كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 10000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
شماره |
70 |
کد مقاله |
MNG70 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام |
نام انگلیسی |
Creative Entrepreneurship in Asia – Vietnam |
تعداد صفحه به فارسی |
16 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
13 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی خلاقانه ، آسیا |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Creative Entrepreneurship , Asia |
مرجع به فارسی |
كتاب كارآفرینی خلاقانه در آسیا |
مرجع به انگلیسی |
Asian Productivity Organization |
سال |
2005 |
کشور |
ژاپن |
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
كارآفرینی خلاقانه در آسیا
ویتنام VIETNAM
«كارآفرینانی خلاقانه» برای رشد تجاری
“CREATIVE ENTREPRENEUSHIP” FOR BUSINESS GROWTH
رشد موفقتآمیز در هر كاری محصولی از مجموع متغیرهای درونی و بیرونی شركت است. چنین متغیرهایی «منابع شركتی» نامیده میشوند كه عبارتند از: همه كمكها، مهارتها، ظرفیتها، روندهای سازمانی، ویژگیها، اطلاعات و دانشهای تحت كنترل شركت كه برای توسعه استراتژیهای رقابتی به كار میرود. تمام منابع شركتی در توسعه مزیت رقابتی ارزشمند نخواهند بود. آنهایی كه مزیت رقابتی ارائه میكنند برای كارآفرینی خلاقانه در شركتها مهم هستند. بررسیهای تجربی ما نشان میدهد كه منبع منابع مهم برای كارآفرینی خلاقانه بیشتر در محیط داخلی است نه خارجی و از روشی بدست میآید كه از طریق آن شركت منابع مربوط به رقابتش را بكار میبرد.
رشد موفقیتآمیز در شركتی كوچك به ظرفیت مالك آن شركت برای توسعه در محدوده منابعش وابسته است. منابع كارآفرینی خلاقانه كه در شركت یافت میشود عبارتند از: منابع مالی، فیزیكی و انسانی و نیز تجربه، رهبری، ایده و كنترل كارآفرین. موارد منابع اصلی كه با شركتهای كوچك در حال رشد روبهرو میشوند، عدم وجود مهارتهای تكنیكی و مدیریتی، قابلیت انطباق سازمانی ناكافی و توانایی حصول یا كاربرد تكنولوژی هستند.
با رشد شركت مالكین باید یاد بگیرند كه تخصص و دانش خود را به كاركنانشان انتقال دهند تا خودشان را برای كار توسعهای بیشتر بر روی شركت نه در آن، آزاد سازند. این موضوع نیازمند این است كه شركتهای كوچك به جای داشتن سازمانی كه بر حول محور فرهنگ شخصیت مالك خود فعالیت دارد، از یك ساختار اساسی بهرهمند باشد كه بتواند با موفقیت خود را بدون حضور مالك حفظ كند.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
مدل رشد شركت كوچك موفق
MODEL OF SUCCESSFUL SMALL BUSINESS GROWTH
یا بررسیهای تجربی گروهی متشكل از 36 شركت كوچك در دورهای 4 ساله در ویتنام (20 شركت در جنوب و 16 شركت در شمال، 30% شركت تولید كننده و 70% شركت خدماتی)، متوجه شویم كه رابطهای قوی بین رشد بالا و گروه 4 عاملی كه از بررسی پرسشنامه بدست آمد وجود دارد.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
آگاهی از اطلاعات اساسی Key Data Awareness
این مورد از 2 عامل تشكیل شده است. عامل اول مربوط به مالكی است كه اطلاعات ضروری مورد نیاز به منظور فراتر رفتن از توقعات مشتری را به خوبی شناسایی كرده است و عامل دوم مربوط به این است كه آیا مالك چگونگی ایجاد شركت و شناسایی اطلاعات مورد نیاز را بررسی كرده است یا خیر.
قیمتهای بدست نیامده Not Price Driven
این مورد از دو عامل تشكیل شده است. اول اینكه آیا افزایش قیمتهای شركت بر تقاضای محصولاتش اثر دارد یا خیر و دوم اینكه آیا قیمت در تعیین تصمیمات خرید مشتری عاملی واقعی است.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
سیستم ایجاد شغل Business Generating System
این سیستم از چهار عامل تشكیل شده است. عامل اول مربوط به تمركز مالك بر رشد شركت از طریق فروش محصولات یا خدمات تایید شده به مشتریان بیشتر است. عامل دوم مربوط به ظرفیت شركت برای برنامهریزی و تخصیص منابع كافی به توسعه بازارهای جدید است. عامل سوم دربرگیرنده دیدگاه مالك است كه خواستار یك چشمانداز بلند مدت در بازارهای اولیه میباشد. عامل چهارم وجود سیستمی موثر برای ایجاد مشتریهای جدید برای شركت است.
استفاده از متخصص و خانواده Use Experts and Family
از دو عامل تشكیل شده است. عامل اول مربوط به آگاهی مالك از توانایی او در دسترسی به ضمانتها و تخصصهای موجود برای كمك به شركت است. عامل دومی كه شخصیتر است مربوط به توانایی مالك برای اختصاص وقت به خانواده و دوستانش است.
مطالعات موردی CASE STUDIES
برای بررسی این مدل اجرای تجاری، یك سری از مطالعات موردی یا اعضای انتخاب شده از پانل اصلی 36 مخاطب توسعه داده شد. هدف این بررسیها ارزیابی رابطهای بود كه به نظر میرسید در تجزیه و تحلیل اطلاعات یافت شده است. عملكرد هر شركت بررسی شد و نمونه به دو نوع شركت یا اجرای زیاد و كم تقسیمبندی شد. در بخشهای بعدی دو مطالعه موردی ارائه شده است. این مثالها رابطه بین 4 عامل اصلی موفقیت و عملكرد بازار را نشان میدهد.
مطالعه موردی 1: تولید كننده كوچك
این تولید كننده كوچك در مدت سه سال رشدی اساسی را تجربه كرده است و تعداد كاركنانش را از 6 نفر به 120 نفر افزایش داده است. شركت نیز فعالیتهای خود را در كشور از جنوب به شمال توسعه داده است. محصولات آن- مواد ساختمانی صنعتی- به تعداد اندكی از مشتریان فروخته میشد كه معمولا قراردادهای سه ساله داشتند.
در موارد «آگاهی از اطلاعات اساسی»، مالك این شركت مشخص كرد كه شركتش زمان زیادی را صرف نشان دادن فعالیتهای مشتریان و رقبا كرده است. رقیب اصلی او یك شركت بینالمللی بزرگ بود كه ساختارهایش ارزش كمتری داشتند. مالك این شركت با روبهرو شدن با چنین رقیبی، 6 مشتری جدید را هدف قرار داد. او وقتش را صرف پیبردن به نیازهای آنها كرد و زمینه را برای جذب سه تا از آنها كه به نظر میرسید به محصولات او بیشتر از محصولات رقبا علاقمندند هموار كرد. او موفق شد سه قرار داد خوب ببندد و بقیه میدان را به رقبایش بسپارد. بررسی دائمی محیط توسط مالك برای پیروز شدن بر رقبا ضروری بود.
در مورد قیمت، شركت قیمتی را پیشنهاد كرد كه تقریبا 5 درصد بالاتر از متوسط صنعت بود. مالك شركت در این فكر نبود كه شركتش سود بیشتری كند ولی برای قراردادها هم بر سر قیمت رقابت نمیكرد وسعی داشت سودی بیشتر از متوسط از قیمتهایش بدست آورد با این دید كه همیشه جایی برای هزینه بیشتر وجود دارد. مالك شركت خدمات به مشتری را جنبه مهمیاز «ایجاد شركت» میداند. او خدمت به مشتری را اینطور توصیف میكند: «یكی از اركان اساسی شركت». مالك اذعان كرد كه او هنوز مسئول بیشتر فروشهاست. او به نقش خلاقیت در موفق شدن شركتهای جدید اشاره كرد. او سعی كرد كه با بررسی دقیق نیازهای مشتریان برای آنها ارزش افزوده ایجاد كند. طبق نظر مالك او سعی میكرد خودش را در موفقیت بیشتری قرار دهد و به آنچه كه جدید و خلاقانه است و میتواند ارائه شود فكر كند. با این روش او توانست به مشتریان نزدیك شود و راه حلی برای این مشكل ارائه كند. این موضوع به تمایزی عمده منجر شد كه او بصورت زیر توضیح داد:
«ما اخیرا با موضوعی روبهرو شدیم. یكی از رقبا، به بزرگترین مشتری ما قیمتی ارزانتر از قیمت ما ارائه داد. مشتری این موضوع را در دفتر كارش به من گفت. او میز بزرگی داشت و گفت كه تمام این كاغذهای روی میز نشان دهنده مشكلاتی است كه سعی در حل كردن آنها دارد ولی هیچ یك از این مشكلات مربوط به شركت من نیست، بنابراین نیازی به تغییر وجود ندارد. این موردی است از آنچه ممكن است اتفاق افتد، آن هم به هنگامی كه شما قصد دارید درباره سرویس به مشتری بسختی كار كنید».
شركت علاوه بر برطرف كردن نیازهای مشتریان منابعی را نیز به توسعه محصولات و بازارهای جدید اختصاص داده است. مالك توضیح داد كه چگونه به كاركنانش اختیار داده است تا مسئولیت بیشتری را بپذیرند. به این منظور كه خودش بیشتر به دنبال افكار استراتژیك باشد. حركت بین ایالتی بیشتر وقت او را صرف كرد و او باید بطور كلی در این شهرها فعالیتهای جدیدی را آغاز میكرد. او باید برای این موضوع را با دقت برنامه ریزی میكرد تا تضمین كند كه عملكردهای فعلی اش تنزل نیافته است.
علاوه بر این شركت علاقه خود را به استفاده از متخصصین و اعضای خانواده در كمك به شركت نشان داد. طبق گفته مالك همسر او یكی از اعضای اصلی شركت بوده است. او در رفع مشكلات گوناگون به مالك كمك كرده و مالك هم به كمك او تكیه كرده است. نكته مهم دیگر ارتباطی است كه مالك با بانك برقرار كرده است. او دو سال را صرف گسترش رابطه كاری نزدیك با بانكدارش كرده است. این موضوع برای فعالیتهای او ضروری است زیرا شركت با فروشهای بالاتر در ماههای تابستان گردش پول دورهای داشته است. گرچه شركت برای تامین سفارشهای تابستان، باید در طول زمستان دست به قرض بزند. بانك تسهیلات خود را بطور عمده در اختیار شركت قرار داده تا شركت بتواند وامهای كوتاه مدت و صورتحساب دستمزد خود را در طول زمستان بپردازد. همكاری با بانك اكنون عاملی اساسی در موفقیت شركت است.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
مطالعه موردی 2- شركت كوچك خدماتی
این شركت كوچك كارش مربوط به خدمات بعد از تولید تبلیغات تلویزیونی. اسناد و فیلم بود و كیفیت بالایی داشت. در سالهای اخیر، شركت كارش را به طراحی رسانهها و وب سایت توسعه داده است. شركت كه كارش را با 3 كارمند شروع كرده بود اكنون 13 كارمند دارد. كارمندان شامل ویراستارهای شنیداری و دیداری، و متخصصین گرافیك هستند. مشتریهای اصلی شركت در حدود 100 تا 200 نفر هستند. در سه سال گذشته، شركت سرمایهگذاریهایی مهم بر روی تجهیزات جدید و تسهیلات محصول انجام داده است.
طبق نظر مالك شركت، نشان دادن شاخصهای اصلی دشوار بود زیرا محیط- داخلی و خارجی- بسرعت تغییر میكرد. او به نگرانی در مورد این نیاز اشاره كرد كه باید از چنین اطلاعاتی آگاه بمانیم و توضیح داد كه چگونه شركت او كه در ابتدا 90% از كارش را برای بخش جمعی انجام داده است. اكنون آن را به 15% كاهش داده است. شركت تلاش كرده است تا سطح رضایت مشتریانش را نشان دهد و سیاستی خوبی در زمینه خدمت به مشتری را ارائه داده است. این سطوح خدمت به مشتری در سالهای اولیه كار شركت بطور رسمیمورد توجه قرار نگرفت و مالك از آن زمان به بعد سعی در انجام آن را داشته است. او یك سیستم رسمی نشان دادن رضایت مشتری معرفی كرده است و برای كاركنانش سمینارهایی كوچك برگزار میكند و در آنها برای نشان دادن اجرای خدمت به مشتری از نمودار استفاده میكند.
علاوه بر نشان دادن مشتریان فعلی، مالك توضیح داد كه چگونه تغییرات محیط بیرونی كه در صنعت اتفاق میافتد را نیز نشان داده است. گفته شد كه برخی از مشتریان شروع به ایجاد تسهیلات «داخلی» كردند تا كاری را انجام دهند كه مالك میكرده است. احتمال دارد كه برخی از این مشتریان با گذشت زمان رقیب او شوند. بنابراین او به دنبال بازارهایی جدید است تا شركتی جدید تاسیس كند. شركت شروع به جستجوی فرصتهای خارجی كرد و برای رسیدن به اهدافی مشخص دورهای 12 ماهه را در نظر گرفته است.
شركت تلاش كرد تا «مشتریان خود را خوشحال كند» گرچه این موضوع در صنعت آسان نبود. همانطور كه مالك میگوید: «ما سعی میكنیم كه خواستههای آنها را مثل «من میخواهم» كه متضاد با «من نیاز دارم» است، برآورده كنیم. ما خدماتی بهتر از حد متوسط به آنها ارائه میكنیم. ما امیدواریم كه بتوانیم همیشه مشتریان را شاد كنیم ولی آنها دائما به دنبال یافتن اشتباهاتمان هستند.
مالك اطلاعات مالی خود را بصورت هفتهای نشان میدهد و نقاط خاتمه روال كاری خود را هم در مقابل آن نشان داد. گرچه مالك اذعان كرد كه هدف اصلی او بهتر كار كردن است نه سختتر كاركردن و این به معنای جستجوی شغلهایی است كه عواقب بهتری دارند. تنها عرضه كننده این شركت تولید كنندگان نوارهای ویدیویی بودند و بنابراین این وقت كاركنان بود كه شركت بطور عمده میفروخت.
علاوه بر این مالك اشاره كرد كه به استفاده از متخصصین، خانواده و دوستان برای كمك به شركت علاقمند بوده است. او رابطهای شخصی قوی با حسابدارش داشته و با مشاركت شركت همكاری میكرده تا به توسعه شركت كمك كند. علاوه بر مشاورههای تخصصی، مالك از جمعی از دوستان و همكاران شركتیاش حمایت میطلبید تا در مورد مسائل مربوط به كار بحث كنند.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام
تلویحات مدیریتی و تحقیقات
MANAGERIAL AND RESEARCH IMPLICATIONS
این دو مطالعه موردی نمونههایی از چندین مواردی هستند كه رابطه بین مدل 4 عاملی كه در شكل 1 نشان داده شده و رشد كاری را نشان میدهند.
این 4 عامل اصلی كه به رشد مربوط است در مطالعه موارد اضافی به كار میرود كه مالكان- مدیران شركتهای كوچك باید مورد توجه قرار دهند. آنها پیشنهاد میكنند كه مالكان- مدیران شركتهای كوچك كه میخواهند رشد كنند باید «اطلاعاتی اساسی» درباره اینكه چگونه مشتریان را جذب كنند و چگونه سطح رضایتی كه به این مشتریان تحویل میدهند را نشان دهند، جمعآوری كنند. توسعه «ایجاد یك شركت» نیز مهم خواهد بود. این موضوع نیازمند تمركز بر فرصتهای بازار بلند مدت و فروش محصولات و خدمات تایید شده به این بازارهاست.
باید به برنامهریزی برای توسعه بازار جدید كه برای حاصل شدن نیازمند تخصیص منابع است توجه زیادی شود. برای گسترش موفقیتآمیز در هر بازاری، مالك- مدیر شركت كوچك باید از رقابت براساس قیمت اجتناب كند. این موضوع نیازمند افزودن ارزش به محصولات یا خدمات است تا مشتریان را قادر سازد كه به دلایلی به جز قیمت خرید كنند و هر هزینه اضافی را نیز توجیه كند.
نتیجه اینكه یافتههای ما نشان میدهد كه رشد موفقیتآمیز میتواند با استفاده از متخصصین و خانواده بیشتر شود. مالك- مدیری كه میتواند به تخصص و انواع دیگر حمایتها دسترسی داشته باشد، اساس ایدهها، مهارتها و منابع خود را گسترش میدهد. این هدفی شراكتی است كه به روند رشد شركتهای كوچك مربوط میشود. به نظر میرسد هماهنگ شدن در این زمینه برای مالك ضروری است تا برنامه زندگی خود كه شامل صرف وقت برای خانواده و دوستانش میشود را مورد توجه قرار دهد. رابطه بین خانواده و زندگی كاری بسیاری از مالكین شركتهای كوچك بسیار مهم به نظر میرسد.
اندازه نمونه و استفاده از رشد فروش بعنوان عاملی مستقل این مطالعه را محدود میكند. برای مطالعه دقیقتر رابطه بین رشد و این 4 عامل، اندازهگیری بهتری از رشد ضروری است. برای مطالعه بیشتر در مورد این مدل، كاربرد نمونهای بزرگتر برنامهریزی شده است. اگر نتایج بتوانند تكرار شوند، چارچوبی مفید برای رشد شركتهای كوچك میتواند ارائه شود.
كارآفرینی خلاقانه در آسیا – ویتنام