مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

نقص های خشک کردن چوب های تجاری – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۵
کد مقاله
WOD35
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
نقص های خشک کردن چوب های تجاری
نام انگلیسی
Drying defects of commercial woods
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
نقص های خشک کردن، چوب های تجاری
کلمات کلیدی به انگلیسی
Drying defects, commercial woods
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

نقص‌‌های روال خشک سازی بعنوان علل نگرانی‌های اصلی در چوب‌های تجاری
Drying Defects of Major Concern in Commercial Woods
کلیه‌ها چوب ‌ها در معرض بروز نقص‌‌های ناشی از روال خشک سازی می‌باشند، ولی برخی از گونه‌ها در معرض ابتلا به برخی از نقص‌‌ها در مقایسه با گونه‌های دیگر هستند. چوب‌های سخت نسوز نظیر چوب بلوط یا درخت گردوی آمریکایی به آسانی در مقایسه با گونه‌هایی نظیر درخت نمدار و درخت لاله در معرض ترک خوردگی بیشتر می‌باشند، چراکه گونه‌های اخیر دارای تراکم کمتری بوده و حتی دارای بافت مسطح‌تری نیز می‌باشند. نقص‌‌های ناشی از روال خشک سازی معمولا در چوب‌های مرطوب یا چوب‌هایی که در آب غوطه‌ور شده‌اند بیشتر از چوب‌های برون چوب یا چوب‌های نرم زیر پوسته و یا حتی چوب‌های معمولی نوع سخت به چشم می‌خورند. عارضه وجود رطوبت در چوب ممکن است بصورت مکرر در برخی از گونه‌ها بوجود آید و بر این اساس حتی ممکن است در برخی از گونه‌ها به ندرت دیده شود. نقص‌های معمولی که در طی روال خشک سازی نمود می‌یابند، در جداول ۲ و ۴ برای گونه‌های چوب نرم آمریکایی، گونه‌های چوب سخت آمریکایی و گونه‌های وارداتی به ترتیب نشان داده شده است.
 
ارتباطات بین نقص‌های روال خشک سازی و ماشینکاری
Relationships Between Drying Defects and Machining
الوار ممکن است در طی فرآیند ماشینکاری در صورتی که حاوی نقص‌های مشخصی از روال خشک سازی باشند دچار آسیب دیدگی گردند. ترک خوردگی‌هایی که در طی رنده کاری پیش می‌آید، گره‌های شکسته شده، سوراخ‌های ناشی از گره، رگه‌های از هم گسیخته و تاب خوردگی. تمامی این موارد می‌تواند بعنوان نتیجه عدم تحصیل روال خشک سازی مناسب پیش آیند. در صورتی که احتیاطات لازم را در طی روال خشک سازی در نظر گرفت می‌توان از بروز این نقص‌ها جلوگیری نموده و یا اینکه آنها را به حداقل رساند.
 

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

 

جداگشتگی‌های زمان رنده کاری  Planer Splits
به هنگامی که الوار را در طی روال رنده‌ کاری بصورت مسطح و یا نرم در می‌آوریم ممکن است ترک خوردگی بزرگی در آنها بوجود آید.
در صورتی که این ترک خوردگی‌ها قبل از انجام عمل رنده‌کاری وجود داشته باشند، مطمئنا انجام این روال را سخت‌تر و مشکل‌تر خواهند ساخت. این نوع از ترک خوردگی که همچنین آنرا بعنوان ترک خوردگی غلتکی نیز می‌نامند، باعث می‌شود تا رتبه و ارزش الوار کمتر گشته و همچنین ضایعات کار نیز بالا رود. نه تنها میزان حالت بادکش شدگی چوب یا تورم آن در صورتی که میزان رطوبت چوب در سطح پایینی باشد افزایش می‌یابد، بلکه چوب نیز حالت سخت‌تری پیدا کرده و احتمال ترک خوردگی آن در طی روال رنده‌کاری بیشتر می‌گردد.
ترک خوردگی‌ها یا جداشدگی‌های روال رنده‌کاری را می‌توان با استفاده از مراحل خاصی، در جهت به حداقل رسانی حالت متورم گشتگی یا بادکش‌شدگی چوب‌ها و ممانعت از شکافتکی آنها، با استفاده از روال های درست کپه سازی الوار  به حداقل رساند. اطمینان از آنکه الوار بیش از حد طبیعی خود خشک نشده‌اند نیز یکی از روش‌های کاهش ترک خوردگی بشمار می‌آید. بطور مثال، الوار دارای ساختار چوب نرم معمولا بصورت معمول با توجه به میزان رطوبت ۱۵% خشک می‌شوند. انجام روال خشک سازی کمتر از این میزان احتمال بروز ترک خوردگی در طی انجام رنده‌کاری را افزایش می‌دهد.  رتبه‌های بالاتر چوب‌های سخت و نرم با توجه به میزان رطوبت ۱۰% یا کمتر خشک گردیده تا آنکه بهترین حالت ممکن برای آنها تحصیل شود. در صورتی که الوار در طی این فرآیند دارای باد کردگی شوند، نمی‌توان به راحتی از ترک خوردگی در طی انجام رنده کاری جلوگیری نمود. ترک خوردگی روال رنده کاری را می‌توان تا اندازه‌ای بوسیله کاهش تنش‌های روال خشک سازی و افزایش میزان رطوبت سطح الوار کاهش داده و به حداقل رساند.
 

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

 

گره‌های شکسته شده و سوراخ‌های گره  Broken Knots and Knotholes
در اغلب رتبه بندی‌های الوار، گره‌های واقع شده بر روی سطح الوار می‌بایست به صورتی صاف، دست نخورده و غیرشکسته باشند. ترک خوردگی گره‌ها و همچنین سست گشتگی آنها در طی روال خشک سازی آنها را بیش از حد شکننده ساخته و این شکنندگی به هنگامی که میزان رطوبت چوب کاهش می‌یابد بیشتر می‌شود. به هنگامی که روال رنده کاری انجام می‌شود، گره‌ها به شدت ضربه خورده، به گونه‌ای  که گویی آنها را با کارد می‌کنند.
این ضربه‌ها می‌توانند باعث شکستن گره‌ها و یا شل شدن آنها در جای خود شده و از این طریق ممکن است رتبه الوار را پایین آورند.
در اغلب صنایع الوار چوب نرم، رتبه‌های گره‌دار چوبهای ساختمانی می‌بایست تا میزان ۱۵% رطوبت خشک شده تا در فرآیند ماشینکاری بهترین حالت را داشته باشند. در این میزان از رطوبت، ترک‌هایی که به ظاهر سالم می‌باشند مشخص گشته و گره‌های محصور شده کاملا محکم می‌گردند. از اینرو، رتبه‌های معمولی برای الوار چوب نرم معمولا از رتبه‌های سطح بالای آن جدا گشته و با برنامه‌های مختلف خشک می‌شوند. رتبه‌های سطح بالاتر با میزان رطوبت ۸ الی ۱۰ درصد تحت روال خشک سازی قرار می‌گیرند.
رگه‌های پیچیده شده و خرد شده  Chipped and Torn Grain
به هنگامی که الوار خشک تحت فرآیند ماشینکاری قرار می‌گیرند، چوب‌ها ممکن است خرد شده و از هم جدا گردند (شکل ۱). ظهور پدیده جداشدگی رگه‌ها معمولا بواسطه شرایط عمل در فرآیند ماشینکاری بوده و تیزی و همچنین تنظیم لبه‌های رنده نیز می‌تواند در بوجود آمدن این عارضه مؤثر باشد. همچنین سرعت تغذیه الوار به ماشین و همچنین شیب آن و گوناگونی رگه‌ها نیز در این امر دخیل می‌باشند با این وجود، استعداد الوار برای خردشدگی و از هم جداشدگی می‌تواند تا اندازه‌ای بواسطه میزان رطوبت لایه چوب برداشت شده ‌باشد. الواری که دارای سطح کاملا اندکی از میزان رطوبت ۵ درصد می‌باشند، در مقایسه با الواری که میزان رطوبت سطح آنها ۸ درصد یا بیشتر است،  بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. در نتیجه، اپراتورهای کوره می‌توانند تا اندازه‌ای با اجتناب از خشک نمودن بیش از حد و همچنین با افزایش سطح میزان رطوبت در طی روال خشک سازی از این ضایعه جلوگیری نمایند.

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

 

رگه‌های برجسته  Raised Grain
رگه‌های برجسته (شکل ۲) معمولا به هنگامی روی می‌دهند که الوار بصورت یکنواخت و یکپارچه در طی فرآیند خشک‌سازی خشک نگردیده یا آنکه میزان رطوبت آنها در زمان ماشین‌کاری اندک می‌باشد. بطور کلی، رگه‌های برآمده در چوبی که تحت فرآیند ماشین‌کاری داشته و میزان رطوبت آن ۱۲% یا کمتر می‌باشد پدید نمی‌آید. به هنگامی که چوب با توجه به میزان بالای رطوبت تحت فرآیند ماشین‌کاری قرار می‌گیرد، عملکرد تیغه ماشین بر روی لبه‌های بخش تازه‌تر الوار فشار آورده و آن را در جهت بخش قدیم‌تر الوار فشرده می‌سازد. در نتیجه،‌ بخش متراکم شده چوب باعث می‌شود تا بخشهای کناره‌ چوبهای تازه حالت برآمدگی یافته و بالاتر از سطح قرار گیرند. سطح نامسطح معمولا باعث کاهش رتبه و سودمندی محصولات نهایی الوار می‌گردد.
تنشهای روال خشک سازی پسماندها   Residual Drying Stresses
تنشهای ناشی از روال خشک‌سازی پسماندها (سخت‌شدگی) بعنوان نقص‌های این روال مورد شناسایی قرار می‌گیرند که البته وابسته به چگونگی استفاده از الوار در زمان اره کاری یا ماشین‌کاری می‌باشد. مهمترین مشکلات بوجود آمده در خصوص حالت سخت‌شدگی الوار ترک خوردگی انتهایی، جداگشتگی زمان رنده‌کاری و پدیده پیچیدگی می‌باشد.
 
ترک‌خوردگی‌های انتهایی  End Checks
ترک خوردگی‌های انتهایی معمولا در هسته‌ الوار سخت شده‌ای حاصل می‌گردد که بصورت عرضی بوجود آمده و در معرض میزان رطوبت نسبی پایینی قرار داده شده‌اند، و با این حال میزان رطوبت میانگین این الوار نیز نسبتا اندک می‌باشد. تنش‌های کششی که در بخش مرکزی این الوار وجود دارد، همراه با تنش‌های اضافه دیگر که در طول روال خشک‌سازی نهایی حاصل می‌گردد، مشکلاتی را در زمینه استحکام و قدرت الوار بوجود می‌آورند. پس از آن ترک خوردگی‌هایی ممکن بروز یابد، و این ترک‌ خوردگی‌ها در مراحل بعدی به صورت شکاف‌هایی در الوار نمود می‌یابند.
 

نقص های خشک کردن چوب های تجاری

 

ترک خوردگی‌های ناشی از رنده کاری  Planer Splits
ترک خوردگی‌ها یا جداشدگی‌های چوب در الوار سخت مسطح نسبی در طول فرآیند مسطح سازی ممکن است حاصل گردد. این ترک خوردگی‌ها می‌تواند ناشی از تنش‌های داخلی الوار در طی روال خشک‌سازی باشد که همراه با نیروهای بکار گرفته شده در تیغ‌های ماشین افزایش می‌یابد. روال به عمل‌آوری شرطی یا حالت بهینه این روال می‌تواند باعث کاهش ترک خوردگی‌های مرتبط با این خصیصه گردد.
 
پیچ خوردگی   Warp
در صورتی که تنش‌های طولی یا عرضی بصورت غیر متوازن در طی روال اره‌کاری یا دیگر عملکردهای ماشین‌کاری بر روی الوار سخت شده بدست آید، چوب حالت اعواج یا پیچیدگی یافته و بر این اساس تلاش می‌کنند تا حالت توازن یا بالانس را در مورد این تنش‌ها بدست آورد. اره کاری مجدد ممکن است موجب پدیدار شدن حالت پیاله‌ای یا خمگشتگی گردد. بر این اساس،‌ وجه‌های مقعر به سمت ناحیه اره شده تمایل می‌یابد (شکل ۳). پدیده شکافتگی یا ایجاد چاک ممکن است باعث حالت خمگشتگی در الوار شود که  در آن لبه‌های مقعر الوار معمولا در طول خط سیر برش اره امتداد می‌یابند.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.