كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال – ایران ترجمه – Irantarjomeh
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – نپال – بخش 6 كتاب كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها
مقالات ترجمه شده آماده گروه مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
قیمت
قیمت این مقاله: 20000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)
توضیح
بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
شماره |
82 |
کد مقاله |
MNG82 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – نپال – بخش 6 كتاب كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها |
نام انگلیسی |
Entrepreneurship and Innovation in the Knowledge-based Economy – Nepal |
تعداد صفحه به فارسی |
34 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
27 |
کلمات کلیدی به فارسی |
كارآفرینی ، نوآوری ، اقتصاد دانش محور |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Entrepreneurship , Innovation , Knowledge-based Economy |
مرجع به فارسی |
سازمان بهرهوری آسیا – كتاب كارآفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور |
مرجع به انگلیسی |
Asian Productivity Organization |
سال |
2003 |
کشور |
ژاپن |
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: چالشها و استراتژیها – نپال
مقدمه
صنعت دانش محور نقش مهم فزایندهای را در شكلهای مختلف توسعه بازی مینماید. در نظم اقتصاد جهانی در حال ظهور كه دارای خصیصههای بكارگیری تكنولوژیهایی میباشد كه بصورت متوالی تحت فرایند تهذیب و بازنگری، بمنظور برقرار شرایط رقابتی، قرار میگیرد كشورهایی نظیر نپال خود را در تقاطعی از رویههای سنتی و چشم اندازهای رو به جلو ملاحظه میكنند. چشماندازهایی كه مسیر توسعه پایدار را با استفاده از روالهای سرمایه گذاری و توسعه تكنولوژیكی بسمت جلو میپیماید. یكی از این فرآیندهای قابل توجه همانا اینترنت میباشد. تجارت الكترونیك بعنوان یك شاخه نو رسته اینترنت مطرح بوده و همچنین بعنوان یك بخش لاینفك از اقتصاد اطلاعات در حال ظهور بشمار میآید. برای كشوری همانند نپال، نیاز مبرم ظاهراً تمركز بر روی بوجود آوردن یك محیط مساعد برای تكثیر IT بطور كل و تجارت الكترونیك بطور خاص، جهت اضافه نمودن چشم اندازهای تجارت ملی و بین المللی و كاهش كاستیهای دیجیتال، در مضمون قلمروی اقتصادی میباشد كه صفت برجسته آن جهانی شدن و آزادی اقتصاد است. این امر نیاز به هماهنگیهای دولتی و تلاشهای بخش خصوصی دارد تا با ارائه هدف كلی جهت ارتقای تجارت الكترونیك در نپال به كوشش بپردازند. بهنگامی كه قدرتهای حاكم بر بازار در حال گسترش به روشهای متفاوتی اصول و راههای توسعه مربوط بدین روال را مشخص مینمایند، دولتها نقش اساسی را در زمینه اطمینان بخشیدن به روالهای توسعه و پتانسیلهای تجارت الكترونیك بعهده داشته و بر این اساس میبایست نسبت به بهره گیری كامل از آنها و فعال نمودن محیط مساعد به منظور رشد و توسعه كشور اقدام نمایند. با توجه به پیچیدگیهای همراه با گسترش و كاربرد IT، مخصوصا در زمینه تجارت الكترونیك لازم است تا نسبت به پیاده سازی استراتژی ملی و سیاستهای مربوط بدان در جهت ایجاد تسهیلات لازم و استقرار مكانیزم كارا از طرف دولت اقدامات مقتضی بعمل آید.
با توجه به شرایط مربوط به كشور نپال، چالشهای بسیاری در پیشروی پیاده سازی تجارت الكترونیك در این كشور وجود دارد. صرفنظر از قابلیت پیاده سازی و مسائل مرتبط با منابع انسانی، مسائلی وجود دارند كه میبایست در زمینه زیرساختها بدانها توجه شود، «همانند ارتباطات تلفن و اینترنت كه هنوز بعنوان یك كالا در كشور نپال بدانها نگاه میشود و از اینرو تاكنون كلیه اقشار جامعه نتوانستهاند بدین ابزار دسترسی داشته باشند»، علاوه بر این مسائل دیگری نظیر: پهنای باند، كیفیت ارتباط و غیره نیز از عوامل مرتبط با این پدیده به شمار میآیند. در یك سناریوی تجارت الكترونیك، جاییكه معاملات از مرزهای ملی تجاوز میكند، مسائل بسیاری مطرح میگردند كه میبایست آنها را از نقطه نظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد تا آنكه بتوان از تسهیلات لازم مربوط به تجارت الكترونیك بصورت مناسب و درخور اقتصاد كشور استفاده نمود. بر این اساس نیازهای بسیاری در زمینه مسائل چون چشم اندازههای شركتهای تجاری ملی و بین المللی وجود دارند كه میبایست بصورت كامل بدانها پرداخته شود.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
بخش دانش محور: دانش و تكنولوژی در نپال
در تسریع فرآیند مدرنیته و رشد اقتصادی برای بهتر نمودن زندگی بشر، دانش و تكنولوژی نقش مهمی را ایفا مینمایند. در خلال 5 دهه گذشته نپال اهمیت دانش و تكنولوژی و نقش آنها را در رشد اجتماعی و اقتصادی ملت درك نموده و از اینرو اعتقاد و اطمینان بیشتری را بدین عرصه در نظر گرفته و برنامههای مختلفی را برای توسعه ملی در این عرصه تعیین كرده و اقدام به برپایی برنامههای توسعه دورهای نموده است. از زمان شروع برنامه ششم (1980- 1985)، بخش علوم و تكنولوژی بعنوان یك بخش مجزا در نظر گرفته شده است و تاكیدات ویژهای بر روی تواناییهای بخشهای علمی و تكنولوژیكی بمنظور تحصیل توسعه اقتصادی سریع در نظر گرفته شده است. در برنامه نهم كه درحال اجرا میباشد (1997-2002) دیدگاه مرتبط با علوم و تكنولوژی شامل كاربردهای این عرصه برای تحصیل یك توسعه متساوی همه جانبه در زمینه فعالیت وتوسعه، توسعه نیروی انسانی، واردات تكنولوژی، بسیج منابع و محافظت و ارتقای ارزشها و تحصیل علوم وتكنولوژی میباشد.
بوجود آمدن شورای ملی علوم و تكنولوژی (NCST) تحت كمیسیون برنامه ریزی ملی در سال 1376 و همچنین كمیسیون RONAST در سال 1982 بعنوان نقطه عطفی در تاریخ توسعه علم و تكنولوژی در این كشور بشمار میآید. بر این اساس دولت نپال نسبت به پذیرش سیاست علوم و تكنولوژی در می 1989 اقدام نمود تا بتواند به توسعه تواناییهای كشور اقدام نموده و بر این اساس توسعه همه جانبه و نوآوریهای علمی را به ثمر برساند. بطور مشابه دستور العملها و سیاستهای دولتی در قانون اساسی پادشاهی نپال (1990) مشخص كننده یك سیاست صریح در زمینه علوم و تكنولوژی میباشد و بر این اساس این سیاست را میتوان بدین صورت عنوان داشت كه، « كشور میبایست نسبت به اتخاذ سیاستهای مربوطه با اولویت توسعه علوم و تكنولوژی وهمچنین تكنولوژیهای محلی اقدام نماید». در تعقیب این سیاست، وزارت علوم و تكنولوژی (MOST) در 15 می 1996 تاسیس گردید. تاسیس این وزارتخانه بعد جدیدی را در زمینه توسعه علوم ملی و تكنولوژی و تواناییهای آن به منظور سرعت بخشیدن به فرآیندهای اجتماعی اقتصادی و چشم اندازهای درخشان آینده مهیا ساخته است. هدف اصلی این وزاراتخانه بوجود آوردن محیطی مناسب برای توسعه كافی علوم و تكنولوژی و انجام تعدیلات مورد نیاز برای بكار گیری موثر آن در امور مرتبط با توسعه ملی میباشد. بر این اساس سیاستهای این وزارتخانه در جستجوی بسیج، هماهنگ سازی و یكپارچه سازی توسعه علوم و تكنولوژی بمنظور تحصیل یك هدف تعریف شده كشوری میباشد كه بازتاب دهنده اشتیاق ملی در این زمینه است.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
ظهور اقتصاد اطلاعات
یكی از مراحل پیشرفت تكنولوژی قابل ملاحظه زمانهای اخیر شروع تكنولوژی اینترنت بوده است كه بعنوان تجسم علم كامپیوتر، ارتباطات و تكنولوژی اطلاعات میباشد. بر این اساس توسعه اینترنت دارای تراكم بیشتری در مقایسه با تلفن میباشد. شبكه اینترنت از 213 كامپیوتر و چندین هزار كاربر در آگوست 1981 به بیش از 43 میلیون اینترنت با كامپیوترهای لینك شده بدان تا سال 1999 رسیده كه پشتیبان حدودا 150 میلیون كاربر اینترنتی میباشد.
پیشرفت سریع در تكنولوژیهای اینترنتی و توسعه متوالی فعالیت اقتصادی بر روی اینترنت بعنوان طلیعه اصلی اطلاعات مطرح میباشد. جاییكه تقریباً هر ملت سعی بر بهره گیری از این پدیده جدید را دارد. اینترنت و دیگر تكنولوژیهای مرتبط بسرعت نسبت به اتصال دنیا به یكدیگر اقدام نموده و همگی را در یك بازار واحد و در یك زمان مشخص دور هم جمع نموده است و بر این اساس از متدها یا روشهای سنتی فاصله گرفته و دست به آنالیز یا تجزیه و تحلیل مشكلات در محدوده چارچوبهای جغرافیایی، مخصوصاً در زمینه مقولههای مالی، اقتصادی و فعالیتهای تجاری، میزند.
IT و تجارت الكترونیك در نپال
آمارهای دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما كاربرد تكنولوژی اطلاعات در نپال بصورت خاصی از آهنگ آهستهای تا اواخر دهه 1980 برخوردار بود. با این حال در خلال سالیان اخیر رشد قابل ملاحظهای بر حسب آگهی و بكار گیری منابع IT در یكسری از فعالیتها مشاهده شد.
با این حال تغییرات با حالتی سریع در حال بوقوع پیوستن میباشند. بر این اساس افزایش قابل توجهی در تعداد رایانههای شخصی و اداوت مرتبط با آن كه در نپال مخصوصاً بعد از سال 1992 به فروش رسیده و یا نصب شدهاند دیده شده است و نپال شاهد ظهور شركتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP)ها، كه نتیجه استفاده فزاینده از اینترنت و وب است، میباشد. بطور مجموع، هفت مركز دارای مجوز ارائه دهنده خدمات اینترنتی شامل دو مركز خصوصی V-SAT در نپال وجود دارد. اخیراً شركت ارتباطات راه دور نپال به شبكه دارای پهنای باند گسترده پیوسته و بر این اساس آماده ارائه سرویسهای اینترنتی میباشد.
با وجود آنكه روال اتصال به اینترنت با گامهای سریعتری رو به جلو حركت مینماید، هنوز تا سطح رضایت بخش مربوط بدان فاصله زیادی وجود دارد. تعداد حسابهای اینترنتی در نپال بر اساس ارزیابیها انجام شده در حدود 10000 مورد میباشد كه اكثریت كاربران اینترنتی در محدوده دره كاتماندو استقرار دارند. از آنجایی كه پتانسیل تجارت الكترونیك در داخل یا خارج نپال منوط به تعداد كاربرانی میباشد كه به اینترنت دسترسی دارند، یكی از اولویتهای آشكار در این زمینه افزایش دسترسی به اینترنت خواهد بود. اما این موضوع به تنهایی برای تسریع توسعه تجارت الكترونیك در كشور كافی نمیباشد. توسعه تجارت الكترونیك به فاكتورهای دیگری نظیر تعداد كاربران اینترنت بین المللی نیز مرتبط میباشد. این روال باید در نپال بصورت مناسبی پیاده شود و همچنین كیفیت و نوع محصولات و خدمات ارائه شده بوسیله شركتهای نپالی، همراه با مهارتها وبكارگیری خلاقیت در طراحی وب سایتها و پهنای باند موجود برای كاربران و ارائه خدمات، نیز از جمله موارد مد نظر برای پیشرفت در این عرصه میباشند. بر این اساس لازم است تا به نكات ضعف بالقوه توجه شود كه نتیجه نگرشهای كوته نظرانه در این مقوله و چشم اندازهای مربوط به تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات میباشد. این تكنولوژیها بدون هیچ شكی قابلیت تجارت الكترونیك را در كشور ایجاد مینمایند اما خود بعنوان میزبانهای مسائل دیگر مطرح هستند كه از آن جمله میتوان از كمبود متخصصین فنی نام برد كه لازم است به هنگامی كه سعی بر فرمولاسیون نمودن سیاستهای مناسب جهت رشد تجارت الكترونیك میشود، آنها را نیز به حساب آورد.
راهكارهای دولت جهت ارتقای تجارت الكترونیك
با توجه به سناریویی كه در آن میزان قابل توجهی از عدم تمایل بواسطه نادیده گرفتن پتانسیل تجارت الكترونیك همراه با محدودیت منابع برای شركتهای دارای اندازه كوچك و متوسط وجود دارد، این امر مهم میباشد كه دولت نسبت به اتخاذ نقش تسهیل كننده از طریق انجام فعالیتهایی نظیر بوجود آوردن وب سایتها در برخی از نواحی مناسب آن (VORTALS) اقدام نمایند و همچنین دست به ارتقای مسائل منطقی تجارت و منابع انسانی زده و به معرفی سیستمی جهت تداركات عمومی الكترونیكی (تجارت الكترونیك مشاغل به سمت سازمانهای دولتی) و غیره همت گمارد. با وجود چنین موسساتی همانند وزارت بازرگانی و صنعت و مراكز مشابه با آن نظیر موسسات ارتقای تجارت (TPC– www.tpcnepal.com) HMG میبایست با اتخاذ رویههای تحكیم بخش روالهای مناسب را جهت پاسخگویی به تجارت نو ظهور و خصیصههای الكترونیكی آن مد نظر قرار دهد و بر این اساس بتواند نسبت به افزایش اداركات در زمینه كاربردهای تجارت الكترونیك اقدام نماید. در امتداد با این خطوط و برنامهها یك مركز تجارت الكترونیكی اختصاصی نیز میبایست در داخل وزارت بازرگانی و صنایع بوجود آید تا بدین وسیله بتواند به نظارت و ایجاد تسهیلات لازم برای بخشهای خصوصی و عمومی بپردازند. تلاشهای متمركز جهت معرفی دولت الكترونیك نیز از جمله مواردی بحساب میآیند كه نتیجه مناسبی را در زمینه تجارت الكترونیك به دست میدهد. با این وجود لازم است این نكته مورد تایید قرار گیرد كه نقش دولت میبایست به صورت عمده بعنوان نقشی تسهیل كننده باشد و تداخلات دولتی در این زمینه به حداقل برسد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
سطح شركتهای تجاری
از نقطه نظر شركتهای تجاری و جامعه تجاری بزرگ، مسائل تجارت الكترونیك در این سطح شامل موضوعاتی در ارتباط با قابلیت دسترسی، اطمینان از عدم وجود كلاهبرداری یا تقلب، معاملات دیجیتالی و ضمانتهای مربوط بدان میباشد. در حالیكه حتی كشورهای توسعه یافته خود را در یك چالش مرتبط با این مسائل گرفتار میبینند، كشورهایی نظیر نپال میبایست حتی خود را برای چالشهای بیشتری به منظور مخاطب قرار دادن این مسائل آماده كنند. بر این اساس برخی از سوالات اساسی وجود دارد كه چگونه چنین مسائلی را میبایست در فضای كشور نپال مورد بحث وبررسی قرار داد. میزان دخالت دولت در این عرصه تا چه اندازهای میتواند باشد؟ با توجه به امكان پیاده سازی موارد مرتبط با تبلیغات و تاسیس بانكهای اطلاعاتی، ایستگاههای خرید مجازی، پلت فرمهای عمومی، زنجیرههای تامین مواد، رابطه جایگزینی بین تلاشهای فردی و مشاركتی بهنگامی كه سعی در مخاطب قرار دادن این مسائل میگردد چگونه خواهد بود.
نواحی محتمل كاربردهای تجارت الكترونیك در نپال
با توجه به محدودیتهای منابع ذاتی و سناریویی كه بر اساس آن چشم اندازهای توسعه تجارت الكترونیك میبایست هنوز در كشور نپال به اثبات رسد، لازم میباشد تا تلاشی در این زمینه انجام پذیرد تا نسبت به شناسایی آن دسته از نواحی كه مزیتهای بیشتری را در مقایسه با تجارت الكترونیك دارند اقدام شود، همانند استراتژیهای فوری در زمینههای تجارت الكترونیكی شغل به شغل و شغل به تجارت. این اقلام جزء آن دسته از نواحی بحساب میآیند كه در آن نپال دارای مزیت رقابتی نسبی بوده و یا نواحی كه میتوان از طریق آن منافع مشهودی را برای نپال بدست آورد. برخی از این نواحی عبارتند از:
صنایع دستی، فرش و البسه دستباف.
محصولات دیجیتالی نظیر موسیقی نپالی
خدمات: برنامه نویسی كامپیوتری و دیگر خدمات مربوط به IT
محصولات غذایی، چاشنیها و محصولات گیاهی
هتلها و خدمات مرتبط با توریسم
البته لازم به ذكر است كه باید بدین نكته توجه داشت كه تجارت الكترونیك تنها در خصوص ایجاد زمینههای لازم برای تولید وب سایتهای اینترنتی نمیباشد. با توجه به وجود میلیونها صفحات وبی، كه برای جلب توجه در بین میزان بالقوه اندكی از مشتریان با هم رقابت مینمایند، بزرگترین چالش پیش رو اطمینان از داشتن جریان یكنواختی از ویزیتورها یا بازدیدكنندگان از صفحات وبی میباشد. بوجود آوردن وب سایتها با این وجود، تنها بعنوان بخشی از این داستان به شمار میآید. به منظور آنكه اشخاص به سمت وب سایتها هدایت شده و از آنها دیدن نمایند، این سایتها میبایست دارای كلیدهای جستجو بر مبنای اطلاعات مد نظر در آنها در سایتهایی نظیر یاهو باشند.
تصویب لایحه IT در نپال– آیا برای تجارت الكترونیك كفایت دارد؟
با توجه به پیشرفت اخیر در تكنولوژی اطلاعات (IT) در مقیاس جهانی، جهان شاهد تغییرات بسیاری در روش انجام مشاغل تجاری بوده است. با وجود این همه روشهای جدید انجام روالهای تجاری، نیاز برای داشتن یك چارچوب جدید برای هنجارهای كانونی و اجتماعی، كه حوزه تكنولوژی اطلاعات را در بر گرفته و بعنوان امری حیاتی مد باشد، وجود دارد. با تفكر در خصوص این موضوع، وزارت علوم و تكنولوژی نسبت به ارائه یك لایحه مرتبط با تكنولوژی اطلاعات، كه ویژگیهای قانونی معاملات و عملكردهای تجاری را دارا میباشد، اقدام نموده است. این لایحه شامل تداركاتی جهت مجوزهای امضای دیجیتال و معاملات الكترونیك میباشد. بانك رسترای نپال (بانك اندوخته نپال) نیز بر اساس اظهارات دارای دستورالعملهایی جهت تایید عملیات نرم افزاری و خدمات انجام شده از طریق اینترنت میباشد.
با عرضه این لایحه، برخی از نقطه نظرات در خصوص عدم كفایت چنین لایحهای در صورت اجرای آن بیان شده است. بر این اساس لازم است تا نسبت به الحاق برخی از دستورالعملها بدین لایحه اقدام شود تا آنكه پتانسیل آن به میزان كامل و در حد نهایت خود ارتقا یابد. بیشترین بخشهایی كه در این لایحه با كمبود مواجه میباشند و هم اكنون در الحاقیه جدید بدانها توجه شده است وجود حقوق مالكیت عقلانی و معاملات بانكداری الكترونیك میباشد. مضامین كامل این لایحه هنوز میبایست تحت بررسی دقیق قرار گیرد.
پارك تكنولوژی اطلاعات
تكنولوژی اطلاعات یكی از بزرگترین و سریعترین بخشهای تجاری میباشد كه در دنیای امروزی در حال رشد و نمو است. كشورهای در حال توسعه هم اكنون بر روی لبه این صنعت حركت مینمایند. بطور مثال هندوستان، قبلاً نسبت به وجود آوردن یك كیفیت جهانی در این عرصه اقدام نموده است. شركتهای نرم افزاری نپالی نیز همچنین دارای پتانسیل زیادی برای بوجود آوردن كالاهای متناسب IT با هزینه اندك و خدماتی قابل ملاحظه میباشند كه شامل راه حلهای نرم افزاری با استفاده از تكنولوژیهای حرفهای است. آنها همچنین توانایی انجام پروژههای بزرگ در محدوده زمانی مشخص شده را دارا میباشند. تاسیس پاركهای تكنولوژی اطلاعات یكی از استراتژیهای نپال جهت رویارویی با چالشهای پیش رو در این زمینه میباشد، هر چند كه این چالشها مزیتهای تكنولوژی اطلاعات را زیر سوال بردهاند. پارك تكنولوژی اطلاعات تحت قیومیت وزارت علوم و تكنولوژی مشاركت قابل توجهی در بخش صادرات نرم افزار، از طریق ارائه نمودن خدمات ارتباطات دارای سرعت بالای مطمئن و عرضه یك رابط كاربر پسند صنعتی بین كالاهای IT، خدمات و صادر كنندگان نرم افزار و دولت ارائه نموده است.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
تجارت الكترونیك و ارتقای شركتهای كوچك و متوسط نپال :
راهكار شركتهای توسعه صنعتی نپال
شركت توسعه صنعتی نپال (NIDC) نقش مهمی را در آغاز مراكز مرتبط با شركتهای دارای اندازه كوچك و متوسط در بین 24 عضو كشورهای انجمن توسعه مالی موسسه آسیا و پاسفیك (ADFIAP) بازی نموده است و از طریق آغاز بكار سایت فنی در طی كنفرانس سالیانه اعضای این انجمن توانایی خود را نشان داده است. این كنفرانس در سال 2000 در كاتماندگا برگزار گردید. نقاط مركزی مرتبط با شركتهای كوچك و متوسط نپال بصورت فنی از زمان آغاز بكار بیست و سومین كنفرانس سالیانه ADFIAP ، كه در سوم مه سال 2000 برگزار گردیده، عملیاتی گردید ( البته دوران عملیات این مركز به مدت كوتاهی برای انتقال سرور مركزی متوقف شد).
آغاز بكار این مركز بعنوان یك سنگ زیر بنای ثانویه پس از امضای MOU در 15 ژوئن 1999 بوسیله ADFIAP بشمار میآمد. در حال حاظر مركز SME (شركتهای كوچك و متوسط) نپال در حدود 1000 عضو (بدون الزام تجاری) دارد كه در نمایشگاه تكنولوژی اینفوتك (CAN-INFO TECH-2001/2002)، انجمن كامپیوتر نپال (CAN)، كه در ژانویه 2001 در كاتماندا برگزار گردید، شركت نمودند.
یك موسسه مدل برای عصر دانش محور
مجموعههای حرفهای نظیر انجمن كامپیوتر نپال، جامعه الكترونیك و مهندسین ارتباطات نپال، گروه كاربران اینترنت نپال، گروه حرفهای تكنولوژی اطلاعات و گروههای دیگر نقش فعالی را در همكاریهای صنعتی در فرآیند ارتقای زمینههای اخلاقی حرفهای و استانداردهای HRD IT بازی مینمایند. سازمانهای نظیر اتاقهای بازرگانی و صنعت نپال، انجمن مدیریت نپال، انجمن مهندسین نپال و غیره در حفظ كیفیت خروجی موسسات HRD درگیر و فعال میباشند.
توسعه كارآفرینی در نپال
در خلال سالیان اخیر، موسسات دولتی و غیر دولتی بسیار خود را به توسعه كارآفرینی متعهد ساختهاند. بر این اساس تعداد زیادی از طرحها مورد بررسی و فرمولاسیون قرار گرفته تا بدین وسیله نسبت به ارتقای كارآفرینی و خود اشتغالی در بخشهای مختلف كشور برای سطوح متمایز كارآفرینان اقدام شود. آموزشهای انجام پذیرفته شده بوسیله این سازمانها از نظر مدت، محتوا، دیدگاه و اسلوب با هم متمایز میباشند. مدت برنامههای آموزش كارآفرینی در محدوده 2 ماه تا 5 روز میباشد. بطور مشابه، تعداد اندكی از این برنامهها بر روی زمینههای مشابه كاری همانند انگیزه بخشی، اقتصاد و مدیریت تكیه داشتهاند.
توانمند سازی كارآفرینی در زمینه توسعه كارآفرینی و مدیریت مشاغل كوچك
سازمانهای بسیار اندكی در امر توانمند سازی در زمینه توسعه كارآفرینی و مدیریت مشاغل كوچك حضور دارند در بین آنها IEDI بعنوان یك موسسه مركزی در جهت توسعه منابع انسانی معرفو میباشد كه قابلیت طراحی و پیاده سازی كارآفرینی و برنامههای توسعه مشاغل را در كشور دارا میباشد. این امر از طریق پیاده سازی برنامههای توانمند سازی تحت لوای برنامههای مختلف كه عمدتاً آموزش مربیان (TOT) كارآفرینی میباشد تحقق مییابد و علاوه بر این دورههای مدیریت تجاری و دورههای مشاورهای كه هدف از آنها كاستن فقر عمومی و ارتقای برنامههای شركتهای كوچك از طریق افزایش توان كارآفرینان و شركتها در بخشهای مختلف كشور میباشد نیز بكار گرفته میشوند.
IEDI یكی از موسسات پیشرو در زمینه توسعه كارآفرینی و مدیریت مشاغل كوچك در نپال میباشد. در كنار IEDI سازمانهای دیگری نیز وجود دارند كه در امر توسعه كارآفرینی نپال دخیل میباشند. این سازمانها عبارتند از:
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
سازمانهای پشتیبان دولتی:
اداره كلبههای روستایی و صنایع كوچك (DCSI).
هیئت توسعه كلبههای روستایی و صنایع كوچك (CSIDB).
سازمان اعضای تجاری:
فدراسیون اتاق بازرگانی و صنایع نپال (FNCCI).
فدراسیون كلبههای روستایی و صنایع كوچك نپال (FNCSI).
برنامه توسعه شركتهای كوچك و متوسط( SMEDP).
سازمانهای تحت حمایت UNDP:
برنامه توسعه شركتهای كوچك (MEDEP).
انجمن و بخش خصوصی:
انجمن كارآفرینی زنان نپال (WEAN).
مركز توسعه تجاری (CEBUD).
بستههای آموزش توسعه كارآفرینی
در نپال 4 مدل آموزش اصلی وجود دارد كه هدف از آنها تقویت كارآفرینان بالقوه و كارآفرینان موجود میباشد. IEDI نسبت به ارتقای برنامههای توسعه شركتی با استفاده از مجموعههای ارائه شده در این بستههای آموزش اقدام مینماید.
این بستهها عبارتند از:
بوجود آوردن مشاغل جدید و آموزش آنها (NBC) (مدل CEFE).
دوره مدیریت مشاغل كوچك (SBM) ( برای كارآفرینان موجود).
بوجود آوردن و توسعه شركتهای كوچك و یا ریز شركتها (MECD).
شروع بكار نمودن و ارتقای مشاغل خود (SIYB).
این مدلها بصورت مختصر تشریح خواهند شد.
بسته بوجود آوردن مشاغل جدید NBC))
بسته آموزشNBC برای توسعه چشم اندازهای كارآفرینان دانش محور و مهارتهای آنها و مواردی كه برای بوجود آوردن و راه اندازی یك شغل بصورت موفق مد نظر میباشد را آموزش میدهد. بر این اساس، این بسته آموزشی دارای تمركز آشكاری بر روی توسعه سزاواریهای كارآفرینی، بوجود آوردن ایدههای شغلی و آماده سازی برنامههای تجاری میباشد. این بسته آموزشی بوسیله GTZ در آسیا به بازار عرضه شده است و تحت نام CEFE در آفریقا و آمریكای لاتین وارد بازار گردیده است.
بسته مدیریت مشاغل كوچك (SBM)
برنامه مدیریت مشاغل كوچك بصورت ابتدایی دارای هدف ارتقای سزاواریهای مدیریتی كارآفرینان موجود میباشد. این برنامه بصورت گستردهای نشان میدهد كه آغاز بكار شغل جدید بعنوان یك پدیده نسبتا آسان مطرح میباشد، مخصوصاً راه اندازی شركتهای كوچك و ریز شركتها آسان خواهند بود چراكه آنها را میتوان از طریق سرمایه گذاریهای اندكی راه اندازی نمود و ضمن آنكه تكنولوژیهای بكار رفته در آنها نیز ساده میباشد و از نیروی كار ماهر سطح بالایی نیز بی نیاز بوده و غالباً بر مبنای منابع محلی و بازار محلی استوار میباشند. در نتیجه، میزان قابل توجهی از مربیان، كه بسمت آغاز بكار دورههای تجاری روی آوردهاند توانستهاند پس از گذراندن دورههای آموزشی خود بسرعت بسمت تاسیس شركتهای تجاری خاص خود اقدام نمایند. علاوه بر این نشان داده شده است كه مطالعات بسیاری كه در گذشته انجام شده است و بر اساس آنها پایداری شركتهای كوچك و ریز شركتهای تاسیس شده بمیزان قابل توجهی اندك میباشد، بواسطه عدم دانش كافی در زمینه مدیریت تجاری بوده است.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
بسته بوجود آوردن ریز شركتها و توسعه آنها (MECD)
MECD یك برنامه جامع عملگرا برای اشخاص در نواحی روستایی نپال میباشد. تحت این برنامه فعالیتهای مختلف با همراهی نتایج تحقیقات اقتصادی بالقوه در مقولههای مرتبط با این پروژه و ارزیابیهای گروههای هدف ارائه گردیده است.
فعالیتهایی كه در این پروژه انجام شده و مورد پشتیبانی قرار میگیرد میبایست به میزان كفایت جهت انگیزه بخشیدن به شركت كنندگان در این برنامه قدرتمند باشد و بر این اساس انگیزه كافی را به شركت كنندگان اعطا نماید. با توجه بدین كه برنامه MECD بعنوان یك دیدگاه مجتمع مد نظر میباشد، این برنامه شامل خدمات بعد از آموزش همانند مهارتهای آموزشی فنی، تسهیل اعتباری و پشتیبانی مدیریت شركتی میباشد. این موارد جهت ابقای انگیزه و محركهای لازم در این سیستم گنجانده شده است.
مشاغل خود را آغاز و ارتقا دهید ( SIYB)، بسته نرم افزاری
برنامه آموزش SIYB بعنوان یك برنامه آموزش مدیریت سازمان بین المللی كار مطرح میباشد كه هدف از آن پروش مشاغل كوچك و ریز شركتها است. این برنامه جهت توسعه و تقویت مهارتهای مدیریت پایه طراحی شده است. این برنامه ارائه دهنده كمك به موسسات آموزشی و دیگر سازمانهای پیاده سازی مواد آموزشی جهت تحصیل گروههای هدف مختلف در زمینه بخشهای مشاغل كوچك و ریز شركتها میباشد. این برنامه همچنین ارائه دهنده ادوات گستردهای برای مربیان جهت انجام كلاسهای خود و ارائه پشتیبانیهای مشاورهای میباشد و همچنین اداوت خاص موسسات آن جهت نظارت و ارزیابی برنامههای مربوطه مورد استفاده قرار میگیرد. هدف SIYB مهیا نمودن یك روش پایدار و كم هزینه جهت دسترسی به میزان قابل توجهی از كارآفرینان مرتبط با شركتهای كوچك میباشد كه بر این اساس مهارتهای مدیریت عملی كه در یك محیط رقابتی جهت تحصیل سود مد نظر میباشد نیز بدانها آموزش داده میشود. مسیر آموزشی SIYB بطور عمده مواردی چون بازیهای رایانهای، كارگاهها و مشاورههای مرتبط میباشد.
بازی تجاری SIYB
این بازی برای هم كارآفرینان بالقوه و هم كارآفرینان موجود بكار برده میشود. این بازی بعنوان یك ابزار دینامیك قابل توجه برای بوجود آوردن یك محیط شبیه سازی شده مطرح است كه در آن مربیان میتوانند نتایج تصمیمات تجاری خود را تجربه نمایند.
كارگاه SIYB
هدف از این كارگاه تحت پوشش قرار دان 3 حوزه مختلف مربوط به كارآفرینان است. بر این اساس كارآفرینان بالقوه، كارآفرینان تازه یا كسانی كه بتازگی كار خود را آغاز نمودهاند و كارآفرینان موجود در این جامعه قرار گرفته میشوند. این برنامه جهت ایجاد تناسب با كارآفرینان روستایی و انجام تمارین مربوطه، ایفای نقش مرتبط، برنامههای تصویری و غیره طراحی شده است.
تكنیكهای مشاورهای
سیستم مشاورهای SIYB بعنوان یك فعالیت آموزشی مكمل طراحی شده است، كه بصورت معمول پس از آموزشهای اولیه SIYB استعمال میگردد. این برنامه از طریق تجربه در مواقع بكار گیری تكنیكهای مشاورهای جهت ارتقای تاثیرات مطلوب برنامههای SIYB پیاده میشود. برنامه مشاوره SIYB دو دیدگاه ذیل را دنبال مینماید.
برنامه مشاورهای فردی
مشاوره گروهی
SIYB یك دیدگاه مرحله به مرحلهای میباشد. شكل ذیل نشان دهنده حركت از یك مرحله به مرحله دیگر در این برنامه در سطح توسعه فردی شركت كنندگان میباشد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال
نتیجه گیری
مقوله تكنولوژی اطلاعات چنان سریع توسعه یافته است كه پیش بینی آنچه كه در وهله بعد بروز خواهد نمود مشكل میباشد. این مورد هرچه كه باشد، نپال آماده پذیرش چالشهای پیشرفت سریع IT بوده و سعی مینماید از آن برای تهسیل توسعه ملی بهره جوید. ما میبایست این نكته را درك نماییم كه تنها بصرف معرفی IT نمیتواند باعث كمك به جامعه نپال بصورت كامل شود. از اینرو تاثیر انقلاب IT در دنیا را نمیتوان مورد بحث قرار داد. براین اساس IT در انتهای روالهای خود قرار نداشته بلكه بعنوان ادواتی میباشد كه باعث بروز چشم اندازهای آشكار و روشن در زمانهای مدرن خواهد شد.
این امر مشهود میباشد كه تجارت الكترونیك بطور فزایندهای به سمت یك تغییر و تحول اساسی در تجارت بین المللی و مقوله بازرگانی در حركت میباشد. كشور در حال توسعهای نظیر نپال بر این اساس میبایست تا آمادگی لازم جهت بهرهگیری از مزیتهای بالقوه تجارت الكترونیك را داشته باشد، البته این امر در صورتی امكان پذیر است كه كشور سیستمهای گوناگون اقتصادی خود را تحكیم بخشیده و انرژی لازم را برای این موقعیت فراهم آورده باشد. بر این اساس برای مرتفع نمودن برخی از چالشها، كه در امر بوجود آوردن یك محیط تجارت الكترونیكی كامل در كشوری نظیر كشور ما با آنها سر و كار داریم، میبایست تلاشهای متمركزی جهت تسهیل رشد و توسعه تجارت الكترونیك در نپال برداشته شود.
در مضمون مرتبط با نپال، تحصیل توسعه از طریق فعال نمودن گروههای غیر كارآفرینی سنتی میتواند مهم باشد. بر این اساس گروهای طبقاتی و قومی مختلفی وجود دارند كه در گذشته هرگز كارآفرینی را بعنوان یك جایگزین در نظر نداشتهاند. امروزه سه مجموعه تجدید حیات شده برای كارآفرینان بالقوه وجود دارد و علاوه بر این چندین بسته سفارشی شده نیز برای كارآفرینان مهیا میباشند، اما سازمانهای اندكی هستند كه قادر به ارائه چنین خدماتی میباشند. در كشوری مثل نپال، آموزش به تنهایی نمیتواند بوجود آورنده شركتها و اشتغال باشد، بجز آنكه سرویسهای پشتیبانی نیز فراهم شده باشد. بر این اساس، مردم میبایست مجهز به مهارتهای مطلوب گردیده و همچنین میبایست تمایل به تصمیم گیریهای اقتصادی را نیز داشته باشند. IEDI نسبت به آموزش مربیان و تسهیل كنندگان سازمانهای غیر دولتی به منظور اعمال این برنامه در ناحیه كاری خود اقدام نموده است. این سازمانهای غیر دولتی برنامههای توسعه كارآفرینی برای بازیگران اقتصادی سطح ریشه را پیاده سازی نمودهاند. دستاوردهایی كه به وسیله این برنامه محقق شده است نشان دهنده آن است كه این برنامه موثر بوده و توانسته است در جهت به دست آوردن سزاوریهای كارآفرینی و نیل به توسعه و بوجود آوردن شركتها در این كشور مفید باشد.
كار آفرینی و نوآوری در اقتصاد دانش محور: نپال