مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۲۰
کد مقاله
MNG20
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ایجاد کارآفرینی فنی در کشورهای کمتر توسعه یافته
نام انگلیسی
Developing Technical Entrepreneurship In Less Developed Countries -A Case Study of Jordan
تعداد صفحه به فارسی
۴۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۳۰
کلمات کلیدی به فارسی
کارآفرینی فنی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Technical Entrepreneurship
مرجع به فارسی
بخش مهندسی صنایع، دانشگاه اردن،‌ امان،‌‌ اردن و ا. برنت استرانگ
مهندسی فنا‌وری تولید،‌ دانشگاه بریگهام یانگ
مرجع به انگلیسی
Industrial Engineering Department, University of Jordan, Amman, Jordan, Manufacturing Engineering Technology, Brigham Young University
کشور
اردن

 

ایجاد کارآفرینی فنی  در کشورهای کمتر توسعه یافته

(‌یک  بررسی موردی – کشور اردن)
مقدمه  Introduction
این مقاله به تحقیق نقش برنامه‌ها‌ی  نوآوری، کارآفرینی و بسترسازی بعنوان عواملی برای بهبود ارتباط سیستم‌ها‌ی آموزشی با بازار فنا‌وری‌ها‌ی پیشرفته بویژه در کشور‌ها‌ی درحال توسعه می‌پردازد. این مقاله همچنین شامل بررسی وضعیت فعلی روابط میان آموزش و صنایع متکی بر فنا‌وری  است.‌ همچنین یک  بررسی موردی  در خصوص آگاهی ازپی آمدهای نوآوری،‌ کارآفرینی و بسترسازی در حیطه دانشگاه و صنعت در کشور اردن و عوامل مهمی که بر این نتایج تاثیر گذار هستند در  این مقاله عرضه می‌شود.
 کشور‌ها‌ی کمتر توسعه یافته Less Developed Countries
در حالیکه که توزیع کالاها و حمل ونقل جهانی به رشد خود ادامه می‌دهد، فشار ناشی از رقابت‌ها‌ی بین‌المللی، بر روی موسسات تولیدی داخلی، تقریبا در کلیه کشور‌ها‌ی جهان در حال افزایش است. درحالیکه کشورها بسوی صنایعی که بر مبنای اقتصاد متکی به دانش می‌باشد‌ و مبادله دانش در آن ضرورتا بدون حدو مرز است، حرکت می‌کنند، فشارهای رقابتی برروی بخش‌ها‌ی تولید داخلی وخدمات درحال افزایش می‌باشد.
براین اساس، تشکیلات اقتصادی در همه جا با چنین برخوردها و موانعی روبروهستند، ولی چنین برخوردهایی  بدلایل چندی بویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته بحرانی می‌باشد.
فقدان نیروی کار آموزش دیده برای مشاغل پیشرفته فنی شاید آشکارترین مشکل در کشورهای کمتر توسعه یافته باشد. سیستم آموزشی و محیط سنتی مشاغل هیچیک آمادگی پاسخگویی به این مشاغل متکی بر فناوری را ندارند. مشکل دیگر فقدان منابع مالی و زیرساخت‌ها‌یی است که  بایستی برای ساخت و عرضه سریع کالاهای پیشرفته فنی  به بازارهای جهانی فراهم شود. بهرحال بنظر می‌رسد اساسی‌ترین مشکل در کشور‌ها‌ی کمتر توسعه یافته فقدان رهبریت کارآفرینی خصوصا در میان مهندسین و سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی در چنین کشور‌ها‌یی  می‌باشد. با وجود رهبریت کارآفرینی و آموزش سایر کارکنان از طرف آنها، زیرساخت‌ها‌ متحول شده و بتدریج اعتماد در سرمایه گذارانی که شاهد توانایی‌ها‌ی آنها هستند فراهم آمده است و بر این اساس، مشکلات نیروی کار ماهر،‌ سرمایه و زیر ساخت‌ها ‌از میان خواهد رفت.
نیازبه مهارت‌ها‌ی کارآفرینی در میان فارغ التحصیلان شامل دانش مربوطه و مهارتهای مورد نیاز در زمینه‌ها‌یی مانند کارگروهی،‌ تفکر خلاقانه، حل مشکلات و مهارتهای ارتباطی است. بطور خلاصه کارآفرینی باید افرادی را متحول کرده که علاوه بر مهارتهای فنی، بازرگانی و شخصی دارای انگیزه و تجاربی برای موفقیت کارآفرینی باشند. درواقع دنیا بدنبال رهبران کارآفرینی است که در زمینه فنی صلاحیت تام داشته باشند.  

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

 کشورهای توسعه یافته  Developed Countries
 
 در کشور‌ها‌ی توسعه یافته خصوصا آمریکا و اروپای غربی رهبران کارآفرینی از ترکیب عواملی چون سابقه تاریخی مشحون از کارآفرینی، سیاست‌ها‌ی حکومتی مددرسان به کارآفرینی، وجود زیر ساخت‌ها‌ (شامل دسترسی به امکانات مالی، خدمات حقوقی، ‌توانایی‌ها‌ی توزیع و غیره) که توسعه تجارتهای نو را تشویق می‌کند و همچنین وجود  یک سیستم آموزشی که اصول کارآفرینی را می‌آ‌موزد برخواستند.‌ در میان  این عوامل یاری دهنده، سیستم آموزشی کمتر از همه مورد بررسی قرارگرفته است. گرچه در خلال چند سال اخیر، سیستم آموزشی خصوصا در ایالات متحده بطور مستقیم بسوی تربیت دانشجویانی با مهارتهای کارآفرینی و گرایشات مورد نیاز در بازار جهانی سوق داده شده است.
کشور‌ها‌ی توسعه یافته در بطن خود دارای یک سیستم ملی  نوآوری و توسعه مشاغل کوچک می‌باشند. رشد اقتصادی، تداوم ایجاد شرکت‌ها‌ی جدید و غنای بیشتر سیستم  که در ایجاد توانایی‌ها‌ی فنی / کارآفرینی تا  به این حد واجد اهمیت بوده از نتایج این سیستم ملی می‌باشد.
نظریه رشد ملی  National Growth Theory
 
پورتر (۲) این موضوع که خلق سیستم ملی نوآوری نشانگر تغییری مشخص در “نظریه‌ها‌ی توسعه” برای کشور‌ها‌ی در حال توسعه است را مورد بحث قرار داده است.‌ براین اساس،‌ سیاست کارآفرینی در حال حاضر بعنوان بهترین راه برای رشد کشور‌ها ‌و رقابت در عرصه بین المللی می‌باشد. چنین رشدی بر اساس سیستم ملی نوآوری کشورها استوار است.
گرچه این مهارتها و خصوصیات حتی صرفنظر از سطح بالای مهارت مدرسین،‌ نمی‌تواند به تنهایی در کلاس درس حاصل گردد،‌ سیستم آموزشی ایفا کننده نقشی  کلیدی در این عرصه ملی می‌باشد. به میزان زیادی، سیستم آموزشی در کشور‌ها‌ی در حال توسعه قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را در مقایسه با دولت، زیرساختارها و حتی بخشهای تجاری این کشورها دارند و با راحتی بیشتری می‌توانند به نیاز‌ها‌ی رهبران کارآفرین پاسخ دهند، چرا که بخش‌ها‌ی غیر آموزشی بطور قاطع به وجود امکانات مالی،‌ شرایط سیاسی،‌ موانع حقوقی و نیاز به تولید مداوم وجوه وابسته‌اند.  از سوی دیگر سیستم آموزشی بطور نسبی فارغ از عوامل محدودکننده است. البته برخی مشکلات در رابطه با جوابگویی این سیستم‌ها‌ی آموزشی وجود دارد،‌ ولی این مشکلات را می‌توان با مدلسازی‌ها‌ی مناسب آموزشی/کارآفرینی و برخی حمایت‌ها‌ی معقول از سوی دولت، جوامع شغلی و دانشکده‌ها‌ی علاقمند و توانا مرتفع نمود.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

بسترساز‌ها‌ / مراکز رشد   Incubators
 
از این نقطه نظر دانشگاهها و مشاغل حمایت کننده (در شکل‌ها‌ و در طیف مختلفی از زمینه‌ها‌) می‌توانند بطور مشخص با عرضه یک مجموعه کامل از مساعدتهای فنی،‌ امکانات،‌‌ مکانیسم‌ها‌ی حمایتی، مشاوره و آموزش در یک دوره مشخص زمانی برای یک گروه از کار آفرینان (‌شامل فارغ – التحصیلان با استعداد جدید یا دانشجویانی که در حال فارغ التحصیل شدن هستند) که می‌‌توانند رهبران کارآفرین آینده بحساب آیند یاری رسان باشند. برخی از این کارآفرینان ممکن است خواستار راه اندازی شرکت‌ها‌ی کوچک خود باشند و بستر ساز‌ها‌ ‌می‌توانند در زمینه کاهش مشکلات مرحله راه اندازی مساعدت کنند. بستر ساز‌ها همچنین  می‌توانند نقش مهمی را از طریق ارتقاء دانش،‌ توسعه فناوری بصورت انتقال فناوری برای اقتصادی کردن آنها ایفا کنند. سایر کارآفرینان ممکن است در شرکت‌ها‌ی بستر ساز شاغل شده و بدین وسیله تجربیات ارزشمندی از دنیای واقعی بدست آورند.   
یک سیستم آموزشی مدرن  که آموزشهایی در زمینه تفکر علمی و فنی عرضه می‌کند اساس توسعه نوآوری و رشد شرکتها را پایه گذاری می‌نماید. در بسیاری موارد فرصت برای ارتقای یک بازار و تاسیس یک شرکت منبعث از فنا‌ور‌ها‌یی بوده که دریک دانشگاه خلق شده است.‌ (۱) از سوی دیگر،‌ دانشگاه برای نظارت و راهنمایی بستر ساز‌ها‌ در عملکرد خود می‌تواند با فنا‌وری‌ها‌ی حاصل شده توسط صنعت شامل فنا‌وری‌ها‌ی نو و آنهایی که قبلاً ایجاد شده بوده همکاری نماید. در هردو صورت یک دانشگاه می‌تواند از طریق پاداش دهی به مساعی کارآفرینی دانشجویان و عرضه مشوق‌ها‌یی برای ارتباط بلند مدت با صنایع، از توسعه توانایی‌ها‌ی رهبری حمایت کند.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

آموزش و اشتغال در سطح نازل Education and Underemployment
 
 بر اساس نظر صاحبان مشاغل و مدیران آموزشی در کشور‌ها‌ی عربی اکثریت فارغ التحصیلان دانشگاهها که به بازار کار وارد می‌شوند بطور اخص و نه فقط تنها در محیط‌ها‌ی با فنا‌وری پیشرفته، بلکه در سایر محیط‌ها‌ نیز فاقد مهارتهای ضروری برای همکاری موثر و ارزشمند می‌باشند. در نتیجه بسیاری از افراد آموزش دیده بسرعت  قدرت کسب درآمد خود را از دست داده و به خیل بیکاران یا کارکنان مشاغل نازلتر می‌پیوندند.  
 شاخص‌ها‌ی مسایل اقتصادی/ اجتماعی گواه این امر هستند که سرمایه انسانی عامل تعیین کننده اقتصاد بازار است.‌‌ در این بازار مهارتهای کیفی،‌ تواناییها و دانش خصوصا در زمینه علم و فناوری سنگ زیر بنای اقتصاد کشور‌ها‌ می‌باشد. جنینگ (۴) می‌گوید “‌مدتهاست که مشخص شده است عملکرد کارآفرینی بخشی حیاتی درفرآیند رشد اقتصادی است.‌” این موضوع نقشی اساسی در بازسازی و آموزش نیروی انسانی داشته و در سوق دادن آنها بسوی خلاقیت و نوسازی از طریق یک روش شناسی کاملاً تعریف شده،‌ منعطف، و کاملاً پویا و متغییر که نیاز‌ها‌ی بازار اشتغال و توسعه آتی آن را برآورده می‌سازد، انعکاس می‌یابد.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

ایجاد نوآوری و کارآفرینی Developing Innovation and Entrepreneurship
 
توسعه منابع انسانی خصوصا در کشور‌ها‌یی که توسعه اقتصادی – اجتماعی عمدتاً براساس سرمایه گذاری خارجی بنا شده یا در شرایطی که کار و کسب توسط دولت حمایت می‌شود اهمیت دارد. موسسات بازرگانی (‌بویژه شرکت‌ها‌ی کوچک و متوسط) در کشورهای درحال توسعه با مشکلات سنتی  عدیدهای مانند تامین عادلانه اعتبارات،‌ مشکلات بکارگیری فنا‌وری،‌ توانایی‌های مدیریت انتصابی،‌ ضعف در توسعه مهارت‌ها‌ و تولید نازل که در شرایط محیط مبتنی بر فنا‌وری و جهانی شدن وخیم تر میگردد روبرو هستند. این وضعیت می‌تواند باعث تاخیر در راه‌اندازی،‌ رشد یا قدرت رقابت شرکت گردد. جهانی شدن بازار‌ها‌ باعث گسترده شدن امکانات برای شرکتها در کشورهای در حال توسعه شده است در صورتی که این موضوع همچنین نشانگرآن است که کارآفرینی در این کشورها محتاج تقویت و تشویق می‌باشد. این وضعیت نیازمند شتاب گرفتن حمایت هر دو بخش دولتی و خصوصی از نوآوری و کارآفرینی می‌باشد.
در عصر اقتصادهای دانش مدار، ‌عنایت بیشتر به بهبود خلاقیت و نوآوری پایه‌ای  برای رشد مداوم است.‌ بر اساس تحقیقات، تفاوت میان کشوری توسعه یافته یا در حال توسعه، در توانایی‌ها‌ی مردم آن کشور در خلاقیت و نوآوری است.  توانایی‌ها‌ی خلاقیت و نوآوری به شاغلان فرصت‌ها‌ی جدیدی داده و پیش شرط هر موفقیتی است. ایجاد یک محیط نوآوری که باعث ارتقای خلاقیت،‌ مهارت‌ها‌ی حل مشکلات، ‌‌ابزارهای اجرایی برای توسعه،‌ موفقیت و مدرنیزه شدن می‌شود، می‌تواند قدرت رقابتی یک کشور را بهبود بخشد.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

تعیین اهداف نوآوری ملی  Setting National Innovation Goals
 
براساس نظر استوارت (‌۱۰) سه نوع نوآوری وجود دارد. نوآوری کلان (ایجاد تغییرات عظیم در زندگی، ‌صنعت و اقتصاد ) نوآوری اساسی (تغییرات نو در فنا‌وری‌ها‌ی مشخص) و نوآوری بهبود بخش.
 (بهبود فناوری فعلی) یک کشور بایستی اهداف خود را برای نوآوری بر اساس توانائی‌ها و محدودیت‌ها‌ی خود پی ریزی کند.
 یک کشور همچنین باید به نوع محصولاتی که محور سیاست ملی آن خواهد بود عنایت داشته باشد. محصولات بر اساس خصوصیات  ویژه آنها، و معمولا براساس قیاس کم و زیادی برای هر مشخصه دسته بندی شود. یک روش ساده برای دسته بندی خصوصیات  شامل این مورد است: فنا‌وری پیشرفته در مقابل ساده، ارزش افزوده بالا در مقابل کم، ‌‌کیفیت بالا در مقابل کیفیت پایین و ارزش بالا در مقابل پایین.‌ این موارد همچنین در نمودار ۳ نشان داده شده است.‌  
بنابراین نمودار شماره ۳ یک ماتریس است که در آن سطوح نوآوری بصورت منحنی‌ها‌یی شامل سطوح بالا و پایین خصوصیات محصول نشان داده شده است.‌ برخی کشور‌ها‌ی توسعه یافته ممکن است برروی محصولاتی با فنا‌وری پیشرفته و در عین حال با ارزش پایین متمرکز شوند. این نوع تمرکز محتاج تخصص پیشرفته بعلاوه دسترسی به امکانات مالی بالاست زیرا فنا‌وری پیشرفته معمولا همراه با نوآوری کلان بوده که برای توسعه آن هم به فنا‌وری و هم سرمایه نیاز است.
کارآفرینی از نوع کشور اردن   Jordanian Entrepreneurship
 
کشور اردن از این حقیقت آگاه است که دانش در حال بسط بوده و اثر و اهمیت آن در زمینه‌ها‌ی مختلف (‌خصوصا علم و فنا‌وری) بشکل افزایش تعداد نوآوری‌ها‌ی ثبت شده،‌ تعداد نشریات علمی، ‌سرمایه گذاری‌ها‌ی انجام شده برروی تحقیقات و استفاده از رایانه و توانایی‌ها‌ی ارتباطات دیده می‌شود. لکن این مورد نه در تعداد امتیاز اختراعات شده و نه در تعداد دانشمندانی دانشگاهی که در بخش‌ها‌ی تحقیق و توسعه در پروژه‌ها‌ی سرمایه گذاری شده مشغول بکار هستند تاکنون دیده نشده است.‌ براساس گزارشات امتیاز اختراعات در کشور‌ها‌ی اردن،‌ ایالات متحده امریکا و انگلستان،‌ تعداد امتیاز اختراعات ثبت شده در اردن برای مردم آن کشور در زمینه علم و فنا‌وری در سال ۲۰۰۰ معادل ۱۷۰ مورد و در سال ۱۹۹۷ معادل ۴ مورد گزارش شده است.‌ تعداد ۸  امتیازاختراع اضافی برای مخترعین  اردنی در ایالات متحده و ۴ مورد UNDP دیگر در کشور انگلستان ثبت شده است.‌ از بعد دیگر براساس گزارش توسعه منابع انسانی گزارش شده است، تعداد دانشمندان و متخصصین شاغل در بخش تحقیق و توسعه معادل ۰٫۱ برای هر یک هزار نیروی کار اردنی می‌باشد.  هزینه‌ها‌ی انجام شده توسط دولت اردن در بخش تحقیق و توسعه معادل ۰٫۴ % ازجی ان پی (تولید ناخالص ملی) ‌کشور می‌باشد. از انجا که بخش عمده حمایت‌ها‌ی مالی در بخش تحقیق و توسعه در دانشگاهها از طریق دولت تامین می‌گردد (‌۴/۰%)،‌ این مبلغ ناچیز برای تامین برنامه نوآوری اردن کفایت نمی‌کند. تامین وجه از سوی صنایع معادل (‌۳/۰%‌) بوده و مابقی از منابع خارجی تامین می‌گردد. این ارقام نشان دهنده آن است که روش نوینی را برای توسعه مهارت‌ها‌ی کارآفرینی در سیستم دانشگاهی اردن باید یافت. در کشور اردن درست مشابه بقیه نقاط جهان پیشرفت فعالیت‌ها‌ی اقتصادی از مراحل شروع در مسیر مراحل اولیه و رشد و بلوغ حاکی از تغییر دیدگاه از برنامه ریزی و بقا بسمت تولید،‌‌ مدیریت و هدایت مدیران می‌باشد.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

برنامه‌ها‌ی بستر سازی   Incubation Programs
 
بستر سازی (مراکز رشد) مجموعه‌ای کامل از حمایت‌ها‌ی فنی،‌ تسهیلات،‌ مکانیسم‌ها‌ی پشتیبانی،‌ مشاوره و آموزشی است که برای دامنه محدودی از زمان از طریق سازمان‌ها‌ی موجود با موجودیت مستقل،‌ تجارب و ارتباطات خود برای گروهی از کارآفرینانی که مایل به تاسیس موسسات اقتصادی خود با هدف به حداقل رساندن هزینه‌ها‌ی مرحله شروع بکار هستند ارائه می‌گردد.  هدف اولیه یک بستر ساز اقتصادی تسهیل توسعه اقتصادی با بهبود پایه‌ها‌ی کارآفرینی است. بیشتر صاحبان مشاغل کوچک جدید، کل ساختمان را اجاره کرده، ‌‌نیرو‌ها‌ را بکار می‌گیرند،‌ لوازم دفتری را خریداری کرده و برای خدمات حرفه‌ای هزینه پرداخت می‌کنند. ولی بسترسازان اجازه می‌دهند کارآفرین مبتدی فقط فضای مورد نیاز را اجاره کرده و باتقبل شراکت در سایر هزینه‌ها،‌ سعی در پایین نگهداشتن هزینه‌ها‌ی شروع بکار می‌کنند. هدف اصلی یک برنامه بستر سازی پرورش فارغ التحصیلانی موفق  در کسب و کار است بنحوی که وقتی آنها از برنامه بستر سازی خارج شدند از نظر مالی مستقل و قابل ادامه حیات باشند.
بستر سازان نیاز به یک برنامه استراتژی ملی و تعامل میان دولت،‌ نهادهای بخش خصوصی،‌ دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی می‌باشند.‌ کشور‌ها‌ نیازمند انطباق چارچوب سیاست خود برای شمول ترغیب وسیع استعداد‌ها‌ی کارآفرینی از طریق سرمایه گذاری‌ها‌ی متناسب برای زیرساخت‌ها‌ و محرک‌ها‌ هستند. بستر سازان می‌توانند تبدیل به ابزارهای درازمدت توسعه اقتصادی در یک جامعه گردند. آنها به ایجاد مشاغل، ‌‌تنوع اقتصادی، ‌‌بهبود نوآوری و کارآفرینی و همچنین در تشویق توسعه و انتقال فناوری جدید کمک می‌کنند.‌ ایجاد توانایی‌ها‌ی کارآفرینی یک پیش شرط ضروری برای رشد کسب و کار جدید و فرهنگ کارآفرینی است. این مورد هم برای رشد سریع شرکت‌ها‌ی کوچک و متوسط و هم برای موفقیت اهداف وسعیتر اجتماعی اقتصادی ضروری است.  

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

بستر سازی در اردن  Incubation in Jordan
 
گرچه بستر سازان و بستر سازی موسسات اقتصادی کوچک یک ایده جدید جهانی بشمار می‌آ‌ید، اردن این ایده را در دو مورد مختلف مورد آزمون و اجرا قرار داده است.‌ اولین مورد گروه فنا‌وری اردن (جی تی جی)‌ بود که یک بستر ساز انتفاعی بشمار می‌آید. مورد دوم شامل مرکز اقتصادی زنان بود که یک بستر ساز غیر انتفاعی بحساب می‌آ‌ید. گروه فنا‌وری اردن یک شرکت مالی است که با ده سال سابقه سرمایه گذاری و تجارب بسترسازی در شرکت‌ها‌ی مبتنی بر فنا‌وری در اردن و منطقه تاسیس شده بود. سرمایه گذاری این گروه  در همکاری با کارآفرینان در مراحل اولیه توسعه فنا‌وری بالقوه بالای فنی و ایجاد شرکت برای تولید و عرضه محصولات به بازارمتمرکز شده است.‌ این گروه یک موسسه معتبر مشارکت مالی می‌باشد که تسهیلات مالی و مشاوره برای ایجاد ارزش و کسب نتایج موثر برای شرکت‌ها‌یی که در آن سرمایه گذاری کرده و سرمایه گذارانی که سرمایه گذاری آنها را  مدیریت می‌کند ارائه میدهد. در حالی که این برنامه نسبتا موفق بوده (۱۳ شرکت در خلال یک دوره ۱۰ ساله راه اندازی شده اند) این گروه با کمبود منابع مالی روبرو بوده و اثر محدودی در وضعیت نیاز کلی به بخش (آی تی) فنا‌وری اطلاعات داشته است.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

تحقیق در این حوزه Field Study
 
در خلال دو دهه گذشته، صنعت فنا‌وری اطلاعات تا حد یک نیروی محرکه در درون اقتصاد جهانی رشد کرده است.‌ اردن یک طرح  جاه طلبانه ملی برای توسعه بخش فنا‌وری اطلاعات را آغاز نموده است.‌ تلاش‌ها‌ی موثر برای ایجاد این بخش از سال ۱۹۹۹ زمانی که رهبران جامعه و صنایع فنا‌وری اطلاعات اردن در بخش‌ها‌ی عمومی و دولتی یک راهبرد فنا‌وری اطلاعات را برای اردن ایجاد کردند آغاز شد. برآیند این مساعی ملی چیزی است که امروزه به نام پیشگامی “دستیابی” اردن نامیده می‌شود.
بخش فنا‌وری اطلاعاتی بعنوان یک بررسی نمونه به چند دلیل انتخاب شد. مطالب ذیل این دلایل را توضیح داده و یک تجزیه و تحلیل سابقه بازار اردن برای شناخت وضعیت فعلی و فرصت‌ها‌ی آینده صنعت فنا‌وری اطلاعات را ارایه نموده، همچنین نیاز به تاسیس یک بسترساز برای فنا‌وری اطلاعات در اردن را توجیه میکند.  
صنعت خدمات فنا‌وری و نرم افزار اطلاعات اردن با رشد سریعی روبرو بوده و بسرعت به  توانایی‌ها‌ی ضروری برای رقابت در صحنه جهانی دست یافته است. ‌تخمین زده می‌شود بازار فنا‌وری اطلاعات با رشدی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد در سال در حال توسعه ‌باشد. بخش عمده‌ای از این رشد بعلت افزایش فروش نرم افزار و خدمات فنا‌وری اطلاعات که در سال ۱۹۹۹ چیزی در حدود ۷ الی ۱۰ میلیون دلار صادرات ایجاد کرده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۰۴ با سرمایه گذاری مناسب و حمایت دولت این رقم بطور حقیقی به ۵۵۰ میلیون دلار بالغ گردد.
دامنه بررسی  The Scope of the Study
 
سطح فعالیت در رشته فنا‌وری اطلاعات بطور مشخصی از ایده نیاز به ادامه فعالیت بسترساز جی‌تی‌جی (که بر روی صنعت فنا‌وری اطلاعات متمرکز شده است) و نیاز به تاکید بر روی بازار فنا‌وری اطلاعات بعنوان یک هدف بسترساز بازرگانی، برای مرکز شرکت‌ها‌ی اقتصادی زنان حمایت می‌شود. گام بعدی در این طرح برای اردن هدایت یک بررسی از اثبات ماهیت و سطح احتمالی تقاضا از مشتریان آینده برای خدمات مشخصی که این بستر سازان ارائه می‌دهند می‌باشد. یک پرسشنامه که برای دانشجویان،‌ کارکنان و استادان دانشگاه در رشته فنا‌وری اطلاعات تهیه شده بر روی نوآوری،‌ کار آفرینی و وضعیت بسترساز تاکید می‌کند. این نمونه انتخابی کارکنان شرکت‌ها‌،‌ اساتید دانشگاه و دانشجویان (رشته‌ها‌ی مهندسی و همکاران آنها) را پوشش می‌دهد. پرسشنامه به همراه یک نامه توضیحی که هدف از این پرسشنامه را توضیح می‌دهد میان شرکت کنندگان توزیع شد. ۲۴۴ پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد، ۶۷ نسخه دریافت گردید،‌ بر این اساس نرخ پاسخ‌ها‌ی دریافتی پرسشنامه۴/۶۸درصد می‌باشد.
 

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

خلاصه نتایج و تحلیل‌ها‌  Summary of Results and Analysis
 
مشخص شد که ۵/ ۳۳درصد از کسانی که پاسخ دادند دانشجو،‌ ۳/۵۰ در صد کارکنان و بقیه ۲/۱۶ درصد اساتید دانشگاه بودند. در مورد وضعیت پاسخ دهنده‌ها‌،‌ ۵/۵۴ درصد برنامه نویس نرم افزار،‌ ۶/۱۵ درصد مهندسین کامپیوتر،‌ ۰/۱۲ درصد مهندسین الکترونیک و بقیه ۰/۱۸ درصد دارای تخصص‌ها‌ی دیگر بودند.
در پاسخ به یک سئوال در مورد میزان تشویق و اشتیاق برای نوآوری توسط شرکت‌ها‌ و دانشگاهها جدول شماره ۲ نتایج را بطور مختصر نشان می‌دهد. این نتایج حاکی از آن‌ است که استقبال از دانشجویان مستعد (توسط شرکتها/ دانشکاههایی که آنها به آن وابسته اند)  برای تحریک کردن آنها به نوآوری اندک است.‌ اکثریت کسانی که پاسخ داده‌اند خاطر نشان کرده‌اند که میزان هر نوع تشویق یا استقبال نشان داده شده از سوی شرکت / دانشگاه آنها برای نوآوری چیزی بین برخی اوقات یا بندرت بوده است.‌
نتیجه گیری و پیشنهادات  Conclusions and Recommendations
 
– میتوان نتیجه گرفت که روابط موثر آموزشی/ اشتغال به شناخت توانایی‌ها‌ی مورد نیاز برای شروع یک کسب و کار،‌ بقا و رشد آن کمک می‌کند. این مورد بر نیاز به ایجاد روشها و تکنیک‌ها‌ی مختلف برای افزایش کارآیی فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق ارتباط سیستم آموزشی با نیاز‌ها‌ی کار و بوسیله بهبود آمادگی کیفی فارغ التحصیلان در محیط کاری تاکید دارد.
 – می‌توان به این نتیجه رسید که مانع اصلی که توسعه نوآوری را متوقف می‌کند، فقدان کمک‌ها‌ی مالی و فنی است.‌ ضمنا توجه موسسات آموزشی به نوآوری و کارآفرینی نیز بطور کلی وجود ندارد.
– می‌توان نتیجه گرفت که بسترسازی در اردن یک مفهوم کاملا جدید است. ‌تصمیم بر آن‌ است که سیستم پیشنهادی بستر سازی نسبت به جذب،‌ انتخاب،‌ حمایت و پیگیری از مسایل کارآفرینان در مساعی خود برای توسعه مفاهیم و ایده‌ها‌ اقدام نماید. این مساعی با هدف خلق شرکت‌ها‌ی جدیدی که قادر به مدد رسانی به اقتصاد محلی باشند شکل گرفته است. نتیجه می‌گیریم که نیاز اصلی بخش فنا‌وری اطلاعات حمایت از توسعه مراحل آغازین کارآفرینی فنا‌وری اطلاعات بوسیله تاسیس بسترسازان فنا‌وری اطلاعات است.
بر پایه آنچه در بالا مورد بحث قرار گرفت،‌ پیشنهاد می‌شود که راهکارهای آموزشی براساس بهبود اجرای دقیق استاندارد‌ها‌ی آموزش عالی،‌ ایجاد یک سیستم ارزیابی برای ارتقاء کیفی فارغ التحصیلان،‌ بروز سازی و اصلاح خروجی سیستم دانشگاهی و تشویق روابط میان دانشگاهها و بخش تولید برای شناخت نیاز‌ها‌ی بازار در زمینه مهارت‌ها‌ و توانایی‌ها‌ی مورد نیاز برای بازار و انعکاس آن در سیستم آموزشی بر قرار شود.
 همچنین پیشنهاد می‌شود که فضای نوآوری بوسیله حمایت از افراد مستعد در دانشگاهها و از طریق تاسیس برنامه‌ها‌ی ملی برای ارتقاء کارآفرینی که شامل ارتباط دانشگاهها و موسسات دولتی با مراجع بازار می‌باشد بهبود یابد.

کارآفرینی فنی کشورهای کمتر توسعه یافته

 

واژه نامه Vocabulary
Technical Entrepreneurship                                    کارآفرینی فنی
Less Developed Countries                                 کشور‌ها‌ی کمتر توسعه یافته
Developed Countries                                        کشورهای توسعه یافته
Incubators                                                        بستر ساز‌ها‌
Education and Underemployment            آموزش و اشتغال در سطح نازل
Innovation and Entrepreneurship                    نوآوری و کارآفرینی
National Innovation Goals                                 اهداف نوآوری ملی
Jordanian Entrepreneurship                            کارآفرینی از نوع کشور اردن
Incubation Programs                                        برنامه‌ها‌ی بستر سازی
The Scope of the Study                                      دامنه بررسی
Summary of Results and Analysis                 خلاصه نتایج و تحلیل‌ها‌
Conclusions and Recommendations               نتیجه گیری و پیشنهادات
Enhance                                                      ارتقا دادن توسعه دادن
Key Factor                                                  فاکتور کلیدی     
Enterprise                                                   شرکت موسسه اقتصادی
Environment                                                         محیط
Infrastructure                                              زیرساختار شالوده
Communication skills                                   مهارتهای ارتباطات
Growth Theories                                          تئوریهای رشد 
Socio-economic                                         اجتماعی- اقتصادی
Curriculum                                        برنامه درسی دانشگاهی   
Coordinator                                                هماهنگ کننده
Achievement                                                دستاورد 
Collage                                                     کالج   دانشکده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.