مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 68000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۴۱
کد مقاله
MNG41
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تحقیقات توسعه اقتصادی و اصلاحات مرتبط با سیاستها و خط‌مشیها کارآفرینان و اصلاحات اقتصادی
نام انگلیسی
CENTER FOR RESEARCH ON ECONOMIC DEVELOPMENT AND POLICY REFORM
تعداد صفحه به فارسی
۴۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۵
کلمات کلیدی به فارسی
توسعه اقتصادی ، کارآفرینی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Economic development, Entrepreneurship
مرجع به فارسی
دانشگاه استنفورد، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
CENTER FOR RESEARCH ON ECONOMIC DEVELOPMENT AND POLICY REFORM, Stanford University
کشور
ایالات متحده

 

تحقیقات توسعه اقتصادی و اصلاحات مرتبط با سیاستها و خط‌مشی‌ها کارآفرینان و اصلاحات اقتصادی

چکیده Abstract
شرکتهای جدیدی با نرخی قابل توجه در کشورهای در حال گذار اقتصادی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. این شرکتهای نوظهور، دستاوردهای رفاهی قابل توجهی بوجود آوردند که ناشی از ایجاد مشاغل جدید، تامین کالاهای مشتریان، محدودسازی قدرت بازاری شرکتهای دولتی و تولید انگیزه و نیروی اصلاحات می‌باشد. در این مقاله شواهد مرتبط با نقش نسبی کارآفرینان و موسسات دولتی در اصلاحات اقتصادی بصورت مجزا ارائه می‌گردد. در مرحله اول فاز گذار یا انتقال، مشارکت اصلی دولت در رابطه با کارآفرینی اجتناب از بازداشتن خودیاریها و همیاریهای مربوط به کارآفرینی بوده است. مرحله بعد ارائه دیدی مثبت در جهت کمک به کارآفرینان از سوی دولت بود که در این خصوص موسساتی به منظور حمایت از قراردادهای مربوطه و پشتیبانی مالی مد نظر می‌باشد.

 

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 

۱- مقدمه     Introduction
با توجه به هشت سال اول اصلاحات اقتصادی، دنگ‌زیااوپینگ خاطرنشان می‌سازد که، «کلیه انواع شرکتهای کوچک اقتصادی در سطح کشور بگونه‌ای ترقی نموده‌اند که گویی ارتش قدرتمندی در همه مناطق پدیدار گردیده است. رشد سریع شرکتهای جدید چیزی نبود که قبلا من یا هر یک از همکارانم بدان فکر کرده باشیم. این روال واقعا تعجب ما را بر انگیخته است».
شرکتهای جدید در حقیقت از اعضای منحصربفردی بشمار می‌آمدند که در موفقیت اصلاحات اقتصادی چین مشارکت داشتند. آنها مهمترین عامل رشد و تحرک اقتصادی و اصلاحات مربوط بدان در چین بشمار می‌آمدند. اما همانگونه که دنگ بیان می‌دارد، ظهور آنها «دستاورد دولت مرکزی نبوده است». و بر اساس اعتراف وی، این اصلاحات نتوانسته است خصیصه محوری و اصلی آنها را پیش‌بینی نموده و مد نظر قرار دهد.
بسیاری از دیگر کشورهای کمونیست قبلی دارای تجارب مشابهی بودند. همانند موارد مرتبط با چین، شرکتهای جدید محرکهای اصلاحات بشمار می‌آمدند. آنها با بوجود آوردن مشاغل، تامین کالاهای مورد نیاز مشتریان، بحرکت درآوردن اندوخته‌ها و پایان دادن به انحصارات دولتی در صنایع، موجب تقویت اقتصاد بازاری نوپا شدند. همچنین همانند مورد چین، اصلاح‌طلبان اغلب قادر به پیش‌بینی نیروی کارآفرینی نبودند.
توسعه بازار که بصورت خودبخود در کلیه کشورهای در حال گذار اقتصادی محقق گردید، به میزان متفاوت و مختلف نمود یافت. برخی از کشورها از خودیاری کارآفرینان ممانعت بعمل آورده و شرایطی را بوجود آوردند که مشارکت و همیاری بین کارآفرینان مشکل گردیده بود. برخی دیگر از کشورها، در مقابل، شرایطی را محقق نموده بودند که در آن کارآفرینان قادر بودند با سهولت بیشتری امور مربوطه را انجام دهند. علاوه بر این، محدودیتهای در زمینه توسعه خودبخودی وجود داشت. در نهایت، به هنگامی که فعالیتهای شرکتی رنگ و روی پیچیده‌تری را بخود گرفت، همکاری و مساعدت موسسات رسمی بعنوان یک پدیده مهم مد نظر قرار گرفت. برخی از دولتها از طریق بوجودآوردن محیط‌ها و زیرساختارهای مساعد همراه با پشتیبانی- بازاری پرورش کارآفرینی در کشورهای خود را آغاز نمودند. با این وجود، برخی از موسسات دولتی دیگر در این روال موفقیت چندانی را کسب ننمودند.

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 

۲- منفعت‌ها و موارد مرتبط با راه‌اندازی موسسات خصوصی Profits and Entry
موارد بسیاری بواسطه تفاوتهای ایجاد شده در شرایط گوناگون، در زمان شروع دوره گذار در نواحی مختلف (مثل، اروپای مرکزی در مقابل شوروی اسبق) یا کشورهای متفاوت (مثل چین در برابر روسیه)، بوجود آمده است. با این وجود، بر حسب توسعه بازار، یک وجه مشترک قابل اهمیت در بین تمامی کشورهای در حال گذار وجود داشت. اقتصاد برنامه‌ریزی شده که تحت تسلط شرکتهای بسیار بزرگ قرار گرفته بودند، نسبتا کالاهای اندکی را تولید می‌نمودند. شرکتهای کوچک یا متوسط، با وجود آنکه جزء بزرگی از تقریبا هر اقتصاد بازاری توسعه یافته بشمار می‌آیند، تقریبا وجود خارجی نداشتند. در مقایسه با آنچه می‌بایست برای یک اقتصاد مبتنی بر بازار وجود داشته باشد، بخشهای بازرگانی و خدمات نیز همچنین جزء بخشهای بسیار کوچکتر اقتصاد بشمار می‌آمدند. اصلاحات اقتصادی تغییرات ساختاری قابل ملاحظه‌ای را در این خصوص بوجود آورد. قیمتها آزاد گردیده تا بازتابی از کمیابی کالاهای مصرفی و خدمات را به نمایش گذارد و سودهای شرکتی نیز بر این اساس بازتابنده  قیمتهای کالاها بودند. عدم توازن ناشی از اقتصاد برنامه‌‌ریزی شده بوجودآورنده فرصتهای سود‌زای فراوان برای شرکتهای اولیه بودند. بدین طریق، کارآفرینان در هر یک از این کشورهای در حال گذار، اقدام به راه‌اندازی سریع شرکتها و موسسات جدید – با وجود تفاوت آنها – نمودند.

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 

۳- استراتژی‌های کارآفرینان  Entrepreneurs’ Strategies
ارتباطات مداوم و در حال پیشرفت در بین شرکتها می‌تواند بعنوان جایگزینی برای موسسات مفقوده مطرح باشند. چشم‌انداز تجارت آینده به شرکتها اجازه می‌دهد تا به مشتریان خود در پرداختها اعتماد داشته و همچنین اعتماد و اطمینان لازم نیز برای تحویل کالاهای با کیفیت در مورد تامین کنندگان کالاها وجود داشته باشد. (مصاحبات انجام شده با مدیران ویتنامی که در مک‌میلان و ودراف (۱۹۹۹ الف) خلاصه شده است معرف آن است که آنها تفکری کاملا پایدار و یکنواخت برحسب ارتباطات توسعه در خصوص مشتریان و تامین کنندگان خاص دارند).
به هنگامی که مسائل مرتبط با دادگاهها و محاکم صالحه هنوز قابل اطمینان و تکیه نمی‌بودند، قراردادها می‌توانستند، بر چشم‌انداز و مشخصه‌های آینده پیش روی تکیه نمایند. در مرحله گذار هنوز زود است که خواسته باشیم کارهای مقاطعه‌ای رابطه‌ای را بخوبی جا بیاندازیم. جائیکه یافتن شرکاء تجاری جایگزین هنوز سخت می‌باشد، بواسطه ترس شرکتها و یا عدم کفایت اطلاعات بازار یا بالا بودن هزینه حمل و نقل، شرکتها تلاش می‌کنند تا ارتباطات موجود را حفظ نمایند. با توجه لزوم ارتباط با یکدیگر، آنها بصورت مشارکتی با هم کار می‌نمایند (کارانتون، ۱۹۹۶، رامی و واتسون، ۱۹۹۶). شواهدی که ما نسبت به معرفی آن اقدام می‌کنیم این نکته را در بر دارد که معاملات خود مدیریت شده تمام آن چیزی است که برای پشتیبانی از بسیاری از موارد کارآفرینی، مخصوصا در زمان شروع اصلاحات، لازم است.
با این وجود، به هنگامی که مرحله گذار در حال طی شدن می‌باشد، معاملات رابطه‌ای بعنوان معاملاتی مطرح می‌شوند که کمترین اطمینان و تکیه را می‌توانند ایجاد نمایند. در ابتدا، توسعه بازار باعث می‌شود تا هزینه‌های انتقال شرکای تجاری کمتر شود، و براین اساس در صورتی که یک شریک تجاری نسبت به انجام تعهدات خود سرباز زد، هراس شرکت از قطع یا انفصال معامله کمتر خواهد شد. آرزوی داشتن پول بیشتر و عملکرد بیشتر شرکتها افزایش یافته است، از اینرو اطمینان از معاملات رسمی بعنوان یک نیاز مطرح شده است. در مرحله دوم، حوزه ارتباطات میان شرکتی خصوصی شده محدود گشته است. برای آن که شرکتها بتوانند بیش از یک حد معین رشد نمایند، این شرکتها می‌بایست نسبت به مدیریت و انجام معاملات ناشناخته اقدام نمایند. …

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 

۴- موانع دولتی در برابر کارآفرینی  State Impediments to Entrepreneurship
دولتهای کشورهای در حال گذار اقتصادی معمولاً اقداماتی را انجام می‌دادند که فضا را برای عملیات کارآفرینان نامناسب می‌نمود. از جمله مشکل آفرینترین این اقدامات سلب مالکیت سودهای حاصله می‌بود. بر این اساس از مدیران شرکتهای نوظهور درخواست می‌شد برای دریافت خدمات دولتی یا مجوزهای تجاری اقدام به پرداخت مبالغ غیرقانونی یا بیش از حد مشخص شده در قانون نمایند (جانسون،  مک میلان و وود راف، ۲۰۰۱ ب، ۲۰۰۱ الف). بیش از نود درصد از مدیران روسیه اظهار داشتند که از آنها درخواست پرداخت وجه فوق شده بود، در مقایسه با بیست درصد از مدیران لهستان. علاوه بر این، فساد باعث می‌شد تا امر سرمایه گذاری به تأخیر افتد. در این خصوص میزان سرمایه‌گذاری شرکتهایی که بالاترین نگرانی را داشتند چهل درصد کمتر از شرکتهایی بود که از این مسئله در رنج نبودند. عامل بازدارنده بعدی برای کارآفرینی حضور مافیای قدرت بوده است. نود درصد از مدیران روسی و هشت درصد از مدیران لهستانی، در خصوص این سئوال که آیا برای محافظت از مؤسسات خصوصی می‌بایست مبالغی را در نظر گرفت، پاسخ مثبت دادند.
همچنین از مدیران سئوال شد که در صورتی که انتظار داشته باشید در خلال دو سال آینده دویست دلار کسب نمائید آیا حاضر هستید تا نسبت به سرمایه گذاری صد دلاری اقدام نمائید ( نرخ ضمنی برگشت چهل درصد ). پاسخ های داده شده بدین سئوال معرف هزینه فرصت سرمایه و تضمین دارائیها می‌باشد. میزان جالب توجهی از مدیران روسی یعنی نود و نه درصد پاسخ منفی دادند، این میزان برای مدیران لهستانی بیست و دو درصد بوده است.
در صورتی که موارد غیر قانونی را کنار بگذاریم، سیاستهای رسمی ‌معمولاً امکان بوجود آوردن شرکتهای جدید را فراهم نمی‌آورند. کارآفرینان می‌بایست برای اخذ مجوزهای تجاری اقدام نمایند که شامل مشخص کردن نامی‌ برای شرکت خود می‌باشد، نامی‌که باید منحصر بفرد باشد. علاوه بر این کار آنها باید توانائی لازم، در جهت تأمین سرمایه راه اندازی شرکتهای خاص خود، را داشته باشند. پس از آن آنها می‌بایست اوراق مالیاتی را پر نموده و همچنین اسناد اداره کار را نیز تکمیل نمایند. در روسیه برای برپایی یک شرکت جدید یک کارآفرین می‌بایست در حدود دو ماه زمان صرف نموده و میزان سی و هشت درصد از سرمایه تولید ناخالص داخلی را به پول رسمی‌هزینه نماید (دِجان کُوو و همکاران، ۲۰۰۰ ). در لهستان این زمان حدوداً یک ماه می‌باشد و نرخ مربوطه نیز بیست و هشت درصد است. در ویتنام این نرخ صد و پنجاه درصد بوده و مدت زمان مورد نیاز نیز حدود شش ماه می‌باشد.
دولتهای هر یک از کشورها می‌توانند از طریق راههای مختلف نسبت به ایجاد موانع گوناگون در سر راه کارآفرینان برای ایجاد شرکت خود اقدام نمایند.

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 

۵- پشتیبانی دولتی برای کارآفرینی  State Support for Entrepreneurship
داشتن انگیزه‌های مشخص و خوش‌آوازه که بتواند جایگاه مؤسسات رسمی را ‌در این زمینه پر نماید، مفید فایده خواهد بود. بر این اساس داشتن آوازه و شهرت مناسب بواسطه آنکه طرفین معامله با یکدیگر مرتبط می‌باشند کارگشا بوده و باید این نکته را در نظر داشت که یافتن اشخاص دیگر برای انجام معامله با شرایط ایده‌آل مشکل است. به هنگامی‌که توسعه بازار و روال‌های مربوط بدان به سمت جلو حرکت می‌نمایند هزینه‌های جستجو کمتر گشته و بنابراین هزینه خاتمه یا اتمام یک همکاری نیز کمتر می‌شود. بر این اساس شرکتها تمایل کمتری را برای کار دائمی با هم خواهند داشت. همچنین به هنگامی‌که اطلاعات مربوط به بازار رشد می‌نماید، نیاز برای قوانین قابل اجرای تجاری و مقررات قضایی برای اعمال آنها بصورت فزاینده‌تری افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، معامـلات رابطه ای قادر به پشتیبانی از انواع خاصی از معاملات نمی‌باشند: آن دسته از معاملاتی که دارای هزینه های اضافی به میزانی می‌باشد که یک طرف قرارداد ممکن است حتی به قیمت از دست رفتن ملاحظات اعتباری خود خواسته باشد نسبت به عدم انجام آن اقدام نماید. به هنگامی‌که تکنیکهای تولید پیچیدگی بیشتری می‌یابند، نیاز برای سرمایه گذاری‌هایی که بزرگ بوده و بازده‌های دراز مدتی را نیز دارند بیشتر می‌شود. چنین سرمایه گذاریهایی نیازمند محافظت قانونی می‌باشند تا بدین وسیله در برابر مشکلات احتمالی شرکتهای دیگر یا مسائل دولتی در امان باشند. آنها به تنهایی قادر نیستد تا با تکیه بر درآمدهای تحصیل شده به حیات خود ادامه دهند، بنابراین لازم است تا منابع در دسترس خارجی وجود داشته باشد.
به هنگامی‌که شرکتها کوچک می‌باشند، آنها تنها نیازمند مراودت با مشتریان و تأمین کنندگانی می‌باشند که دارای ارتباطات خاصی با آنها هستند: آنهایی که در نزدیکی قرار گرفته یا آنهایی که بوسیله دوستان یا اقوامشان مدیریت می‌شوند و یا آنکه بواسطه توصیه‌های شخصی با آنها مراوده دارند. شرکتها تا میزانی قادرند بر این محدودیت‌ها فایق آیند‌، همانگونه که در بالا ذکر شد: حتی در ویتنام آنها قادر بودند تا با شرکتهای دوردست مـراودات تجـاری داشتـه باشند. با این وجـود، چنین مکانیزم های غیر رسمی‌معمولاً محـدود می‌باشند. به منظـور رشد بیشتـر، شرکتها می‌بایست قادر باشند تا نسبت به انجام معاملات دوردست تر و ناشناخته تر اقدام نمایند و از اینرو نیاز به قوانین مطمئن احساس می‌شود.

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 

۶- تأثیرات رفاهی کارآفرینی  Welfare Effects of Entrepreneurship
به وجود آوردن مشاغل جدید بدون شک یکی از مهمترین موارد مشارکتی شرکتهای نوپا در جهت رفاه کشورهای در حال گذار می‌باشد. در ویتنام، همانگونه که اشاره گردید، بخش‌های خصوصی بوجود آمده پس از شروع اصلاحات باعث ایجاد ده میلیون شغل در طی هفت سال شدند، در حالی که در طی همین مدت شرکت‌های در مالکیت دولت و شرکت‌های تعاونی حتی نیروی کار خود را اخراج نیز می‌نمودند. این موضوع مشابه با اغلب موارد دیگر در کشورهایی است که دارای اقتصاد در حال گذار می‌باشند. به طور مثال، در استونی، شرکت‌های خصوصی تقریباً کلیه مشاغل جدید را در بین سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۴ به وجود آورده بودند، در حالی که در خلال همین مدت شرکت‌های دولتی نسبت به اخراج نیروی کار خود تا میزان ۲۰% در سال اقدام نموده و تقریباً هیچ گونه مشاغل جدیدی را نیز به وجود نیاوردند (حالی‌تی وان جر و ودو پیوز،۲۰۰۰).
در بین شرکت‌های بخش خصوصی، شرکتهای نوظهور دی نوو به صورت کاملاً مشخص‌تری مشاغل جدید را بگونه‌ای سریع تر از شرکت‌های خصوصی شده دیگر ایجاد می‌نمودند. داده‌های گزارش شده از مطالعه بر روی شرکت‌های تولیدی که در گزارشات جان سون، مک میلان و ودراو (۲۰۰۰) به چشم می خورد، نشان داده است که در حدود ۸۶% از شرکتهای دی نوو در رومانی نسبت به وجود آوردن مشاغل جدید بین سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ اقدام کرده‌اند، در حالی که خلال این مدت تنها شرکت‌های خصوصی ۱۳% از این آمار به خود اختصاص داده بودند. در اسلواکی، ۷۹% از شرکت‌های دی نوو رشد نموده، در برابر ۵۲% شرکت‌های خصوصی شده، و همچنین در لهستان میزان رشد این شرکت‌های ۷۶% بوده است و در مقابل شرکت‌های خصوصی رشدی معادل ۵۴%، داشته‌اند. بلکا و همکارانش (۱۹۹۵) اطلاعاتی را ارائه داده اند که شرکت‌های دی نوو در لهستان به صورت سریع تری رشد نموده و با نرخ بیشتری نیز نسبت به سرمایه گذاری در سال ۱۹۹۳ اقدام کرده بودند. بی لسن و کننگز (۱۹۹۸) دریافته اند که شرکت‌های دی نوو در بلغارستان، مجارستان و رومانی رشد سریعتری را در مقایسه با شرکت‌های خصوصی شده یا شرکت‌های دولتی بین سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ به خود اختصاص داده بودند. با وجود اینکه آنها معرف کمتر از ۳% از میزان اشتغال در نمونه‌های عنوان شده توسط ویل سن و کننگز در بلغارستان و رومانی بودند، شرکت‌های دی نوو مسئول به وجود آوردن بیش از نیمی از مشاغل جدید در آن کشورها به شمار می آمدند. بکنس و کننگز (۱۹۹۸) نشان دادند که شرکت‌های دی نوو در اسلوونی هم نسبت به استخدام کارکنان و هم نسبت به اخراج آنها بیش از شرکت‌های دولتی یا خصوصی اقدام کرده بودند. ریچر و اسچافر (۱۹۹۶) در بین ۱۹۹۴ نمونه از شرکت‌های تولیدی روسیه دریافتند که شرکتهای دی نوو دارای رشد قابل ملاحظه ای بوده و در سطح بالاتری از ظرفیت‌های موجود به کار مشغول بوده‌اند و از این رو باعث ارتقای وضعیت اشتغال گردیده و همچنین بیش از شرکت‌های دیگر سرمایه گذاری نموده اند. در نهایت در نمونه بدست آمده از شرکتها در ۲۵ کشور دارای اقتصاد در حال گذار، کارلین و همکاران (۲۰۰۱) در یافتند که میزان فروش و اشتغال در شرکتهای دی نوو سریعتر از شرکتهای خصوصی و دولتی می‌باشد. آنها همچنین دریافتند که میزان تحصیل بهره وری کمتر بوده، که احتمالاً به واسطه بازتاب عدم کارآیی اولیه شرکتهای دولتی بوده است.

توسعه اصلاحات اقتصادی کارآفرینان

 
۷- نتیجه گیری  Conclusion
کارآفرینان عملکردی نظیر اصلاح طلبان دارند. این نه تنها مسئولین دولتی می‌باشند که نسبت به تعیین دستورالعملهای مربوط به عملکرد شرکتهای جدید اقدام می‌کنند، بلکه بسیاری از وظایف مرتبط با تطبیق روشهای جدید برای انجام عملیات تجاری به وسیله کار‌آفرینان محقق می‌گردد.
در زمانهای اولیه فرآیند گذار اقتصادی، مشارکت اصلی دولتها در امور مربوط به کارآفرینی، مطالعه روشها و مواردی است که بر اساس آن راهگشای کارآفرینان بوده و این مشارکت می‌بایست بگونه‌ای باشد که از به وجود آوردن شرایطی که مانع از خودیاری کارآفرینان شود ممانعت ‌نماید. درنهایت، همکاری مثبت از سوی دولت مد نظر کارآفرینان می‌باشد. این همکاری می‌تواند به شکلی نهادینه شده ظهور یافته و بر این اساس باعث شود تا قراردادها و مسائل مالی کارآفرینان مورد پشتیبانی قرار گیرد.
واژه نامه  Vocabulary
 Research                                                         تحقیقات
Economic                                                        اقتصادی
Development                                                        توسعه
Policy                                                    خط مشی، سیاست   
Reform                                                  اصلاحات        
Entrepreneur                     کارآفرین      
Strategy                                                 استراتژی     
State Impediments                 موانع دولتی  
State Support                     پشتیبانی دولتی
Welfare                                 رفاه
Ex-communist countries                         کشورهای کمونیستی قبلی
Market economy                                          اقتصاد بازار
Monopoly                                                      انحصار
Goods                                                            کالا
Productive firms                                        شرکتهای خلاق
Infrastructure                                              زیرساختار
Opportunity                                                 فرصت
Capital                                                        سرمایه
Invest                                                    سرمایه‌گذاری کردن
Profit                                                               سود
Survey                                                      تحقیق، بررسی
Debt                                                                بدهی
Decade                                                             دهه
Assurance                                                        بیمه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.