مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نقص های خشک کردن الوار

نقص های خشک کردن الوار

نقص های خشک کردن الوار – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۰
کد مقاله
WOD30
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
نقص های خشک کردن الوار
نام انگلیسی
Kiln Drying Defects
تعداد صفحه به فارسی
۱۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
نقص، خشک کردن الوار
کلمات کلیدی به انگلیسی
Kiln Drying, Defects
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

نقص های خشک کردن الوار

پدیده لانه‌ زنبوری
پدیده لانه زنبوری در حقیقت ترک‌خوردگی داخلی الوار می‌باشد که بواسطه از هم گسیختگی کششی در امتداد رگه چوب یا معمولا در شعاعهای چوب روی می‌دهد. این نقص در طی روال خشک سازی بواسطه تنشهای کششی داخلی که در هسته تخته‌ها بوجود می‌‌آید روی می‌دهد. این نقص به هنگامی روی می‌دهد که هسته الوار هنوز دارای میزان بالایی از رطوبت می‌باشد یا آنکه دمای روال خشک سازی بسیار بالا باشد و یا زمان این روال با توجه به دمای بالا طولانی گردد. از اینرو، با اجتناب از دمای بالا تا تبخیر کلیه مقادیر آب از تمامی الوار می‌توان این پدیده را بحداقل رساند. این بدان معناست که میزان رطوبت هسته الوار می‌بایست قبل از افزایش دما زیر نقطه اشباع باشد، چرا که در این موقعیت است که این پدیده روی می‌دهد. به هنگامی که میزان رطوبت میانگین کلی الوار به منظور کنترل برنامه مربوط بدان تحت بررسی قرار می گیرد، هیچگونه برآورد مستقیمی در خصوص میزان رطوبت هسته چوب وجود ندارد. بر حسب میزان اشباع گرادیان رطوبت، که معمولا در اغلب برنامه‌های کوره ناشناخته است، میزان رطوبت هسته الوار ممکن است کاملا بالا باشد، حتی هنگامی که میزان رطوبت میانگین کل نمونه پایین می‌باشد. مورد خطرآفرین در این مسئله می‌باشد که تغییرات برنامه‌ای بر اساس میزان رطوبت میانگین که افزایش دمای مرطوب را طلب می‌کند ممکن است بسیار زودتر از حد یا زمان مورد نظر، به هنگامی که میزان رطوبت هسته هنوز بالا است، انجام گردد و از اینرو چوب در معرض پدیده لانه زنبوری قرار می‌گیرد. اندازه‌گیری میزان رطوبت پوسته و هسته را می‌بایست قبل از آنکه این تغییر برنامه خطرنام صورت پذیرد انجام داد.
ترک خوردگیهای داخل سطح که بصورت سطحی مشحص نبوده و حالتی کاملا سخت را در سطح دارند ولی در زیر سطح چوب باز می‌باشند اغلب بنام پدیده لانه زنبوری خوانده می‌شوند. همچنین اصطلاح ترک‌خوردگیهای گلوگاهی نیز بدانها اطلاق می‌شود.
پدیده لانه زنبوری ممکن است باعث از دست رفتن حجم بالایی از چوب شود. متاسفانه، در بسیاری از موارد این نقیصه بر روی سطح قابل مشاهده نمی‌باشد و تا زمانی که الوار تحت فرآیند ماشینی قرار نگیرند این مشکل برملا نمی‌شود (شکل ۱). الواری که شدیدا تحت تاثیر ضایعه لانه زنبوری قرار گرفته‌اند معمولا بر روی سطح ظاهری مواج داشته و ممکن است دچار ضایعه تخریب یا اضمحلال شدید شوند.

نقص های خشک کردن الوار

 

نقص حلقه‌ها 
بروز ضایعه در حلقه ‌ها بصورت موازی با حلقه‌های سالیانه در حلقه رشد و یا در خط حایل بین دو حلقه رشد روی می‌دهد.  موارد ناشی از این ضایعه ظاهری یکسان داشته و معمولا حالتی از شکاف یا ترک خوردگی را داشته که معمولا در درختان سرپا و یا به هنگامی که درختان قطع می‌شوند دیده شده است. چوبهای تضعیف شده بواسطه شکاف یا ترک خوردگی بواسطه تنشهای روال خشک سازی با مشکل مواجه می‌شوند. در چوبهایی که دارای ضایعه شکاف خوردگی می‌باشند، تنشهای داخلی، مخصوصا در روال خشک سازی با دمای بالا، پس از معکوس سازی تنشی ظاهر می‌شوند. این عیب معمولا شامل چندین حلقه رشد بوده که از یکی از آنها شروع شده و بسمت شعاعهای چوب و حلقه‌های دیگر ادامه می‌یابد. این مشکل همچنین ممکن است ناشی از بروز عیب در انتهای رگه‌های الوار در مراحل اولیه روال خشک سازی باشد و با توجه به ادامه این روال مشکل رخ داده بصورت عمقی و طولی گسترش یابد. با استفاده از پوشش دادن چوب بوسیله مواد مقاوم در برابر رطوبت و کاربرد رطوبت نسبی بالای اولیه و برنامه‌های دمای خشک می‌توان این ضایعه را بحداقل رساند.
ترک خوردگیهای مغزی
ترک خوردگی مغزی در شکل ۲ نشان داده شده است. این ترک خوردگی در مراحل اولیه رول خشک سازی شروع شده و به هنگامی که چوب خشک می‌شود ترک خوردگی مذکور بطور فزایند‌ه‌ای افزایش می‌یابد. تفاوت بین انتقباض مماسی و شعاعی الوار باعث بوجود آمدن تنشهای شدیدی شده که بشکل ترک خوردگی خود را نشان می‌دهد. جلوگیری از ترک خوردگی چوب عملا غیرممکن می‌باشد.

نقص های خشک کردن الوار

 

گره‌های ترک خورده
گره‌های ترک خورده معمولا بعنوان یک نقص بشمار می‌آیند. این ترکها در قسمت رگه انتهایی گره‌ها در شعاعهای چوب پدیدار می‌شوند (شکل ۳). آنها نتیجه تفاوتهای انتقباضی بصورت موازی یا در امتداد حلقه‌های سالیانه رشد در داخل گره‌ها می‌باشند. گره‌های ترک خورده معمولا در مراحل اولیه روال خشک نمودن الوار روی داده و با داشتن حالت رطوبت نسبی بسیار کم بدتر می‌شوند. این نقص را می‌توان بوسیله رطوبت نسبی بیشتر و میزان رطوبت نهایی بالاتر مورد کنترل قرار داد، ولی در عین حال ممانعت از آن تقریبا غیرممکن است.
 
گره‌های سست
گره‌‌های فشرده بصورت نامتغیری در طی روال خشک سازی سست می‌گردند (شکل ۴)، چرا که آنها در چوبهای اطراف رشد نکرده بلکه بوسیله پوسته بدور الوار تشکیل یافته‌اند. این گره‌ها به میزان قابل توجهی در دو جهت سطح الوار ، طولی و عرضی، چین خوردگی و انقباض می‌یابند، در حالیکه انقباض الوار معمولا در پهنا یا عرض بوده و بندرت انقباض طولی روی می‌دهد. در نتیجه گره‌های خشک شده معمولا کوچکتر از فضایی می‌باشند که آنها را نگهداری می‌کند و از اینرو، معمولا به هنگام ماشین کاری یا جابجایی این گره‌ها از جای خود بیرون آمده و می‌افتند. هیچ کاری را نمی‌توان برای ممانعت از سست شدگی این گره‌ها انجام داد. در صورتی که میزان رطوبت نهایی الوار را بتوان تا حد ممکن بالا نگه داشت، تعداد اندکی از گره‌های مرده به هنگام ماشین‌کاری بیرون خواهند افتاد.

نقص های خشک کردن الوار

 

پیچ ‌خوردگی
پیچیدگی یا تاب خوردگی الوار به هرگونه انحرافی از حالت صاف بودن تخته در ناحیه سطح یا لبه‌های آن اطلاق می‌شود که دارای زاویه مناسب با سطح یا لبه مجاورخود نداشته باشد.این امر موجب افزایش قابل ملاحظه حجم و از دست رفتگی زیاد الوار می‌شود. علت کلیه پیچ خوردگیها را می‌توان در دو مورد زیر خلاصه نمود: تفاوت بین خصیصه‌های مماسی، شعاعی و پیچ‌خوردگیهای طولی در قطعات الوار به هنگامی که تحت فرآیند خشک سازی قرار گرفته‌اند. این پیچ خوردگی ممکن است با قرارگیری در کنار رگه‌های غیرعادی یا نامرتب و یا حضور انواع چوبهای غیرعادی نظیر چوبهای جوان و یا بخشهای واکنشی چوب حالت بدتری بخود بگیرد. اغلب حالتهای پیچ خوردگی چوب را که نتیجه تفاوت انقباظی می‌باشد را می‌توان با استفاده از رویه‌های مناسب کپه سازی چوب مرتفع نمود. تاثیر تنشهای رشد را بسختی می‌توان کنترل نمود، ولی تکنیک اره‌کاری ویژه‌ای که در این مورد تاثیرگذار می‌باشد و بعدا به بحث در خصوص آن خواهیم پرداخت وجود دارد.

نقص های خشک کردن الوار

 

حالت خمشی مشابه با حالت کمانی می‌باشد با این تفاوت که انحراف بصورت لبه‌ای می‌باشد تا انحراف از پهنای تخته. با وجود آنکه عمل کپه‌سازی درست کمک می کند تا تاثیرات این مشکل کمتر شود، تاثیر این عمل همانند تاثیری که بر روی ضایعات بوجود آمده بواسطه پیچیدگی پیاله‌ای و کمانی بجای می‌گذارد نخواهد بود.
پیچش در حقیقت پیچ خوردگی هر یک از چهار گوشه‌های وجهین تخته و بگونه‌ای می‌باشد که دیگر سطوح الوار در یک سطح صاف قرار نمی‌گیرند. این ضایعه در چوبهای دارای رگه‌های حلقوی، موجدار، قطری، واپیچیده یا بهم پیچیده روی می‌دهد. الواری دارای چنین خصیصه‌هایی باشند را می‌توان با اتخاذ رویه‌ کپه سازی مناسب بصورت یکنواخت و یکپارچه تحت فرآیند خشک سازی قرار داد. پیچیدگیهای پیچشی، کمانی و خمشی دارای محدوده‌های مجاز مشخص در قواعد رتبه‌بندی چوبهای نرم می‌باشند، از اینرو به حداقل رسانی میزان نقصهای ناشی از این پدید‌ه‌ها مطلوب می‌باشد.
حالت الماسی یا لوزی گونه‌ای از پیچیدگی می‌باشدکه در الوار چهارگوش و ضخیم دیده می‌شود. در الوار چهارگوش، مقطع عرضی در طی روال خشک سازی بصورت لوزی شکل نمودار می‌شود. این حالت بواسطه تفاوت بینی انقباضات شعاعی و مماسی در الواری می‌باشد که در آنها حلقه‌های رشد بصورت قطری از گوشه‌ای به گوشه دیگر تداوم می‌یابد. این ضایعه را می‌توان تا اندازه‌ای بوسیله الگوهای اره‌کاری و خشک نمودن ااوار با قرار دادن آنها در معرض هوا و یا خشک کردن آنها قبل از انجام روال خشک سازی کوره تحت کنترل درآورد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.