مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۹۲
کد مقاله
TXT92
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اثر دوخت بر روی خواص منسوجات فنی و نبافته در تولید روکش صندلی خودرو
نام انگلیسی
Impact of the Seam on the Properties of Technical and Nonwoven Textiles for Making Car Seat Coverings
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
پارچه‌های تاری ـ پودی- پارچه حلقوی- پارچه نبافته- مقاومت نفوذ- مقاومت سایشی- پوشش‌های صندلی خودرو- دوختن- نوع دوخت (درز)- بدون درز
کلمات کلیدی به انگلیسی
woven fabric- knitted fabric- nonwoven fabric- artificial leather- penetration resistance- abrasion resistance- car seat covers- sewing- seam type- seamless
مرجع به فارسی
کالج منسوجات- دانشگاه زاگرب- کرواسی
مرجع به انگلیسی
Faculty of Textile Technology- University of Zagreb- Croatia
کشور        

 

اثر دوخت بر روی خواص منسوجات فنی و نبافته در تولید روکش صندلی خودرو

چکیده
در این مقاله تاثیر تعداد بخیه‌ها در دوخت لایه‌های به هم متصل شده پوشش‌های صندلی ماشین مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین خواص پارچه در مناطق بدون درز نیز بررسی می‌شود. نمونه پارچه‌ها شامل: پارچه‌‌های فنی، منسوجات نبافته، پارچه‌های حلقوی و چرم مصنوعی می‌باشند که از پوشش‌های دوخته شده صندلی خودرو با تعداد متفاوت بخیه دوخت در واحد طول تهیه شدند. خواصی نظیر نیروی پارگی و مقاومت در برابر سایش پارچه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر این اساس، مشخص شد که خصوصیات پارچه‌ها در محل‌های به هم متصل شده بسته به نوع تعداد بخیه‌ها (کوک‌ها) در واحد طول متفاوت است.

کلمات کلیدی: پارچه‌های تاری ـ پودی، پارچه حلقوی، پارچه نبافته، مقاومت نفوذ، مقاومت سایشی، پوشش‌های صندلی خودرو، دوختن، نوع دوخت (درز)، بدون درز

 

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو

 
مقدمه
منسوجات نبافته در بسیاری از رشته‌های صنعتی نظیر صنعت اتومبیل، هواپیما، مبلمان و تامین و پخش مواد غذایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند [۲و۱].
امروزه انواع مختلفی از منسوجات بعنوان روکش صندلی خودروها مصرف می‌شوند، به همین علت استفاده از پارچه‌ها (همانند منسوجات فنی همچون پارچه‌های تاری ـ پودی، حلقوی و نبافته، چرم طبیعی و مصنوعی) و متشکل از پلیمرهای مصنوعی، پلی‌استر، پلی‌آمید و ویسکوز و پشم و پنبه مخلوط با الیاف مصنوعی، به صورت گسترده‌ای رایج شده است.
برای راحتی بیشتر، پارچه‌های نرم‌تر و انعطاف ‌پذیرتر بکار گرفته می‌شوند. همچنین این پارچه‌ها باید دارای مقاومت سایشی بالایی بوده و از استحکام زیادی نیز برخوردار باشند. این پارچه‌ها شامل مخمل و velour (پارچه پرز بلند) بوده که با نخ‌های تار و پود رنگی بواسطه یک نوع ساده بافت یا نقش ژاکارد، تولید شده‌اند. چون ساختمان این پارچه‌ها بر روی پارچه پرزی است، ممکن است الیاف بیرون آمده در حین نشستن و یا مالش از سطح پارچه بیرون کشیده شوند و بنابر به یک روال تولیدی ویژه و عملیات اضافی دیگر نیاز خواهد بود. منسوجات فنی بکار رفته شده در صنعت اتومبیل باید کشسانی بالایی داشته باشند که این خصوصیت به راحتی بوسیله پارچه‌ که دارای مقاومت سایشی و استحکام بالایی است، بدست نخواهد ‌آمد.
خواص مواد برای روکش صندلی خودرو
گاهی اوقات  نشستن در یک ماشین، برای ساعت‌ها بطول خواهد انجامید، بنابر این صندلی ماشین تا آنجا که امکان دارد باید راحت بوده و بدن در وضعیت مناسب قرار گیرد، بدین منظور تعدادی از استانداردهای ساختاری باید مد نظر قرار گیرند:
  • ساختار صندلی باید دقیقا مطابق با وضعیت مناسب بدن در شرایط نشستن طراحی شود.
  • هر قسمت از صندلی باید با در نظر گیری اصول صحیح آن طراحی شود و در ساخت آنها از موادی استفاده شود که فراهم کننده احساس راحتی به هنگام نشستن باشند.
  • مناطق بین قسمت‌های مختلف صندلی و جاهایی که در تماس با بدن می‌باشند باید با مواد پرکننده به هم متصل شده باشند.
  • لایه خارجی صندلی پارچه می‌باشد، بنابر این پارچه بکار برده شده باید دارای خواص ویژه‌ای همچون استحکام، کشسانی، مقاوم در برابر سایش، پرزدهی و ضد آتش و بهداشتی و … باشد.
منسوجات فنی همچون پارچه‌های حلقوی و تاری ـ پودی می‌توانند ترکیب نامحدودی از طرح و رنگ را داشته باشند. آنها خواص خوبی دارند نظیر: قابلیت نفوذپذیری مناسب هوا، انتقال گرما و رطوبت، احساس نرمی در زیر دست ، برگشت ‌پذیری خوب، مراقبت آسان و مقاومت بالای سایشی.

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو

 

نبافته‌ها
از نظر مهندسی این منسوجات بگونه‌ای تولید می‌شوند که دارای زیر دست نرم و کشسانی بالا بوده و از قابلیت نفوذپذیری هوا به میزان مطلوبی بهره‌مند می‌باشند. این منسوجات بعنوان دیواره‌های کناری صندلی خودرو و یا آستر پشت پارچه استفاده می‌شوند. چرم مصنوعی ـ دارای مقاومت بالای سایشی است اما به دلیل عدم راحتی (سرد بودن)، کشسانی و استحکام پایین، زیاد در صنعت خودرو استفاده نمی‌شود.
 
آزمایشات
آزمایش‌ها بر روی پارچه‌های تاری ـ پودی، حلقوی و نبافته‌ها و چرم مصنوعی به عنوان روکش صندلی خودرو انجام شد و نخ دوخت مصرفی نیز مورد تست قرار گرفت.
ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده
در این مبحث از ماشین دوزندگی مخصوص Pfaff برای دوخت استفاده شد. بعلاوه برای تست نیروی پارگی از Textechno استفاده شد و ازدیاد طول نخ بر روی دینامومتر Statimat اندازه‌گیری گردید. تاب سنج Mesdan برای تعیین تعداد تاب نخ دوخت استفاده شد. نمره نخ بواسطه پیچش m30 * 50 بر روی وینچ و وزن کردن بر روی وزنه الکترونیکی Tehtnica 2615 تعیین شد.
نخ دوخت و مواد مصرفی
نخ دوخت مصرفی، فیلامنت مرسریزه شده ۳ * ۲۵ تکس با ۱۰۰% الیاف پلی‌استر با ۳۵۵ تاب در متر و تاب Z بود. ۲ نمونه از پارچه تاری ـ پودی و ۲ نمونه از پارچه حلقوی که تشکیل دهنده قسمت اصلی روکش صندلی هستند و پارچه نبافته و چرم مصنوعی بعنوان پارچه‌های متصل کننده تست شدند. منسوجات فنی همچون پارچه‌های حلقوی و تاری ـ پودی با اسفنجی به ضخامت mm 2-1 و پارچه حلقوی نازک چسبیده شده به پشت آنها تقویت شدند و سپس نمونه‌ها تحت آزمایش قرار گرفتند.
نتایج آزمایش
جداول ۲ و ۳ مربوط به نتایج نیروی پارگی و ازدیاد طول تا حد پارگی نخ دوخت می‌باشد. پارچه‌های تاری ـ پودی و حلقوی، چرم مصنوعی است و نتایج مقاومت این مواد در برابر سایش و نفوذ در جدول ۴ ارائه شده است. بعلاوه، دینامومتر تنظیم شده برای تعیین میزان نفوذ پارچه مورد استفاده قرار گرفت.

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو

 

مباحث
نتایج آزمایش‌های مربوط به پارچه‌های مصرفی در خودروها به شرح ذیل است: متوسط نیروی پارگی و ازدیاد طول تا حد پارگی نخ‌های دوخت در جداول ۲ تا ۴ و شکل ۲ تا ۷ آورده شده است.
نیروی پارگی نخ دوخت و پارچه‌ها
متوسط نیروی پارگی نخ دوخت ۵۸/۶۹ نیوتن است، نتایج آزمایش در جدول ۲ و شکل ۲ نشان داده شده است. پارچه تاری ـ پودی I دارای نیروی پارگی کمی بالاتر از پارچه II است، با توجه به نمونه‌های با دوخت و بدون دوخت در جهات تار و پود (جدول ۲، شکل ۲). بر اساس نتایج حاصله مشخص شده است که نیروی پارگی نمونه‌های بدون دوخت برای هر دو پارچه آزمایش شده بالاتر است.

اثر دوخت خواص منسوجات صندلی خودرو

 

نتایج
با آزمایش پارچه‌ها برای مصرف در صنعت اتومبیل نتایج زیر حاصل شد:
پارچه‌های تاری ـ پودی فنی مقاوم‌ترین پارچه‌ها با بالاترین نیروی پارگی و بالاترین مقاومت نفوذ را دارا می‌باشند. مزایای پارچه‌های حلقوی نه بواسطه استحکام آنها بلکه بعلت الاستیسیته و نرمی آنها می‌باشد که بعنوان فاکتورهایی بشمار می‌آیند که آنها را از پارچه تاری ـ پودی بصورت راحت‌تری متمایز می‌سازند. اما در عین حال به دلیل مقاومت سایشی و نیروی پارگی خیلی کم، استحکام آنها در مقایسه با پارچه تاری ـ پودی و چرم مصنوعی کمتر است.
تقریبا در همه نمونه‌ها و تست‌ها، نتایج حاصله برای نمونه‌های حاوی طول بخیه کوتاه‌تر و تراکم دوخت بیشتر بهتر بوده است. بر این مبنا، نتایج برای نمونه‌های بدون دوخت بهتر گزارش شده است، به ترتیب برای نمونه‌های با بیشترین تراکم (cm/ 5 بخیه)، سپس نمونه‌های با تراکم متوسط (cm/ 4 بخیه) و در نهایت نمونه‌هایی با کمترین تراکم (cm/ 3 بخیه). حال می‌توان اذعان داشت که تراکم دوخت بهترین پارامتر تاثیرگذار بر روی نتایج حاصل از تست‌ها می‌باشد. البته این نکته که کدام تراکم دوخت کاربردی‌تر است، مورد آزمایش قرار نگرفت، اما بر اساس نتایج حاصله، یک حد نسبتا بالایی در این زمینه حاصل شده است، چرا که میزان افزایش بخیه منجر به افزایش خطی مقادیر نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.