مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اطلاعات انرژی چوب

اطلاعات انرژی چوب

اطلاعات انرژی چوب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۵۳
کد مقاله
WOD53
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اطلاعات انرژی چوب
نام انگلیسی
Woodfuel Data
تعداد صفحه به فارسی
۳۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۸
کلمات کلیدی به فارسی
انرژی چوب ، چوب سوخت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Wood Energy , Woodfuels
مرجع به فارسی
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد
مرجع به انگلیسی
UN- FAO
کشور
ایالات متحده

اطلاعات انرژی چوب

موازنه‌های انرژی در کشورهای عضو RWEDP
وضعیت انرژی سالیانه یک کشور، غالبا بصورت یک موازنه انرژی ارائه می‌شود که معرف جریان کلی انرژی مرتبط با چندین منبع از انرژی و محصولات حاصل از تولید اولیه از طریق فرآیندهای انتقال تا مصرف نهایی آن، به انضمام تولید بومی، واردات و صادرات کمبودها و انتقال توزیع و مصرف ناحیه‌ای می‌باشد.
RWEDP اخیرا یک طرح کلی را برای موازنه انرژی چوب و زیست توده توسعه داده است که می‌تواند برای اطلاعات موجود در مورد تولید انرژی چوب و زیست توده، انتقال و مصرف در یک ناحیه، کشور یا ناحیه زیر سطح ملی بکار برده شود(RWEDP ، ۱۹۹۵). RWEDP به منظور تسهیل در کامل سازی موازنه انرژی/ زیست توده و موازنه‌های انرژی (ملی) موجود، تا آنجا که ممکن و مناسب است، از موازنه انرژی استاندارد ایالات متحده پیروی می‌کند.
RWEDP برای بررسی کلی استفاده از انرژی چوب و زیست توده در کشورهای عضو، اطلاعاتی را از موازنه‌های انرژی ملی و سایر منابع اطلاعاتی گردآوری کرده است. این یافته‌ها در جدول ۱-۴ ارائه شده‌اند. آنها نشان می‌دهند که مصرف انرژی چوب و زیست توده در تمام کشورهای عضو RWEDP قابل توجه است لذا، این منابع انرژی باید در موازنه‌های ملی انرژی مورد توجه قرار گیرند.

اطلاعات انرژی چوب

 

بعضی از مشاهدات عمومی در مورد موازنه‌های انرژی چوب و زیست توده بصورت زیر ارائه شده‌اند:
  • موازنه‌های انرژی فقط در بنگلادش، کامبوج،‌ چین،‌ هند، اندونزی، مالزی، میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپس، سریلانکا، تایلند و ویتنام موجود هستند. نه تا از این موازنه‌های انرژی از نشریات اداره ملی انرژی و بقیه نشریات سازمانهای دولتی و غیر دولتی بین‌المللی بدست آمده‌اند.
  • در تمام کشورها، مصرف سوختهای زیست توده افزایش می‌یابد در صورتی که سهم انرژی زیست توده در مصرف انرژی کل، در اغلب کشورها کاهش می‌یابد و در بعضی کشورها ثابت است.
  • اغلب موازنه‌های انرژی،‌انواع سوختهای زیست توده را به یک یا دو گروه طبقه‌بندی می‌کنند. چوب سوخت به صورت یک ستون جداگانه در موازنه‌های انرژی بنگلادش، کامبوج، میانمار، نپال، سریلانکا، تایلند و ویتنام منظور می‌شود(بدون اطلاعات). UN انرژی اولیه زیست توده (که شامل چوب سخت، تفاله نیشکر،‌پسمانده گیاهی و سایر پسماندها، الکل و زیست گاز می‌باشد) و انرژی حاصل از زیست توده (مانند زغال چوب) را ذکر می‌کند (لیست می‌کند).

 

اطلاعات انرژی چوب

 

منابع چوب سوخت
«تئوری شکاف» که غالبا در زمان گذشته ذکر می‌شد و برای بهبود فعالیت در حوزه بالا بردن (افزایش) منابع جنگلی و نیز برنامه‌های محافظت از انرژی چوب بکار می‌رفت، براساس این عقیده استوار بود که اغلب چوب سوختها اما نه همه آنها از جنگلها منشاء می‌گیرند. سپس «شکاف(فاصله)» بین عرضه و تقاضا برای محاسبه مدت زمانی که طول می‌کشد تا تمام جنگلها بعلت استفاده از چوب سوخت نابود شوند، بکار می‌رفت. با این وجود، ۱۰ تا ۱۵ سال تحقیقات عمیق نشان داده است که نواحی غیر جنگلی، مقادیر چوب سوخت قابل توجهی را تهیه می‌کنند (ارائه می‌کنند). در واقع، مدارک هر چند ناقص باشند، نشان می‌دهند که در بعضی کشورها، بخش عمده‌ای از چوب سوختها، غالبا بیش از ۵۰%، از نواحی غیر جنگلی بدست می‌آیند. مورد آخر شامل زمینهای روستایی، زمین کشاورزی، کشتزارهای محصولات کشاورزی (کائوچو، نارگیل و غیره)، مزارع کشاورزی، درختان امتداد جاده و غیره می‌باشد. جدول ۲-۴ بررسی مختصری از منابع چوب سخت را در بعضی کشورهای عضو RWEDP ارائه می‌دهد.
چوب سوختها و اشتغال
گرچه بخش بزرگی از چوب سوختها بوسیله خود مصرف کنندگان جمع‌آوری می‌شود، تجارت چوب سخت نیز بویژه برای مناطق شهری و مصرف صنعتی مهم است.
وضعیتهای ارائه شده در جدول ۳-۴ برای چوب سوختها، احتمالا فقط براساس عملکردهای بزرگ مقیاس می‌بانشد- شواهد حاصل از سنجشهای سریع روستایی پیشنهاد می‌کنند که تولیدکنندگان کوچک مقیاس در نواحی روستایی، ۸۰-۲۰ کیلوگرم چوب سوخت را در روز جمع‌آوری می‌کنند. انتقال و خرده فروشی این مقادیر ممکن است بسته به ناحیه، وسایل انتقال و فاصله تا بازار، یک روز دیگر طول بکشد. با استفاده از این وضعیتهای متوسط برای تولیدکنندگان روستایی کوچک مقیاس، وضعیت کار (اشتغال) برای چوب سوختها احتمالا ۱۰ برابر بزرگتر است از آنچه که در جدول ۳-۴ نشان داده شده است.

اطلاعات انرژی چوب

 

تذکرات:
  • در جایی که رشد پوششهای شغلی و عملی، استخراج، تولید،‌ انتقال، نگهداری، توزیع و فروش شامل بخشهای عددی است. این مورد، کار تولید شده در خارج از کشور برای سوختها را که بصورت نیمی نهایی یا بصورت کامل وارد می‌شود، مستثنا می‌کند.
  • این مورد فرض می‌کند که نفت خام (جهت تصفیه)، نفت سفید و LPG با کشور وارد می‌شوند.
  • تغییر براساس میزان اصلی معدن، ضخامت شکاف (رگه)،‌ مقدار انرژی زغال و نیز فاصله از مراکز تقاضا می‌باشد.
  • تغییرات براساس روش تولیدی که از واحدهای سوختی هیدرو تا واحدهای سوختی نفت/ زغال را در بر می‌گیرد و بازده تولید، انتقال و توزیع الکتریسیته.
  • وابسته به تولید مکانی، بازده تولیدکنندگان و فاصله از بازار.

اطلاعات انرژی چوب

 

کاربرد چوب سوخت و ارزش چوب سوختها
گرچه بخش بومی، بزرگترین بخش کاربردی چوب سوخت را در اکثر کشورها شامل می‌شود، بعضی از مصرف کنندگان دیگر نظیر صنایع نیز به چوب سوختها وابسته‌اند. اغلب این کاربرد در بخش غیر رسمی می‌باشد که اطلاعات خیلی کمی از آن موجود می‌باشد و به همین دلیل مصرف صنعتی در بعضی موارد گزارش شده است. تجربه نشان داده است که در اغلب کشورهای در حال توسعه، بخش صنعتی ۳۰- ۱۰% تمام کاربردهای چوب سوخت را شامل می‌شود. با این وجود، جدول ۴-۴ نشان می‌دهد که کاربرد صنعتی چوب سوخت فقط تقریبا ۳% تمام کاربردهای چوب سوخت را شامل می‌شود. همین بیان گزارش شده تا اندازه معینی برای بخش بومی صحیح است بطوریکه مصرف چوب سوخت غالبا مبتنی بر تخمینهای متوسط در وضعیتهای (حالت) اصلی مصرف می‌باشد.
 سهم چوب سوخت در تولید کلی چوب گرد
داده‌های مربوط به تولیدات کلی چوب و چوب مخصوص سوخت در سال ۱۹۹۵ که در جدول ۶-۴ و شکل ۳ نشان داده شده‌اند از بانک اطلاعاتی FAOSTAT استخراج شده‌اند. این اطلاعات نشان دهنده سهم بزرگ چوب مخصوص سوخت در تولید نهائی چوب در ۱۵ کشور عضو RWEDP در آسیا می‌باشد. تولیدات ترکیبی چوب‌های گرد در سال ۱۹۹۵ در حدود ۱۰۷۵ میلیون متر مکعب بود که بالغ بر ۸۶۵ میلیون متر مکعب مربوط به چوب مخصوص سوخت بوده است. با وجود آنکه، چین و تایلند به ترتیب حدودا ۵/۶ و ۲ میلیون متر مکعب چوب وارد می‌کنند و بعد از این دو کشور هند و فیلیپین با واردات کمتر از یک میلیون متر مکعب قرار گرفته‌اند، اما کشورهای دیگر به هیچ وجه واردات چوب ندارند. این سهم بالای  چوب مخصوص سوخت در تولید چوب گرد، نشان دهنده اعتماد کامل به چوب مخصوص سوخت و زغال چوب بعنوان انرژی است. سهم چوب مخصوص سوخت و زغال چوب در مجموع تولید چوب گرد کم می‌باشد، ۲۲% فقط در مالزی، که با مقدار کشورهای توسعه یافته اروپائی برابری می‌کند. در کلیه کشورهای دیگر این مقدار ۶۸% (چین) یا بیشتر می‌باشد و همچنین در برخی از کشورها مانند بنگلادش این میزان به بزرگی ۹۸% نیز رسیده است.
جنگل و فرآیندهای مرتبط با ضایعات چوبی
چوب اره شده معمولا از کنده‌های چوب تولید می‌شود. گرچه فرآیند تبدیل از درخت در جنگل به الوار و متعاقبا به چوب اره شده، ضایعاتی را به همراه دارد. این ضایعات می‌تواند به اشکال مختلفی چون ضایعات الوار (شاخه‌ها، کنده‌ها و غیره) وجود داشته باشد. در بحث بعدی خلاصه‌ای از روالهای جمع‌آوری ضایعات تولید شده در جنگلها و ارائه آنها (در کوره خشک سازی)، بشکل به چوب‌‌های اره شده و آماده مصرف، شرح داده می‌شود. همچنین لازم است به ذکر است که اطلاعات و ارقام بصورت میانگین در این مقاله نشان داده شده است و همچنین گوناگونی در خصوص میزان ضایعات تولید شده بصورت معمول، بر حسب روش استفاده، وجود دارد.
پسماندهای کشاورزی بعنوان منبع انرژی
هر سال مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی تولید می‌شود که منبع مهم انرژی برای اهداف صنعتی و خانگی محسوب می‌شوند، به عنوان مثال: بین %۱۰ تا%۵۰ از کل انرژی روستائی. استفاده از پسماندها بعنوان سوخت باعث فشار آمدن به منبع اصلی است.  برای بررسی تاثیر استفاده افزایش یافته، لازم است تا چشم‌اندازی از عرضه بالقوه و تفاضا در این خصوص تهیه شده و وجه تمایز و برتری آنها نیز با توجه به موقعیت محلی مشخص شود. پسماندهای کشاورزی می‌توانند در جاهائیکه محصولات کشاورزی در حال رشد هستند نیز تولید شوند (کاه و ساقه‌ها) و یا در مراکز فرآوری (پوسته دانه، سبوس و غیره). جمع آوری پس ماندهای وابسته به زمین‌های کشاورزی کار دشواری است و اغلب بر روی زمین تا سوزانده شدن باقی می‌مانند.

اطلاعات انرژی چوب

 

سبوس برنج:   Rice Straw
RCR در محدوده ۴۱۶/۰ تا ۹۶/۳ در مراجع مختلفی ذکر شده ست. کمترین مقدار ۴۱۶/۰ که توسط AIT , EEC (1983) گزارش شده است و مقدار ۴۵۲/۰ توسط (Bha Hacharya s.c.) و (۱۹۹۰) sharesta , R.M ، بر اساس شیوه برداشت برنج در قسمت‌هایی از کشور تایلند و دیگر کشورهای آسیای جنوبی که قسمت بالایی ساقه برنج در امتداد برگهای ۳ تا ۵ بریده می‌شوند و مابقی در زمین‌ رها می‌شوند، پایه گذاری شده‌ است. جائیکه برنج در حدود ۲ اینچ بالاتر از سطح زمین بریده می‌شوند مقدار RCR به ۷۵۷/۱ (۷۱/۱۲% m.c) می‌رسد، همانگونه که توسط Bhattacharga , s.c. و همکارانش  (۱۹۹۰) گزارش شده است. vimal , o.p. (1979) مقدار RCR 875/1 را بر اساس تجربیات هندیان تعیین کرده است، این در حالی است که در بنگلادش مقدار ۸۵۸/۲ گزارش شده ست ( دولت بنگلادش، ۱۹۸۷) که البته ممکن است این مقادیر تنها برای گونه‌های محلی صادق باشد ( برنج شناور).
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.