مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۱۰۱
کد مقاله
TXT101
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بررسی سایز بدن دانش‌آموزان سریلانکایی به منظور توسعه اندازه‌های پوشاک
نام انگلیسی
An Anthropometric Study on Sri Lankan School Children for Developing Clothing Sizes
تعداد صفحه به فارسی
۱۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
مطالعه سایز بدن- چارت سایز کودکان- سایزهای پوشاک- ‌اندازه‌گیری اولیه
کلمات کلیدی به انگلیسی
Anthropometric Study. Children Size Chart. Clothing Sizes. Primary Measurement
مرجع به فارسی
ژورنال علوم اجتماعی
دپارتمان منسوجات و تکنولوژی پوشاک- دانشگاه آزاد سریلانکا
مرجع به انگلیسی
J Soc Sci- Department of Textile and Apparel Technology- Open University of Sri Lanka
کشور        
سریلانکا

 

بررسی سایز بدن دانش‌آموزان سریلانکایی به منظور توسعه اندازه‌های پوشاک

چکیده
برای تولید پوشاک، تولید کننده باید مجموعه‌ای از اندازه‌های اساسی بدن را داشته باشد. بدین منظور چارت‌های اندازه یا منحنی‌های اندازه که حاوی سایزهای مورد نیاز می‌باشند بوجود آمده‌اند. این چارت‌ها بر اساس اندازه‌های متوسط بدن انسان ایجاد شده‌اند و می‌توانند برای تهیه الگوی پوشاک استفاده شوند. همانگونه که اندازه هر بدن با بدن دیگری متفاوت است، چارت‌های اندازه نیز بر اساس جنسیت، گروه سنی، نوع شکل و موقعیت جغرافیایی دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین ممکن است هر کشوری چارت اندازه‌ای مخصوی به  خویش داشته باشد. این مقاله چارت سایزی را ارائه می‌کند که بر اساس اندازه‌های گرفته شده از ۱۶۰ دانش‌آموز سریلانکایی بین ۵ تا ۱۲ سال ساخته شده است. در این تحقیق قد دانش‌آموزان بعنوان اندازه اساسی در نظر گرفته شده و این چارت بر مبنای ۷ گروه دارای سایزهای مختلف ایجاد شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهند که در حالت کلی اندازه‌های بدن پسران و دختران سریلانکایی دارای روند مشابهی همچون همسالان خود در سایر جهان هستند. با وجود آنکه در سایزهای بزرگ‌تر اندازه بدنی دانش‌آموزان سریلانکایی قابل مقایسه با دانش‌آموزان غربی بوده است، اندازه‌ها در گروه‌های دارای قد کوچکتر به نحو قابل توجهی میزان کمتری را نشان می‌دهند.

کلمات کلیدی: مطالعه سایز بدن، چارت سایز کودکان، سایزهای پوشاک، ‌اندازه‌گیری اولیه

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان

 

مقدمه
از زمان ورود پوشاک آماده که به صورت انبوه تولید می‌شوند، روش قدیمی خیاطها و طراحان مد در استفاده از مترهای نواری برای اندازه‌گیری فیزیکی بدن جهت دوخت لباس منسوخ شده است. بنابراین استراتژیهای تولید انبوه ۵۰ سال گذشته هم اکنون تغییر نموده است و از تولید پوشاک بر مبنای تناسب بدنی بسمت تولید بر مبنای سایز حرکت کرده است (استوک ۲۰۰۰).
از آنجاییکه پوشاک راحت دوخت یا آماده پوشش مناسبی را برای بدن انسان فراهم می‌آورند، لذا لازم است تا توجهات بسمت بدن و تفاوت‌ها در شکل بدن انسانها و تفاوت‌های موجود میان گروه‌های مختلف مردم معطوف شود (وینکس ۱۹۹۴). به همین دلیل اغلب تحقیقات در مورد مطالعات اندازه‌های اعضای بدن بر روی گروههای گوناگونی از مردم در نقاط مختلف جهان متمرکز شده‌اند. در سال‌های اخیر با جهانی شدن تجارت پوشاک، مشکلات مربوط به تفاوت‌های درونی و بیرونی مردم ظهور بیشتری پیدا کرده و همین امر موضوع تحقیق بسیاری از محققان شده است.

سایز بدن دانش‌آموزان سریلانکایی توسعه پوشاک

 

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان

 

سایزهای پوشاک برای کودکان
بر حسب اظهارات گیوتم (۲۰۰۵)، پوشاک نقش مهمی را در دوران کودکی بازی می‌کنند. انتخاب دقیق لباس برای بچه‌های کوچک برخی از نیازهای آنها را برآورده کرده و به شناسایی جنسیت و تفکیک گروه‌های هم جنس کمک می‌کند. تناسب (پوشش) مناسب، اهمیت ویژه‌ای در دوران کودکی دارد چرا که این زمان تشکیل دهنده‌ دوره‌ای می‌باشد که در آن بیشترین پتانسیل رشد بالقوه و رشد بدنی وجود دارد. کودکان تا حد ممکن به لباسی با بیشترین راحتی و انعطاف‌پذیری نیازمند می‌باشند. زمانی که لباس مناسب استیل و سایز بدن باشد و با رشد کودک هماهنگ باشد، عکس‌العمل مناسبی را بر کودک داشته وموجب اختلال در حرکت بدن نمی‌شود (کانگ و همکاران ۲۰۰۱).
متدولوژی
برای رسیدن به هدف این مقاله، اندازه‌های ۱۶۰ دانش‌آموز سریلانکایی، ۷۶ پسر و ۸۴ دختر ما بین سن‌های ۵ و ۱۲ سال گرفته شد. قد آنها و ۳ اندازه اولیه با عنوان اندازه دور سینه، دور کمر و دور ران یا کفل اندازه‌گیری و بعنوان راهبردهای استاندارد اندازه‌ها ثبت شدند. میانگین بلندی قد دختران و پسران در داخل هر یک از محدوده‌های سنی در جدول ۱ نشان داده شده است.
اندازه دور سینه، دور کمر و کفل با توجه به بلندی کودکان بعنوان نمودار پراکندگی در شکل ۱ نشان داده شده است.
دامنه یا محدوده مطالعه شده اندازه‌های دختران و پسران در جدول ۲ مشخص شده است.
بعد از جمع‌آوری اندازه‌ها، آنها درون یک مقیاس ابعادی با یک فاصله ثابت یا متغیر سایز قرار داده شده و سپس برای حاصل آوردن مجموعه کاملی از مقادیر ابعادی بدن، با یکدیگر تطبیق داده شدند. برای رسیدن به این چارت‌های سایز موجود،‌ می‌توان از نمونه‌هایی که توسط وینکس (۱۹۹۷) و آلدریچ (۱۹۹۱) معرفی شده است استفاده کرد.

سایز بدن دانش‌آموزان سریلانکایی توسعه پوشاک

 

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان

 

مباحث
طبق متدولوژی تشریح شده در بخش قبلی، چارت سایز نهایی برای دانش‌آموزان سریلانکایی حاوی سه اندازه اصلی دور سینه، دور کمر و دور ران یا باسن مشخص شد. چارت‌های سایز پسران و دختران به ترتیب در جدول ۵ و ۶ ارائه شده است.
این مطالعه نشان می‌دهد که در حالت کلی اندازه دور سینه، کمر و دور ران پسران بیشتر از دختران است. با این وجود اندازه دور سینه پسران و دختران در طول قد ۱۱۶ سانتیمتر مشابه هم بود و در طول قد ۱۵۲ سانتیمتر، دور سینه پسران، ۶ سانتیمتر بیشتر از دختران بود. این روند نیز در اندازه دور کمر مشاهده شد و تفاوت ۱ سانتیمتر در طول قد ۱۱۶ سانتیمتر، به ۳ سانتیمتر در طول قد ۱۵۲ سانتیمتر رسید.

سایز بدن دانش‌آموزان سریلانکایی توسعه پوشاک

 

توسعه پوشاک سایز بدن دانش‌آموزان

 

نتیجه گیری
در حال حاضر، در سریلانکا، هیچگونه چارت وابسته به سایز یا اندازه برای هیچ یک از گروه‌های انسانی وجود ندارد، لذا از چارت سایز بریتانیایی برای بر طرف کردن نیازها استفاده می‌شود. این روش به صورت وسیعی در پوشاک کودکان استفاده می‌شود. از طریق انجام این تحقیق تا حد امکان سعی شده است تا چارت‌های اندازه بدن برای دختران و پسران سریلانکایی استخراج شوند. بر اساس نتایج بدست آمده می‌توان مشاهده کرد که زمانی که چارت اندازه خارجی برای تولید پوشاک بچه‌های سریلانکایی استفاده می‌شود، مشکلاتی را در اندازه‌ها و پوشش لباس بوجود می‌آورد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که این مشکل در گروههای با قد کمتر بیشتر به چشم می‌خورد. بنابراین، تحقیق جاری نیاز به داشتن چارت سایز جداگانه برای دانش‌آموزان سریلانکایی بر اساس داده‌های بدست آمده از جمعیت این کشور را مورد تایید قرار می‌دهد. گرچه سایز نمونه در این مطالعه به ۱۶۰ دانش‌آموز محدود شد، در فاز بعدی انتظار می‌رود که سایز نمونه گسترش یابد و جمعیت بیشتری را شامل شود. بعلاوه، در این تحقیق اندازه‌ها در حد اندازه دور کمر، سینه و ران محدود شدند. برای گسترش این تحقیق، فاز بعدی پروژه، استفاده از تمام اندازه‌های مورد نیاز، برای تکمیل چارت سایز لباس دخترانه و پسرانه، را مد نظر قرار می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.