مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲ – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

کل کتاب

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

شماره      
۱۵۷
کد مقاله
MNG157
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک – فصل اول و دوم
نام انگلیسی
Corporate Governance and Risk Management – Chap: 1,2
تعداد صفحه به فارسی
۱۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
حاکمیت شرکتی, مدیریت ریسک
کلمات کلیدی به انگلیسی
Corporate Governance, Risk Management
مرجع به فارسی
انتشارات ونتوس، بوکبون
مرجع به انگلیسی
Bookboon pub inc
کشور        
ایالات متحده

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

 

حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک – فصل ۱ و ۲
۱- مقدمه
این نکته به وضوح پذیرفته شده است که حاکمیت شرکتی جهت تداوم توام با موفقیت عملکرد هر شرکت ضروری می باشد. بر این مبنا توجه بسیاری به رویه های حاکمیتی معطوف شده است. با این وجود آنچه در حقیقت به عنوان حاکمیت شرکتی تلقی می شود چندان روشن و آشکار نیست. غالبا این گونه تصور می شود که چنین مبحثی در ارتباط با مسایلی چون چگونگی برگزاری نشست های سالیانه شرکت ها، یا چگونگی تعامل با حسابرسان و یا مواردی این چنانی می باشد. این مبحث بطور فزاینده ای راه خود را به سمت مدیریت ارتباطات سرمایه گذار می پیماید. در حقیقت این مقوله کلیه عملیات تجاری و ارتباطات با کلیه طرف های دینفع را شامل می شود و محدوده گسترده تر از آنجه که تصور می شود را در بردارد.
در کلیه مباحث این موضوع بخوبی شناخته شده است که حاکمیت خوب برای عملکرد شرکتی مناسب خواهد بود. در حقیقت از شرکت ها انتظار می رود تا صورتحساب های خود را در خصوص مسائل حاکمیتی به عنوان بخشی از گزارشات سالیانه مهیا ساخته و وب سایت های هریک از شرکت ها رویه های حاکمیتی آن شرکت را مشخص سازند. چنین موردی را می توان به آسانی به واسطه واکنش ها به رسوایی های شرکتی تلقی نمود که در دهه گذشته شاهد آن بوده ایم و رویه آغازین آن را می توان فروپاشی شرکت انرون[۱] در نظر گرفت.
بنابراین در حال حاضر حاکمیت شرکتی یک مفهوم مهم جهانی به شمار آمده و اهمیت آن مخصوصا در خلال سالیان اخیر دو چندان شده است. دو مورد از دلایل اصلی افزایش علاقه به این موضوع آزادی اقتصادی و خصوصی سازی صنایع و امور تجاری است که خود نشات گرفته از فرآیند جهانی سازی است که در بردارنده شرایط جدید شرکتی و تطابق بیشتر با قوائد سرزمینی می باشد. یکی از عواملی که به نظر در زمینه مواجهه ناگهانی بخش شرکتی در ارتباط با مسایل جدید حاکمیت شرکتی می توان عنوان داشت آن است که زمان دیگر تغییر نموده است و نیاز جهت حساب پذیری بیشتر شرکت ها در برابر افراد ذی نفع و مشتریان کاملا احساس می شود (Bushman و Smith، ۲۰۰۱)

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

 

۲- اصول حاکمیت
ما نیاز داریم تا در ابتدا نگاه خود را به اصول حاکمیت معطوف داشته و ۸ اصلی که به عنوان مبنای بنیادین هریک از سیستم های حاکمیت مناسب به شمار می آیند را مشخص نماییم:
۲-۱٫ شفافیت
شفافیت، به عنوان یک اصل، مشخص کننده آن است که اطلاعات به طور آزادانه و مستقیمی در دسترس اشخاصی قرار داشته باشد که تحت تاثیر تصمیمات و رویه های اجرایی آن قرار دارند. شفافیت از اهمیت ویژه ای برای کاربران خارجی چنین اطلاعاتی برخوردار می باشد چرا که این کاربران از جزئیات پس زمینه ای و دانش موجود و در دسترس کاربران داخلی چنین اطلاعاتی برخوردار نیستند. بنابراین، به طور برابر تصمیمات اتخاذی و رویه های اعمالی مرتبط می بایست بر مبنای مقررات و قواعد باشند.
۲-۲٫ اصل حاکمیت قانون
این مورد شاهرگ اصل شفافیت به شمار می آید. این مورد مشخص می باشد که حاکمیت مناسب نیازمند چارچوب متناسبی از قوانین عملیاتی می باشد. به علاوه این قوانین می بایست به صورت کلی و بیطرفانه، بدون توجه به قدرت ارتباطات، اجرا شوند. بنابراین حقوق اقلیت ها را باید مورد محافظت قرار داد. به علاوه ویژگی های مربوطه می بایست به وسیله مجموعه مستقل، به عنوان راهکار مرتفع سازی تعارضات، بصورت مطلوب در نظر گرفته شده و حق قانونی (حق درخواست یا اعاده فرجام) را نیز می بایست برای کلیه سهامداران محفوظ دانست.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

 
۲-۳٫ مشارکت
با وجود آنکه مشارکت به وسیله کلیه سهامداران مطلوب تلقی می شود، این مورد را نمی توان به عنوان یک اصل ضروری حاکمیت مطلوب تلقی نمود. قابلیت کلیه اشخاص جهت مشارکت در صورتی که خواستار مشارکت باشند به عنوان یک اصل ضروری مدنظر است. مشارکت در حقیقت شامل آزادی ارتباط و بیان تعابیر و تجلی ویژگی هایی که در این مقوله جای می گیرد می باشد.
۲-۴٫ پاسخ گویی
این مورد نیز به عنوان اصل حیاتی مشارکت و اصل شفافیت تلقی می شود. پاسخگویی سریع موکد آن است که با استفاده از ارتباطات حاکمیتی، موسسات می توانند تا کلیه اطلاعات ضروری را در خلال یک چارچوب زمانی منطقی در اختیار طرف های ذیربط قرار دهند.
 
۲-۵٫ حق مالکیت
این اصل تضمین کننده احساس شمولیت کلیه اعضای جامعه در چنین فرایندی می باشد و باعث می شود تا آنها بطور متضاد از این احساس برخوردار نباشند که از جریان اصلی کنار گذاشته شده اند. این مورد مخصوصا جهت تضمین این موضوع که حقوق و نقطه نظرات اقلیت ها به حساب می آید و صدای کلیه اشخاص در معرض خطر در جامعه در تصمیم گیری شنیده می شود، کاربرد دارد.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

 

۲-۶٫ کارایی و اثربخشی
کارایی در حقیقت به حداقل رسانی هزینه تراکنش ها می باشد- تمرکزی بر روی حسابداری و مدیریت هزینه- در حالیکه اثر بخشی / سودمندی را می بایست در محتوای حصول اهداف مطلوب ارزیابی نمود. بنابراین برای اثر بخشی این مورد لازم است که فرآیندها و موسسات آن دسته از نتایجی را حاصل آورند که در تطابق با نیازهای سازمانی باشد و در عین حال بهترین استفاده از منابع را نیز داشته باشند. به طور طبیعی این مورد همچنین به معنای استفاده پایدار منابع طبیعی و محافظت از محیط زیست تلقی می گردد.
۲-۷٫ پایداری
چنین موردی نیازمند یک دیدگاه طولانی مدت برای توسعه پایدار انسانی و چگونگی حصول اهداف مرتبط با چنین توسعه ای می باشد. تعداد فزاینده ای از نویسندگان در خلال یک چهارم قرن اخیر مشخص ساخته اند که فعالیت های یک سازمان بر روی محیط خارجی تاثیر گذار بوده و این تاثیر بر روی افراد ذینفع خارجی نیز ملموس می باشد. این افراد ذینفع ممکن است از علاقه چندانی در ارتباط با چگونگی انجام فعالیت های سازمانی برخوردار نبوده، ولی تا اندازه ای بر روی شکل گیری فعالیت ها تاثیر گذار باشند.
۲-۷-۱٫ پایداری، توسعه پایدار و خط مبنای سه گانه
یکی از رویه های توسعه حاصل آمده از ایده پایداری گزارش دهی خط در مبنای ویژگی های سه گانه می باشد.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

 

۲-۸٫ مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری در ارتباط با سازمانی می باشد که این موضوع را مورد شناسایی قرار داده است که عملکرد آن سازمان بر روی محیط بیرونی تاثیر گذار خواهد بود و بنابراین مسئولیت عملکرد خود را می پذیرد. این مفهوم خود در بردارنده شناسایی این موضوع است که چنین سازمانی به عنوان بخشی از یک شبکه وسیعتر اجتماعی به شمار آمده و در برابر آن شبکه، به جای صرف صاحبان آن سازمان، مسئول می باشد. در کنار پذیرش مسئولیت می بایست این شناسایی نیز محقق شود که افراد ذینفع خارجی باید از توان تاثیر گذاری بر روی عملکردهای سازمان نیز برخوردار باشند و بتوانند در تصمیم گیری در این مبحث که آیا چنین عملکردهایی توجیه پذیر است یا خیر مشارکت داشته و مشخص سازند در صورتی که عملکردهای سازمانی در این مبحث تاثیر گذار است هزینه آن برای شرکت و افراد ذینفع به چه میزان است.
مسئولیت پذیری می بایست به کلیه سازمان ها تعمیم یابد- هم موسسات دولتی و هم سازمان های بخش خصوصی و سازمان های اجتماعی- بنابر این،  همگی می بایست این نکته را پذیرا باشند که آنها در برابر جامعه و افراد ذینفع گوناگونی مسئول می باشند. یکی از اهداف مهم این مورد اطمینان از این موضوع خواهد بود که قابلیت حذف هر نوع فساد وجود خواهد داشت یا آنکه حداقل می توان آن را کاهش داد.

کتاب حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک ۱-۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.