مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم اجتماعی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۸
کد مقاله
SOC28
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ارتباط بین علایم اعتیاد به اینترنت با تکانشگری، تنهایی، نوجویی و سیستم مهار رفتاری در بین افراد بزرگسال با اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی (ADHD)
نام انگلیسی
The association of Internet addiction symptoms with impulsiveness, loneliness, novelty seeking and behavioral inhibition system among adults with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
تعداد صفحه به فارسی
۳۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی, اعتیاد به اینترنت, تکانشگری, تنهایی, نوجویی, سیستم مهار رفتاری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Adult Attention-deficit/hyperactivity disorder, Internet addiction, Impulsiveness, Loneliness, Novelty seeking, Behavioral inhibition system
مرجع به فارسی
تحقیقات روان پزشکی
کالج روانشناسی، دانشگاه سنترال چاینا نرمال، هوبئی، چین
لابراتوار کلیدی روانشناسی سایبری نوجوانان (CCNU)، وزارت آموزش، ووهان، چین، الزویر
مرجع به انگلیسی
Psychiatry Research; School of Psychology, Central China Normal University, Hubei, China;  Key Laboratory of Adolescent Cyberpsychology and Behavior (CCNU), Ministry of Education, Wuhan, China; Elsevier
کشور
چین

ارتباط بین علایم اعتیاد به اینترنت با تکانشگری، تنهایی، نوجویی و سیستم مهار رفتاری در بین افراد بزرگسال با اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی (ADHD)

چکیده
هدف این مطالعه تست ارتباط علایم اعتیاد به اینترنت، با تکانشگری، تنهایی، نوجویی و سیستم های مهار رفتاری، در بین افراد بزرگسال دارای اختلالات کم توجهی ـ بیش فعالی (ADHD) و افراد بزرگسال بدون چنین اختلالی می باشد. مجموع ۱۴۶ فرد بزرگسال در رده سنی ۱۹ و ۳۳ سال در این مطالعه شرکت داده شدند. شرکت کنندگان با استفاده از نگارش چینی مقیاس خود گزارشی ADHD افراد بزرگسال (ASRS) مورد ارزیابی قرار گرفتند، که به عنوان یک نگارش ویراستاری شده مرتبط با مقیاس اعتیاد به اینترنت چن (CIAS-R)، مقیاس ۱۱ تکانشگری بارات (BIS-11)، پرسشنامه شخصیت سه بعدی (TPQ)، مقیاس تنهایی UCLA و سیستم مهار رفتاری و همچنین مقیاس سیستم فعال شدگی رفتاری (مقیاس BIS/BAS) مد نظر می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی معرف این موضوع می باشد که تکانشگری، تنهایی و سیستم مهار رفتاری به عنوان شاخص های پیش بینی کننده معنی دار اعتیاد به اینترنت در بین افراد بزرگسال با عارضه ADHD به شمار می آید. تنهایی حاد نیز به طور معنی داری در ارتباط با علایم اعتیاد شدیدتر به اینترنت در بین گروه غیر ـ ADHD می باشد. افراد بزرگسال دارای تکانشگری، تنهایی و BIS سطح بالا را می بایست با دقت برای ممانعت از این نوع از اعتیاد اینترنتی تحت مداوا قرار داد. به علاوه، افراد بزرگسال با و بدون ADHD نیز می بایست با استفاده از استراتژی های بازدارنده دیگری تحت درمان قرار گیرند.

کلمات کلیدی: اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی، اعتیاد به اینترنت، تکانشگری، تنهایی، نوجویی، سیستم مهار رفتاری

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

 

۱- مقدمه
اعتیاد به اینترنت تحت عنوان عدم قابلیت کنترل کاربرد اینترنت تعریف می شود که نهایتاً منجر به بروز نقص و اختلال در عملکرد روانشناسی، احساسی، ارتباطات بین شخصی و عملکرد آکادمیک یا علمی می شود (Young، ۱۹۹۸، Davis، ۲۰۰۱ ). نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان کالج های غربی و شرقی ۹/۵ درصد الی ۹/۱۲ درصد گزارش شده است (Ni و همکاران، ۲۰۰۹، Yen و همکاران، ۲۰۰۹ب، Chou و Hsiao، ۲۰۰۰، Dalbudak و همکاران، ۲۰۱۳الف). این میزان شیوع بالا معرف اعتیاد به اینترنت بعنوان یک اختلال شایع و مشکل آفرین در دنیا است. بنابراین، درک عوامل ریسک محتمل اعتیاد به اینترنت به منظور توسعه برنامه های تداخلی بازدارنده کارآمد جهت کاهش بروز شیوع اعتیاد به اینترنت ضروری می باشد.

 

مطالعات قبلی مشخص ساخته اند که ارتباطات معنی داری بین اعتیاد به اینترنت و اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) وجود دارد (Yoo و همکاران، ۲۰۰۴، و Cao و همکاران، ۲۰۰۷، Yen و همکاران، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ب، Dalbudak و Evren، ۲۰۱۴). ADHD به عنوان یک اختلال روانی می باشد که از دوران کودکی آغاز گردیده و بر این مبنا علایم مرکزی رفتاری ADHD را می توان تکانشگری، بیش فعالی و بی توجهی در نظر گرفت (American Psychiatric Association، ۲۰۰۰). در اکثریت قابل توجهی از کودکان دارای عارضه ADHD، علایم رفتاری در دوران بزرگسالی نیز همچنان ادامه داشته و این میزان برابر با ۴/۴ درصد الی ۹/۹ درصد گزارش شده است (Kessler و همکاران، ۲۰۰۶و Yen و همکاران، ۲۰۰۹ب) به علاوه، بررسی های قبلی گزارش نموده اند که کودکان و بزرگسالان دارای اختلالات ADHD  در سطح بیشتری بسمت تماشای تلویزیون، بازی اینترنتی و بازی های ویدیویی روی می آورند (Weiss و همکاران، ۲۰۱۱، Weinstein و Weizman، ۲۰۱۲). مطالعات قبلی مشخص ساخته اند که ۷/۳۲ درصد کودکان دارای عارضه ADHD و ۷/۱۵ درصد بزرگسالان دارای این عارضه از مشکل اعتیاد به اینترنت در رنج می باشند (Yoo و همکاران، ۲۰۰۴، Yen و همکاران، ۲۰۱۴).

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

 ۲- روش
۲ـ۱٫ شرکت کنندگان
سه کالج در شهر ووهان (مرکز هوبئی) و دو کالج در چانگشا (مرکز هونان) برای این ارزیابی برگزیده شدند. ۱۰۲۱ دانشجو از ۲۵ کلاس در این مطالعه ثبت نام نمودند. این کلاس ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. کلیه دانشجویان اقدام به تکمیل فرم مقیاس خود گزارش دهی ADHD (ASRS) بزرگسالان در کلاس نمودند آن هم متعاقب آنکه محققین راهکارها و ضروریات مرتبط را به آنها توضیح دادند. پرسشنامه ها متعاقباً پس از تکمیل شدن جمع آوری گردیدند. ۱۴۱ دانشجوی کالج نیز از طریق نشست های مرتبط ADHD و گروه QQ (که یک نرم افزار پیام رسان فوری معروف در چین می باشد) در این مبحث مشارکت نمودند. از شرکت کنندگان درخواست شد تا نسبت به تکمیل پرسشنامه به صورت بدون نام در فضای آنلاین پس از آگاهی از محتویات آن اقدام کنند. کلیه شرکت کنندگان یک هدیه کوچک (یک دفترچه یا هشت یوان) در انتهای این مطالعه دریافت نمودند.
۲ـ۲٫ برآوردها
۲ـ۲ـ۱٫ پرسشنامه ارتباطاتی پایه
پرسشنامه اطلاعاتی پایه شامل ۹ سئوال در خصوص اطلاعات جمعیتی نظیر سن، جنسیت، سطح آموزشی و تجربه اینترنت می باشد.
۲ـ۲ـ۲٫ نگارش چینی ASRS
نگارش چینی ASRS (Gau و همکاران، ۱۹۹۷) شامل ۱۸ قلم اطلاعاتی می باشد و به دو زیرمقیاس در بردارنده بی توجهی و بیش فعالی / تکانشگری، مشتمل بر ۹ مورد بی توجهی و ۹ مورد بیش فعالی ـ تکانشگری تقسیم شده است. این پرسشنامه در بردارنده مؤلفه های خود گزارش شده نوع پنج امتیازی لیکرت می باشد که از صفر (ابداً) تا چهار (تقریباً / غالباً) رده بندی گردیده است. مطالعه قبلی معرف پایایی مناسب روش تست ـ باز آزمایی (۰٫۸۰–۰٫۸۵) و همسانی درونی (آلفای کرنباخ = ۰٫۸۳–۰٫۹۱) در زیر مقیاس های ASRS می باشد (Yeh و همکاران، ۲۰۰۸). نمرات این مقیاس به صورت معتدل تا سطح بالایی دارای همبستگی با مقیاس رتبه بندی وندر یوتا می باشد (همبستگی پیرسون = ۰٫۳۷∼۰٫۶۶) (Yeh و همکاران، ۲۰۰۸). مطالعه قبلی نشان داده است که نگارش چینی ASRS دارای پایایی و اعتبار پذیرفته شده ای جهت پالایش و کنترل افرد بزرگسال با عارضه ADHD می باشد.
۲ـ۲ـ۳٫ مقیاس ویرایش شده چن در خصوص اعتیاد به اینترنت (CIAS-R)
CIAS-R (Chen و همکاران، ۲۰۰۳) حاوی ۲۶ قلم اطلاعاتی با در نظرگیری مقیاس چهار امتیازی لیکرت و با نمراتی در محدوده از ۲۶ الی ۱۰۴ می باشد. بالاترین مجموع نمرات معرف سطح بالاتر اعتیاد به اینترنت می باشد. این اقلام قابلیت ارزیابی پنج بعد مشکلات مرتبط با اینترنت را دارند که شامل تحمل (چهار پرسش) کاربرد اجباری (پنج پرسش)، ترک (پنج پرسش)، تأثیر منفی بر روی فعالیت های اجتماعی، ارتباطات بین شخصی و شرایط فیزیکی (هفت پرسش) و مدیریت زمان (پنج پرسش) می باشد. پایایی داخلی این مقیاس و زیر مقیاس ها در محدوده ای از ۷۹/۰ الی ۹۳/۰ می باشند (Chen و همکاران، ۲۰۰۳). پایایی تست ـ آزمون مجدد / بازآزمایی CIAS-R برابر با ۸۳/۰ است (Cao و همکاران، ۲۰۱۰، Hu و ۲۰۰۷). نقطه قطع ۶۴/۶۳ مرتبط با CIAS به عنوان دقت تشخیصی (۶/۸۷ درصد) و ویژگی خاص (۶/۹۲ درصد) مشخص شد (Ko و همکاران، ۲۰۰۵). بر این مبنا، موارد با نمرات CIAS برابر با ۶۴ یا بیشتر به عنوان گروه معتاد به اینترنت مشخص شده و مواردی که دارای نمرات ۵۷ یا کمتر بوده است نیز به عنوان گروه غیرمعتاد تعیین شدند.
۲ـ۲ـ۴٫ مقیاس ۱۱ تکانشگری بارات (BIS-11)
نگارش چینی BIS-11، که به وسیله Zhou و همکاران (۲۰۰۶) پالایش شد، به عنوان یک پرسشنامه ۲۶ آیتمی به شمار می آید که در بردارنده مقیاسی از ۱ الی ۴ است. این مقیاس به سه زیرکلاس شامل تکانشگری با در نظرگیری توجه، تکانشگری حرکتی و تکانشگری غیربرنامه ریزی تقسیم می شود. ضریب آلفای کرونباخ مجموع مقیاس و زیرمقیاس ها عبارتند از ۷۵۹۰/۰، ۵۶۴۸/۰، ۶۵۸۴/۰ و ۶۸۷۲/۰ و ضرایب تست ـ بازآزمایی مجموع مقیاس و زیرمقیاس ها ۸۵۳/۰، ۶۶۵/۰، ۷۹۱/۰، و ۸۳۸/۰ مشخص شدند (Zhou و همکاران، ۲۰۰۶).
۲ـ۲ـ۵٫ پرسشنامه شخصیت سه بعدی (TPQ)
پرسشنامه شخصیت سه بعدی (TPQ) که به وسیله کلونینگر ارائه شد بر مبنای تئوری شخصیت می باشد. ترجمه چینی این پرسشنامه که مطالعه جاری بکار گرفته شده است حاوی صد قلم اطلاعاتی می باشد، که قابلیت ارزیابی سه بعد شخصیت را خواهد داشت: نوجویی (NS)، اجتناب از صدمه دیدگی (HA)، و وابستگی به پاداش (RD). ما از زیرمقیاس نوجویی استفاده می نماییم که شامل ۳۴ پرسش صحیح یا غلط می باشد. ضریب همبستگی پایایی تست ـ بازتست / باز آزمونی NS 85/0 گزارش شد. آلفای کرونباخ NS نیز ۷۰/۰ ـ ۸۲/۰ مشخص شد (Duan و همکاران، ۲۰۰۶، Jiang و همکاران، ۲۰۱۲) . NS به صورت مثبتی دارای همبستگی با پرخاشگری می باشد (Chen و همکاران، ۲۰۰۲)
۲ـ۲ـ۶٫ مقیاس تنهایی UCLA
جهت ارزیابی تنهایی، مقیاس تنهایی UCLA (نگارش ۳) استفاده شد. این مقیاس شامل یک اطلاعات ۲۰ قلمی می باشد که بر مبنای مقیاس ۴ امتیازی (۱ = هرگز، ۲ = به ندرت، ۳ = در برخی از مواقع، ۴ = غالباً) تعیین شده است. نمرات بالاتر معرف تنهایی بیشتر می باشد. همسانی داخلی (ضریب آلفا) در محدوده ۸۹/۰ الی ۹۴/۰ مشخص گردیده و پایایی تست ـ باز آزمون نیز ۷۳/۰ تعیین شد (Russell،۱۹۹۶). مقیاس تنهایی UCLA دارای پایایی و همسانی خوبی با توجه به دانشجویان کالج چین می باشد (Zhang، ۲۰۱۱).
۲ـ۲ـ۷٫ سیستم مهار رفتاری و سیستم فعالسازی رفتاری (مقیاس BIS/BAS)
نگارش چینی Carver و White (1994) مقیاس BIS/BAS پالایش شده به وسیله Li و همکاران (۲۰۰۸) به عنوان یک پرسشنامه متشکل از ۱۸ قلم اطلاعاتی در نظر گرفته شده است که مقیاس های آن از ۱ (کاملاً موافق) تا ۴ (کاملاً ناموافق) مشخص گردیده است. این مورد شامل محرک BAS (BASD) جستجوی سرگرمی BAS (BASFS)، پاسخگویی پاداش BAS (BASRR) و آلفای کرونباخ برای BIS، BASRR, BASD و BASF می باشد که به ترتیب در بردارنده ۵۹/۰، ۷۲/۰، ۶۶/۰ و ۵۵/۰ می باشند و به علاوه مقیاس BIS/BAS نیز به صورت نسبتاً پایا و معتبر برای ویژگی های شخصیتی در نظر گرفته شده است (Li و همکاران، ۲۰۰۸).
۲ـ۳٫ تحلیل آماری
تفاوت های گروهی در متغیرهای مربوط به آمار جمعیتی شامل داده های پیوسته با استفاده از آزمون ـ T مستقل محاسبه شدند. مقایسات بین گروهی شامل داده های رده بندی نیز با استفاده از تحلیل مربع ـ کای ارزیابی گردیدند. همبستگی بین علامت های ADHD و نمرات CIAS نیز با استفاده از آنالیز همبستگی پیرسون ارزیابی شدند. رگرسیون سلسله مراتبی جهت برآورد ارتباطات بین اعتیاد به اینترنت و متغیرهای جمعیتی و ویژگی های شخصیتی بکار گرفته شد. کلیه تحلیل های آماری با استفاده از برنامه نرم افزاری کامپیوتری SPSS 19.0. با اهمیت آماری مشخص شده در سطح ۰۵/۰، دو طرفه، اعمال شدند.

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

 

۳- نتایج
ویژگی های مربوط به آمار جمعیتی و فعالیت های آنلاین در جدول ۱ نشان داده شده اند. مدت کاربرد اینترنت به طور معنی داری در گروه ADHD در مقایسه با گروه شاهد بیشتر گزارش شده و بزرگسالانی که به عارضه ADHD وابسته هستند به احتمال بیشتری از اینترنت فراتر از ۲۰ ساعت در هفته استفاده می نمایند. چت یا گفتگوهای آنلاین (۱/۷۸ درصد) به عنوان غالبترین فعالیت اینترنتی بزرگسالان با عارضه ADHD به شمار می آید و متعاقب آن بازی (۵/۶۸ درصد) می باشد. میزان بازی به طور معنی داری در گروه ADHD (5/68 درصد) در مقایسه با گروه شاهد (۲/۴۵ درصد، χ۲=۸٫۰۹۶، df=1، p<0.01) بیشتر است.

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

 

۴- مباحث
هدف این مطالعه بررسی ارتباطات علایم اعتیاد به اینترنت با توجه به تکانشگری، تنهایی، نوجویی و سیستم های مهار رفتاری در بین افراد بزرگسال با توجه به اختلال بی توجهی / بیش فعالی (ADHD) و بزرگسالان بدون این عارضه می باشد. نتایج معرف آن هستند که تکانشگری به احتمال زیادی نقش خاصی را در خطرپذیری مربوط به اعتیاد به اینترنت در بین افراد بزرگسال با ADHD بازی می نماید و تنهایی نیز پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت در بزرگسالان بدون عارضه ADHD می باشد.
نتایج این بررسی مشخص می سازند که افراد بزرگسال با ADHD در آن دسته از بازی های آنلاینی مشارکت دارند که نیازمند تلاش های ذهنی چندانی نمی باشد. این یافته در تعامل با مشاهدات بالینی و مطالعات قبلی می باشد (Yoo و همکاران، ۲۰۰۴، Ko و همکاران، ۲۰۰۹، Weinstein و Weizman، ۲۰۱۲). با توجه به آنکه ADHD به عنوان یک عارضه روانشناختی دوران کودکی به شمار می آید، منطقی می باشد تا این مورد را فرض نماییم که علایم ADHD سبب بدترسازی ویژگی ها و خصیصه های اعتیاد به اینترنت و بروز مشکلات بیشتر در این زمینه خواهد شد. به علاوه، در تعامل با مطالعات قبلی (Yoo و همکاران، ۲۰۰۴، Ko و همکاران، ۲۰۰۹، Yen و همکاران، ۲۰۰۹ج)، گروه ADHD در مقایسه با گروه غیر ـ ADHD نشان دهنده اعتیاد بیشتری به اینترنت می باشد. نمرات ASRS دارای همبستگی های معنی دار مثبتی با نمرات CIAS-R می باشند. نتایج مؤکد آن هستندکه بزرگسالان با عارضه ADHD به آسانی در معرض اعتیاد به اینترنت قرار داشته و این مورد می تواند به ما در زمینه پالایش اشخاصی کمک نماید که تمایل بیشتری به این عارضه دارند.

اعتیاد به اینترنت تنهایی نوجویی کم توجهی بیش فعالی

 

۵- نتیجه گیری
درصد افراد بزرگسال با عارضه ADHD که دارای اعتیاد به اینترنت می باشند به طور قابل توجهی زیاد است. افراد بزرگسال با عارضه ADHD ترجیح می دهند تا زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری نموده و اعتیاد بیشتری به بازی های آنلاین دارند. به علاوه، تکانشگری، تنهایی و BIS به عنوان علایم خطرپذیری یا استعداد اینگونه از افراد به سمت اعتیاد به اینترنت مخصوصاً برای بزرگسالان با عارضه ADHD تلقی گردیده و تنهایی نیز خود به عنوان یک عامل اعتیاد به اینترنت در بین افراد بزرگسالی تلقی می شود که دارای عارضه خاصی در ارتباط با ADHD نمی باشند. استراتژی های بازدارنده مختلف با تمرکز بر روی تکانشگری و تنهایی را می بایست در دسترس گروه ADHD و گروه غیر ADHD به ترتیب قرار داد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.