مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم اجتماعی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶
کد مقاله
SOC16
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
وابستگی های مرتبط با رنگ – احساس تجربه قبلی و اولویت های شخصی
نام انگلیسی
Color-emotion associations: Past experience and personal preference
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
رنگ، احساس
کلمات کلیدی به انگلیسی
Color, emotion
مرجع به فارسی
نشست بین المللی فرآیندها و پیوستگی های مرتبط با رنگ AIC
دپارتمان منسوجات، کالاهای تجاری و تزئینات داخلی، دانشگاه جورجیا، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
AIC  Color and Paints, Interim Meeting of the International Color Association, Proceedings – Department of Textiles, Merchandising, and Interiors
The University of Georgia
کشور
ایالات متحده

 وابستگی های مرتبط با رنگ احساس   تجربه قبلی و اولویت های شخصی

چکیده
این مطالعه وابستگی های مربوط با رنگ- احساس و دلایل مرتبط با واکنش های احساسی در رابطه با رنگ ها را مورد بررسی قرار می دهد. بر این مبنا ۱۰ رنگ فامی کاملا اشباع شده از سیستم رنگ Munsell انتخاب شدند که شامل رنگ های قرمز، زرد، سبز، آبی، ارغوانی، زرد- قرمز،‌ سبز- زرد، آبی- سبز، ارغوانی- آبی و قرمز- ارغوانی می باشند. صرفه نظر از این ده گروه رنگ ها، ۳ بی فام / بی رنگ (سفید، سیاه و خاکستری) نیز مورد استفاده قرار گرفتند. این نمونه شامل ۹۸ دانشجوی داوطلب دانشگاهی از موسسه دولتی در ناحیه جنوب شرق ایالات متحده می باشند. نتایج مشخص نمود که   رنگ های اصلی، بالاترین میزان دلایل احساسی مثبت را تشکیل می دهند و پس از آنها رنگ های سطح میانی و رنگ های بی فام قرار دارند. نشان پردازی یا نماد گری رنگ ها به نظر در این مفهوم جلوه می نماید که چگونه هر یک از افراد می توانند رنگها را با دیگر چیزها، موضوعات یا فضای فیزیکی نسبت دهند. به طور مثال، رنگ قرمز- ارغوانی،‌ در ارتباط با رنگ شراب قرمز، آلو، لباس ساق دوش عروس یا رنگ اتاق خواب می باشد. به طور کلی، احساسات مرتبط با رنگ به میزان زیادی در ارتباط با اولویت های شخصی و تجربه گذشته هر فرد با آن رنگ خاص می باشد.

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی

 

۱- مقدمه
رنگها را می توانیم به احساسات و هیجانات خود نسبت دهیم. به طور مثال، رنگ آبی در ارتباط با راحتی و امنیت،‌ رنگ پرتقالی مرتبط با پریشانی و اندوه، رنگ زرد نشانه بشاشیت، رنگ ارغوانی نشانگر وقار Ballast، ۲۰۰۲، Mahnke ،۱۹۹۶) می باشد. رنگ قرمز دارای دو تاثیر مثبت و منفی می باشد، نظیر تاثیر فعال بودن، قدرتمندی و عاطفی یا احساساتی،‌ اما از طرف دیگر ممکن است معرف یک حالت پرخاشگرانه، خونین، خشمناک و شدید باشد. رنگ سبز از تاثیری آرامش بخش و استراحت گونه ای برخوردار می باشد. به علاوه این رنگ نیز می تواند دارای دو تاثیر مثبت و منفی باشد نظیر آرامش، سادگی یا حالت طبیعی داشتن و به طور معکوس خستگی و احساس گناه (Davey، ۱۹۹۸، Linton، ۱۹۹۹).
هدف از این مطالعه بررسی ارتباطات مربوط به “رنگ- احساسات” بین دانشجویان کالج می باشد، بر این مبنا رنگ های مرجع از نمونه های سیستم رنگ استاندارد Munsell تهیه شده و دلایل      واکنش های احساسی دانشجویان در برابر هر رنگ مورد بررسی قرار گرفته است.

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی

 

 ۲-  روش
۹۸ دانشجوی داوطلب دانشگاهی (۴۴ مرد و ۵۴ زن) در این مطالعه شرکت نمودند . از آنها درخواست شد تا آنکه پاسخ های احساسی خود را در خصوص ۵ رنگ اصلی (شامل قرمز، زرد، سبز، آبی، ارغوانی) نشان دهند، به علاوه از آنها خواسته شد تا نسبت به بیان احساس خود در مورد رنگ های سطح میانه (نظیر زرد- قرمز، سبز- زرد، آّبی- سبز، ارغوانی- آبی و قرمز- ارغوانی) و همچنین سه رنگ فامی (سفید، خاکستری و سیاه)، با توجه به دلایل آنها در زمینه انتخاب این رنگ ها، اقدام نمایند.    مشخصه های Munsell در جدول ۱ نشان داده شده است.
جدول ۱ مشخصه و ویژگی های Munsell
رنگ
Munsell
قرمز
۵R 5/14
زرد
۷٫۵Y 9/10
سبز
۲٫۵G 5/10
آبی
۱۰B 6/10
ارغوانی
۵P 5/10
زرد- قرمز
۵YR 7/12
سبز- زرد
۲٫۵GY 8/10
آبی- سبز
۵BG 7/8
ارغوانی آبی
۷٫۵PB 5/12
قرمز ارغوانی
۱۰RP 4/12
سفید
N/9
خاکستری
N/5
سیاه
N/1
 رنگ های نمونه با استفاده از  نرم افزار  Freehand  نگارش ۱۰٫۰ تهیه شدند، که در آن از    مشخصه های رنگ Munsell در برنامه کامپیوتری استفاده شده است. هر نمونه رنگ (به ابعاد ۱۰ سانتی متر * در ۱۲ سانتی متر) در وسط صفحه کامپیوتر در یک زمان نشان داده شد. ترتیب نمایش نمونه رنگ ها به صورت تصادفی برای شرکت کنندگان مشخص گردید. دانشجویان تنها اجازه داشتند تا یک مورد از احساسات خود را برای هریک از رنگ ها بیان دارند. هر مرحله آزمایشی حدود ۱۰ دقیقه طول کشید.

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی

 

۳- نتایج
بر مبنای نتایج حاصله از پاسخ های دانشجویان،‌ رنگ سبز بالاترین میزان احساسات مثبت را به خود اختصاص داد (۹/۹۵ درصد)،‌ که شامل احساسات استراحت یا تمدد اعصاب، و در پی آن احساس خوشحالی، راحتی، صلح و صفا یا آرامش و امید می باشد. رنگ سبز در ارتباط با طبیعت و درختان متصور می شود و بنابر این بوجود آوردنده احساسات راحتی و آرامش بخش و تصلی دهنده می باشد. رنگ زرد به طور کلی به عنوان رنگ انرژی زا و تحریک کننده احساسات مثبت به شمار آمده است. (۹/۹۳درصد)، شامل شادی و هیجان، چرا که این رنگ در ارتباط با خوشید و زمان تابستان می باشد. بالاترین پاسخ بعدی مثبت برای رنگ آبی در نظر گرفته شد (۶/۷۹درصد) و در پی آن رنگ قرمز و ارغوانی (۳/۶۴ درصد، هرکدام) مشخص گردیدند. رنگ آبی تداعی کننده اقیانوس یا آسمان است و از اینرو در بردارنده احساس مربوطه به تمدد اعصاب و آرامش می باشد. رنگ قرمز نه تنها در ارتباط با عشق و رمان یا داستان های عاشقانه است، بلکه می تواند مرتبط با شرارت و خون ریزی نیز تلقی شود. یکی از پاسخ دهندگان نیز اینگونه اظهار داشت که رنگ قرمز وی را به یاد روز والنتاین (روز عشاق) و شکل قلب می اندازد. داوطلب دیگری بیان داشته است که این رنگ وی را به یاد زیرپوش قرمز        می اندازد. ویژگی های مثبت رنگ ارغوانی به طور عمده در ارتباط با کودکان و خنده تلقی شده است، در حالیکه دلایل مطرح شده برای واکنش های منفی در زمینه رنگ ارغوانی به طور سازگاری نشان دهنده آن است که رنگ ارغوانی به عنوان یک رنگ مطلوب به حساب نمی آید.

وابستگی رنگ احساس تجربه اولویت شخصی

 

۴- مباحث

نماد رنگ را می توان در این مضمون بطور آشکار مورد بررسی قرار داد که چگونه هر یک از افراد    رنگ ها را در ارتباط با چیزها، موضوعات یا فضای فیزیکی تصور می نمایند. به طور مثال، در مطالعه جاری، رنگ زرد- قرمز در ارتباط با رنگ پاییز یا هالوین ‌می باشد. یکی از پاسخ دهندگان اظهار داشته است که رنگ زرد – قرمز وی را خوشحال می سازد چرا که این رنگ معرف اتوبوس های مدرسه و زمان کودکی وی می باشد. به علاوه، رنگ آبی- سبز در ارتباط با نه تنها اقیانوس و آسمان است، بلکه برای برخی از پاسخ دهندگان یادآوردنده برخی از اشیای خاص همانند خمیر دندان می باشد. برخی نیز رنگ تیره را در ارتباط با «قدرت» دانسته و اظهار داشته اند که این رنگ آنها را به یاد ماشین های مسابقه عالی می اندازد. رنگ تیره نیز برخی از پاسخ دهندگان را در یک حالت پیچیده فرو برده و آنها را به یاد «مد و لباس» می اندازد. با این وجود، پاسخ دهنده دیگری اظهار نموده است که رنگ تیره وی را غمگین ساخته و او را به یاد مراسم عزا می اندازد که در آن غالبا مردم سیاه می پوشند. بنابراین، احساسات مربوط به رنگ به صورت کاملا زیادی وابسته به خصوصیات فردی و اولویت های شخصی   می باشد و علاوه بر این تجربه گذشته شخصی با توجه به یک رنگ خاص نیز در این زمینه نقش قابل توجهی را ایفا خواهد نمود. تکرار این مطالعه در مؤسسات مختلف می تواند درک بیشتری را در این زمینه به ما اعطا نماید. مطالعاتی را می توان در مناطق مختلف انجام داد تا الگوهای مشابه یا متمایز در زمینه ارتباطات احساسی دانشجویان در خصوص رنگ ها را تعیین نمود.
به علاوه، عرف ها یا عادت های مربوط به رنگ ممکن است از یک جامعه به جامعه دیگر متفاوت باشند. یکی از مثالهای کاملا شناخته شده در این زمینه دو رنگ فامی سیاه و سفید می باشد. مرگ و عزا در ارتباط با رنگ تیره در سنت های غربی شایع است، در حالیکه در چین رنگ مرگ سفید می باشد. در مطالعه جاری، رنگ تیره در ارتباط با نه تنها صداقت، قدرت و توانمندی بوده است، بلکه این رنگ     می تواند مرتبط با مرگ، عزا و رخدادهای غم انگیز نیز باشد. تحقیقات بین فرهنگی نیز در این زمینه راهگشا خواهد بود و مشخص کننده آن است که چگونه تفاوت های فرهنگی در ارتباط با وابستگی های مرتبط با رنگ- احساس نقش قابل توجهی را در این زمینه ایفا می نماید.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.