مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

فیبر لومینوس آلومینات استرونسیم

فیبر لومینوس آلومینات استرونسیم

فیبر لومینوس آلومینات استرونسیم –  Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶۰
کد مقاله
TXT160
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
مورفولوژی و خصوصیات طیفی یک فیبر لومینوس محتوی آلومینات استرونسیم خاکی نادر
نام انگلیسی
Morphology and spectral characteristics
of a luminous fiber containing a rare earth
strontium aluminate
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۹
کلمات کلیدی به فارسی
فسفر با پس فروزش طولانی- فیبر- خاصیت نوری- استحکام تا حد پارگی
کلمات کلیدی به انگلیسی
long afterglow phosphor- fiber- optical property- breaking strength
مرجع به فارسی
ژورنال تحقیقات نساجی
کالج نساجی و پوشاک- دانشگاه جیانگنان- چین
مرجع به انگلیسی
Textile Research Journal- College of Textiles and Clothing- Jiangnan University- Wuxi- Jiangsu-
China
کشور
چین

 

مورفولوژی و خصوصیات طیفی یک فیبر لومینوس محتوی آلومینات استرونسیم خاکی نادر

چکیده
فسفر آلومینات استرونسیم با پس فروزش طولانی Dy3+  وSrAl2O4: Eu2+   به روش واکنش حالت جامد تهیه شد. فیبر لومینوس بوسیله فرآیند ذوب ریسی در ترکیب با  این کمپلکس و پلی اتیلن ترفتالات تهیه شد. مورفولوژی و خواص نوری محصولات تعیین شدند. ریزنگارهای میکروسکوپ پویشی الکترون نشان دادند که نمکهای آلومینات خاکی نادر بر روی سطح فیبر توزیع می شوند. اطلاعات نفوذ پراش پرتو X این نکته را آشکار کردند که شبکه کریستالی پلیمر بطور قابل توجهی تحت تاثیر حضور فسفر قرار نمی گیرد. طیف برانگیختگی معرف نوارهای پهنی در نواحی فرابنفش و مریی بوده و طیف نشری فیبر لومینوس نیز معرف جابجایی قرمز با پیک ۵۵۰ nm در مقایسه با جابجایی قرمز فسفر در ۵۲۰ nm می باشد. شدت پس فروزش فیبر لومینوس در سرتاسر یک دوره گسترده تنزل یافته و این مورد به دنبال یک کاهش تیز اولیه بوده است. نمودار رنگ پذیری اختلاف مهمی را در شدت فیبر لومینوس فسفر نشان داد، اما فقط معرف یک اختلاف رنگ حداقل بین آنها بوده است. استحکام تا حد پارگی و ازدیاد طول  فیبر لومینوس کمی پایین تر از استحکام تا حد پارگی و ازدیاد طول یک فیبر پلی استر عادی می باشد.

 

کلید واژه ها: فسفر با پس فروزش طولانی، فیبر، خاصیت نوری، استحکام تا حد پارگی

 
مقدمه
آلومینات های لومینسنت (تابان، فروزان) خاکی نادر فعال شده با اروپیم دو ظرفیتی دارای چند خصوصیت قابل توجه نظیر درخشندگی بالا و پس فروزش طولانی می باشند۳-۱و در محدوده گسترده ای از کاربردها و حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در سالهای اخیر لومینسانس پایدار مواد خاکی نادر و کمپلکسهای آنها بطور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند.۷-۴ علاقه تحقیقاتی قابل توجهی به آلومینات های خاکی نادر لومینسنت در علم مواد، شیمی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی اطلاعات مبذول داشته شده و استفاده از مواد لومینسنت در منسوجات موضوع تحقیقاتی امید دهنده ای در تکنولوژی نساجی می باشد.
جزئیات تجربی
مواد و تهیه مواد
SrCO3، Al2O3،H3BO3 (AR) ، Eu2O3 (AR) و Dy2O3 (AR) به عنوان مواد آغازگر برای واکنش حالت جامد بکار برده شدند.۱۷ این پنج ماده با نسبت مولی Sr: Al: Eu: Dy: B= 1: 2: 0.01: 0.02: 0.2 با هم مخلوط شدند. مواد خام با هم در یک آسیاب گلوله ای خرد شدند تا یک مخلوط یکنواخت بدهند و پودر حاصله به روش کاهش کربن به مدت ۳ ساعت در دمای ۱۲۰۰ در جه سانتیگراد بازپخت  شد تا کمپلکس آلومینات استرونسیم، Dy3+  وSrAl2O4: Eu2+    حاصل شود.

 

نتایج و بحث
مورفولوژی فسفر و الیاف لومینوس
شکل ۱ شامل تصاویر SEM است که مورفولوژی و ریزساختار پودر Dy3+  وSrAl2O4: Eu2+   تهیه شده به روش واکنش حالت جامد عادی را نشان می دهد. مرزهای کاملا معین می توانند در هر ذره مشاهده شوند و اندازه ذرات از ۱۰ تا µm 20 تغییر می کند. اکثریت ذرات در فاز مکعبی هستند.
 
پراش پرتو X
الگوهای پراش پرتو X کمپلکس آلومینات استرونسیم، فیبر لومینوس و فیبر پلی استر فرآوری نشده در شکل ۴ نشان داده شده اند. در زاویه پراش ۱/۳۵ ،۳/۲۹، ۵/۲۸، ۱/۲۰=q2 پیکهای تیزی در آلومینات استرونسیم مشاهده می شوند. مقایسه الگوی پرتو X فسفر با کارت استاندارد JCPDS، ۰۳۷۹-۳۴، این نکته را تایید کرد که پیکهای تیز، پیکهای ماده فسفرسنت با پس فروزش طولانی Dy3+  وSrAl2O4: Eu2+    می باشند. آنالیز نرم افزار MDI مربوطه نشان داد که ماده لومینوس Dy3+  وSrAl2O4: Eu2+   در فاز a تشکیل می شود و ساختار کوارتز و تبلور خوبی دارد.
خواص لومینوس فیبر
خصوصیات طیفی
طیفهای برانگیختگی و نشری آلومینات استرونسیم و فیبر لومینوس به ترتیب در شکلهای ۵ و ۶ نشان داده شده اند. طیفهای برانگیختگی نوارهای پهنی را هم در ناحیه فرابنفش و هم در ناحیه مریی نشان می دهند که حاکی از آن است که نور خورشید فسفر پس فروزش طولانی و لومینسیته (تابندگی یا فروزندگی) فیبر را به آسانی فعال می کند.

 

نتیجه گیری
فسفر با پس فروزش طولانی Dy3+  و SrAl2O4: Eu2+، بوسیله واکنش حالت جامد در یک اتمسفر کربن فعال تهیه شد و یک فیبر لومینوس (فروزان) بوسیله ذوب ریسی  پلی اتیلن ترفتالات محتوی کمپلکس آلومینات استرونسیم به عنوان عامل لومینسنت (تابان یا فروزان) تهیه گردید. مورفولوژی و لومینوس فیبر حاصله و همچنین رابطه بین فسفر و فیبر مورد بررسی قرار گرفت. فوتوگرافهای SEM نشان دادند که ذرات فسفر مرزهای کاملا معین دارند و نوارهای عمودی کمپلکس آلومینات خاکی نادر با شکلها و اندازه های متفاوت بر روی سطح فیبر توزیع می شوند. اطلاعات XRD این نکته را تایید کرد که فسفر پس از کلسینه شدن در دمای ۱۲۰۰ درجه به صورت SrAl2O4 تک فازی وجود دارد و همچنین ساختار کریستالی پلیمر در اثر حضور فسفر بطور قابل توجهی تغییر نمی کند. طیفهای فوتولومینسانس نوارهای پهنی را هم در ناحیه فرابنفش و هم در ناحیه مریی، عمدتا در حوالی nm 360 نشان دادند. طیفهای نشری افزودنی لومینوس و فیبر لومینوس به ترتیب با پیکهای nm 520 و nm 550 مشابه بودند و این امر نشان می دهد که جابجایی قرمز اتفاق افتاده است. هنگامی که شدت روشنایی افزایش می یابد، شدت لومینوس اشباع نیز افزایش می یابد و مدت زمان لازم برای رسیدن شدت لومینوس به حالت اشباع کاهش می یابد. شدت پس فروزش فیبر لومینوس با افزایش زمان تنزل کاهش می یابد و متحمل یک کاهش بزرگ و سریع در طی دوره تنزل اولیه می شود. نمودار رنگ پذیری این نکته را تایید کرد که طول موج غالب برای فیبر لومینوس در مقایسه با فسفر لومینوس جابجایی قرمز پیدا می کند. بین دو نمونه اختلاف رنگ بسیار کم اما اختلاف شدت قابل توجهی وجود دارد. استحکام تا حد پارگی و ازدیاد طول تا حد پارگی فیبر لومینوس از فیبر پلی استر فرآوری نشده پایین تر بود که این پدیده احتمالا نتیجه تبلور و جهتگیری / آرایش پایین تر آن می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.