مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

الیاف دوجزئی هسته فوتولومینسنت

الیاف دوجزئی هسته فوتولومینسنت

الیاف دوجزئی هسته فوتولومینسنت –  Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۱۵۹
کد مقاله
TXT158
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
لومینسانس و خواص مکانیکی الیاف دوجزئی با هسته فوتولومینسنت
نام انگلیسی
Luminescence and Mechanical Properties of Photoluminescent Core Bicomponent Fibers
تعداد صفحه به فارسی
۲۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
لومینسانس-  خواص مکانیکی- الیاف دوجزئی-  هسته فوتولومینسنت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Luminescence-  Mechanical Properties-  Photoluminescent Core Bicomponent Fibers
مرجع به فارسی
ژورنال تحقیقات نساجی
کالج نساجی- دانشگاه ایالتی نورس کارولینا- ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Textile Research Journal- College of Textiles- North Carolina State University- Raleigh- North Carolina- U.S.A
کشور
ایالات متحده

 

 لومینسانس و خواص مکانیکی الیاف دوجزئی با هسته فوتولومینسنت

خلاصه
الیاف فوتولومینسنت با  مورفولوژی  غلاف – هسته  از خواص  مکانیکی  مناسبی  برخوردار  می باشند. هم خاصیت فوتولومینسنت و هم خاصیت مکانیکی برای این الیاف با توجه به غلظت رنگدانه فوتولومینسنت در هسته، نسبتهای کشش و انواع پلیمر بررسی می شوند. غلظت رنگدانه فوتولومینسنت در هسته این الیاف مستقیما بر شدت لومینانس (تابندگی) و خواص پس فروزش و نیز خواص مکانیکی آنها اثر می گذارد.

 

فوتولومینسانس پدیده ای است که در آن حالت الکترونی یک ماده بوسیله انرژی نور برخوردی برانگیخته می شود و هنگامی که به حالت پایه خود بر می گردد، این انرژی به صورت نور نشر می یابد. فوتولومینسانس هم شامل فلوئورسانس و هم شامل فسفرسانس است که دو پدیده اساسا متفاوت می باشند. با  این وجود، اختلاف اصلی بین این دو پدیده، از نقطه نظر عملی، طول عمر نشر نور است. نشر نور از یک ماده در طی مدت زمانی که آن ماده در معرض تابش برانگیزنده قرار می گیرد، فلوئورسانس نامیده می شود در حالیکه پس فروزندگی، در صورتی که پس از پایان برانگیختگی بوسیله چشم انسان قابل تشخیص باشد، تحت عنوان فسفرسانس نامیده می شود[۴ و ۱۳]. پس فروزندگی می تواند در بعضی از موارد فسفرسنت بیش از چند ساعت طول بکشد.
روشهای تجربی
مواد و برشهای عرضی فیبر
تعدادی از الیاف دوجزئی غلاف/ هسته فوتولومینسنت به روش زیر تولید شده  اند: ذرات ریز فسفر محتوی آلومینات یک فلز قلیایی خاکی فعال شده با اروپیم با یک عامل با جریان ازاد مخلوط و ترکیب شده تا یک پلت پلیمری با فسفر غلیظ تولید شود [۱۱]. مخلوطی از پلت پلیمری فسفرسنت و همان پلیمر بدون رنگدانه فسفرسنت به صورت جزء هسته  بر روی یک سیستم ریسندگی الیاف دوجزئی هلیز (Hills) اکسترود می شود. غلظت رنگدانه فوتولومینسنت در جزء هسته با تغییر نسبت پلت پلیمری فسفرسنت تهیه شده و پلت پلیمری غیر فسفرسنت حاصل می شود. از هیچ پلت پلیمری غیر فسفرسنت در جزء  غلاف استفاده  نمی شود بنابراین الیاف دوجزئی یک هسته فوتولومینسنت با غلظت متغیر رنگدانه و غلاف غیر-فوتولومینسنت دارند نسبت غلاف/ هسته در ۲۰/۸۰ ثابت نگه داشته می شود و هر دوی POY و FDY تولید می شوند. جزئیات نمونه در جدول ۱ داده شده است.
نتایج و بحث
برشهای عرضی فیبر
برشهای عرضی الیاف دوجزئی با هسته فوتولومینسنت در شکل ۳ ارائه شده اند. حضور رنگدانه فوتولومینسنت، شدت رنگ جزء هسته را تغییر می دهد و آن را تیره تر از غلاف نشان می دهد. با این وجود، الیاف دارای غلظت پایینی از رنگدانه فوتولومینسنت در جزء هسته [نمونه ۱۰۲۴ (۵%) و  ۱۰۲۵ (۱۰%)] تفاوت کمی بین هسته و غلاف را نشان می دهند. در غلظت رنگدانه هسته ۵% (نمونه ۱۰۲۴)، دیدن مرز هسته/ غلاف سخت است زیرا پلیمرهای غلاف و هسته یکسان هستند. تنها اختلافی که ما مشاهده می کنیم، حضور نقطه های سیاهی می باشد که در آنها رنگدانه های فوتولومینسنت به طور غیر یکنواخت در جزء هسته توزیع می شوند. در غلظت رنگدانه هسته ۱۰% (نمونه ۱۰۲۵)، هسته کمی تیره تر از غلاف می شود. نمونه ۱۰۲۵ نیز نقطه های تیره تری در جزء هسته را نشان می دهد که توزیع غیر یکنواختی از رنگدانه فوتولومینسنت را ارائه می دهد. در الیاف نایلون و PET با غلظت رنگدانه هسته ۳۰%، مرز مشخصی بین لایه های غلاف و هسته به وضوح آشکار می شود و جزء هسته خیلی تیره تر به نظر می رسد زیرا این جزء محتوی غلظت بالایی از رنگدانه فوتولومینسنت می باشد.

 

طیفهای نشری
طیفهای نشری الیاف فسفرسنت با یک لامپ دستی برای برانگیختگی و یک اسپکترومتر با آرایه CCD سرد شده حاصل شده است. این کار یک نوار نشری پهن با طول موج پیک در ۵۱۴ nm را نشان می دهد که با رنگ زرد مایل به سبز فسفر آلومینات فلز قلیایی خاکی فعال شده با اروپیم مطابقت دارد.
خواص فوتولومینسنت
دو خاصیت فوتولومینسنت اصلی نمونه ها به صورت شدت فوتولومینسنت و خصوصیت تنزل، در نظر گرفته می شوند. غلظت رنگدانه فوتولومینسنت در جزء هسته تا حد زیادی بر شدت پس فروزندگی اثر می گذارد. لومینانس پس از ۳۰ ثانیه، ۱ دقیقه و ۱۰ دقیقه تنزل (شکل ۴)، با غلظت رنگدانه فوتولومینسنت در هسته به شدت افزایش می یابد. با این وجود، اثرات نوع پلیمر و نسبت کشش پیچیده تر هستند.

 

نتیجه گیری
ما این نکته را نشان داده ایم که الیاف دارای غلظت رنگدانه فوتولومینسنت ۳۰% در هسته از خواص لومینانس (تابندگی، فروزندگی) و مکانیکی قابل قبولی برخوردار می باشند. الیاف دارای غلظت پایین تر، توزیع غیر یکنواخت رنگدانه فوتولومینسنت با خواص نامرغوب را از خود نشان می دهند. شدت پس فروزندگی و زمانهای پایداری الیاف فوتولومینسنت قویا به غلظت فسفر آنها در هسته بستگی دارد. الیاف کاملا کشیده شده نسبت به الیاف POY شدت پس فروزندگی پایین تری را از خود نشان می دهند که این امر عمدتا به علت کاهش اندازه آنها است. الیاف کاملا کشیده شده بدون کاهش خواص فوتولومینسنت، خواص مکانیکی اصلاح شده قابل توجهی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.