مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب  – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۶
کد مقاله
WOD26
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
فرآیندهای رطوبت زدایی، استریل سازی، یکسان سازی و آماده سازی  کوره خشک کردن چوب
نام انگلیسی
Dehumidification, Sterilizing, Equalizing, and Conditioning Treatments for Kiln Dry
تعداد صفحه به فارسی
۱۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
رطوبت زدایی، استریل سازی، یکسان سازی، آماده سازی،  کوره خشک کردن چوب
کلمات کلیدی به انگلیسی
Dehumidification, Sterilizing, Equalizing,  Conditioning,  Kiln Dry
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

فرآیندهای رطوبت زدایی، استریل سازی، یکسان سازی و آماده سازی  کوره خشک کردن چوب

 برنامه‌های رطوبت زدایی کوره
برنامه‌های رطوبت زدایی در ایالت متحده از دهه ۱۹۷۰ شروع شده و به سرعت جای خود را باز نمود. به واسطه تازه بودن این تکنیک، برنامه‌های گسترده‌ای قادر نبودند خود را با این سیستم تطبیق دهند. برنامه‌های میزان رطوبت که در این فصل پیشنهاد می‌گردد برای اغلب اهداف روال خشک سازی به صورت موفقی قابل اجرا است. تفاوت اصلی بین برنامه‌های بخاری و برنامه‌های رطوبت زدایی محدودیت دمایی آنها می‌باشد. کوره‌هایی که از سیستم رطوبت زدایی استفاده می‌کنند نمی‌توانند میزان معمول ۱۸۰ درجه فارنهایت دمای نهایی اغلب برنامه‌های متعارف را تحصیل نمایند. کوره‌های رطوبت زدایی اولیه محدود به حداکثر دمای ۱۲۰ درجه فارنهایت می‌گردید که منجر به طولانی شدن روال خشک سازی در زیر سطح نقطه اشباع الیاف می‌شد. مدل‌های جدیدتر می‌توانند تا میزان ۱۶۰ درجه فارنهایت فعالیت داشته و قادرند زمان روال خشک سازی را همانند کوره‌های بخاری تعدیل نمایند.

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

 

فرآوریهای استریل سازی، یکسان سازی و آماده سازی
روال‌های محافظتی استریل سازی
روال محافظتی استریل سازی را می‌توان در کوره‌های خشک سازی به کار برد تا از رشد کپک‌های اضافه بر روی سطح چوب‌ها تحت شرایط خاصی جلوگیری به عمل آورد. کوره خشک سازی را نیز همچنین می‌توان برای استریل نمودن چوب‌ها که با لک‌ها یا قارچ‌های پوسیدگی آلوده گشته‌اند و یا آنکه توسط حشرات تخریب کننده چوب مورد حمله قرار گرفته‌اند بکار گرفت.
کپک
کپک‌ها می‌تواند بر روی الوار تازه در طی فرایند خشک سازی در دمای بالای ۱۲۰ درجه فارنهایت به وجود آیند. با وجود آنکه کپک‌ها معمولاً به میزان کافی در عمق چوب نفوذ نمی‌کنند و بر این اساس موجب بروز لک زدگی جدی در طی روال خشک سازی نمی‌شوند، این موارد می‌توانند در هوا پخش شده  و به صورت جدی در طی روال گردش هوای کوره تاثیرات نامطلوبی به جای گذارند. این موارد نه تنها باعث کند شدن روال خشک سازی می‌گردند، بلکه الواری که دارای کپک می‌باشند نیز ممکن است دچار ضایعه شانه زنبوری شوند.

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

 

لکهای قارچی و پوسیدگی
دماهایی که معمولا در زمان آغاز بکار کوره مورد استفاده قرار می‌گیرند،  اغلب دارای حرارت کافی می‌باشند تا از رشد لک و یا ارگانیسمهای پوسیدگی جلوگیری بعمل آورند، ارگانیسمهایی که ممکن است در طی مرحله ذخیره سازی و یا در طی روال هوا دهی، چوبهای تازه را آلوده نموده باشند. دمای ۱۱۰ درجه فارنهایت می‌تواند از رشد این ارگانیسمها جلوگیری کند، ولی آنها را از بین نمی‌برد. تستهای مربوطه نشان دهنده آن است که دمای ۱۵۰ درجه فارنهایت یا بیشتر برای حداقل ۲۴ ساعت می‌بایست کلیه لکها و قارچهای پوسیدگی را از بین ببرد. تا زمانی که چوب در زیر میزان رطوبت ۲۰ درصد قرار گرفته باشد، لک و پوسیدگی جدیدی در آن بوجود نخواهد آمد.
حشرات 
هم چوب نرم و هم چوب سخت ، چه تازه و چه کهنه، بوسیله تعدادی از حشرات سوراخ‌کننده چوب مورد هجوم قرار می‌گیرند.الوار وادراتی یا الوار خشک شده بوسیله هوا که برای زمان مدیدی ذخیره شده‌اند را می‌بایست به منظور یافتن آثاری از این حشرات مورد بررسی دقیق قرار داد. در صورتی که این آثار یافت شد، می‌بایست نسبت به استریل نمودن الوار اقدام نمود.
سوسکها و تخمکهای مربوط به حشرات و شفیره‌ها یا لاروهای آنها را می‌بایست بوسیله گرم نمودن الوار با استفاده از برنامه داده شده بر اساس جدول ۳۱ از بین برد. شرایط مربوط بدین برنامه در حقیقت می‌بایست بگونه ای باشد که الوار تا قطرهای مرکزی آنها گرم گردیده و به منظور اطمینان و از بین بردن این عارضه‌ها زمان بیشتری با توجه شرایط مد نظر آنها را حرارت داد. به منظور استریل سازی، از EMC که در محدوده ۲ درصدی بالا یا زیر میزان رطوبت چوب می‌باشد استفاده شود. در صورتی که میزان رطوبت چوب کمتر از ۸ درصد باشد، دمای بالای ۱۴۰ درجه فارنهایت و رطوبت نسبی تقریبا زیر ۶۰ درصد، نتیجه مطلوبی را می‌توان با استفاده از زمانهای ارائه شده در جدول ۳۱ برای دمای ۱۳۰ درجه فارنهایت بدست آورد. اطلاعات دقیق دمایی و زمانی برای کشتن دیگر حشرات موجود نمی‌باشد، ولی در عین حال ممکن است دمای بالاتر جدول ۳۱ ممکن است کارساز باشد.

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

 

روشهای متعادل‌سازی و شرطی‌سازی (آماده سازی / بهین‌سازی)
یکسانسازی و بهین سازی یا آماده سازی متناسب برای چندین بار در این مقاله ذکر گردیده است. هدف از این بخش تشریح آنها با توجه به جزئیات مربوطه می‌باشد. معمولا، میزان رطوبت الوار در بین محموله‌های کوره متفاوت می‌باشد. این امر ممکن است بواسطه گوناگونی طبیعی در نرخ خشک شدن الوار و یا میزان رطوبت اولیه آنها، نوع چوب از نظر چوب قیمتهای داخلی یا مغزی و یا چوب قسمتهای سطحی یا پوسته‌ای و یا وجود حبابهای مرطوب در چوب باشد. همچنین گوناگونی شرایط خشک نمودن الوار در بخشهای مختلف کوره نیز از اهمیت برخوردار است. گوناگونی در میزان رطوبت نهایی می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی در اعمال فرآیندهای بعدی شود. هدف از یکسانسازی کاهش گوناگونیها در رطوبت چوب می‌باشد.
روال متعادل‌سازی
روال متعادل‌سازی یا یکسانسازی الوار کروه با استفاده از جدول ۳۲ بشرح زیر است:
  • روال یکسانسازی را به هنگامی آغاز کنید که خشک‌ترین نمونه کوره در محموله به رطوبت میانگین زیر ۲ درصد از میزان مطلوب نهایی رسیده باشد. بطور مثال، در صورتی که میزان مطلوب رطوبت نهایی ۸ درصد باشد، به هنگامی روال یکسانسازی را آغاز کنید که میزان رطوبت خشک‌ترین نمونه کوره به ۶ درصد رسیده باشد.
  • به مجرد آنکه خشک‌ترین نمونه به میزان رطوبت ذکر شده در مرحله ۱ رسید، روال EMC یکسانسازی در کوره منطبق با مقدار مربوطه می‌بایست آغاز گردد. در طی انجام این روال،‌ تا آنجائیکه برنامه خشک سازی اجازه می‌دهد از بالاترین حد دمای خشک استفاده کنید.
  • روال یکسانسازی را تا آنجایی ادامه دهید که مرطوب ترین نمونه به میزان نهایی رطوبت مورد نظر دست یابد. در مثال مرحله ۱،‌ مرطوب‌ترین نمونه می‌بایست به رطوبت ۸ درصد برسد.

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

روال آماده سازی یا بهین‌سازی
روال بهین سازی، چه با فرآیند یکسانسازی همراه باشد و چه نباشد، نباید تا زمانی که میانگین میزان رطوبت مرطوب‌ترین نمونه به میزان مطلوب رطوبت نهایی دست یابد، آغاز گردد.
روال بهین‌سازی بشرح ذیل می‌باشد:
  • دمای بهین‌سازی مشابه با مرحله نهایی برنامه خشک‌سازی یا بالاترین دمایی که در آن EMC بهین‌سازی را می‌توان کنترل نمود می‌باشد. برای چوبهای نرم، بگونه‌ای دمای مرطوب را تنظیم نمائید که EMC بهین‌سازی ۳ درصد بالاتر از میزان نهایی رطوبت مطلوب قرار داشته باشد. برتی چوبهای سخت، این میزان می‌بایست ۴ درصد در نظر گرفته شود. حالت تنزل دمای مرطوب که شرای مطلوب را در این خصوص عرضه می‌دارد در جدول ۶ مشخص شده است. در صورتی که تحت دمای بهین‌سازی مرطوب، مقدار تنزل دمای مرطوب برای EMC مشخص نگردد، از نزدیکترین EMC بالا که برای محدوده دمایی خاص مناسب است استفاده شود. دمای مد نظر مرطوب را برای میزان تنزل یافته تنظیم نموده ولی در عین حال دمای خشک، تا زمانیکه دمای مرطوب مناسب تحصیل نشده است، را افزایش ندهید.

رطوبت زدایی استریل آماده سازی کوره خشک چوب

 

زمان فرآیند خشک نمودن الوار در کوره
حدود زمان مورد نیاز برای خشکل کردن الوار چوب نرم در داخل کوره را می‌توان بر اساس برخی از برنامه‌های زمانی که قبلا در این فصل ارائه شده است تنظیم نمود. جدول ۳۳ زمانهای فرآیند خشک سازی را بصورت تقریبی برای چوبهای نرم بضخامت یک اینچ و همچنین چوبهای نوع سخت  را  لیست نموده است. زمانهای لیست شده برای برای انجلم روال خشک نمودن الوار در کوره با توجه به دمای متعارف، جائیکه دمای برنامه نهایی ۱۸۰ درجه فارنهایت است، می‌باشد. الوار ضخیم‌تر از ۱ اینچ برای خشک شدن به زمانی بیشتر از آنچه در جدول ۳۳ نشان داده شده است نیاز دارند. افزایش زمان خشک سازی بیش از نسبت ضخامت الوار خواهد بود. بطور مثال، در صورتی که ضخامت دو برابر شود، زمان خشک‌سازی بر اساس فاکتور ۳ الی ۵/۳ برابر افزایش خواهد یافت.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.