشک قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. هم‌چنین بر روی بسیاری ازمدل‌های جدید سیستم‌های موشکی ای‌دی‌آی‌آر، یک منور ردیاب فروسرخ[۲۱] در انتهای بدنه‌ی جنگنده تعبیه شده است. طول موشک ۲٫۸۹ متر، قطر بدنه ۰٫۱۵ متر و وزن آن در هنگام شلیک ۸۵ کیلوگرم است. کلاهک جنگی با قدرت انفجار بالا وزنی حدود ۱۴ کیلوگرم دارد و معمولاً از دو نوع گلوله‌افشان یا انفجاری[۲۲] است. شعاع مرگ[۲۳] این کلاهک جنگی ۸ متر است و توسط یک فیوز فروسرخ[۲۴] یا یک فیوز تماسی[۲۵] فعال می‌شود (مدل‌های جدید این سیستم، دارای فیوز دوپلر آر‌اِف[۲۶] مجهز به سیستم فرکانس رادیویی هستند).
موشک شاهین با شناسه‌ی آر۴۶۰ در مقایسه با موشک آر۴۴۰، کشیده‌تر و سنگین‌تر بوده و دارای یک موتور آپ‌-رِیتِد[۲۷] برای افزایش عملکرد و بهبود برد نیز است. طول موشک ۳٫۱۲ متر، قطر بدنه ۰٫۱۶ متر و وزن آن در هنگام شلیک ۱۰۰ کیلوگرم است. کلاهک جنگی از نوع با قدرت انفجاری بالا و دارای ترکش‌های کانونی شونده[۲۸] و با وزن ۱۵ کیلوگرم است. شعاع مرگ کلاهک ۸ متر بوده و توسط یک فیوز خودکار فروسرخ یا یک فیوز تماسی فعال می‌شود. در صورت استفاده از فیوز خودکار فروسرخ، فیوز فعال ۳۵۰ متر پیش از رهگیری فعال می‌شود.
سیستم موشکی شلیک قائم وی‌تی-۱ (وی‌اِل‌اِس) از روش دفع گاز سرد از طریق یک محفظه‌ی گلوله‌افشان اصلاح شده استفاده می‌کند. هنگامی که ماژول فرمان‌دهنده به موشک (بخش پیچ-اُوِر[۲۹])، دستور چرخش به سمت هدفی را می‌دهد و بخش بوستر موتور شروع به کار می‌کند، سیستم قادر است تا در ارتفاع ۴۰ متری و هنگامی که سرعت موشک به ۴۰ متر بر ثانیه رسیده است، گازها را دفع کند. پس از دفع گازها، بخش پیچ-اُوِر از موشک جدا می‌شود.

وضعیت

در سال ۱۹۷۱ برای نخستین بار از موشک‌های کروتال در آفریقای جنوبی استفاده شد و به آن کاکتوس-کروتال می‌گفتند. مدل شاهین این موشک‌ها در سال ۱۹۸۰ در عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفت و موشک‌های کروتال دریایی در همین سال وارد چرخه‌ی نظامی ارتش فرانسه شد. هنوز نیز از این موشک‌ها استفاده می‌شود و در حدود ۶،۴۰۰ سفارش در انواع مدل‌های زمینی و دریایی آن ارائه شده است. سیستم‌های کروتال دریایی توسط فرانسه، عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی استفاده می‌شود و طبق مستندات، دو سیستم موشکی از این مدل در سال ۱۹۸۷ به چین فروخته و در سال ۱۹۸۹ تحویل داده شد. کشور‌هایی که از مدل زمینی این سیستم‌های موشکی استفاده می‌کنند عبارت‌اند از: بحرین، چین، مصر، فرانسه، لیبی، پاکستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و امارات.
طبق اخبار و گزارش‌ها، نیروی هوایی ایران از سال ۱۹۹۹ به این سو در حال استفاده از موشک‌های شهاب ثاقب است. در این موشک‌ها از توپ ضد هوایی اورلیکن[۳۰] و رادارهای اِسکای‌گارد[۳۱] استفاده می‌شود. این مدل از تجهیزات در واقع مدل بومی‌سازی شده‌ی موشک‌های چینی اِچ‌کیو-۷ (اِف‌اِم-۸۰) است که در آن از موشک‌های کروتال آر۴۴۰ نیز استفاده شده است.
[۱] Bloodhound: نوعی سگ شکاری
[۲] Cactus
[۳] NG
[۴] New Generation
[۵] Liberty
[۶] FAADS
[۷] Oerlikon’s ADATS
[۸] VT-1
[۹] LTV
[۱۰] CN2
[۱۱] Russian company Fakel MKB
[۱۲] SA-10
[۱۳] SA-N-6
[۱۴] Tor
[۱۵] SA-15
[۱۶] SA-N-9
[۱۷] aileron
[۱۸] retractable
[۱۹] transponder
[۲۰] guidance command receiver antenna
[۲۱] IR tracking flare
[۲۲] burst
[۲۳] lethal radius
[۲۴] IR fuze
[۲۵] contact fuze
[۲۶] RF Doppler fuze
[۲۷] uprated motor
[۲۸] HE focused splinter warhead
[۲۹] pitch-over
[۳۰] Oerlikon Contraves
[۳۱] Skyguard radars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.