مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

نمونه ها و مواد کوره خشک کن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۹
کد مقاله
WOD19
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
نمونه ها و مواد کوره خشک کن
نام انگلیسی
Dry Kiln Samples and Materials
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
نمونه ها و مواد،، کوره خشک کن
کلمات کلیدی به انگلیسی
Dry Kiln, Samples and Materials
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

الوار بوسیله برنامه‌ریزی یا برنامه ‌زمانی کوره خشک می‌شوند، که ترکیبی از دما و رطوبت نسبی بکار گرفته شده در زمانهای مختلف و یا در سطوح مختلف میزان رطوبت در طی فرآیند خشک سازی می‌باشد. به هنگامی که سطح میزان رطوبت بعنوان فاکتور تعیین کننده برای تنظیم دما و رطوبت نسبی در کوره بشمار می‌آید، داشتن ادوات ارزیابی میزان رطوبت الوار در کوره در طی فرآیند خشک‌سازی ضروری خواهد بود. این ادوات از تخته‌های نمونه کوره ساخته می‌شوند که می‌بایست از نظر وزنی مشخص یا در غیر این صورت در طی پروسه خشک‌سازی شناسایی و حس شوند.

 

نمونه‌های کوره در فرآیند خشک‌سازی الوار چوب‌ نرم بکار نمی‌رود و بندرت نیز در رول خشک نمودن محصولات چوب نرم برای بدست آوردن کیفیت بالاتر استفاده می‌شوند. نمونه‌های کوره معمولا در فرآیند خشک سازی الوار چوب سخت کاربرد دارند، چرا که شرایط نادرست کوره دارای پیامدهای حاد شدیدتری برای الوار چوب سخت در مقایسه با چوب نرم می‌باشد.
جابجایی نمونه‌های کوره نیازمند زمان عمل اضافه‌ای می‌باشد و برخی از الوار نیز ممکن است به هنگام برداشت نمونه‌های کوره ار بین بروند. این معایب بیش از موارد جبرانی تحصیل شده از مزیتهای مربوطه می‌باشد. انتخاب، آمادگی، قراردهی و وزن نمودن نمونه‌های کوره، در صورتی که بدرستی انجام گردد، اطلاعاتی را مهیا می‌سازد که بر اساس آن یک اپراتور کوره می‌تواند نسبت به تحقق موارد زیر اقدام نماید.

 

۱) کاهش نقصهای فرآیند خشک‌سازی ۲) تحصیل کنترل بهتر میزان رطوبت نهایی    ۳) کاهش زمان خشک‌سازی و ارتقای کیفیت الوار ۴) توسعه برنامه‌ زمانبندی کوره و  ۵) منشا‌یابی مشکلاتی که می‌تواند بر عملکرد کوره تاثیر گذارد.

 

کلیه این مزیتها منجر به کاهش هزینه فرآیند خشک‌سازی و بوجود آمدن یکنواختی بیشتر در الوار خشک شده می‌شود.

 

این فصل انتخاب و آمادگی نمونه‌های کوره، تعداد نمونه‌های لازم در هر بار کوره، تعیین میزان رطوبت و وزن نمونه‌های خشک شده در کوره، چگونگی استفاده از نمونه‌ها در طی فرآیند خشک‌سازی، چگونگی ارزیابی فوری میزان رطوبت، تستهای تنشهای باقیمانده در پروسه خشک سازی و ثبت و ترسیم اطلاعات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

 

تنوع مواد
جهت استفاده کامل از تکنیک شناخته شده خشک‌سازی و ادوات مربوط بدان و همچنین به منظور اطمینان از فرآیند مطلوب خشک‌ نمودن الوار در زمان کوتاه، هر یک از بارهای کوره می‌بایست دارای خصیصه‌های مربوط به خشک سازی واحدی باشند. علیرغم برآوردهای انجام شده به منظور بحداقل رسانی این تفاوتها، ویژگیهای مختلف و تفاوتها معمولا بین تخته‌ها وجود دارند و در انتخاب نمونه‌های کوره باید این موضوع را در نظر داشت. متغیرهای زیر را باید به هنگام در انتخاب نمونه‌های کوره مد نظر قرار داد:
 

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

 

گونه‌ها
چوبهای گونه‌های محلی و وارداتی دارای خصیصه‌های فیزیکی زیادی می‌باشند که این خصیصه‌ها می‌توانند بر روی آسانی فرآیند خشک سازی تاثیر داشته باشند. این خصیصه‌ها شامل گرانش یا درجه کشش خاص، پیچیدگی یا آبرفتگی، میزان نشر رطوبت و نفوذ‌پذیری، قدرت یا استحکام چوب بصورت عمود بر رگه‌های آن و اندازه و توزیع و خصیصه‌های آناتومیکی یا تشریحی چوب. چوبهایی نظیر زیرفون یا لاله درختی، صنوبر زرد و کاج قابلیت خشک سازی آسانتری داشته و در طی روال خشک نمودن آنها نفصهای کمتری پدیدار می گردد. برخی دیگر از گونه‌ها نظیر بلوط، گردوی تیره شمال آمریکا و چوب درخت غول یا ماهوت به هنگام فرآیند خشک سازی در معرض مشکلات بیشتری نظیر ترک‌خوردگی، مشبک شدگی یا پدیده لانه زنبوری و فروپاشی سلولی می‌باشند. در نتیجه، منطقی می‌باشد که در هر مرحله تنها اقدام به خشک سازی یک گونه از چوب نمود و حداکثر چند نمونه که دارای خصیصه‌های مشابهی هستند را برای این کار انتخاب کرد. در صورتی که گونه‌هایی که دارای صفات مختلف می‌باشند با هم خشک شوند می‌بایست نسبت به استفاده از نمونه‌های کروه از همگی انواع اقدام نمود.
 
ضخامت
به هنگامی که الوار خشک می‌شوند، رطوبت داخل آنها از کلیه سطوح چوب تبخیر می گردد، ولی بطور عمده این تبخیر از سطح پهنای چوب بیشتر خواهد بود. از اینرو، یکی از موارد حیاتی در امر خشک سازی بشمار می‌آید. هر چه الوار ضخیم‌تر باشند، زمان خشک سازی طولانی‌تر خواهد گردید و روال خشک سازی بدون بروز نقص بسیار مشکل‌تر خواهد شد. الوار دارای ضخامت مختلف را نمی‌توان در یک محوله بار کوره قرار داد، چرا که می‌بایست زمان خشک سازی برای الوار ضخیم‌تر بیشتر شود و در نتیجه احتمال بروز نقصها در این الوار فراهم خواهد شد.
 
میزان رطوبت
به هنگام فرآیند خشک‌سازی الوار توسط کوره باید به میزان کاهش رطوبت الوار که نتیجه قرارگیری در معرض هوا می‌باشد و یا خشک شدن الوار قبل از کاربرد آنها در کوره دقت شود. این دقت بدین دلیل است که میزان رطوبت معمولا بر شرایط و چگونگی خشک نمودن الوار موثر می‌باشد. در صورتی که کلیه مقادیر آب داخل چوب قبلا تبخیر شده باشد، می‌توان از برنامه شدیدتری در فرآیند خشک‌سازی استفاده نمود و مطمئن بود که خط کمتری در خصوص بروز نقصهای احتمالی وجود خواهد داشت. علاوه‌ بر این، داشتن میزان رطوبت یکنواخت معمولا باعث تسریع در فرآیند خشک سازی الوار بصورتی یکنواخت و با رطوبت نهایی یکسان خواهد شد. در صورتی که تخته‌های بصورت قابل توجهی از نظر میزان رطوبت اولیه با هم فرق داشته باشند، می‌بایست از نمونه‌های کوره استفاده نمود تا از این طریق گوناگونی آنها و ویژگیهای مربوط بدان را بدست آورد.

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

 

چوبهای سخت و نرم
چوبهای نرم معمولا به میزان قابل توجهی سریعتر از چوبهای سخت خشک می‌شوند. رزین، تانین یا جوهر مازو، روغن یا مواد نفتی و دیگر مشتقات آن باعث کندی روال جابجایی و تبخیر رطوبت در چوب سخت می‌شوند. مواد یا موانعی نیز ممکن است در منافذ الوار چوب سخت برخی از گونه‌ها قرار داشته باشند، مانند گونه‌های چوب بلوط و اقاقیا. در برخی از مواقع بهتر است نسبت به جداسازی چوبهای سخت و نرم اقدام نمود. میزان رطوبت چوبهای نرم زیر پوسته درختان تازه معمولا بیشتر از چوبهای سخت مشابه می‌باشد. بهمین دلیل، الوار جوبهای سخت در مقایسه با الوار چوبهای نرم ممکن است حد مطلوب میزان رطوبت نهایی را بدست نیاورند. بدین منظور برای تحصیل تناسب مناسب چوبهای سخت و نرم می‌بایست از نمونه‌های کوره بهره‌ گرفت.

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

 

چوبهای رطوبت‌دار غیرعادی و الوار سینکر 
چوبهایی که دارای رطوبت غیر عادی می‌باشند یا الوار سینکر به آن دسته از چوبهایی اطلاق می‌شود که قبل از قطع شدن بصورت درختان زنده‌ای بوده‌اند که یکنوع آلودگی میکربی در آنها شایع بوده و این آلودگی سبب شده تا الوار این درختان بصورت کلی و موضعی دارای میزان بیشتری از رطوبت گردد. این الوار با آهنگ کمتری خشک شده و در معرض بروز نقصهای بیشتری نیز می باشند. شوکران، صنوبر یا شاه‌درخت، بلوط دم‌دار، کبوده یا صنوبر‌ لرزان و سپیدار شمال آمریکا ممکن است این نوع الوار را داشته باشند. بصورت ایده‌آل این نوع از الوار را باید از الوار معمولی جدا نمود، و با استفاده از برنامه‌ریزی متفاوتی نسبت به خشک‌سازی آنها در کوره اقدام نمود. با این وجود، انجام این مهم همیشه عملی نمی‌باشد. از نقطه‌ نظر انتخاب نمونه کوره، تنها چوبهای سخت حقیقتا  مرتبط و منطبق می‌باشند. چوب آلوده به باکتری معمولا بویی نامطلوب داشته، مخصوصا در بلوط دم‌دار، و یا آنکه رنگ آن تیره‌تر است (کبوده و سپیدار آمریکای شمالی).
رگه‌ها
تخته‌های چارکی –  برش الوار بگونه‌ای که سطوح پهن آنها تقریبا در زاویه‌ای مناسب با حلقه‌های رشد سالیانه قرار گیرند-  معمولا آهسته‌تر از تخته‌های صاف اره‌ شده خشک می‌شوند ولی در عین حال کمتر در معرض ترک‌خوردگی سطحی قرار می‌گیرند. از اینرو، شرایط خشک سازی حادتری ممکن است برای این نوع از الوار در نظر گرفته شود تا آنکه زمان خشک‌سازی تقلیل یابد. حتی در برخی از مواقع نیز بهتر است تا نسبت به جداسازی این الوار با الوار بریده مسطح اقدام نمود. در غیر این صورت باید از نمونه‌های کوره در این خصوص و به منظور تعیین تعداد نسبی رگه‌ها در هر محموله استفاده نمود.
 
تعداد نمونه‌های کوره
تعداد نمونه‌های کوره مورد نیاز هر یک از بارها یا محموله‌های کوره منوط به شرایط و خصیصه‌های چوب و خشک‌سازی آن، عملکرد کوره و استفاده نهایی از چوب می‌باشد. چندین دلیل برای استفاده از نمونه‌های کوره وجود دارد، که بر این اساس تعداد و محل قرارگیری نمونه‌ها را مشخص می‌سازند. نمونه‌های کوره به هنگامی مورد استفاده قرار می گیرند که روال خشک‌سازی بر اساس برنامه‌ریزی میزان رطوبت مد نظر باشد و یا آنکه خواسته باشیم برنامه‌ کوره را بر اساس زمان تنظیم نمائیم.
برنامه‌ریزی بر اساس میزان رطوبت
تاکنون مهمترین هدف برای استفاده از نمونه‌های کوره قادر ساختن اپراتور کوره برای خشک نمودن محموله بار کوره با استفاده از برنامه خاص میزان رطوبت بوده است. در این نوع از برنامه در طی مراحل مختلف خشک سازی تغییراتی بر اساس میزان رطوبت الوار اعمال می‌شود.

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

 

برنامه زمانی
در کوره‌هایی که بصورت متوالی نسبت به خشک نمودن گونه‌های خاص و ضخامتهای مشخصی از الوار واحد اقدام می‌کنند، اپراورهای کوره می‌توانند از نمونه‌های کوره برای برنامه‌ریزی زمانی محموله‌های پیایی بعدی از همان گونه و همان میزان رطوبت استفاده کنند. این امر ممکن است کار نمونه‌بردای بیشتری را طلب نماید ولی با این حال، پس از کسب تجارب لازم در این زمینه، می‌توان از کاربرد نمونه‌های کوره برای محموله‌های بعد صرف‌نظر نمود.
کنترل عملکرد کوره
مطالعات عملکرد کوره نشان می‌‌دهد که دمای خشک و نرخ گردش هوا در امتداد یک کوره ممکن است بطور قابل توجهی متغیر باشند و از اینرو بر زمان و کیفیت فرآیند خشک سازی تاثیر بگذارند. گوناگونی دمایی و گردش هوا را می‌توان با ادوات تست کننده تعیین نمود. ولی در صورتی که چنین ادواتی موجود نباشند، می‌بایست از نمونه‌‌های کوره بدین منظور بهره‌ جست. بدین منظور کلیه نمونه‌ها را باید از یک تخته مشابه برید تا گوناگونی خصیصه‌های خشک سازی بین نمونه‌ها بحداقل برسد. نمونه‌ها نیز باید در نزدیک قسمت انتهایی و بالایی کپه الوار و در دو طرف آن با فواصل ۱۰ الی ۱۶ فوت در طول کوره قرار گیرند.

نمونه ها و مواد کوره خشک کن

 

انتخاب نمونه‌های کوره
بصورت ایده‌‌آل جداسازی الوار بر مبنای کلیه عواملی است که بر روی نرخ خشک سازی و کیفیت الوار تاثیر می‌گذارد. از آنجائیکه این جداسازی معمولا ممکن یا عملی نمی‌باشد، اپراتور کوره می‌بایست راهنمائیهای لازم را در خصوص انتخاب نمونه‌ها بر اساس نرخ خشک شدن گونه‌ها دریافت دارد. در این خصوص بزرگترین تعداد نمونه‌ها را باید از گونه‌هایی که کند‌ترین نرخ خشک شدن را دارند انتخاب نمود. برخی از نمونه‌ها نیز باید از گونه‌هایی که سریعترین نرخ خشک شده را دارند انتخاب گردند، چرا که این امر برای تعیین زمان شروع فاز یکسان‌سازی ضروری است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.