مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رنگ زدایی درون چوب

رنگ زدایی درون چوب

رنگ زدایی درون چوب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۳
کد مقاله
WOD33
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رنگ  زدایی درون چوب
نام انگلیسی
Heartwood discolorations Defects
تعداد صفحه به فارسی
۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
رنگ  زدایی، درون چوب
کلمات کلیدی به انگلیسی
Heartwood, discolorations Defects
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

رنگ  زدایی درون چوب

Heartwood Discolorations
 از دست رفتگی رنگ‌ها به هنگام فرآیند خشک سازی قسمت مغزی چوب یا درون چوب معمولا به واسطه ذات شیمیایی این گونه چوب‌ها می‌باشد، موردی که ما در خصوص چوب‌های زیر پوسته درختان یا برون چوب‌ها شاهد آن نمی‌باشیم. در صورتی که چوب‌های ناحیه مغزی تازه، سالم و مناسب باشند، هرگز در طی فرآیند خشک سازی، که توام با موفقیت می‌باشد، رنگ رفتگی حاصل نمی‌گردد. همچنین به هنگامی که چوب‌های ناحیه مغزی یا درون چوب‌ها را خشک می‌نماییم باکتری به عنوان یک مشکل به حساب نیامده، اما آنها در روال خشک سازی برای چوب‌های مرطوب می‌توانند مشکل رنگ زدایی را بوجود آورند. این نوع از چوب‌های ناحیه مغزی را به عنوان انواع غیرطبیعی نامیده و آنرا در بخش بعد مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 

رنگ زدایی درون چوب

 

ملاحظات شیمیایی  Chemical
چوب‌های مغزی اغلب گونه‌ها بواسطه روال خشک سازی بصورت یکنواخت رنگ تیره گرفته و چگالی یا تراکم رنگ زدایی بواسطه ذات شیمیایی مواد محافظتی و همچنین دمای روال خشک سازی حاصل می‌شود. در چوب‌های ناحیه مغزی تازه، تیره شدگی با دمای روال خشک سازی افزایش خواهد یافت. مثالی از تیره شدن غیریکپارچه و ناخواسته رنگ‌های قهوه‌ای و کاکائویی رنگ و همچنین شیری مانند می‌باشند که در طول فرآیند خشک سازی درخت ساج تحصیل می‌گردد (شکل ۱). این لک‌ها درست زیر سطح پوسته الوار بوجود آمده و از نظر شیمیایی مشابه با مواد محافظتی به کار رفته در آنها می‌باشند که در مشارکت با عناصری نظیر گرمای طبیعی و رنگ قهوه‌ای درخت ساج شکل می‌گیرند. چوب‌های درخت ساج که در دمای کوره به میزان ۱۱۰ درجه فارنهایت خشک می‌شوند باعث بوجودآمدن لک‌هایی در سطح آن می‌گردند، اما باید توجه داشت در صورتی که دمای بالاتری در روال خشک سازی چوب مورد استفاده واقع شود این تیرگی بیشتر خواهد شد. علت اصلی بوجودآمدن لک‌ها در چوب ساج چندان مشخص نیست. پدیده لک زدگی چوب‌ها ممکن است در یک گونه بیش از دیگر گونه‌ها بوجود آید. پدیده لک‌زدگی را می‌توان با قرار دادن چوب‌ها در زیر نور آفتاب به حداقل رساند.

رنگ زدایی درون چوب

 

 قارچ Fungal
اغلب قارچ‌هایی که حالت کپک‌زدگی را ایجاد می‌کنند، نظیر لک‌های آبی زیر پوسته الوار، نمی‌توانند بر روی مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده قسمت مغزی چوب رشد نمایند. البته استثنایی نیز در این مورد وجود دارد که قارچ پاسیلومیسز و ریوتی خوانده می‌شود. این نوع قارچ می‌تواند بر روی مواد مازو و اسیدهای ارگانیک که در چوب‌های مرکزی گونه‌های الوار نظیر بلوط دیده می‌شوند رشد کرده و بدین صورت لایه‌ای قهوه‌ای مانند و سوخته‌ای رنگ را بر روی قسمت چوب مرکزی درخت بلوط بوجود آورد. البته این شرایط معمولا در حالت گرما و رطوت بالا حادث می‌شود، در مواقعی که رطوبت روال خشک سازی به میزان مورد نظر نبوده و یا آنکه گردش هوا ناکافی باشد. نتیجه چنین رنگ زدایی معمولا بصورت سطحی بوده و می‌توان آنرا از روی سطح زدود، اما در صورتی که سطوح مربوطه تحت شرایط زیر ۲۰% میزان رطوبت در طی هفته اول یا دوم خشک سازی، تحت این فرآیند قرار نگیرند، این عارضه می‌تواند به نقاط عمیق‌تر الوار نفوذ نماید (شکل ۲). برای کنترل می‌بایست بر حسب برنامه ریزی مناسب کوره، همراه با گردش هوای کافی الوار داخل کوره، اقدامات مقتضی را انجام داد.
خطوطی که ناشی از حالت رنگ زدایی به رنگ متمایل به روشن می‌باشد و در امتداد رگه‌ها جریان می‌یابند، در برخی از مواقع در الوار چوب بلوط سفید، پس از انجام روال خشک سازی دیده می‌شوند (شکل ۳). این حالت رنگ زدایی که تقریبا مشابه با لک‌های چوب دستک می‌باشد، ممکن است به کل ضخامت تخته نفوذ کرده و بر این اساس نمی‌توان آنرا با رنده کاری حذف نمود. حتی مسطح نمودن بیش از حد الوار ممکن است این لک‌ها را بیشتر هویدا ساخته و معمولا این گونه لک‌ها تا آخرین مراحل تولید خود را نشان نمی‌دهند، از اینرو ممکن است برای تولید کنندگان پرهزینه تلقی شوند. امر رنگ زدایی ممکن است بواسطه آلودگی قارچی درختان زنده در قسمت مغزی چوب پدیدار گردد.

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.