مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه 20 الی 100% رایگان مقالات ترجمه شده

1- قابلیت مطالعه رایگان 20 الی 100 درصدی مقالات 2- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر 3 فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.

قیمت

قیمت این مقاله: 20000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره      
90
کد مقاله
MNG90
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها
نام انگلیسی
Entrepreneurship and Firm Formation Across Countries
تعداد صفحه به فارسی
56
تعداد صفحه به انگلیسی
35
کلمات کلیدی به فارسی
كارآفرینی، آمارهای تجاری، توسعه اقتصادی، دفترخانه‌های تجاری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Entrepreneurship, Business Statistics, Economic Development, Business Registries
مرجع به فارسی
كالج وارتون، بانك جهانی
مرجع به انگلیسی
Wharton School & World Bank
سال      
2007
کشور
ایالات متحده

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها
چکیده
تحقیقات كارآفرینی گروه بانك جهانی، فعالیتهای كارآفرینی در جهان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بانك اطلاعات گرد آوری شده این تحقیق شامل داده‌های بدست آمده از كشورها و داده‌های مرتبط با آمارهای سری زمانی درباره تعدادی از شركت‌ها و موسسات تازه ثبت شده در بین 84 كشور است. این مقاله روابط چشمگیر بین فعالیتهای كارآفرینی و شاخصهای توسعه اقتصادی و مالی را مورد بررسی قرار داده و همچنین رشد، كیفیت محیط قانونی و قاعده‌مند و همچنین قدرت كنترل و حكومت را تحت كنكاش و مطالعه قرار می‌دهد. تجزیه و تحلیل‌های محقق شده نشان دهنده اهمیت روندهای ثبت الكترونیكی به منظور تشویق ثبت شركتهای بیشتر می‌باشد. این نتایج می‌توانند در جهت پیاده سازی سیاست‌گذاریهای موثر و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای شناسایی  اثر اصلاحات و رفرمهای مربوطه كارگشا باشند.
 
كلمات كلیدی: كارآفرینی، آمارهای تجاری، توسعه اقتصادی، دفترخانه‌های تجاری
 

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

مقدمه
كارآفرینی برای پویایی متناوب اقتصاد بازار مدرن ضروری است و میزان ثبت بیشتر شركت‌های جدید می‌تواند رقابت و رشد اقتصادی را فزونی بخشد. در این زمینه بررسی جامع فعالیت كارآفرینی، بصورت یك مطالعه گسترده طولی، می‌تواند عوامل تعیین كننده وابسته به زمان و یا فاكتورهای مستقل در جهت ایجاد بنگاه اقتصادی را مورد شناسایی قرار داده و رابطه چنین مضمونی را با رشد اقتصادی و كاهش فقر بررسی نماید. علاوه بر این، از نقطه نظر یك مضمون اقتصاد تكاملی و در حال تحول، تحقیق جدید اذعان كننده آن است كه ناهمخوانی‌ها و نابرابریهای رشد اقتصادی بین كشورهای پیشرفته و كشورهای كمتر توسعه یافته می‌تواند دقیقا بواسطه رشد فعالیتهای كارآفرینی محدود‌تر شود. داده‌های تجربی می‌توانند به ما كمك كنند تا درك بهتری از این نكته بدست آوریم كه چگونه كارآفرینان در محدوده شبكه‌های فعالیت خود، كه در آن ایده‌های تجاری جدید ایجاد شده و مشاغل نوپا احداث می‌شوند، می‌توانند در تعامل با یكدیگر عمل نمایند. علاوه بر این نیازی شدید برای توسعه مجموعه داده‌ها احساس می‌شود تا بر این اساس نسبت به مطالعه اینكه عوامل اقتصادی و سیاسی چگونه بر كار آفرینی اثر دارند اقدام شود. برای مثال Brander،Hendricks وwhistler (1998)مجموعه داده‌ای طولی را درباره تكامل ایجاد بنگاه اقتصادی در كانادا به كار بردند تا اثبات كنند كه رشد اقتصادی مجموعا بجای رشد بنگاه‌های موجود از طریق آغاز بكار شركتهای جدید حاصل می‌شود.
این مقاله روشی را برای جمع آوری اطلاعات در مورد ایجاد شركتهای جدید ارائه می‌كند كه بعنوان اولین مرحله در توانا سازی این تحقیق در خصوص پویا سازی فعالیتهای مرتبط با كارآفرینی عمل می‌نماید. علاوه بر این، چنین اطلاعاتی می‌تواند بعنوان پایه‌ای برای تغییرات در تشكیل بخش خصوصی و پیشرفت بیشتر مطالعه اثرات تغییرات تعدیلی، سیاسی، اقتصاد كلان و سازمانی بر كارآفرینی و رشد به كار گرفته شود.
ما متوجه شدیم كه میزان ثبت و آغاز بكار مشاغل تجاری و نرخ تراكم شركتها به طور عمده‌ای مرتبط به شاخص‌های كشوری توسعه و رشد اقتصادی، كیفیت محیط قانونی و نظام بخش، سهولت دسترسی به بودجه و مضامین مالی و عدم رواج بروكراسی یا مقررات دست و پا گیر می‌باشد. بر این اساس، در تجزیه و تحلیل مضامین چند متغیری این نكته مشخص گردید كه متغیرهای مربوط به محیط تجاری به ویژه سهولت ایجاد یك شركت و فساد سیاسی،  حتی بعد از كنترل سطح توسعه اقتصادی، همچنان بعنوان شاخص‌های عمده ثبت كلی شركت‌ها باقی مانده‌اند. بنابر این نتایج با تحقیقات انجام شده قبلی، درباره اختصاص موثر برونداد‌‌ها و دیگر منابع به فعالیت‌های كارآفرینی، سازگار هستند. علاوه بر این نكته دیگری كه مشخص گردید میزان قابل توجه بالاتر ورود به عرصه كارآفرینی در كشورهایی است كه از روال حكومتی بهتری برخوردار می‌باشند. این نتایج می‌توانند بصورت موثری راهنمای سیاست گذاران باشند و ظرفیت‌های جدید را برای تعیین تاثیرات اصلاحات مشخص سازند.

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

2- اسلوب شناسی: چگونه كارآفرینی را تعریف می‌كنیم؟
برای ارزیابی كارآفرینی و ایجاد اطلاعات به صورتی كه در سطح جهانی قابل مقایسه باشد، اسلوب یا روش شناسی را توسعه دادیم كه می‌تواند در رژیم‌های قانونی مشابه و سیستم‌های اقتصادی قابل استفاده باشد. تلاش‌های قبلی در این زمینه انجام شده‌ است ولی اكثریت فقط بر روی جهان توسعه یافته تمركز نموده و تفاوت‌ها را در سیستم‌های قانونی،  بخش‌ها و ساختارهای اقتصادی در نظر نمی‌گیرند.
تعریف كارآفرینی زبان مشتركی ندارد Josef Schumpeter كارآفرینی را به این صورت تعریف می‌كند: «تصور خطر و مسئولیت در برنامه ریزی و ایجاد یك استراتژی تجاری یا راه اندازی یك شركت». j.w.Gough  نیز كارآفرین را اینگونه توصیف می‌نماید كه «به شخصی اطلاق می‌شود كه موسسه یا فعالیت‌ اقتصادی جدیدی را به عهده می‌گیرد و آنرا عملی می‌كند و مسئولیت خطرات احتمالی را می‌پذیرد». برای سهامداران، كارآفرینی به طور كلی به عنوان روند ایجاد دارایی جدید مشاهده شده است. فرآیند كارآفرینی بر روی كشف، ایجاد و بهره‌برداری سودمندانه بازارها از نقطه نظر كالا و خدمات متمركز می‌باشد. بنابر این با توجه به هدف تجزیه و تحلیل عرضه شده در این مقاله، كارآفرینی را  می‌توان بصورت ذیل تعریف كرد:

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

3- ثبت شركت
اطلاعاتی كه در این مقاله ارائه شده از دفاتر ثبت شركت و منابع دولتی دیگر در 48 كشور گردآوری شده است. منابع دیگر عبارتند از موسسات آماری، موسسات مالیات و كار، اتاق‌های بازرگانی و فروشندگان خصوصی مثل (D&B). این موارد فقط هنگامی به كار می‌رفتند كه اطلاعات دفاتر ثبت شركت موجود و یا در دسترس نبوده است. در عین آنكه این تجزیه و تحلیل ناهماهنگی بزرگی كه ویژگی چنین نهادهای دولتی است را مشخص می‌سازد، مقررات نوظهور، متدولوژی‌ها و مضامین مدیریت دیجیتالی، همراه با تعدادی از چالش‌ها و دستاوردهای مشترك را تعیین و در این بخش آنها را مورد بررسی و توصیف قرار می‌دهد.
1-3. دفاتر ثبت شركت چه هستند؟
دفاتر ثبت شركت نهادهای دولتی می‌باشند كه به طور كلی با اساس قوانین بازرگانی یا تجاری تاسیس شده‌اند و توسط وزارت بازرگانی یا دادگستری مدیریت می‌شوند. این دفاتر مسئول ثبت شركت‌ها و نیز توجه به هرگونه تغییری چشمگیر در ساختار داخلی این شركتها در طول دوره حیاتشان هستند. هدف اصلی دفاتر ثبت شركت تضمین این موضوع است كه شركت‌ها با مقررات رایج منطبق ‌باشند، علاوه بر این در دسترس عموم قرار دادن این اطلاعات نیز از جمله مضامین كاری آنها بشمار می‌آید. تشكیل این دفاتر در بین كشورها بسیار متفاوت است، همان طور كه شواهد این حقیقت را نشان می‌دهند، آنها می‌توانند همزمان با دفاتر ثبت دولتی (مثلاً مكزیك) وجود داشته باشند، توسط اتاق‌های بازرگانی یا انجمن‌های تخصصی مدیریت شوند (مثلاً سوریه) یا بصورت موسسات مستقلی باشند (مثلاً انگلستان).
 
2-3. چه كسی باید ثبت نام كند؟
در عین آنكه قوانین ثبت نام شركت‌ها در بین كشورها بسیار متفاوت است، موردی مشترك بین همه آنها وجود دارد كه همانا «نهاد قانونی» است: هر شركت با داشتن یك هویت قانونی (یا corporate personhood) از مالكان خود متمایز می‌گردد و بر این اساس به ثبت می‌رسد. بنابر این تعریف اینكه چه چیزی یك هویت یا نهاد قانونی مجزا در كشوری معین را می‌سازد در تصمیم گیری اینكه چه مشاغلی نیاز به ثبت دارند ضروری است.
3-3. چه چیزی باید ثبت شود؟
میزان اطلاعاتی كه برای ثبت مورد نیاز می‌باشد در بین كشورها متفاوت است. گرچه به طوركلی شرایط اطلاعات مشترك برای موسسات – و طرفهای مقابل آنها در سیستم‌های قانون مدنی- به شرح زیر تعریف شده‌اند:
الف – در حین انجام فرآیند  ثبت/ شركت

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

4-3. اطلاعات موجود برای مشتریان
در اصل، دفاتر ثبت برای عموم باز هستند، بنابر این هیچ كدام از اطلاعاتی كه آنها دارند نباید محرمانه در نظر گرفته شود. با این وجود روشی كه از طریق آن مشتریان به اطلاعات دسترسی پیدا می‌كنند و فرصتی كه در آن اطلاعات ارائه شده است در بین كشورها بسیار متفاوت است. این تفاوت به طور عمده تابع میزانی است كه بر اساس آن موارد ثبت شده بصورت دیجیتالی درآمده‌اند و همچنین تابع موردی است كه بر اساس آن یك چارچوب دستیابی موثر حاكم بر سیستم‌های موجود می‌باشد.
هنگامی كه ثبت با موفقیت تبدیل به فرمت الكترونیكی شد،‌ اطلاعات به طور كلی از طریق اینترنت و با هزینه‌های اندك در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اگر كشور این كار را انجام ندهند، خود مشتری باید به دفتر ثبت برود و در محل جستجوی را بصورت «دستی» انجام دهد. برای تكمیل كانال‌های رسمی، فروشندگان خصوصی نیز اطلاعات دفاتر ثبت را در بسیاری از كشورها منتشر می‌كنند.
  
جعبه 1: راهكارهای‌ بخش خصوصی
بسیاری از راهكارهای‌ بخش خصوصی در پاسخ‌ به تقاضای شركت‌ها برای اطلاعات توسعه داده شده‌اند. در كشورهایی كه نه دفاتر ثبت مركزی شركت دارند و نه اطلاعات الكترونیكی در اختیار عموم قرار دارد، بخش خصوصی تلاش كرده‌ است تا این فاصله را، از طریق ایجاد داده‌هایی كه حاوی اطلاعاتی است كه معمولاً در دفاتر ثبت شركت‌ها یافت می‌شود، پركند. مثل اطلاعات تماس، توصیف فعالیت شركت‌ و اسامی مالكین و مدیران. برخی فروشندگان خصوصی در ایجاد داده‌ها به منظور ارزیابی خطر مالی شركت‌ها تخصص دارند. آنها با به كار بردن بیانیه‌های مالی، اعلام ورشكستگی و دیگر ثبت‌های دادگاهی، گزارش‌هایی را تهیه می‌كنند كه اعتبار و خطر مالی شركت‌ها را ارزیابی می‌نمایند. منابعی كه برای جمع‌آوری این اطلاعات به كار می‌روند در بین كشورها و شركت‌ها بسیار متفاوت است ولی معمولاً شامل اطلاعات عمومی در اتاق‌های بازرگانی، دفاتر ثبت شركت، مجامع تخصصی و در برخی موارد لیست‌های تلفن می‌شوند.
5-3. نقش دفاتر ثبت شركت در توسعه شركت
یك دفتر ثبت شركت كارا، اثری مستقیم بر روشی دارد كه شركت در آن كشور اداره می‌شود و نیز دارای تاثیر مستقیمی بر روی اطمینان پذیری سرمایه گذاران می‌باشد. این بخش سه نقش عمده را ارزیابی می‌كند كه دفتر ثبت شركتی كه بخوبی توسعه یافته است باید آنها را ایفا كند:
جعبه 2: شاخص‌های شركت، نظارت و ارزیابی
ارزیابی و نظارت (M&E) به ابزاری مهم برای دولت‌ها تبدیل شده تا اثر و كارآیی برنامه‌ها و نیز موفقیت اهداف مدیریتی خود را بررسی كنند. با این وجود برای داشتن یك سیستم M&E خودكار و رسمی در سطح ملی، دولت باید سیستمی را اجرا كند كه بتواند جریان دائمی اطلاعاتی دقیق و مربوطه را تامین نماید. بنابراین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط آژانس‌های دولتی به پایه‌ای برای طراحی شاخص‌های معتبر برای M&E تبدیل شده‌اند.
6-3. چالش‌های توسعه دفاتر ثبت شركت
دفاتر ثبت شركت در كشورها طبق دو چالش‌ دشوار در مرحله متفاوتی توسعه یافته‌اند:
الف- مدرن كردن مدیریت عمومی
یك مدیریت عمومی خلاقانه با برنامه مدرن سازی دیجیتالی، همه اطلاعات تاریخی جمع آوری شده توسط دفاتر ثبت شركت را به فرمت الكترونیكی تبدیل می‌كند و دسترسی به آن را از طریق اینترنت یا رسانه‌ای مشابه آسان می‌سازد. علاوه بر این یك سیستم الكترونیكی نیز به اجرا در می‌‌آید كه در آن شركت می‌تواند كمپانی‌های خود را در اینترنت به ثبت برساند- صرفنظر از مقدار ضروری كار دفتری فیزیكی و قانونی – از طریق ایجاد « امضایی دیجیتالی» كه به وسیله آن كل روند سرعت می‌یابد (كه بعنوان ثبت الكترونیكی شناخته شده است).
جعبه 3: دفاتر ثبت ماورای ملی: پروژه BRITE
اتحادیه ملی اروپایی با هدف تاسیس اكوسیستم یك شركت پویا به همراه دفتر ثبت شركت‌ اروپایی، پروژه «تعامل ثبت شركت در اروپا» (BRITE) را در سال 2006 راه اندازی كرد. هدف BRITE مورد خطاب قرار دادن مشكل ثبت در اروپا از طریق ایجاد یك دفتر ثبت شركت اروپایی متحد و مشترك است. چالش اصلی، تعامل پذیری همه دفاتر ثبت اروپایی از طریق اجزای یك جایگاه الكترونیكی مشترك در 18 كشور متفاوت می‌باشد.

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

4- چالش‌ها و محدودیت‌های داده‌ها
برخلاف تلاشی كه جهت به حداقل رساندن تمایز و قابل مقایسه ساختن داده‌ها در كشورها انجام شد، محدودیت‌های معین مانع از تجزیه و تحلیل منظم توسعه كارآفرینی می‌شود. مطالب زیر نمایانگر مشكلاتی است كه در روند جمع‌آوری و تهیه داده‌ها بصورت مكرر با آن روبرو هستیم.
1-4. قابلیت دسترسی داده‌ها
همان طور كه قبلاً بیان شد، بسیاری از كشورها داده‌های شركت‌هایی كه جدید افتتاح شده‌اند را گرد آوری نمی‌كنند، بلكه بیشتر بر ثبت مجدد شركت‌ها تمركز دارند (یعنی شركت‌هایی كه شركت‌های فعلی را به علت تغییرات اسامی شركت، مالكیت، بخش و غیره ثبت می‌كنند). چالش دوم به بعضی از كشورها مربوط می‌شود كه در این بررسی گنجانده نشده‌اند و در حقیقت تنها داده‌هایی را جمع آوری نموده ولی ابزار یا منابعی برای پردازش كردن آنها در دسترس ندارند.
2-4. «خلوص» داده‌ها
داده‌های سری‌های زمان را باید با احتیاط به كار برد، زیرا سطوح شركت‌هایی كه جدید ثبت شده‌اند، ممكن است به علت اصطلاحات قانونی یا اقتصادی  اخیراً  افزایش یافته باشند. برای مثال الجزایر قانونی جدید را تصویب كرد كه همه شركت‌های فعلی را ملزم می‌نمود تا برای نیازهای جدید خود اقدام به ثبت نام  نمایند، كه‌ در نتیجه تعداد شركت‌ها از سال 1907 تا 1998 دو برابر شد.
3-4. محدودیت‌های داده‌های مرتبط با تعطیلی شركت
همان طور كه قبلاً بیان شد، گرچه 80% از كشورهای مورد بررسی شركت‌ها را ملزم به گزارش تعطیلی كردند، با این حال تعداد بسیار كمتری توانستند شركت‌های تعطیل شده را گزارش كنند. علل این امر در هر كشوری متفاوت است ولی به طور عمده این مسئله از این حقیقت سرچشمه می‌گیرد كه آنها به طور كلی دارنده هیچ مكانیزم اجباری برای وادار كردن شركت‌ها به گزارش نمودن موارد تعطیلی شركتها نیستند.
4-4. شركت‌های لایه‌ای shell corporations
شركت‌های لایه‌ای، شركت‌هایی هستند كه با اهداف مالیاتی ثبت می‌شوند ولی بعنوان شركتهای دارای مشاغل فعال بشمار نمی‌‌آیند. این شركت‌ها با متدلوژی مطالعه ما سازگار نیستند زیرا فهرست «كارآفرینی» یا «شركت» ما منطبق نمی‌باشد (جعبه 4 را مطالعه كنید). بنابر این ما از كشورهایی كه در سطح بین المللی به عنوان پناهگاههای مالیات شناخته شده‌اند صرفنظر می‌كنیم.
جعبه 4 : شركت‌های لایه‌ای
شركت‌های لایه ای در كشورهای دارای قانون مشترك به عنوان شركت‌های بین المللی، شركت‌های سرمایه گذاری شخصی، شركت‌های غیر فعال، شركت‌های پیشرو یا جعبه پستی شناخته شده‌اند. ویژگی‌های این شركت‌ها كه به طور كلی در مناطق آزاد یا كشورهای گریزگاه مالیاتی تشكیل شده‌اند، این است كه هیچ عملكرد چشمگیری نداشته و معمولا  دارای كارمندی نیز نمی‌باشند.
5-4. محدودیت‌های منطقه‌ای داده‌ها
هنگام مقایسه داده‌ها در بین مناطق، توجه به دشواری مربوط به جمع آوری اطلاعات از كشورهای در حال توسعه اهمیت دارد. در این مقاله ما كشورها را به پنج منطقه متفاوت گروه‌بندی كرده‌ایم:
(1) آسیا (2) آفریقا و خاورمیانه (3) اروپای شرقی و آسیای مركزی (4) آمریكای لاتین و كارائیب و (5) كشورهای صنعتی.

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

5- خلاصه آمارها
ما اطلاعات را از 84 كشور درباره تعداد كلی شركت‌های ثبت شده و از 82 كشور درباره تعداد شركت‌های جدید، كه در سال اخیر ثبت شده‌اند جمع آوری كردیم. همه داده‌هایی كه در این تجزیه و تحلیل به كار رفتند میانگین‌های بین 2005 -2003 هستند. ضمیمه 1، لیست كامل منابع داده‌ها در هر كشور را عرضه می‌كند.
1-5. تراكم كلی شغلی
تراكم كلی مشاغل به عنوان تعداد شركت‌های ثبت شده به صورت درصدی از جمعیت فعال (سن 64-15) در آن سال محاسبه شده است. داده‌ها برای 84 كشور موجود است. تفاوت‌های بین مناطق به صورتی است كه در شكل 2 نشان داده است. ما بطور میانگین به 29 شركت برای هر 1000 فرد فعال پی بردیم. تراكم شركت از 23 شركت به ازای هر هزار نفر در استرالیا تا كمتر از یك شركت در بسیاری از كشورهای آفریقایی كه درآمد كمتری دارند تغییر می‌كند.
2-5. نرخ ثبت شركتها
میزان ورود یا ثبت شركتها به عرصه تجاری برای ثبت‌های جدید شركت‌ها بعنوان درصدی از شركت‌های ثبت شده كلی (سال قبل) محاسبه شده است. داده‌های 82 كشور كه به صورت منطقه‌ای خلاصه شده‌اند، در شكل 3 نشان داده شده است. در سطح منطقه‌ای، كشورهای صنعتی بالاترین میزان ورود را در دوره‌ای 3 ساله داشته‌اند. ما پی بردیم كه میزان ثبت متوسط حدود %9-7 در بازارهای ایجاد شده است.
3-5. پراكندگی شركت به صورت بخشی
به منظور دست یافتن به دركی بهتر از پدیده كارآفرینی، داده‌های جمع آوری شده سال 2007 درباره تعداد كل شركت‌های جدید از نقطه نظر بخش فعالیت مجزا شدند. به منظور مقایسه داده‌ها در بین مناطق، دسته بندی به  این صورت خلاصه گردید: تجارت عمده فروشی و خرده فروشی، امور مالی و مستغلات، صنعت و خدمات.

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

6- تجزیه و تحلیل تجربی
در این بخش ما شاخص‌های مختلف اقتصاد كلان، مضامین مالی، سیاسی و قانونمند را بررسی می‌كنیم كه ممكن است به تراكم شركتها و میزان ثبت آنها مربوط باشند. گرچه ما به روابط مهم این ارزیابی‌ها پی بردیم، یعنی اقتصادهایی پویاتر در كشورهایی كه محیط‌های تجاری بهتری دارند، نمی‌توانیم اصل را بر مسیر علیت قرار دهیم. ما قصد داریم به جمع آوری این داده‌ها در طول زمان ادامه دهیم و نسبت به برپایی سری‌های زمانی در زمینه ثبت بخش خصوصی و رشد مربوط بدانها اقدام كنیم، مضمونی كه به ما اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های كشوری كه كارآفرینی و اثر اصلاحات قانونمند و ساختاری را تعیین می‌كند را مورد بررسی قرار دهیم.
1-6. اهمیت محیط تجاری
نتایج بسیاری به اهمیت محیط تجاری برای رشد و توسعه بخش خصوصی اشاره می‌كنند. برای مثال گزارش اقدامات تجاری 2007، شامل رتبه ‌بندی (175-1) برای «سهولت فهرست انجام كار» می‌شود كه قدرت نسبی محیط قانونمند مرتبط با عملكرد شركتها را ارزیابی می‌كند. این فهرست معرف درصد میانگین رتبه بندی كشورها در 10 موضوع می‌باشد: راه اندازی شركت، سرو كار داشتن با مجوزها، كارگران استخدامی، ویژگی ثبت، گرفتن اعتبار، حفاظت از سرمایه داران، پرداخت مالیات، تجارت در نواحی مرزی، انعقاد قراردادها و تعطیلی شركتها. ما به رابطه منفی و چشمگیر بین سهولت راه اندازی شركت‌ با میزان ثبت و تراكم آنها در مقیاس كشوری پی بردیم (شكل 5).
2-6. توسعه اقتصادی و مالی
داده‌های جمع آوری شده رابطه مهم و مثبتی را بین توسعه اقتصادی و مالی و كارآفرینی نشان می‌دهند. لگاریتم سرانه محصول ناخالص داخلی (GDP) و اعتبار داخلی به بخش خصوصی (بعنوان درصدی از GDP)، هر دو به طور عمده و مثبت به میزان ثبت و تراكم شركتها مربوط بوده‌اند. این موضوع فرصت‌های تجاری بیشتر و دسترسی بهتر به هزینه را مرتبط با بخش خصوصی قویتر می‌داند.
3-6. ارتباط با بخش غیر رسمی
مجموع ثبت‌ شركتها به طور قابل ملاحظه‌ای در كشورهایی كه بخش غیر رسمی كوچكتری دارند بیشتر است. این موضوع معرف تاثیر جایگزینی و بخش غیر رسمی بزرگتر در كشورهایی است كه موانع ثبت بیشتری دارند. علاوه بر این داده‌ها رابطه مهم بین میزان ثبت و بخش غیر رسمی را نشان می‌دهند.
4-6. ایجاد شركت و نحوه مدیریت
به منظور مطالعه رابطه بین نحوه مدیریتی و كارآفرینی، ما میانگین شش شاخص Kauffman (2007) را به كار می‌بریم: حساب‌پذیری، ثبات سیاسی، تاثیر دولت، كیفیت قانونی، اعمال قانون و كنترل فساد. داده‌ها رابطه قوی و مهمی را بین میزان ثبت شركتها و سیستم مدیریتی و حكومتی خوب نشان می‌دهند (شكل 9).
5-6. تجزیه و تحلیل چند متغیری با استفاده از داده‌های پانل
ما بعنوان پیشگویی كنندگان فعالیت كارآفرینی، ویژگی‌های كشوری تعیین شده در جدول 1 را به كار می‌بریم. این نمونه برای تجزیه و تحلیل، پانلی نامتوازن طولی، برش مقطعی و عمیق از 197 مورد مشاهده در 76 كشور با متغیرهای توضیحی برای 2003، 2004، 2005 مشخص شده است.

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

7- ثبت‌های مشاغل و ثبت  الكترونیكی شركتها (EBR)
دولت‌های بسیاری در جهت راحت‌تر كردن راه اندازی شركتهای جدید فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند، مثل منظم و اتوماتیك كردن روند ثبت كه می‌تواند زمان و هزینه را برای كارآفرینان كاهش دهد. تعداد بیشتر شركت‌هایی كه به طور رسمی ثبت شده‌اند در ارتباط با ثبت كمتر بخش غیر رسمی می‌باشند كه آن نیز با رشد و اشتغال كندتر و درآمد مالیاتی پایین‌تر مربوط است.
1-7. نوع شناسی ثبت شركتها
به منظور تعیین درجات متفاوت مدرنیزه كردن ثبت‌ شركتها، این بررسی اطلاعاتی را درباره موجودیت ثبت الكترونیكی گرد آوری كرده است كه شامل اتوماسیون و كامپیوتری كردن ثبت كنندگان محلی، توانایی برای ثبت نام اینترنتی و توزیع الكترونیكی داده‌ها از طریق اینترنت می‌شود. گرچه این مورد لزوماً شامل تایید یا انسجام خدمات الكترونیكی دولت نمی‌شود. شكل 11 تمایز تخمینی را نشان می‌دهد كه بین كشورهای در حال توسعه ثبت الكترونیكی را انجام داده‌اند، بیش از 80% از كشورهای صنعتی قبلا به اتوماسیون كامل دست یافته‌اند. گرچه در اكثر مناطق بیش از 60% از كشورها اطلاعات ثبت را در اینترنت قرار داده‌اند.
2-7. اثر مثبت ثبت الكترونیكی بر سهولت انجام كار
بعد از اینكه نوع شناسی ثبت تعریف شد، هدف این بررسی فهم این موضوع است كه چگونه نوع شناسی‌ها و سنخیتهای متفاوت بر كارآفرینی و سهولت انجام كار اثر می‌گذارند. در این زمینه داده‌ها نشان می‌دهند كه كشورهایی كه ثبت الكترونیكی دارند از چارچوب‌های زمانی كوتاه‌تر تشكیل شركت، با تشریفات اداری كمتر و روندهای ارزانتر بهره‌مند هستند. برای مثال همان طور كه در شكل 12 نشان داده شده است، تعداد روزهای لازم برای تشكیل یك شركت به طور میانگین در كشورهایی كه ثبت الكترونیكی دارند 21% و تعداد روالهای اجرایی 23% كمتر است.
3-7. اثر مثبت ثبت الكترونیكی بر میزان ثبت شركتها
داده‌ها معرف نقش مهم ثبت نامهای شركت بصورت الكترونیكی در تسهیل ایجاد و راه اندازی شركتها می‌باشند. ما به میزان ورود بیشتر شركتها بدین عرصه – كه به عنوان تعداد ثبت‌های جدید تقسیم بر ذخیره ثبت‌های فعلی تعریف می‌شوند- در كشورهایی كه ثبت الكترونیكی دارند، در مقایسه با كشورهای بدون ثبت الكترونیكی، پی بردیم. گرچه ما نمی‌توانیم از علیت معكوس صرفنظر كنیم، یعنی یك بخش خصوصی قدرتمندتر نیز در ارتباط با ثبت الكترونیكی خواهد بود.
4-7. اثر ثبت الكترونیكی: در كشورهای گواتمالا،سریلانكا و اردن
مدرنیزه شدن ثبت‌ شركتها مرحله‌ای مهم در استراتژی توسعه بخش خصوصی است. اگر اصلاحات سیاسی و اقتصادی لازم انجام شود، كشور به ثبتی كارآمد نیاز خواهد داشت كه بتواند تقاضاهای جدید را برآورده كند. در غیر این صورت مسئله ثبت شركتها به بحرانی برای كارآفرینان تبدیل می‌شود كه نه تنها روند ایجاد شركت را سخت‌تر می‌كند بلكه مانع اعمال این رویه در بین بخش‌های رسمی و غیر رسمی می‌شود.
جعبه 5: مورد گواتمالا
از زمان ایجاد اداره ثبت شركت گواتمالا در 1971، ساختار آن تا 2 دهه بدون تغییر باقی ماند. میانگین هفت كارمند و دو دستگاه تایپ ماشینی ساختار سازمانی آن را تا 1995 تشكیل می‌داد. در 1996 تحت یك روال اجرایی جدید، این اداره یك برنامه مدرنیزه سازی را بعهده گرفت. برنامه نخستین كه به چهار مرحله تقسیم می‌شد با اجرای روال ثبت و توزیع الكترونیكی در 1999 انجام می‌گرفت (شكل 14).

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

8- نتیجه گیری
روال بررسی كارآفرینی گروه بانك جهانی 2007، مجموعه‌ای جدید از شاخص‌ها را فراهم ساخت تا رابطه بین ایجاد شركتها، وضعیت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. یافته‌های اولیه نشان دهنده این موضوع می‌باشند كه سطح بالاتر كارآفرینی به توسعه اقتصادی بیشتر، مشاركت بخش رسمی و طرز اعمال روالهای مدیریتی بهتر مربوط است. برای مثال كشورهایی كه موانعی كمتر در ثبت شركتها را تجربه می‌كنند از فساد كمتری رنج می‌برند و به طور كلی شاهد درصد بالاتری از ثبت شركتها و ورود آنها بعرصه تجارت هستند. ما متوجه این موضوع شدیم كه در 84 كشوری كه تجزیه و تحلیل ما گنجانده شده‌اند، شاخص كارآفرینی به صورت ثبت شركتهای جدید و میزان ورود آنها بعرصه فعالیت ارزیابی می‌شود و این موضوع نیز به طوری مثبتی به رشد اقتصادی مربوط است. ممكن است این موضوع عنوان گردد كه كشورهایی كه كارآفرینی را تسهیل می‌كنند، شاهد افزایشی در رشد كلی اقتصادی و توسعه بخش رسمی می‌باشند. علاوه بر این، این موضوع نیز مطرح است كه دوره‌های توسعه اقتصادی، بهره‌وری و كارآفرینی را ترغیب می‌كنند. برای مثال افراد ممكن است قصد داشته باشند تا برای راه اندازی یك شركت، امنیت شغلی خود را رها كنند، بر این اساس، آنها در صورتی كه از اطمینان بالایی برخوردار باشند می‌توانند در صورت موفق نشدن، كار دیگری بیابند. امیدواریم بتوانیم با گذشت زمان به جمع آوری اطلاعات درباره ایجاد شركتها  ادامه دهیم. این موضوع به ما فرصت خواهد داد تا درك بهتری از این مسئله داشته باشیم كه بخش خصوصی چگونه در چرخه‌های شركتی و مالی عمل می‌كند. محدودیت‌های داده‌های اخیر قابلیت تعیین طور عمر و رشد شركتها، بر مبنای مشاهده ارزیابی آنها، را محدود می‌سازد. علاوه بر این شاخص‌های كارآفرینی می‌توانند برای تكمیل شاخص‌های دیگر گروه بانك جهانی- مثل شاخص‌های انجام كار- در توسعه توصیه‌های سیاسی به منظور ارتقای رشد و توسعه بخش خصوصی به كار روند.
علاوه بر این، اطلاعات جمع‌آوری شده می‌توانند پایه‌ای برای مطالعات بیشتر در زمینه اكولوژی شركت باشند. برای مثال، توزیع شركت‌ها در هر بخش می‌تواند برای تحقیقی عمیق‌تر مورد استفاده قرار گرفته كه هدف آن پاسخگویی به سوالاتی از این قبیل است: تشكیل چه نوع شركت‌هایی در محیط‌های چالش برانگیز راحت‌تر است، كدام بخش‌ها به یكدیگر وابسته هستند و كدام بخش‌ها بیشتر به توسعه اقتصادی كشورها كمك می‌كنند.
علاوه بر این روند جمع آوری اطلاعات به ابزاری ارزشمند برای تشخیص محیط‌های تجاری تبدیل شده است. برای مثال تماس مستقیم با داده‌های ثبت‌ شركت‌ها در بیش از 125 كشور به ما در فهم بهتر مشكلاتی كمك می‌كند كه كارآفرینان هنگام ایجاد یك شركت با آن روبرو می‌شوند و نیز اثر چارچوب‌های سازمانی و تكنولوژیكی مضامین ثبت‌ در سهولت راه اندازی یك شركت را مشخص می‌سازد.

كارآفرینی و ایجاد بنگاههای اقتصادی در بین كشورها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.