مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

گرد و غبار چوب و آسم شغلی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۸
کد مقاله
WOD08
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
گرد و غبار چوب و آسم ناشی از شغل
نام انگلیسی
Wood Dust and Occupational Asthma
تعداد صفحه به فارسی
۲۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
گرد و غبار چوب و آسم ناشی از شغل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Wood Dust and Occupational
مرجع به فارسی
دانشگاه کالیفرنیا
مرجع به انگلیسی
University of California
کشور

 

گرد و غبار چوب و آسم ناشی از شغل

 گرد و غبار چوب می‌تواند خطرساز باشد.
بسیاری از اشخاص به طور روزمره با چوب سر و کار دارند. بر این مبنا در معرض قرارگیری گرد و غبارهای چوب در بسیاری از صنایع به عنوان یک امر عادی شناخته می‌شود. به طور مثال، در صورتی که شما در مشاغلی همچون مبلمان یا کابینت‌سازی، ساخت و ساز، چوب‌بری، کارخانجات اره‌کشی، کارخانجات تهیه کاغذ و یا کارخانجات تولید تخته‌ چندلا، نئوپان یا فیبر کار کنید ممکن است در معرض گرد و غبارهای ناشی از چوب قرار داشته باشید.
استنشاق گرد و غبار چوب می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات گوناگون بهداشتی شود. یکی از مهمترین و بارزترین این مشکلات آسم شغلی می‌باشد. آسم شرایطی را برای ریه به وجود می‌آورد که می‌تواند منجر به سفتی سینه، مشکل تنفسی، سرفه و خس خس سینه شود. این مشکل ممکن است باعث از کار افتادگی شود و در حالت نادر سبب مرگ و میر خواهد شد. به هنگامی‌که چنین پدیده‌ای به واسطه‌ شغل شما رخ دهد، آن را به عنوان آسم شغلی می‌خوانند.
با بهره‌گیری از رویه‌های مختلف می‌توان از آسم شغلی جلوگیری نمود. در صورتی که با چوب کار می‌کنید، نکته کلیدی آن است که تا حد ممکن خود را از گرد و غبار چوب برحذر دارید. این مقاله چگونگی انجام این امر را به شما نشان خواهد داد.
علاوه بر آسم شغلی، گرد و غبار چوب نیز همچنین خطرات دیگری را به وجود می‌آورد که در حیطه‌ این مقاله جای نمی‌گیرد. گرد و غبار ناشی از چوب نظیر چوب بلوط، چوب درخت هامون یا درخت زبان گنجشک باعث بروز سرطان بینی و همچنین باعث خارش‌هایی در پوست و چشم می‌شود. گرد و غبار چوب همچنین قابل اشتعال می‌باشد و در صورتی که در معرض گرما یا شعله آتش قرار گیرد خطر انفجار وجود خواهد داشت.
 

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

 

داستان یک کارگر
یکی از کارکنان صنایع چوب که دچار آسم شغلی شده است شخصی می‌باشد که با چوب سرخ کالیفرنیا به مدت ۵ سال در تماس بوده است. بر این مبنا کار معمولی وی تراش چوب سرخ و کپه‌سازی آن بوده است.
در نهایت وی دچار عارضه‌خس خس سینه و تنگی نفس گردید. این عوارض در طی دوره‌های تعطیلی یا آخر هفته کمتر می‌گردید اما به هنگام شروع مجدد کار وخیم‌تر می‌شد.
در طی کار، کارکنان کارخانه نه تنها در معرض مستقیم گرد و غبار ناشی از برش چوب قرار داشته‌اند، بلکه کلیه نواحی کارخانه و مساحت آن نیز مملو از گرد و غبار چوب بوده است. تهویه‌ مطبوع به صورت ضعیفی اعمال گردیده است. وی هرگز در خصوص خطرات بهداشتی گرد و غبار چوب و چگونگی محافظت خود تحت آموزش قرار نداشته است.
پس از آنکه این کارگر چوب‌بری دچار آسم گردید، وی یک دوره‌ هفت ماهه مداوای پزشکی را پشت سر گذاشت. با این وجود، دیگر قادر نبود تا در محیطی با گرد و غبار چوب اقدام به کار نماید.

 

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

 

علائم آسم
در صورتی که شما در محیطی که مملو از گرد و غبار چوب باشد کار نمایید و دارای علائم ذیل باشید ممکن است دچار آسم شغلی شده باشید.
  • خس خس سینه
  • سفتی در قفسه‌ سینه
  • سرفه
  • تنگی نفس
این علایم پس از آنکه برای چندین ماه در معرض گرد و غبار چوب قرار گرفته‌اید ممکن است خود را نشان دهند یا آنکه آنها حتی تا پس از گذشت چندین سال نیز ممکن است بصورت مخفی باقی مانند. بر این مبنا، ممکن است شما برای اولین دفعه پس از آنکه هر روز کار خود را ترک می‌کنید علایم مذکور را دریابید. غالباً این علایم قبل از آنکه روز بعد به سر کار خود برگردید از بین می‌روند. اما آنها در طی هفته‌ کاری بدتر شده و در اواخر هفته یا دوران تعطیلات بهتر می‌شوند یا از بین می‌روند.

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

 

آیا تمامی‌گرد و غبارهای ناشی از چوب می‌توانند باعث بروز آسم شوند؟
اغلب انواع گرد و غبارهای چوب می‌توانند باعث سوزش ریه شده و ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات تنفسی دیگری گردند. در برخی از مواقع گرد و غبار چوب می‌تواند منجر به بروز آسم شود و یا آنکه آن را بدتر سازد. برخی از چوب‌ها که حاوی مواد شیمیایی می‌باشند می‌توانند باعث بروز فعل و انفعالات آلرژیک همانند آسم شوند. چند نمونه از مثال‌های مربوطه عبارتند از چوب سرخ کالیفرنیایی، چوب درخت ساج، درخت سدر قرمز، بلوط و درخت زبان گنجشک.
 

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

 

چه کارهایی ممکن است کارگران را در معرض گرد و غبار چوب قرار دهد؟
شما در معرض خطر تنفس مقادیر زیادی از گرد و غبارهای چوب در مناطقی خواهید بود که در آنجا نسبت به برش الوار، کار با آن یا صیقل دادن الوار اقدام می‌شود. ذرات گرد و غبار انتشار یافته آنقدر ظریف می‌باشند که به راحتی قابلیت استنشاق را خواهند داشت.
به طور مثال گرد و غبار را می‌توان به عنوان یک مشکل تلقی نمود آن هم به هنگامی‌که نسبت به انجام رویه‌های ذیل اقدام می‌شود:
  • اره‌کاری
  • شیارزنی
  • تراش‌کاری یا خراطی
  • رنده‌کاری
  • سوراخ‌کاری
  • سنباده‌زنی
  • تعمیر ماشین‌آلات مربوطه.
علاوه بر این، ممکن است در معرض خطر باشید آن هم به هنگامی‌که:
  • با هوای فشرده مشغول به تمیز کردن محیط باشید
  • به صورت خشک اقدام به جاروب کردن نمایید
  • به هنگام انجام روال حفظ و نگهداری ماشین آلات گرد و غبار روی آنها را انتشار دهید
ممانعت از قرارگیری در محیط آلوده بهترین راهکار می‌باشد.
بهترین روال محافظتی از گرد و غبار چوب، استفاده از آن در هوای آزاد می‌باشد. بر اساس قوانین، کارفرما می‌بایست اقدامات ذیل را جهت کاهش گرد و غبار بعمل آورد:
 
جایگزینی
 در صورت امکان‌، استفاده از چوب‌هایی که احتمال کمتری را در جهت به وجود آوردن عارضه‌ آسم خواهند داشت.
 
قرار دادن در داخل یک محوطه‌ بسته
 ماشین‌آلات را در داخل یک محفظه یا محوطه بسته راه‌اندازی کنید تا آنکه گرد و غبار داخل هوا را کاهش دهند.
 
تهویه‌ مطبوع
لازم است تا نسبت به نصب یک سیستم تهویه‌ مطبوعی مناسب در اتاق یا منطقه‌ کاری اقدام کنید. به منظور ایجاد کارآیی لازم، سیستم‌های تهویه می‌بایست به وسیله‌ متخصصین آموزش دیده طراحی و نصب شوند. ادوات تهویه نظیر فیلترها و لوله‌ها را می‌بایست به صورت مکرر کنترل نمود و آنها را به خوبی حفظ و نگهداری کرد. در صورتی که سیستم تهویه‌ مطبوع وجود نداشته باشد، سعی کنید تا کار خود را در فضای آزاد بیرون انجام دهید.
 
سیستم تهویه‌ – تخلیه‌ محلی
لازم است تا محل کار خود را با استفاده از تجهیزات مورد نیاز و ادوات دستی و برقی همانند ابزارهای مکش یا سیستم‌های تخلیه مجهز سازید تا آنکه بتوانید گرد و غبار را در مبدأ خود مهار نمایید، قبل از آنکه این گرد و غبار بتواند به منطقه تنفسی شما برسد. ادوات مکش یا جاروهای برقی که دارای کارآیی خاص قابل توجهی می‌باشند و از امکان جذب ذرات معلق هوا با استفاده از فیلترهای مخصوص بهره می‌جویند، هم اکنون برای ادوات و سیستم‌های بسیاری، در دسترس می‌باشند.
  
نظافت محلی یا روال تنظیف مناسب
سطوح و نواحی کف را عاری از ذرات چوب و گرد و غبار نمایید. تنها به برس نمودن البسه، پوست یا سطوح کاری و یا جاروب خشک نواحی کف اکتفا نکنید. از هوای فشرده یا دستگاه‌های بادگیر نیز استفاده نکنید. این امر منجر به پخش گرد و غبار بیشتری در هوا خواهد شد. در عوض از روش‌های تمیز سازی مرطوب استفاده کنید (نظیر سطوح جاروب شده به وسیله‌ یک دستمال مرطوب). علاوه بر این می‌توانید از یک جاروب مکشی برقی با فیلتر HTPA استفاده نمایید.
 
درک سیستم تنفس مصنوعی
در صورتی که در محلی کار می‌کنید که دارای سطوح بالایی از گرد و غبار چوب می‌باشد، ممکن است به یک دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشید. دستگاه تنفس مصنوعی در حقیقت سیستمی‌می‌باشد که بر روی دهان و بینی قرار گرفته و هوای سالم را به هنگامی‌که در محیط پر از گرد و غبار یا مواد شیمیایی کار می‌کنید برای شما مهیا می‌سازد. در صورتی که دستگاه تنفس معمولی کاملاً اطراف دهان و بینی شما را فرا گیرد و در جای مناسب خود قرار داده شود، این دستگاه می‌تواند به میزان قابل توجهی مقدار گرد و غباری را که تنفس می‌کنید کاهش دهد.
 

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

 

استفاده از تنفس مصنوعی
لازم به ذکر است که تنها در صورتی باید از سیستم تنفس مصنوعی استفاده نمایید که دیگر راهکارها محافظت کافی را برای شما بوجود نمی‌آورند. در صورتی که برای استفاده در محیط‌های آلوده از سیستم تنفس مصنوعی استفاده می‌نمایید، برحسب قواعد  مربوطه باید ابزارهای ذیل نیز در اختیار شما قرار داده شود:
تست پزشکی
ادوات تنفس مصنوعی برای کلیه اشخاص ایمن نمی‌باشند. آنها ممکن است باعث سخت تر شدن کارکرد قلب و ریه شما شوند. این موضوع برای اشخاصی که دارای مشکلات قلبی، آسم یا دیگر مشکلات می‌باشند می‌تواند خطرساز باشد. بر این مبنا لازم است تا با بهره گیری از تست پزشکی این اطمینان را حاصل نمایید که قابلیت استفاده از تنفس مصنوعی را به صورت ایمن دارا می‌باشید.
 
تست تناسب
یک فرد آموزش دیده می‌بایست این اطمینان را حاصل نماید که سیستم تنفس مصنوعی از اندازه مطلوبی برخوردار می‌باشد و به خوبی دور دهان شما را پوشش داده باشد و درز  نیز نداشته باشد.
 
آموزش
کارفرما می‌بایست توضیحات مربوطه در خصوص نوع سیستمی که باید از آن  استفاده کنید را به شما دهد. علاوه بر این باید به شما نشان داده شود که چگونه باید نسبت به بررسی سیستم تنفس مصنوعی خود از نقطه نظر صدمات وارده بدان اقدام نمایید و چگونگی تمیز کردن و ذخیره نمودن یا جای دادن در محل مناسب، به منظور پرهیز از آسیب دیدگی، از جمله موارد آموزشی تلقی می‌شود.
 
CAL/OSHA چیست؟
برحسب قواعد کالیفرنیا کارگران دارای این حق می‌باشند تا در یک محل ایمن و بهداشتی به کار بپردازد. شعبه ایمنی شغلی و بهداشتی، که معمولاً به نام CAL/OSHA خوانده می‌شود، به عنوان یک آژانس ایالتی مطرح است که وظیفه آن پیاده نمودن این قانون است. این اداره اغلب کارکنان کالیفرنیا را در بردارد و شامل موسسات خصوصی و اشخاصی است که برای دولت، بخشهای مختلف شهری و حومه کار می‌کنند.
CAL/OSHA دارای قواعد ایمنی محل کار و بهداشت گوناگون می‌باشد که بر حسب استانداردهای مربوطه شناخته می‌شوند. به طور مثال استانداردهایی در زمینه موارد ذیل وجود دارند:
  • فراهم سازی ادوات شخصی محافظتی لازم و آموزشهای مربوطه
  • محدود سازی در معرض قرارگیری کارکنان در برابر مواد شیمیایی، نویز و دیگر مواد خطرساز
  • نگهداری ماشین آلات به صورت ایمن و در شرایط مطلوب
  • اجرای یک برنامه محافظت از بیماری و صدمات
  • اجرای مواردی جهت ممانعت از صدمات مکرر وارده به اشخاص و دیگر مشکلات مربوط ارگونومیک یا مهندسی فاکتورهای انسانی
حق شما برای دانستن
برحسب قواعد CAL/OSHA، شما دارای حق دانستن خطرات هر یک از مواد و موضوعات خطرساز در محل کار خود می‌باشید. کلیه گرد و غبارهای ناشی از چوب، بدون توجه به نوع آن، به عنوان مواد خطر ساز تلقی می‌گردند و تحت پوشش استاندارد CAL/OSHA قرار دارند (عنوان ۸، قواعدو مقررات شماره ۵۱۹۴ کالیفرنیا). استاندارد مربوطه را می‌توان در وب سایت www.dir.ca.gov مشاهده کرد.
بر اساس این استاندارد، کارفرما باید اطلاعات لازم و آموزش های شایسته را در زمینه گرد و غبار چوب، تأثیرات بهداشتی آن و چگونگی مراقبت از آنها را به شما داده باشد. کارفرما علاوه بر این می‌بایست دارای دفترچه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) در خصوص گرد و غبارهای چوب باشد. این دفترچه، اطلاعاتی مناسبی را در زمینه خطرات گرد و غبار ارائه می‌نماید. شما دارای حق دیدن این دفترچه و کپی برداری از آن می‌باشید. متأسفانه داده های این دفترچه تخصصی می‌باشند و خواندن آنها مشکل است و یا آنکه ممکن است اطلاعات نادرست و ناکافی در آن دیده شود.
در صورتی که سوالی در زمینه گرد و غبارهای چوب دارید می‌توانید از کارفرما، اتحادیه یا نمایندگان شرکت های بهداشتی و ایمنی محل کار خود بپرسید.
 
محدودیت های در معرض قرار گیری مواد
CAL/OSHA نسبت به مشخص نمودن محدودیت مقدار گرد و غبار چوب در هوای محل کار اقدام نموده است. کارفرما باید این اطمینان را به شما بدهد که هوای محیط کار محیط کاری دارای بیش از ۵ میلیگرم از گرد و غبار چوب در هر متر مکعب هوا (.۵mg/m3) نمی‌باشد. این مضمون را به نام محدوده مجاز در معرض قرار گیری مواد (PEL) می‌خوانند. بر این اساس این موضوع مشخص کننده میانگین در معرض قرار گیری افراد در مقابل مواد در خلال یک روز کاری، که شامل ۸ ساعت می‌باشد، است. بر این مبنا ممکن است وضعیت در معرض قرار گیری مواد در زمانی بالاتر از سطح PEL باشد و در زمانی کمتر از آن باشد. قواعد خاصی در زمینه PEL برای سدر قرمز غربی (۲٫۵ mg/m3) وجود دارد چرا که این نوع درخت سنگین تر از دیگرانواع چوب ها به شمار می‌آید. CAL/OSHA علاوه بر این دارای محدوده‌های در معرض قرار گیری دیگری برای گرد و غبار چوب می‌باشد.

گرد و غبار چوب و آسم شغلی

 

مواد خطرساز دیگر
شما ممکن است در معرض مواد خطرساز بسیار دیگری در هنگام کار با چوب باشید. این مواد در طی کار با چوب به هنگام انجام فراوری نهایی یا صیقل دادن آنها حاصل می‌شوند آنها عبارت اند از:
کپک ها و قارچ ها، پیوند دهنده های رزینی، آفت کش ها، دستگاه های رنگبری، مواد چسبی و چسبنده، اجزای ضدآب، رنگ ها، لاک الکل و مواد صیقلی، بتونه، مواد رنگی و مواد پیوند دهنده
برخی از این مواد ممکن است سبب تحریک پوست ، چشم و ریه شوند و یا آنکه واکنش های آلرژیک را از خود نشان دهند و همچنین ممکن است سبب بروز مشکلات دیگر شوند. برخی دیگر از مواد می‌توانند باعث بروز آسم شغلی شوند. کارفرما باید آموزش های لازم را در زمینه خطرات تنفسی این مواد به شما بدهد و همچنین در زمینه عملیات محیط کار نیز آموزش های دقیقی را به کارکنان عرضه دارد. علاوه بر این کارفرما باید ادوات محافظتی مناسب نظیر عینک، دستکش و سیستم های تنفس مصنوعی مطمئن و ایمن را برای شما مهیا سازد.

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.