مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد

ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد

ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد –  ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۵۴
کد مقاله
IND54
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد
نام انگلیسی
Improvement in Plant Layout Using Material Handling Technique
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
جابجایی مواد, نمودار سفر, مدیریت کیفیت جامع, کنترل کیفیت, چیدمان کارخانه
کلمات کلیدی به انگلیسی
Material Handling, Travel Chart, Total Quality Management, Quality control, Plant Layout
مرجع به فارسی
ژورنال بین المللی علوم و تحقیقات (IJSR)
مرجع به انگلیسی
International Journal of Science and Research (IJSR)
کشور
هندوستان

 

 ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد

چکیده
مقاله جاری بر مبنای مطالعه انجام شده در یک شرکت کوچک مقیاس با سطح شغلی متوسط می باشد که در بخش پیون، ایالات مهاراشترای هندوستان قرار دارد و نسبت به تولید اتصالات و مواد صنعتی اقدام می نماید. به هنگام تولید قطعات نوعی روش جابجایی مواد در این کارخانه با استفاده از چرخ دستی مورد استفاده قرار می گیرد. چیدمان کنونی کارخانه به گونه ای طراحی شده است که هیچگونه بهینه سازی قابل توجهی در ارتباط با مصرف و بکارگیری منابع وجود ندارد. تکنیک نمودار سفر جهت به حداقل رسانی اتلاف پارامترهایی نظیر زمان، نیروی کار و پول و همچنین ایجاد منفعت بیشتر، در ارتباط با انجام یک کار مشابه، با استفاده از منابع یکسان، در این راستا بکارگرفته شده است. در چنین مبحثی، دو چیدمان ارتقاء یافته برای بررسی هزینه های جابجایی مواد مد نظر می باشند: اولین چیدمان ارتقاء یافته تنها با انجام یک تغییر اعمال می شود، یعنی [تغییر موقعیت بخش های مونتاژ (f) و ساخت (g) در چیدمان جاری با یکدیگر]. چنین تکنیکی سبب کاهش هزینه های جابجایی مواد به میزان ۱۳۶ روپیه در روز می شود. تکنیک دوم به عنوان چیدمان ارتقاء یافته ثانویه مشخص شده است که دربردارنده یک تغییر بیشتر است، یعنی تبادل موقعیت [بخش ساخت (g) و کارگاه ماشین آلات ـ ۲ (c) با یکدیگر]. چنین موردی سبب کاهش هزینه های جابجایی مواد به میزان ۶۲۵/۳۶۴ روپیه در روز خواهد شد.

کلمات کلیدی: جابجایی مواد، نمودار سفر، مدیریت کیفیت جامع، کنترل کیفیت، چیدمان کارخانه.

 

ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد

 

۱- مقدمه

با توجه به افزایش فزاینده تقاضا در تولید، کارخانجات صنعتی نیازمند افزایش پتانسیل های خود در ارتباط با تولید و کارآیی و رقابت با همتایان بازاری خود می باشند. در عین حال، فرآیند تولید می بایست توام با هزینه کمتر و کارایی بیشتر باشد. بنابراین، راهکار حل این مشکل در ارتباط با تولید بسیار مهم می باشد. روش های بسیاری همانند کنترل کیفیت (QC)، مدیریت کیفیت جامع (TQM)، زمان استاندارد و چیدمان کارخانه جهت حل مشکلات مرتبط با بهره وری وجود دارند. به طور مثال، یک مطالعه موردی در شرکت تولید کننده لامپ انجام شده است [۱]. مشکل مشخص شده آن است که کارکنان در یک حالت منظم به فعالیت نمی پردازند که خود منجر به بروز اختلال کار گردیده و در این زمینه هیچگونه زمان استاندارد و ابزارهای تسهیل کننده وجود ندارد. کارکنان زمان بسیاری را به کار تخصیص می دهند. راهکار حل این مشکلات ارتقای مراحل کاری و نواحی و سالن های کاری آنها از طریق مشاهده و کار میدانی و همچنین ارائه ابزارهای لازم جهت تسهیل کار آنها به منظور ایجاد نوعی تراز در راهکارهای مرتبط و همچنین یافتن زمان استاندارد شده می باشد. به علاوه Yookkasemwong و همکاران [۲] اقدام به بررسی فرآیند تولید اتاقک کابل جهت فرم دهی فلز نموده اند. مشکل آن است که کار مربوطه را نمی توان در محدوده ساعات کاری هشت ساعته تکمیل کرد. بر این مبنا مشکل مربوط با جمع آوری داده ها، زمان حقیقی، بار کاری، وضعیت نامناسب چیدمان کارخانه و مدت فرآیند مورد بررسی قرار گرفت. 
شرکت تحت بررسی اقدام به تولید قطعات اتصال نموده و متعاقباً آنها را در داخل کارخانه در کلیه هفت بخش مرتبط (A، B، C، D، E،F  و G) که در مناطق مختلف داخل کارخانه استقرار یافته اند، اسمبل / مونتاژ می نماید. کارگران به صورت سه شیفته و ۲۴ ساعته با میانگین ۱۰۰ کارگر در هر شیفت کار می کنند. ارتقای چیدمان کارخانه منجر به کاهش هزینه جابجایی مواد و افزایش بهره وری گردیده است. بنابراین تلاشی در این تحقیق جهت ارتقای چیدمان موجود کارخانه از طریق اعمال تغییرات حداقلی با توجه به موقعیت دپارتمان ها و بخش های گوناگون انجام شده است. تکنیک نمودار سفر برای تحلیل هزینه جابجایی مواد بین دپارتمان ها یا بخش های مختلف به کار گرفته شده است.

ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد

 

۲- اطلاعات خلاصه شده کارگاههای مختلف
الف) مواد خام و ذخیره سازی کالاهای تمام شده، (ب) کارگاه ماشین آلات، متشکل از : ۱٫ ۳ ماشین تراش اتوماتیک، ماشین مته زنی، ۲ ماشین دریل (C) کارگاه ماشین آلات شماره ۲ متشکل از ماشین آلات تراش کوچک، ماشین مته زنی، ماشین دریل یا حفاری، ماشین تراش. این کارگاه  برای ماشین  کاری  قطعات کوچک بر حسب نیاز کارگاههای  مختلف  استفاده  می شود. (d) کارگاه ماشین آلات شماره ۳ متشکل از ماشین تراش و ماشین حفاری یا مته زنی می باشد. (e) کارگاه ماشین آلات شماره ۴: این کارگاه متشکل از ماشین تراش است (f) بخش مونتاژ: این بخش به عنوان یک بخش مهم برای این شرکت محسوب می شود. در این بخش کلیه مواد پس از ماشین کاری در هر یک از بخش های دیگر دریافت گردیده و در نهایت فرآیند مونتاژ در این بخش انجام می گردد. (g) بخش ساخت / جعبه.
۲ـ۱٫ عوامل تأثیرگذار بر روی چیدمان کارخانه
  • نوع تولید ـ صنعت مهندسی، صنعت فرآیند
  • سیستم تولید ـ تولید کارگاهی، تولید دسته ای، تولید انبوه
  • مقیاس تولید
 
۲ـ۲٫ راهکار چیدمان کارخانه ای
  • جمع آوری اطلاعات تفضیلی در خصوص محصول، فرآیند و غیره و همچنین ثبت اطلاعات به صورت سیستماتیک.
  • تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک های تحلیلی مختلف.
 
۲ـ۳٫ ابزارها و تکنیک های ضروری برای چیدمان کارخانه
مقدار و کیفیت داده ها در ارتباط با عوامل مختلف به منظور ایجاد یک چیدمان خوب ضروری می باشند. این داده ها را می بایست با توجه به فرآیندهای مختلف، ترتیب عملیاتی، فراوانی جریان مواد و سیر آنها در محیط کارخانه، ضروریات مرتبط با فضا، فعالیتها و ارتباطات مدنظر قرار داد. ابزارها و تکنیک های ذیل جهت تحلیل این اطلاعات به کار گرفته می شوند.
۲ـ۱ نمودار فرآیند (نمودارهای فرآیند عملیاتی، نمودارهای فرآیند جریان).
۲ـ۲ نمودار سفر
 ۲ـ۴٫ تحلیل چیدمان کارخانه
مهمترین معیار برای تحلیل و انتخاب یک چیدمان کارخانه ای هزینه جابجایی مواد می باشد. ابزار اصلی که به طور ابتدا به ساکن برای آنالیز هزینه های جابجایی مواد در چیدمان فرآیند به کار گرفته می شود نمودار سیر است. بر مبنای چیدمان موجود کارخانه، یک فرد تحلیلگر ممکن است خواستار پیگیری راهکار ارائه شده ذیل باشد:
۲ـ۵٫ شناسایی مشکل
کارخانه مورد بررسی اقدام به تولید اتصالات کامل از طریق کاربرد تأسیسات تولیدی یکسان، که در ۷ دپارتمان مختلف قرار گرفته اند، می نماید. این تاسیسات شامل بخش ذخیره سازی مواد خام (A)، ماشین آلات کارگاهی ـ ۱ (B)، ماشین آلات کارگاهی ـ ۲ (C)، ماشین آلات کارگاهی ـ ۴ (D)، ماشین آلات کارگاهی ـ ۳ (E)، بخش اسمبل یا مونتاژ (F) و دپارتمان ساخت (G). واگن ها یا چرخ های استفاده شده برای جابجایی مواد خام و دیگر مواد فناوری شده بین دپارتمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. حقوق ماهیانه اپراتورها یا رانندگان این گونه چرخ ها چه دستی و چه دیزلی یا بنزینی به شرح ذیل می باشد:
اپراتور چرخ های دستی یا ماشینی ـ ۸۰۰۰ روپیه در ماه بر مبنای تعداد افراد مشغول در این کار ـ ۵
 
 ۲ـ۶٫ فاصله (از ـ به) بخش ها (به متر)
 
۲ـ۷٫ فرضیه ها و قیدها
فرضیه ها و قیدهای استفاده شده در این تحلیل عبارتند از:
  1. موقعیت پیچیدگی سیستم ژنراتور، بلوک مدیریتی و اتاق مدیر عامل بدون تغییر هستند.
  2. ارتقاء به واسطه آنکه آنها در هیچ یک از فرآیندهای انتقال مواد شرکت ندارند.

ارتقای چیدمان کارخانجات با استفاده از تکنیک جابجایی مواد

 

۳- نتایج و جداول
۳ـ۱٫ محاسبه هزینه های جابجایی مواد
  1. چارچوب موجود کارخانه
۳ـ۲٫ چیدمان ارتقاء یافته
تغییرات: در اولین ارتقاء چیدمان موقعیت کارگاه ماشین آلات (c)، و کارگاه ساخت (g) با یکدیگر معاوضه یافته و دپارتمان دیگر در موقعیت خود همانند چیدمان ـ I حفظ شد. میزان حرکت بین دپارتمان مختلف نیز بدون تغییر یافته است، یعنی حرکت گرید مشابه با چیدمان موجود باقی ماند.
۴- نتیجه گیری
یکی از چیدمان های موجود بر مبنای تحلیل تکنیک نمودار سفر اصلاح گردیده و متعاقباً هزینه جابجایی مواد نیز به عنوان معیار مرتبط مدنظر قرار گرفت. از طریق پیاده سازی اولین چیدمان ارتقاء یافته، هزینه جابجایی مواد به میزان ۱۳۶ روپیه در روز تقلیل می یابد. هزینه جابجایی مواد متعاقباً به میزان ۶۲۵/۳۶۴ روپیه در روز کاهش یافت. برمبنای تعداد حداقلی تغییرات، چیدمان ارتقاء یافته ـ ۱، به عنوان چیدمان بهینه مدنظر قرار خواهد گرفت، و برمبنای کاهش هزینه، چیدمان ارتقاء یافته ـ ۲ را می توان به عنوان چیدمان بهینه در نظر داشت. لازم به ذکر است که از طریق دنبال نمودن هر یک از چیدمان های ارتقاء یافته هزینه جابجایی مواد چرخ های جابجایی نیز به همان مقدار تقلیل یافت. بنابراین شرکت قابلیت پذیرش هر کدام از چیدمان های ارتقاء یافته مناسب با شرایط عملیاتی عملی خود را خواهد داشت. این نتایج در مقدار منابع مصرفی صرفه جوئی نموده، که می توان آن را در ارتباط با افزایش تعداد حرکت ها در روز یا برای دیگر فعالیت های مرتبط با چنین فرآیندی مورد بهینه سازی و کاربرد قرار داده و در نتیجه بهره وری را افزایش داد.

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.