مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

خوشه بندی صنعت نساجی چین پاکستان

خوشه بندی صنعت نساجی چین پاکستان

خوشه بندی صنعت نساجی چین پاکستان – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۷۲
کد مقاله
TXT172
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
خوشه بندی در صنعت نساجی: تحلیل مقایسه ای بین چین و پاکستان
نام انگلیسی
Clustering in Textile Industry: Comparative Analysis Between China and Pakistan
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
خوشه های صنعتی- صنعت نساجی- تحلیل رقابتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Industrial clusters- Textile industry- Comparative analysis
مرجع به فارسی
مجموعه های مقالات کنفرانس بین المللی در زمینه نوآوری و مدیریت
کالج اقتصاد- دانشگاه فن آوری ووهان- چین
مرجع به انگلیسی
Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & Management- School of Economics- Wuhan University of Technology- Wuhan- P.R.China
کشور
چین

 

خوشه بندی در صنعت نساجی: تحلیل مقایسه ای بین چین و پاکستان

چکیده
بخش نساجی یکی از مولفه های مهمی بشمار می آید که در تعامل با تولید ناخالص داخلی (GDP) در چین و پاکستان می باشد و هر دو این کشورها دارای سهم زیادی در سطح جهانی هستند. موقعیت های محلی با توجه به برخی از موهبت های مرتبط و ظهور توام با موفقیت خوشه ها بعنوان دلایل اصلی کارایی و قابلیت رقابت در بازار منسوجات بشمار می آید. هدف این مقاله انجام تحلیل مقایسه ای بین خوشه های نساجی مشخص شده در کشورهای چین و پاکستان است. جهت انجام این هدف خوشه های نساجی استان زی جیانگ چین و خوشه نساجی فیصل آباد پاکستان به منظور مقایسه انتخاب شده اند. این موضوع مشخص گردیده است که هر دو این موارد جزء خوشه های جاافتاده مناسبی هستند که تعامل زیادی نیز در سطح ملی و بین المللی در این رابطه دارند. عمدتا شرکت های کوچک با دسترس پذیری محدود به سرمایه در موسسات تحقیق و توسعه (R&D) در هر دوی این خوشه ها وجود دارند. در خوشه فیصل آباد، ارتباط بین شرکت ها محدود به چندین شرکت بزرگ می باشد. در نتیجه، سرریز دانش صرفا محدود به این شرکت ها می باشد و علاوه بر این ارتباط با موسسات تحقیق و توسعه و دانشگاه ها نیز وجود ندارد. این در حالی است که شبکه موجود در بین شرکت های خوشه زی جیانگ قدرتمند بوده و دارای ارتباط با موسسات تحقیق و توسعه و دانشگاه های محلی، و همچنین ارتباط فزاینده در سطح بین المللی می باشد.

کلمات کلیدی: خوشه های صنعتی، صنعت نساجی، تحلیل رقابتی

 

۱ مقدمه
خوشه ها را می توان در حقیقت  تمرکز یافتگی جغرافیایی شرکت ها و موسسات مرتبط در یک رشته خاص بشمار آورد (Micheal E.Porter، ۱۹۹۸). مفهوم خوشه های صنعتی جهت حاصل آمدن رقابت پذیری در بازار جهانی به سرعت در حال رشد می باشد. در این راستا، شرکت هایی که از پشتیبانی خوشه ها برخوردار می باشند قابلیت حاصل آوردن رقابت پذیری مناسب از طریق بهره وری بالاتر، ظرفیت های نوآوری بیشتر و تشکیل مشاغل جدیدتر را خواهند داشت. در این ارتباط بهروری بیشتر از طریق دسترسی آسان به پارامترهای ورودی تولید، مستخدمین، تامین کنندگان، دسترسی بهتر به بازار، اطلاعات فنی و رقابتی و دیگر ویژگی های مکمل قابل حصول خواهد بود. قابلیت های نوآورانه غالبا منوط به عوامل درونی و همچنین عوامل بیرونی نظیر تحصیل دانشگاهی، تجربه کاری، سرمایه گذاری در امر تحقیق و توسعه، تعامل با عوامل مختلف در قالب ورودی های فیزیکی، خدمات و مهارت های جدید و در دست آخر که البته به معنای اهمیت کمتر آن نیست پیوند با مشتریان، تامین کنندگان و فراهم آورندگان سرویس می
 
۱-۱٫ صنعت نساجی در پاکستان
صنعت نساجی در پاکستان بعنوان سنگ بنای اقتصاد بشمار می آید. این صنعت تعامل فزاینده ای در ارتباط با رشد ناخالص داخلی (GDP) کشور، صادرات و همچنین اشتغال دارد (به جدول شماره ۱ رجوع شود). پاکستان بعنوان چهارمین تولید کننده پنبه در دنیا پس از چین، هندوستان و ایالات متحده آمریکا بشمار می آید (Dr. Tanvir Hussain ، ۲۰۰۴). پاکستان همچنین جایگاه پنجم از نظر تولید کننده و جایگاه دوم از نظر بزرگترین صادر کننده نخ پنبه ای در جهان را از آن خود نموده است (گزارش سالیانه انجمن کلیه کارخانجات نساجی پاکستان، ۲۰۰۴).
۱-۲٫ صنعت نساجی در چین
چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده منسوجات و پوشاک در سطح جهان به حساب می آید و یک ششم  مجموع کل تولید جهان را به خود اختصاص داده است (مرکز تحقیقاتی Li و Fung، ۲۰۰۶). صنعت نساجی در چین نقش بسیار مهمی در زمینه پشتیبانی از اقتصاد ملی را ایفا می نماید و در این زمینه نقش خود را در خروجی، اشتغال و همچنین سرمایه گذاری بازی می نماید (جدول ۱).
خوشه صنعت نساجی چین غالباً در بخش شرقی و استانهای ساحلی جنوب شرقی و شهرهای مجاور متمرکز می باشد (Wang Li Ping) . در بین ۳۸ خوشه نساجی، ۲۴ خوشه یا بیش از دو سوم آنها در استانهای جیانگ سو و زی جیانگ مستقر می باشند ( مرکز تحقیقاتی Li و Fung، ۲۰۰۶). زی جیانگ به عنوان استان پیشروی تولید محصولات نساجی، صادرات و مصرف در چین به شمار آمده و صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع اصلی در استان زی جیانگ مطرح است.

 

جدول ۱٫ تعامل اقتصاد صنعت نساجی پاکستان ۲۰۰۶-۲۰۰۷
بخش نساجی چین
بخش نساجی پاکستان
۴٫۸۹% مجموع صادرات
۶۱٫۱% مجموع صادرات
صادرات
۴٫۸۴% کل تولید
۴۶% کل تولید
تولید
۰٫۰۲% کل نیروی کار
۳۸% کل نیروی کار
اشتغال
۱٫۱۳% کل GDP
۸٫۵% کل GDP
تولید ناخالص داخلی(GDP)
۱۲۸۲٫۴۳ میلیون RMB
۶٫۴ بیلیون دلار آمریکا
سرمایه گذاری

 

۲- روش تحقیقاتی
سه رویکرد مختلف در زمینه تحقیقات وجود دارند که شامل  تحقیق کمی،  کیفی و ترکیبی می باشند. تحقیق کمی به عنوان راهکاری جهت بررسی و درک ویژگی و معنایی افراد یا گروه های توصیف شده یا نسبت داده شده به یک مشکل اجتماعی یا بشری مد نظر می باشد (Creswell، ۲۰۰۷ ). تحقیق کیفی به عنوان ابزاری جهت تست تئوری های مربوط به اهداف از طریق بررسی ارتباط بین متغیرها به شمار می آید (Creswell، ۲۰۰۷). روش های تحقیق ترکیبی نیز یک رویکرد دیگر در زمینه پرس و جو و بررسی به شمار می آید که اقدام به ترکیب یا ارتباط دادن هر دوی قالب های کمی یا کیفی می نماید (Creswell و Plano Clark، ۲۰۰۷).
در این تحقیق، از طریق تحلیل اهداف تحقیقاتی، دیدگاه تحقیقاتی کیفی پذیرفته شده و به منظور حاصل آوردن اهداف طراحی شده، داده های ثانویه از منابع مطمئن مختلف هردو کشور جمع آوری شده اند.
۳- تحلیل های مقایسه ای
خوشه نساجی فیصل آباد به عنوان شاخص پاکستان مدنظر قرار گرفته است، چرا که این خوشه به عنوان تنها خوشه جا افتاده صنعت نساجی در این کشور است. از طرف دیگر در چین، چندین خوشه نساجی کاملاً جا افتاده نظیر استان های زی جیانگ، گوانگ دانگ، جیان گوسا و شاندانگ، وجود دارند، اما به واسطه تعامل اصلی استان زی جیانگ بر حسب مؤلفه های خروجی، اشتغال و صادرات، این استان به عنوان شاخص جهت مقایسه در این مطالعه انتخاب شده است.
هزینه انجام تجارت به عنوان یک فاکتور بسیار مهم به شمار می آید که به عنوان نیروی محرکه کارآفرینان موجود و تازه واردین بدین صنعت بشمار می آید. تحلیل هزینه خوشه های نساجی در کشورهای چین و هندوستان در جدول ۴ نشان داده شده است. از این جدول مشهود می باشد که پاکستان از نقطه نظر هزینه نیروی کار قدری بهتر از چین می باشد چرا که این کشور دارای سطح پایینی از بهره وری نیروی کار در شرکت های بیشمار خود است. با وجود آنکه چین از نظر هزینه های برق و ساختمان دارای مزیّتی در مقایسه با پاکستان است، امّا از نظر حمل و نقل هر دو کشور دارای هزینه های اندکی می باشند، چرا که چین به دریا راه داشته و پاکستان نیز از مسیرهای تجاری زمینی استفاده می نماید.

 

 

۴ نتیجه گیری
خوشه نساجی فیصل آباد پاکستان به عنوان یک خوشه توسعه یافته مناسب به شمار می آید که عمدتاً متشکل از شرکت های کوچک است. در حال حاضر این خوشه با بحران انرژی روبرو است که سبب شده است تا فرآیند تداوم حیات این شرکت ها با مشکل روبرو گردد که علت آن را می توان افزایش هزینه های امور تجاری نامید. برای شرکت های سطح متوسط و بزرگ، رقابت در سطح بین المللی با توجه به هزینه تولید سخت می باشد. علاوه بر این پیشنهاد می گردد که لازم است تا شبکه های قدرتمند در بین شرکت های خوشه و مؤسسات تحقیق و توسعه یا دانشگاه ها را تقویت نمود تا آنکه سبب ایجاد نوآوری بیشتری شوند. ارتباط بین این شرکت ها را صرفاً نباید بر مبنای تعداد اندکی از شرکت های بزرگ یا شرکت های خانوادگی دانست، لازم است تا ارتباطات در بین کلیه شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک ایجاد شوند تا آنکه این خوشه از نوآوری بیشتری برخوردار گردیده و از نظر جهانی نیز همانند چین رقابت پذیر گردد.
خوشه استان زی جیانگ در تعامل با سطح ملی کشور چین به عنوان یک خوشه بزرگ به شمار می آید اما هنوز به واسطه خط مشی های اکید صادراتی نظیر خط مشی های محیط زیستی پاک، موانع در برابر فناوری و خط مشی های مرتبط با سیاست های تبعیضی قیمت ها در تجارت بین الملل کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. علاوه بر این، این موضوع نیز مشاهده می شود که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه چندان جذابیت ندارد چرا که این خوشه ها عمدتاً متشکل از شرکت های کوچک هستند که حتی در صورت گرد آمدن در کنار هم قابلیت فایق آمدن بر مسائل مالی را نداشته و بنابراین دولت می تواند نقش مثبتی را در این زمینه به منظور کسب هدف مطلوب بازی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.