مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب

ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب

ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۹
کد مقاله
WOD09
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب
نام انگلیسی
Dry Kiln Moisture Content Determining Equipments
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
ادوات تعیین میزان رطوبت ، کوره خشک کن چوب
کلمات کلیدی به انگلیسی
Dry Kiln, Moisture Content Determining Equipments
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

 ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب

برخی از ادوات خاص به منظور عملکرد هر چه بهتر اقتصادی کوره و تحصیل نتایجی مناسب در مبحث خشک سازی مورد نیاز می‌باشند. برنامه‌های کوره بر مبنای میزان رطوبت را نمی‌توان بطور موفق بکار گرفت بجز آنکه میزان رطوبت درست الوار مشخص باشد. از اینرو، ادوات مورد نیاز می‌بایست برای تعیین میزان رطوبت الوار در دسترس باشند. علاوه بر این، ادوات کنترل دما، رطوبت و سرعت گردش هوا در کوره نیز می‌بایست مهیا باشند تا شرایط یکنواخت برای انجام سریع خشک سازی الوار بوجود آید.
ادوات تعیین میزان رطوبت 
 این ادوات شامل ترازوها، درجه‌ها، اره‌ها، کوره‌های خشک سازی و رطوبت‌ سنجهای الکتریکی می‌باشند که به منظرو تعیین میزان رطوبت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. ادوات تقطیر نیز برای تعیین دقیق میزان رطوبت الوار که دارای تقریبا میزان زیادی از روغن، رزین، مواد محافظتی یا مواد ضد اشتعال می‌باشند کاربرد دارد.
 

ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب

 

ترازوها و درجه‌ها 
 ترازوی سه شاهینه 
 یکی از شایعترین نوع ترازوی مورد استفاده جهت وزن نمودن بخشهای کوچک مربوط به تعیین رطوبت الوار ترازوی سه شاهینه می‌باشد. شکل ۱ نشان دهنده ترازوهایی است که برای وزن نمودن بخشهای مربوط به تعیین رطوب الوار بهترین کاربرد را دارند. این ترازوها می‌بایست دارای ظرفیت بالایی به میزان حداقل ۱۰۰۰ گرم و دقت وزن ۱/۰ گرم (۰٫۰۱ گرم) باشند (دقت ۰٫۰۱ گرم ترجیح داده می‌شود).
ترازوی الکترونیکی – با قابلیت قرارگیری بار بر روی سطح آن
ترازوهای الکتریکی که بار بر روی آنها قرار می‌گیرد در گونه‌های مختلف و توانائیهای وزنی گوناگون همراه با میزان دقت متفاوت و قیمتها و سبکهای مختلف وجود دارد. مدلهای از این نوع تراوزها موجود بوده که توانایی اتصال به چاپگر را نیز دارا می‌باشند. برخی از انواع ترازوها نیز از امکاناتی نظیر باتری کوچک و قابلیت حمل بهره‌مند می‌باشند.دو نوع از ترازوهای مناسب جهت وزن نمودن بخشهای کوچک مربوط به سنجش میزان رطوبت الوار در شکل ۲ نشان داده شده است. بواسطه اندازه قطعات اندازه گیری و میزان دقتی که می‌بایست در امر وزن نمودن الوار حاصل آید، نمی‌توان از یک ترازو برای وزن نمودن قطعات کوچک تشخیص رطوبت و تخته‌های بزرگتر استفاده نمود (به بخش آماده سازی نمونه‌های کوره و بخشهای مربوط به تعیین رطوبت الوار مراجعه کنید).
برای  وزن  نمودن     بخشهای مربوط به تعیین رطوبت الوار، ترازو می‌بایست دارای ظرفیتی معادل با  ۱۰۰۰ گرم الی ۰٫۱ گرم   ( ترجیحا۰٫۰۱ ) باشد. انواع ترازوهای مناسب برای اندازه‌گیری تخته‌های نمونه در شکل ۳ نشان داده شده است. برای وزن نمودن تخته‌های نمونه، ترازو می‌بایست ظرفیتی را به میزان حداقل ۱۵۰۰۰ گرم را داشته باشد و بتواند تا ۱٫۰ گرم را نیز وزن نماید.

ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب

 

ترازوی خود- محاسب 
 برای محاسبه میزان رطوبت، لازم است تا مبدا و وزنهای بخشهای مربوط به تعیین رطوبت الوار مشخص باشد، بطور مثال محاسبه میزان از دست رفتگی دما تقسیم بر وزن خشک سازی کوره (فصل ۶). ترازوهای خود- محاسب، مشابه با مورد نشان داده شده در قسمت بالایی شکل ۴ برای ارتقا بخشیدن به چنین محاسباتی و یا حذف کلی اینگونه برآوردها ساخته شده‌اند. درجه خواندن میزان رطوبت می‌توان نزدیک‌ترین اطلاعات، بصورت نزدیکترین ۰٫۵ درصد و به هنگامی که مقادیر کمتر از ۱۰% است، و نزدیکترین ۱٫۰ درصد به هنگامی که مقادیر بیش از ۱۰% است، را نشان دهد. دستورالعمل مربوط به مراحل عملیاتی، که بوسیله سازندگان این ترازوها مهیا شده است را می‌بایست دنبال نمود تا بدین طریق بتوان میزان رطوبت بخشهای مربوط به تعیین رطوبت الوار را بوسیله این ترازوها مشخص کرد.
ترازوی شاخص‌دار یا مدرج 
 ترازوهای شاخص‌دار یا مدرج نظیر نمونه نشان داده شده در شکل ۵ را می‌توان برای وزن نمودن تخته‌های نمونه مورد استفاده قرار داد. وزنه‌ها را می‌بایست بر روی کفه سمت چپ ترازو قرار داده و ممکن است برای وزن نمودن الوار مختلف نیاز به جابجایی آنها باشد. می‌بایست دقت لازم را مبذئل داشت تا آنکه کلیه وزنه‌هایی که داخل کفه قرار دارد را بحساب آورد. وزنه‌های که با قرار گیری داخل کفه ترازو باعث حرکت عقربه خواندن ترازو شده و امکان خواندن اطلاعات تا نزدیکترین درجه یک گرمی و حتی در برخی از مدلها lb 0.01 را فراهم می‌سازد.

ادوات تعیین میزان رطوبت کوره خشک کن چوب

 

ترازوی خود- محاسب 
 از دیگر انواع درجه‌ها که به منظور تشخیص میزان رطوبت نمونه‌های کوره بطور روزانه و یا در طی روال کاری هر کوره مورد استفاده قرار می‌گیرند، رطوبت سنجهای مدرج (شکل ۶) می‌باشند. این ادوات دارای وزنه‌های متحرک بر روی دسته مدرج می‌باشند. یک صفحه نیمه مدور بر روی دسته این دستگاه متصل می‌باشد که بر اساس درصد میزان رطوبت درجه‌بندی شده است. در بالای این صفحه یک بازوی شاخص متحرک با قلاب نصب شده است.
در صورتی که خواسته باشیم تا این دستگاه با دقت منطقی بکار گرفته شود روالهای زیر می‌بایست دنبال شوند:
  • پس از آنکه بخشهای مربوط به تعیین رطوبت بریده و وزن شد، پوشش نهایی مربوط به نمونه‌های کوره را فورا انجام داده و نمونه را به قلاب دستگاه در حالیکه شاخص عدد صفر را نشان می‌دهد بزنید. وزنه روی میله را حرکت دهید تا آنکه به وزن درست نمونه دست یابید. وزن بدست آمده را ثبت نموده و سپس نمونه را برداشته و آن را در داخل کوره‌ای که معرف بار مربوط بدان می‌باشد قرار دهید.
  • بخشهای مربوط به تعیین رطوبت را بوسیله کوره خشک نموده تا وزن ثابت خود را بدست آورده و مقادیر میزان رطوبت آنها را محاسبه کنید.
 
  • به هنگامی که میزان رطوبت بخشها بدست آمد، نمونه کوره را برداشته و آن را در حالیکه شاخص ترازو صفر را نشان می‌دهد به قلاب آن آویزان نموده و روال وزن نمودن قطعه، بر اساس مرحله ۱، را انجام دهید. سپس با قرار دادن وزنه‌های سربی یا واشری به انتهای نمونه کوره نسبت به تراز نمودن میله شاهین ترازو اقدام کنید.
 
  • با اضافه نمودن وزنه‌های فلزی به محل مورد نظر، بازوی شاخص متحرک را با مقدار میزان رطوبت مشخص شده در مرحله ۲ تنظیم نموده و وزنه دستگاه را جابجا نموده تا تراز وزنی دوباره تحصیل شود. وزن ثبت شده قبلی را حذف نموده و یا آن را خط زده و وزن جدید را ثبت کنید. این مقدار جدید تنظیمات حاصله‌ای است که برای کلیه موارد بعدی تعیین رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
  • وزنه‌های فلزی را از روی نمونه برداشته و با کمک وزنه متحرک مقدار تحصیل شده در مرحله ۴ را تنظیم نموده و سپس بازوی شاخص را حرکت داده تا تراز حاصل شود. اکنون میزان رطوبت جاری نمونه کوره را می‌توان بر روی صفحه نیمه مدور دستگاه خواند.
 
  • مراحل بعدی تحصیل مقادیر میزان رطوبت نمونه‌ها را می‌توان با تنظیم وزنه متحرک بر روی میله بر روی مقدار تراز حاصل شده در مرحله ۴ بدست آورد. نمونه مد نظر را بر روی قلاب آویزان نموده و بازوی شاخص را بحرکت درآورده تا وزن بدست آید. میزان رطوبت جاری بر روی صفحه نیمه مدور قابل خواندن است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.